Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtbudgetten, maar wat steekt daar achter...?

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
    @ Wim,



    Voor de duidelijkheid, ik was/ben wel politiek actief doch bekleed geen bestuurlijkambt. Ik beschik derhalve enkel en alleen over de informatie via de media, de informatie waarover iedereen kan beschikken. Bovendien heb ik de wijsheid niet in pacht.

    Blijkbaar weet jij Wim er meer van. Het zou prettig zijn als je dit hier nader zou toelichten. Of wellicht dat je mij/ons zou kunnen verwijzen naar de plaats waar wij meer informatie hierover vinden. Want als jij gelijk heb (ik twijfel daar niet aan) dan is de toepassing van de Vogelaarregeling hier ook niet correct gebeurd. Als dat zo is zou dat weer een heel ander licht op deze toch al zo donkere zaak werpen.
    dat Heer ,Eyldergaard en de Molukken wijk destijd gezamelijk moesten delen uit het "Vogelaarsgeld" die er voor hun gezamelijk bestemd was.

    informatie hier over zou u mijn inziens het beste kunnen verkrijgen bij
    de SPM en wel bij Gea van Loo u wel bekend neem ik aan en tevens ook voormalig bestuurslid van buurtplatform Eyldergaard zij weet daar alles maar dan ook alles over te vertellen ook hoe die gezamelijk pot "vogelaarsgeld" voor Heer, Eyldergaard en de molukken wijk weer onderling verdeeld moest worden.

    Opmerking


    • #32
      Klaas en in Maastricht wordt een buurtplatform verwardt met wat in werkelijkheid een dagelijks bestuur is. Dit ondergraaft dan weer de representativiteit, waar je dan wel vraagtekens bij mag plaatsen. Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is, maar het wel een probleem als je het een en ander niet goed omschrijft, dan krijg je een verwatering van een begrip. Dat speelt ons nogal parten in deze stad. Daarom is ook buurtplatform X totaal iets anders dan buurtplatform Y. En begrijp ik ook niet waarom de buurtplatformen zich zo aangesproken voelen. Het een en ander is terug te voeren op een beleid, wat ze zelf niet verzonnen hebben. Zie het begin van deze topic.

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
        Klaas en in Maastricht wordt een buurtplatform verwardt met wat in werkelijkheid een dagelijks bestuur is. Dit ondergraaft dan weer de representativiteit, waar je dan wel vraagtekens bij mag plaatsen. Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is, maar het wel een probleem als je het een en ander niet goed omschrijft, dan krijg je een verwatering van een begrip. Dat speelt ons nogal parten in deze stad. Daarom is ook buurtplatform X totaal iets anders dan buurtplatform Y. En begrijp ik ook niet waarom de buurtplatformen zich zo aangesproken voelen. Het een en ander is terug te voeren op een beleid, wat ze zelf niet verzonnen hebben. Zie het begin van deze topic.
        u heeft gelijk het is een kwestie van lezen.
        eerlijk gezegt wou ik de gave hebben om het zo onder woorden te brengen
        als ik zie hoe gemakkelijk
        oa deze mensen kermit// painterartist// pier//en diverse hier op dit forum
        iets verwoorden.
        Zelfs mijn schrijffouten worden hierdoor minder.

        Maarja wat wil je 6 klasjes en een jaar kokken fabriek (levenschool0

        Opmerking


        • #34
          schrijnend:

          de wens (uit manifest actieve wijkbewoners)(argus website)>
          "Om te beginnen moeten bewoners in deze nieuwe omstandigheden eindelijk serieus genomen worden. Te vaak spelen bewoners op papier een hoofdrol, maar zijn zij in de praktijk figuranten op het toneel waar de echte beslissingen vallen. In de toekomst moet gelden: zeg wat je doet en doe wat je zegt. Nieuwe verhoudingen betekenen dat bewonersparticipatie naar een hoger niveau wordt getild. Leg de regie echt bij bewoners. Pas als bewoners echt wat te zeggen hebben kunnen ze ook echte verantwoordelijkheid nemen, kunnen ze succeseigenaar worden."

          http://www.argusbuurtplatform.nl/nieuws.htm
          http://www.socialevraagstukken.nl/site/2011/12/13/manifest-van-actieve-wijkbewoners/

          en de praktijk n.a.v. recente berichtgeving (website bboost) >
          "Wij hebben slechts één - niet concreet - signaal ontvangen van een buurtbewoner die vragen heeft over wat wij doen. Dat mag uiteraard. Wij beantwoorden ieder formeel verzoek op een formele manier en naar eer en geweten, niet met de bedoeling een buurtbewoner met een kluitje in het riet te sturen, maar hoofdzakelijk om de geldende regelgeving op een correcte manier te volgen."

          http://www.biboost.nl/
          Last edited by ; 9 maart 2012, 08:36.

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
            de wens (uit manifest actieve wijkbewoners)(argus website)>
            "Om te beginnen moeten bewoners in deze nieuwe omstandigheden eindelijk serieus genomen worden. Te vaak spelen bewoners op papier een hoofdrol, maar zijn zij in de praktijk figuranten op het toneel waar de echte beslissingen vallen. In de toekomst moet gelden: zeg wat je doet en doe wat je zegt. Nieuwe verhoudingen betekenen dat bewonersparticipatie naar een hoger niveau wordt getild. Leg de regie echt bij bewoners. Pas als bewoners echt wat te zeggen hebben kunnen ze ook echte verantwoordelijkheid nemen, kunnen ze succeseigenaar worden."
            http://www.argusbuurtplatform.nl/nieuws.htm
            http://www.socialevraagstukken.nl/site/2011/12/13/manifest-van-actieve-wijkbewoners/

            en de praktijk n.a.v. recente berichtgeving (website bboost) >
            "Wij hebben slechts één - niet concreet - signaal ontvangen van een buurtbewoner die vragen heeft over wat wij doen. Dat mag uiteraard. Wij beantwoorden ieder formeel verzoek op een formele manier en naar eer en geweten, niet met de bedoeling een buurtbewoner met een kluitje in het riet te sturen, maar hoofdzakelijk om de geldende regelgeving op een correcte manier te volgen."
            http://www.biboost.nl/
            Wat is dan het probleem??
            waarom geen openheid van zaken.
            Men vraagd immers aan de bewoners om ideenen aan te dragen.
            waarom mogen deze mensen dan niet weten
            Of hun idee is uit gevoerd
            En het kosten plaatje daarvan.
            Gelukkig het overgrote deel van de burtplatforms heeft daar geen moeite mee.
            plaatsen zelf op hun web alles ter inzage.
            Misschien moet bboost eens gaan kijken op het stuk dat ze zelf hebben uitgegeven op 24 maart 2009
            tweede keer vogelaar.
            met name de blz taken regie groep
            en hoe gaat het in zijn werk

            en het is jouw wijk jij mag het zeggen.

            Opmerking


            • #36
              Precies... het is jouw wijk en jij mag het zeggen... De sticker plakt nog op diverse plaatsen in diezelfde wijk. Navrant.

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                Precies... het is jouw wijk en jij mag het zeggen... De sticker plakt nog op diverse plaatsen in diezelfde wijk. Navrant.
                bij ons hangt geen sticker maar wel dit


                VROM GELDEN
                De projecten moeten aan een aantal door de overheid gestelde criteria voldoen zoals o.a.:
                Projecten ontstaan uit betrokkenheid met de buurt en niet uit privé-belang.
                Ideeën voor projecten komen van buurtbewoners uit de eigen buurten zijn bedoeld voor mensen uit de eigen buurt. • Projecten geven een impuls aan de leefbaarheid van en de sociale samenhang in een straat of buurt; stimuleren
                buurtbewoners tot deelname en zijn gericht op een specifiek doel en beogen een structurele verbetering passend in het buurtprofiel zoals dat in de stadsdeelprogrammas beschreven staat.
                • Projecten zijn laagdrempelig; spreken een zo groot als mogelijke groep aan; zijn uitnodigend en hebben uitstraling; mogen/moeten leuk zijn.
                * Projecten passen in het reguliere gemeentelijk beleid en worden niet gebruikt om gaten te vullen die eigenlijk binnen het reguliere kader moeten worden opgepakt, zeker waar het gaat om personele inzet.
                • Projecten worden voorbereid en'uitgevoerd' door mensen uit de buurt, waarbij het buurtplatform de regie houdt. Het
                buurtplatform is dus als het ware de tussenpersoon tussen de gemeente en indiener van het project. Voor de uitvoering moet de indiener van het project zorgdragen.
                Voor de 2008 en 2009 heeft het Kommelkwartier de beschikking over 70.000 euro, voor de leefbaarheid en de sociale cohesie in onze buurt te versterken. Voor 2010 is dat 20.000 euro
                Voor 15 november 2009 moet voor het nog resterende bedrag een onderbouwde begroting bij de gemeente worden ingediend. De leefbaarheidcommissie van het Kommeikwartier heeft een aantal projecten hiervoor aangedragen. Ook de activiteitencommissie heeft een begroting voor activiteiten in 2010.
                Indien wij de 70.000 euro niet helemaal kunnen besteden, dan schuift het geld door naar een van de andere 9 buurten die ook de Vogelaargelden hebben gekregen.

                Opmerking


                • #38
                  Klaas: (nogmaals ivm. reactie bboost op website) Er was niets aan de hand geweest als er regelmatig openheid van zaken werd gegeven. Bij dit project (Vogelaar) had dat zeker dienen te gebeuren. Dat was naar de buurt meer dan fatsoenlijk geweest. Het alleen bekendmaken van activiteiten op websites, folders en flyers is niet voldoende. Tegenwoordig is het de regel dat je aan de mensen waarvoor je het doet een jaaroverzicht presenteert en ook al vroeger had ieder bestuur zijn jaarvergadering, ook in de buurten.
                  Een totaalplaatje geeft inzicht en maakt mensen betrokken en het houdt je ook bij de les, immers je deelt informatie, je maakt je controleerbaar. In een tijd dat mensen beter geïnformeerd zijn, maar ook snel wantrouwend, moet je er alles aan doen om openheid van zaken te geven. Dit geeft enig vertrouwen, tenminste als je niets te verbergen hebt. Heel erg stom van organisaties die dit niet inzien en denken dat ze alle gelijk van de wereld hebben en zich de slachtofferrol aanmeten of zich in al hun onschuld terughoudend opstellen.
                  Alleen strikt formeel voldoen aan de eisen is niet voldoende. Daarin volharden dat wekt bevreemding. Echt raar om het hier nog over te hebben, en toch is het ook een moeilijke les voor iedereen.
                  Last edited by ; 10 maart 2012, 09:19.

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                    Klaas: (nogmaals ivm. reactie bboost op website) Er was niets aan de hand geweest als er regelmatig openheid van zaken werd gegeven. Bij dit project (Vogelaar) had dat zeker dienen te gebeuren. Dat was naar de buurt meer dan fatsoenlijk geweest. Het alleen bekendmaken van activiteiten op websites, folders en flyers is niet voldoende. Tegenwoordig is het de regel dat je aan de mensen waarvoor je het doet een jaaroverzicht gepresenteerd wordt en ook al vroeger had ieder bestuur zijn jaarvergadering, ook in de buurten. Een totaalplaatje geeft inzicht en maakt mensen betrokken en het houdt je ook bij de les, immers je deelt informatie. In een tijd dat mensen beter geïnformeerd zijn, maar ook snel wantrouwend, moet je er alles aan doen om openheid van zaken te geven. Dit geeft ook vertrouwen, tenminste als je niets te verbergen hebt. Heel erg stom van organisaties die dit niet inzien en denken dat ze alle gelijk van de wereld hebben en zich de slachtofferrol aanmeten of zich in al hun onschuld terughouden. Alleen strikt formeel voldoen aan de eisen is niet voldoende. Daarin volharden dat wekt bevreemding. Echt raar om het hier nog over te hebben, en toch is het ook een moeilijke les voor iedereen.
                    Beste kermit
                    Zoals u heeft kunnen lezen veeg ik voor mijn eigen deur (kommelkwartier) omdat ik over alles wat zich afspeeld op te hoogte ben.
                    Steeds meer mensen benaderen me (ook oud bestuursleden)
                    een ervan heeft ook de weg bewandeld naar de krant.
                    Het is toch van de gekke als je ideenen van de vromgelden goed keurt
                    en dan keihard beweerd dat project bestaat niet.
                    En naderhand zegt ooo dat was ik vergeten.
                    En niet alleen tegen mij maar ook tegen raadsleden.
                    Zie art 39 vragen inzake project gierzwaluw-kommelkwartier.
                    vragen en antwoorden.

                    Maar we hebben de tijd.

                    Opmerking


                    • #40
                      Hier begint ook het een en ander los te komen. Dat geeft hoop.

                      Opmerking


                      • #41
                        Buurtbudget en Vogelaargelden

                        @ Kermit, Klaas, Wim en andere lezers,

                        Ergens zo rond topic 11 is er een Babylonische spraakverwarring ontstaan. Deze is mede door mij veroorzaakt en deze wil ik even ontraffelen, dit voor de lezers duidelijkheid. Begint de topic over de buurtbudgetten over het algemeen gaande weg (met de wetenschap dat Klaas en het Kommelkwartier woont en dit een z.g.n vogelaarwijk 40+ is) worden de bijdrages aan het forum toegespitst op Vogelaarbudgetten. Er zijn echter verschillen tussen budgetten voor wijken, voor Vogelaarwijken 40 en voor de z.g.n.Vogelaar 40+ wijken. Deze laatste wijken kunnen aanspraak maken op de Vogelaargelden. De andere wijken moeten aankloppen bij de gemeente! De gedachte dat wijken gelijk lopen aan de hun toegekende postcodes is niet juist. Vele Vogelaarwijken zijn verspreid over meerdere postcodes. De Postcodes lopen immers niet gelijk aan de wijken. Om voor Vogelaar-subsidiegelden in aanmerking te kunnen komen moeten de wijken aan een aantal criteria voldoen.


                        Criteria Vogelaarwijk 40 Krachtwijken

                        De krachtwijken dienen aan een 18 tal criteria te voldoen met betrekking tot o.a:

                        Sociaal Economische achterstanden

                        (inkomen/werkenden/opleidingsniveau/enz)
                        (woningvoorraad/woningen-klein-oud-goedkoop enz)

                        Problemen

                        (sociale overlast, vandalisme, onveiligheid, misdrijven enz)
                        (tevredenheid woning, verhuisgeneigdheid, woonomgeving enz)
                        (verkeersoverlast, verkeersveiligheid, geluid, vervuiling, stank, stof enz)

                        Criteria Vogelaarwijk 40+

                        Het dient te gaan om wijken met substantiële en cumulatieve problemen op
                        meerdere terreinen van de wijkenaanpak op het gebied van wonen, werken,
                        leren en opgroeien, integreren en veiligheid;

                        Gemeenten die willen indienen, moeten een plan maken op wijkniveau met
                        corporaties en andere relevante (lokale) partijen, waaronder bewoners;
                        er dient sprake te zijn van co-financiering: de bijdrage is maximaal 50% van
                        de totale kosten (onrendabele toppen en kosten van de sociale en
                        economische activiteiten) van het totale plan tot genoemd maximum van
                        1 of 2 miljoen euro per plan (afhankelijk van de grootte van de wijk).

                        In de wijken moeten buiten de G31 tenminste 1000 mensen wonen in
                        gebieden die volgens de Leefbaarometer, leefbaarheidsproblemen kennen en
                        tenminste 2500 als het gaat om wijken binnen de G31;

                        In de aanvraag dient aangegeven te staan, hoe de gemeente de
                        leerervaringen in deze aanpak wil toepassen in hun overige wijken en hoe ze
                        wil bijdragen aan de landelijke verspreiding van de kennis die zij in de
                        wijkenaanpak opdoet; in de aanvraag dient aangegeven te staan, wat
                        het multiplier-effect van de subsidie is, oftewel, welke investeringen van
                        andere partijen worden uitgelokt met de subsidie.


                        Bron: Rijksvoorlichting

                        Opmerking


                        • #42
                          In de wijken moeten buiten de G31 tenminste 1000 mensen wonen in
                          gebieden die volgens de Leefbaarometer, leefbaarheidsproblemen kennen en
                          tenminste 2500 als het gaat om wijken binnen de G31;

                          Intersante gegevens van u Heer Painterartist
                          onze wijk heeft ca 2160 inwoners.

                          Verder heb ik nooit begrepen waarom onze wijk onder
                          vogelaargeld valt??

                          Nog een kleinigheidje vergeten
                          bron limburger 1 maart..

                          de meeste buurten krijgen ca 10.000 euro
                          probleemwijken
                          mogen rekenen op 22,500 euro
                          de zogenaamde Vogelaargelden vallen hierbuiten.
                          Last edited by ; 10 maart 2012, 14:42.

                          Opmerking


                          • #43
                            Klaas vroeg zich af: "Verder heb ik nooit begrepen waarom onze wijk onder
                            vogelaargeld valt??"
                            ik heb begrepen vanwege een - dreigende - verloedering in deze buurten, zoals verminderde sociale cohesie in samenhang met onlustgevoelens ivm de woonomgeving om het een beetje te duiden.
                            Volgens mij is het geld afgesnoept van Maastricht Noord-Oost, of zit ik fout? Als dit zo zou zijn, dan ontbrak het aan een zekere urgentie. Ik heb het zelf altijd als een extraatje gezien meer niet. En wat heeft het opgeleverd? Structureel w.b. sociale cohesie of duurzame projecten.? Boschstraatkwartier nihil idem het Kommelkwartier. Hoogstens het Statenkwartier, maar is dat nu te danken aan de Vogelaargelden? Dit was toch vrnml. vanwege de inzet van een aantal participanten en het succesvolle idee 'de kunstwijk'. Dit idee creëerde perspectief en initiatief en gaf de wijk een nieuwe impuls. Knap gedaan mede door de inzet van Maria Essers. Wil ik toch even kwijt. Of het nu allemaal liep binnen de lijntjes van een buurtplatform is een ander verhaal, misschien wel gelukkig niet, anders was men nooit zover gekomen.
                            Ben ik nog een wijk vergeten?

                            Opmerking


                            • #44
                              Even voorop stellen
                              dat gelukkig het meredeel van buurtplatforms er is voor zijn buurt.
                              Alles staat of valt bij de belangen die gemeente heeft in die buurt
                              de belangen wat leden hebben
                              plus de politieke invloed.
                              als we terug kijken over de laatste 10 jaar is het woon genot in het kommelkwartier er niet op vooruit gegaan.
                              oa door de bouw van de parkeer garage
                              (met de flut oplossing van doseren.)
                              het verkwasselen van kommelplein
                              (66+9 =75 parkeerplaatsen weg)

                              plaatsing jekerzicht+ domushuis (ondanks een convenant)
                              (daardoor grote onrust voor de vele oudere 49% is boven de 55 jaar.)
                              binnenkort.nieuwbouw ondergrondse parkeerplaats calvarie terein.

                              niet te vergeten dat via de kruising hertogsingel/calvariestr moeten
                              de bewoners van 19 straten om thuis te komen.
                              al met al slikt het maar.:(

                              Opmerking


                              • #45
                                @ Kermit

                                Jij schreef: "Volgens mij is het geld afgesnoept van Maastricht Noord-Oost, of zit ik fout?""

                                Hopelijk zit je fout, want Maastricht Noord-Oost behoort tot de z.g.n. krachtwijken. Het Kommelkwatier is een 40+ wijk dit zijn twee verschillende categorieën van noodlijdende wijken voor de Vogelaarregeling en er gelden andere/verschillende toekenningcriteria voor.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht

                                Vogelaarwijken/gelden in Maastricht.

                                40 krachtwijken of aandachtswijken
                                Maastricht Nood-Oost (Limmel, Nazareth, WVV, Wijckerpoort)

                                40+ wijken
                                Amby, Boschtraat kwartier, Daalhof, de Heeg, Heer, Heugemerveld, Kommel kwartier, St. Maartenspoort, Staten kwartier.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X