Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Jo Smeets splits zich af van de PVM

    Jo Smeets, sinds 2014 raadslid namens de PVM, heeft afgelopen weekend afscheid genomen van de Partij Veilig Maastricht (PVM).
    Dit was te lezen op diverse (Limburgse) mediasites, en ook Ton.2014 vermelde het al elders op MestreechOnline.

    Onderstaand het officiele persbericht van de PVM
    "Partij Veilig Maastricht vindt het bijzonder treurig dat raadslid Jo Smeets heeft besloten onze partij te verlaten. We hebben begrip voor zijn standpunten en kunnen niet anders concluderen dan dat de partij en Jo uit elkaar zijn gegroeid.
    We wensen hem via deze weg het allerbeste toe en danken hem voor zijn jarenlange inzet voor de partij.

    We gaan ervan uit dat, zoals afgesproken en in het verleden meermaals door Jo is bevestigd, hij zijn zetel zal afstaan aan de eerstvolgende gekozene op de lijst.
    Het behoud van de zetel voor Partij Veilig Maastricht past binnen de basisprincipes van een eerlijke vertegenwoordiging en verantwoorde omgang met de wil van de kiezer.

    Op die manier blijft de samenstelling van de raad democratisch.

    Tiny Meese v.d. Venne, fractievoorzitter
    Henny Mullers, bestuursvoorzitter"


    Uiteraard heb ik beide partijen, via mail, om een reactie gevraagd.
    Binnen enkele minuten had ik een reactie van Tiny Meese die nogmaals bevestigde het bijzonder jammer te vinden dat Jo Smeets besloten heeft om de PVM te verlaten, maar inhoudelijk verder geen commentaar wenste te geven. Zij verwees naar het persbericht.

    Van Jo Smeets heb ik (nog) geen reactie gekregen.
    Inmiddels is er wel een persbericht van de hand van Jo Smeets dat via onderstaande link is te lezen:
    https://maastricht.parlaeus.nl/vji/p..._Jo_Smeets.pdf

    Het trieste gevolg van deze afsplitsing is wel dat we nu met 17 (!!) partijen in de raad zitten.
    Het zou mij niet verwonderen als we daarmee de gemeente zijn met de meeste versplintering.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Even een kleine aanvulling
      dat Jo blijf zitten in de raad bewijs dat hij er is voor de mensen die op hem stemde

      het is natuurlijk een ander verhaal wat vele doen vertrekken naar een andere partij om er beter van de worden
      voor mensen met een kort geheugen een aanvulling een persbericht van PVM in het verleden..

      Pers bericht vorig jaar "We betreuren de overstap van Niels Peeters naar het CDA", laat het bestuur van de PVM in een persbericht weten. "Fractie en bestuur zijn van mening dat Dhr. Peeters ten onrechte een raadszetel heeft meegenomen, gezien deze zetel niet op eigen kracht is verworven en toebehoort aan Partij Veilig Maastricht. Wij betreuren eveneens de handelswijze van Partijen die op deze wijze hun fractie willen uitbreiden." Peeters maakt de overstap, omdat hij het gevoel heeft dat het gedachtengoed van het CDA beter bij zijn eigen ambities past. Het PVM-raadslid is niet de enige politicus die de overstap maakt naar het CDA. Eerder maakte ook Gea van Loo (Seniorenpartij) de overstap naar de partij al bekend. Beide raadsleden nemen hun zetel mee, waardoor het CDA nu op zeven zetels uitkomt.

      kijk dat is zetel roof en dat zijn niet de enige...
      gr ton.
      Last edited by Ton.2014; 12 september 2023, 19:41. Reden: hoofd letter.

      Opmerking


      • Goed opgemerkt van Pier
        17 partijen
        En daar hebben we 7 wethouders voor nodig in Maastricht met ca 123.000 inwoners dus 1 wethouder per ca 18000 inwoners..
        Amsterdam ca 930.000 inwoners 9 wethouders dus 1 wethouder voor ca 100.000 inwoners.

        Een behoorlijk kostenplaatje .
        ja de Maastrichtse politiek toch ?

        Opmerking


        • Maastricht van Nu

          Jo Smeets heeft nu officieel een nieuwe, de 17de!, partij in de Maastrichtse gemeenteraad.
          Maastricht van Nu, is de officiële naam van de nieuwe Partij.

          Ik heb, zoals vaker gezegd, geen facebook - gelukkig maar - en begrijp dat het op facebook staat en inmiddels schijnt ook RTV Maastricht te melden.
          Dus ik neem aan dat het waar is.

          Een eigen website heeft Maastricht van Nu nog niet, althans ik vind de website nog niet.
          Ik ben benieuwd wie Jo eventueel vind of benaderd heeft voor zijn partijsecretariaat en/of burgerlid.

          Het motto van de partij is: Niet links, niet rechts maar realistisch en eerlijk.
          Dat roept zo ongeveer iedere partij tegenwoordig.

          Zou mij niet verbazen als Maastricht van Nu slechts een tussenoplossing is en hij op termijn de aansluiting gaat zoeken bij een andere partij.
          Persoonlijk denk ik niet dat Jo, die zich als raadslid in de afgelopen 9 jaar enorm heeft ontwikkelt!, in staat is om leiding te geven aan een eigen volwaardige partij.
          Last edited by Pier; 17 september 2023, 18:19.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Aanpassing van de parkeertarieven per 1 januari 2024.
            (Bron: RIB d.d. 13 september 2023, no 2023.03716)

            De gemeente Maastricht verhoogt met ingang van 1 januari 2024 de tarieven voor straatparkeren met 15% naar afgerond € 3,50 per uur in de binnenstad en naar € 1,80 per uur in het overig gebied. De prijs van een dagkaart wordt € 7,80.
            De tarieven van alle parkeervergunningen worden ook verhoogd met 15%. De indexering voor 2024 is hoger dan de inflatiecorrectie (consumentenprijsindex CPI).

            Het parkeerbeleid van de gemeente Maastricht is erop gericht dat de juiste parkeerder de juiste parkeervoorziening gebruikt.
            In de praktijk betekent dat dat langparkerende bezoekers in de binnenstad worden gestimuleerd om te parkeren in de garages en parkeerterreinen.
            Op die manier wil ons stadsbestuur dat er minder op straat wordt geparkeerd waardoor meer plek overblijft voor kortparkerende bezoekers en vergunninghouders (bewoners en ondernemers).
            Ook ontstaat er zo meer plek voor fietsen, lopen, ontmoeten en meer groen. Dit zijn doelstellingen en ambities die in de Omgevingsvisie staan en bijdragen aan een leefbare stad. Instrumenten die de gemeente Maastricht hanteert zijn onder andere de Ringenstructuur en het hanteren van hogere parkeertarieven voor kortparkeerders op straat.
            Op dit moment zijn de straatparkeertarieven grotendeels lager dan in parkeergarages door onder andere bevriezing van tarieven gedurende een aantal jaren en de lage indexering voor 2023 (4,3%).

            De parkeertarieven in Maastricht zijn de laatste jaren achtergebleven bij de gemiddelde stijging van parkeertarieven in Nederland voor het straatparkeren (30% landelijk tegenover 15% in Maastricht)

            Met bovenstaand argumenten verdedigt het college van B&W de voorgenomen verhoging goed.
            Maar.... het verhogen van de parkeertarieven en eventuele boetes (formeel: gemeentelijke belastingaanslagen/naheffingen) zijn feitelijk ook een melkkoe voor de opvang van een tegenvallende kostendekking.
            Het college, kennelijk gesteund door een meerderheid (coalitie?) van onze gemeenteraad, constateerde namelijk dat de parkeerinkomsten in de begroting van de gerealiseerde opbrengsten in 2022 en de opbrengsten uit naheffingen circa 1 miljoen euro lager liggen dan begroot.
            Men verwacht nu dat de achterstand in 2024 niet in 1 keer kan worden ingelopen, maar wel in de volgende jaren door onder andere betere handhaving met de scanauto.
            Een hoger parkeertarief draagt bij aan het inlopen van het verschil tussen begroting en opbrengsten.

            Invloed Q-park.
            Tot slot heeft de gemeente Maastricht een contractuele verplichting richting een commerciële partij.
            In de Samenwerkingsovereenkomst met Q-Park uit 2003 is bepaald dat de parkeertarieven op straat hoger of gelijk moeten zijn dan de tarieven van de nabijgelegen garages en terreinen van Q-Park.
            Q-Park heeft volgens deze samenwerkingsovereenkomst de tarieven tot en met 2012 geïndexeerd volgens een afgesproken staffel en vervolgens jaarlijks met de consumentenprijsindex. De gemeenteraad heeft in de afgelopen jaren evenwel besloten de straatparkeertarieven met een lagere index te verhogen, waardoor er een scheefgroei is ontstaan.
            Waarschijnlijk heeft Q-Park de gemeente Maastricht daar heel subtiel op gewezen (vermoed ik!).
            De gemeente Maastricht moet nu, conform de samenwerkingsovereenkomst met Q-Park uit 2003, de parkeertarieven corrigeren om aan haar verplichting te voldoen.

            Ik vraag mij wel af tot wanneer die samenwerkingsovereenkomst met Q-Park in Maastricht loopt?
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014
              contract Q park vrijthof 30 jaar
              en dan mag Maastricht hem kopen voor een zacht prijs je



              MILJOENEN..
              Last edited by Ton.2014; 21 september 2023, 16:21. Reden: een kranten art van Sjak Planthof

              Opmerking

              Bezig...
              X