Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Kijkt 'de politiek' ook nog wel eens naar het vervoer van gevaarlijke stoffen via Station Maastricht? Dat is dichterbij en ook niet voor de poes!

    Opmerking


    • "Veiligheid boven politiek"

      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
      Kijkt 'de politiek' ook nog wel eens naar het vervoer van gevaarlijke stoffen via Station Maastricht? Dat is dichterbij en ook niet voor de poes!
      Een terechte vraag Clio.
      Ik kom daar zo op.
      Alle betrokken partijen, PVM, LPM, CVP en GL zijn door mij om commentaar gevraagd n.a.v. mijn stuk over de kerncentrale Tihange.

      Alleen GL heeft, tot nog toe, (weer) niet gereageerd. Overigens reageert GL, tot nu toe, nooit op stukken op MO.
      Dat is natuurlijk hun goed recht!
      Communicatie is misschien niet het sterkste punt van Groen"Links".......

      De overige partijen kunnen zich vinden in mijn uitleg, zij het dat PVM nog even opmerkte dat de GL motie niet op dinsdag op de mat lag, maar dat Tiny Meese op maandagmiddag van Saskia Hermens (fractielid GL) vernam dat de motie van GL in de pen zat.
      Dat de motie dus op de deurmat viel mogen jullie dus toeschrijven aan mijn literaire vrijheid in deze

      PVM merkte bovendien nog op dat zij Veiligheid prefereren boven politiek.
      Die opmerking sloot dus fijn aan bij de opmerking van Clio.
      Ik heb de vraag van Clio dus gelijk aan de PVM doorgespeeld.

      Ongetwijfeld zullen wij hierover nader bericht ontvangen.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Wat mij opvalt.
        Is dat het steeds de kleine partijen zijn
        Die voor het belang van de inwoners van onze stad opkomen.
        Het is jammer dat er toch nog genoeg, zijn die met hun hoofd in de wolken lopen.
        en steeds met hoogvliegers bezig zijn.
        in plaats in deze tijd een stap op zijn plaats.(maken)

        Misschien toch verstanding om te onthouden voor 2014 wat het allemaal.
        gekost heeft en opgebracht.
        en
        Misschien kan iemand me uitleggen wat de meerwaarde van de 2 extra wethouders tot nu toe heeft opgebracht.
        inplaats van gekost.

        Opmerking


        • Snelle reactie van PVM op vraag van Clio over veiligheid Station Maastricht

          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
          Kijkt 'de politiek' ook nog wel eens naar het vervoer van gevaarlijke stoffen via Station Maastricht? Dat is dichterbij en ook niet voor de poes!
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier
          (...)
          PVM merkte bovendien nog op dat zij Veiligheid prefereren boven politiek.
          Die opmerking sloot dus fijn aan bij de opmerking van Clio.
          Ik heb de vraag van Clio dus gelijk aan de PVM doorgespeeld.

          Ongetwijfeld zullen wij hierover nader bericht ontvangen.
          Nou Clio,

          Om 19.00 exact, amper tweeënhalf uur nadat ik jou vraag doorspeelde naar het secretariaat van de PVM, kreeg ik onderstaande reactie van de partijsecretaris, Wim Schulpen.

          "
          Naar aanleiding van de vraag van Clio over vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor ga ik op zoek naar meer gegevens.
          Ik kwam al een memo tegen uit 2010 waarvan ik schrok van de aantallen “gevaarlijke wagons” die Maastricht passeren.
          Ik zal een voorzet geven voor verdere vraagstelling aan ons college. Eerst meer gegevens verzamelen.


          “Vuistregels zijn leuk, maar 1 wagon die ploft kan de hele vuistregel ontregelen”


          Je hoort nog van ons. Esmiralda en/of Tiny zullen je nog nader berichten."

          Inmiddels heb ik ook al een stuk binnen.
          Het betreft een memo externe veiligheid spoorlijn, die HIER is te vinden.

          Zal dus ongetwijfeld vervolgd worden.
          Goede vraag Clio
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Denk dat er buiten zand en grind ook wel andere vrachten per boot
            over de Maas vervoert worden die "vlambaar" zijn.

            zal op alle vervoer manieren wel gebeuren ook in en rond Maastricht.

            Opmerking


            • Spoorveiligheid stationsbuurt

              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Het betreft een memo externe veiligheid spoorlijn, die HIER is te vinden.
              Inmiddels heb ik deze in 2010 gepubliceerde memo gelezen. Ik meen de volgende conclusies te kunnen trekken:

              1. Volgens dit stuk, dat tot stand is gekomen op basis van gegevens die door vervoerders zijn aangereikt, valt te verwachten dat tot 2020 per jaar tenminste 2.000 wagons/ketelwagens met hoog risicovolle stoffen door Maastricht zullen rijden.

              2. Tenminste 2.000 ladingen, want er is een afrondingsmethode gehanteerd die mij (mogelijk omdat ik het niet helemaal begrijp) doet vermoeden dat het er in de praktijk meer zullen zijn.

              3. Dit aantal houdt volgens deze memo geen praktisch risico in voor de Maastrichtse bevolking, omdat de bevolkingsdichtheid van Maastricht (inclusief buitenwijken, niet bebouwde gronden en water) slechts 20 personen per hectare is. Weliswaar is die dichtheid bij de stationslocatie c.q. langs de spoorlijn iets hoger, maar naar verwachting niet meer dan 50 per hectare.

              4. Dit leidt tot de conclusie dat het risico van het passeren van 2.000 wagons met zeer gevaarlijke inhoud (deels zeer brandbare stoffen, deels giftige gassen) beperkt is.

              Ik heb hierbij wel wat vragen:

              * Zijn alle vervoerders indertijd benaderd en zijn er sindsdien nog nieuwe partijen op het spoor bijgekomen?
              * Indien niet allen zijn benaderd, wat betekent dat dan voor de geschatte hoeveelheden wagens?
              * Is er sindsdien een jaarlijkse telling/steekproef uitgevoerd om de cijfers te toetsen aan de schattingen?

              * Wat is in realiteit de bevolkingsdichtheid in het betrokken gebied, aan beide zijden van de spoorlijn?
              * Is sinds 2009/2010 de bouw van nieuwe kantoren en wooneenheden bijgehouden?
              * De hier gehanteerde bevolkingsdichtheidcijfers golden voor 2009 (CBS) en betreffen uitsluitend Station Maastricht Centraal. Waarom is niet tenminste ook Station Randwyck (AZM, MECC en woonwijken!) meegenomen?
              * Is het niet zaak voor de toekomst ook Station Randwijck en het toekomstige Station Noord in de risicobepaling te betrekken?

              * De risiconormering voor Maastricht gaat volgens deze memo uit van een opstelling uit 1998. Een tweede normering uit 2004 geldt inmiddels landelijk, maar het is onduidelijk of die ook in Maastricht wordt toegepast.
              * De risicoberekening gaat terug op een algemene 'vuistregel'-calculatie uit 2006; is het niet zaak dit alles nog eens te bekijken?

              * Waar deze memo (let wel: geen rapport!) zo kies, verhuld en ingetogen spreekt over de mogelijke slachtoffers bij een ramp (zie laatste alinea op pagina 1), zou het wel goed zijn daar wat duidelijker taal te gebruiken. Rechtvaardigen 10 tot 100 dodelijke slachtoffers en - mogelijk - een half verwoest stadsdeel inderdaad het vervoer van zeer gevaarlijke en ontplofbare stoffen door een dichtbevolkte stad?

              * Meer in het algemeen: deze memo is een tussenstand. Het wachten is dus nog steeds op wettelijke regelgeving die al in 2004 in zicht had moeten zijn?
              Last edited by Clio; 19 mei 2012, 14:12. Reden: aanvulling

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Bovenstaande quote dateert van 11 maart 2012.

                Vandaag ontving ik onderstaande mail van Dhr. W. Palmans.
                Het betreft een kennelijk open brief aan burgemeester Onno Hoes over het feit dat hij samen met Cindy Royen op 2 april 2012, een monument zal onthullen tegen zinloos geweld in Heer.
                Of de feiten die in deze mail staan kloppen laat ik voor rekening van dhr. W. Palmans.

                Weledele heer Hoes,

                Met hevige rillingen heb ik in ‘het Zondags Nieuws’ hedenmorgen gelezen dat u zondag 29 april a.s. een monument tegen zinloos geweld gaat onthullen.
                Notabene … op initiatief van Cindy Royen, groot tuig met mensenbloed aan de handen samen met haar man Peter Rassin, die ook niet terugdeinst om herhaaldelijk geweld te gebruiken!

                Op 6 april 2003 ben ik zwaar slachtoffer (poging tot doodslag, c.q. moord) geworden van het echtpaar Cindy Royen en Peter Rassin. Vele tientallen personen zijn en waren op de hoogte van het ‘gewelddadige duo Royen/Rassin’. Ze stonden erbij alsof ze naar een spannende film keken met de handen in de zakken.

                Geachte heer Hoes, ik ga ervan uit, gezien de waarheid bovenstaand, dat u zich niet laat besmeuren door het gewelddadige tuig.
                Veel familieleden van Royen en Beckers (opa en oma) willen geen contact met tante Cindy Royen, daar ook zij niets met zulk tuig in de familie te maken willen hebben.

                Tientallen mensen hebben het ‘schouwspel’ gezien dat Peter Rassin op een bewusteloze man met zijn vuisten op mijn ogen stond te rammen.
                Mijn echtgenote Marja, die er even later bij kwam, is het gelukt om die badjakker van mij af te trekken.
                Niemand van de vele tientallen getuigen durfden niet (en durven nog niet?) te getuigen uit angst voor ernstige represailles!

                Nu na 9 jaar is het te hopen dat de vele (angstige) getuigen van toen nu alsnog, zonodig anoniem, (bij de politie) de waarheid gaan vertellen.

                Hoogachtend,
                Wil Palmans

                Mocht er een kern van waarheid in deze beschuldiging zitten EN John Steijns is consequent, dan vrees ik het Maastrichtse Politieke SBM-duo, Stadller en Waldorf, afscheid van elkaar moeten gaan nemen.
                Overigens zit Cindy Royen momenteel, vanwege gezondheidsklachten, al tijdelijk niet meer in de raad!
                Palmans wil excuus aanbeiden over 'grievende' mail

                http://www.limburger.nl/article/2012...ende'_mail_

                Zo zie je maar weer

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                  Palmans wil excuus aanbeiden over 'grievende' mail

                  http://www.limburger.nl/article/2012...ende'_mail_

                  Zo zie je maar weer
                  Tja, zo zie je maar weer....
                  Maar, de quote dekt wel niet het hele verhaal!

                  Of de excuses er gaan komen is nog niet zeker, zo begrijp ik althans.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Tja, zo zie je maar weer....
                    Maar, de quote dekt wel niet het hele verhaal!

                    Of de excuses er gaan komen is nog niet zeker, zo begrijp ik althans.
                    De 71-jarige Maastrichtenaar Wil Palmans wil zijn excuses aanbieden voor het beledigen van raadslid Cindy Royen. Dat zei Palmans maandag tegen de voorzieningenrechter, waar hij terechtstond voor de beledigende brief die hij in april rondstuurde over de politica van Stadsbelangen Mestreech.


                    zou Wil Pasmans nu ook al niet de gehele waarheid tegen voorzieningsrechter vertellen ?
                    Dat geloof toch niet van deze meneer afkomstig van Sint Pieter.

                    Opmerking


                    • Rectificatie door Wil Palmans

                      Zojuist ontving ik onderstaande rectificatie van dhr. Palmans.

                      Geachte mevrouw, meneer,

                      Naar aanleiding van het te openen monument voor nabestaanden van slachtoffers van zinloos geweld heb ik u op 23 april 2012 een e-mail verstuurd. In die e-mail heb ik over de initiatiefneemster van deze actie het raadslid mevrouw Cindy Royen van Stadsbelangen Mestreech geschreven dat zij groot tuig is met mensenbloed aan haar handen en haar beschuldigd van poging tot moord c.q. doodslag.
                      Deze beschuldigingen zijn onjuist en niet terecht geweest en ik bied mevrouw Royen oprecht mijn excuses aan voor de inhoud van deze e-mail.

                      Ik zal mij ook in de toekomst onthouden van beledigende en lasterlijke uitlatingen jegens mevrouw Royen in de ruimste zin des woords.

                      W.E.M. Palmans
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Raadsvergadering dinsdag 29 mei 2012

                        De raad gaat (voorlopig) als een trein door de agenda heen van de raadsvergadering.
                        We zijn nu al aan punt 6.5, namelijk het raadsvoorstel structuurvisie.
                        Alle fracties willen daarover het woord voeren.
                        Dus enige vertraging, maar ik veronderstel dat dit raadsvoorstel wel snel zal worden afgehandeld.

                        Nu is dhr. Sabel (SPM) aan het woord. Hij verwoordt het feitelijk heel goed.
                        De structuurvisie is feitelijk een discussiestuk, dus eigenlijk een hamerstuk, maar het is wellicht te belangrijk om als hamerstuk af te handelen in de raad.
                        Dus iedereen doet, gelukkig redelijk kort, zijn zegje.

                        Dus feitelijk kijk ik nu naar een toneelstukje
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          De raad gaat (voorlopig) als een trein door de agenda heen van de raadsvergadering.
                          ONDERWERP RAADSVOORSTEL
                          STELLER
                          1ste fase Timmerfabriek
                          : http://maastricht.notudoc.nl/cgi-bin...merfabriek.pdf

                          Opmerking


                          • Nou Breur,

                            Je wordt op je wenken bediend!
                            Het agendapunt 6.8, de Timmerfabriek, is naar voren geschoven en wordt nu, vóór de pauze, behandeld.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • CDA komt met spervuur aan vragen over de Timmerfabriek

                              Het debat over de Timmerfabriek begint goed.
                              Het CDA heeft, bij monde van de fractievoorzitster Vivianne Heijnen, diverse ingewikkelde (financiële) vragen gesteld aan de verantwoordelijke wethouder, Jacques Costongs (PvdA).

                              Ik ben benieuwd of de wethouder op al die vragen het antwoord weet. Ik vermoed dat hij veevuldig gaat zeggen dat dit nu niet te zeggen is en hij tzt deze vragen wel zal beantwoorden.

                              Opmerkelijk is dat de coalitiepartijen tijdens het betoog van het CDA nauwelijks de aandacht erbij konden houden.
                              Gelet op deze reactie van de coalitiepartijen voorspel ik nu al dat het raadsvoorstel door alle coalitiepartijen wordt gesteund.

                              Dit theaterstukje, hoe toepasselijk bij de cultuurtempel Timmerfabriek, zal nog even duren, maar de voorstanders van de
                              Timmerfabriek kunnen de champagneflessen alvast gaan ontkrukken. Ik vrees wel dat ze formeel nog tot na de pauze moeten wachten met inschenken
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Jammer dat het niet op de maastrichtse zender wordt uitgezonden.
                                Lijkt mij nog leuker dan de Muppet show.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X