Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ik zag er iets over voorbij komen op de Limburger "online", maar heb geen abonnement.
    Dus hoe het precies zit met het Calvarie klooster en al die woningen bleef mij een raadsel.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      Ik zag er iets over voorbij komen op de Limburger "online", maar heb geen abonnement.
      Dus hoe het precies zit met het Calvarie klooster en al die woningen bleef mij een raadsel.

      Maandag 17 juli 2023 om 15:34
      Eind maart veegt de rechter de vloer aan met de vergunning voor 123 appartementen die moeten komen in het voormalige klooster Calvariënberg (het latere Klevarie-ziekenhuis). Omdat de gemeente Maastricht zich niet aan haar eigen beleid zou hebben gehouden, wordt de vergunning zelfs vernietigd. Kort en bondig: de appartementen zijn kleiner dan het minimum van 35 vierkante meter dat sinds juli vorig jaar geldt. Interpretatie


      Dat veto was ruim drie maanden geleden. Nu verleent de gemeente opnieuw vergunning, precies zoals de rechter opdroeg. Daarbij, stelt Maastricht, is tegemoetgekomen aan de bezwaren van de rechter. Op het cruciale punt is dat onverminderd een kwestie van interpretatie. De voorgeschreven minimum van 35 vierkante meter werd formeel ingevoerd in juli 2022. De gemeente redeneert: toen werd er al een jaar aan het Calvariënberg-plan gewerkt, was de restauratie-vergunning al verleend en lag de ontwerp-vergunning voor de 123 appartementen al vier weken ter inzage.

      Opmerking


      • Opmerking


        • Vanaf 2007.
          zijn nogal wat ideetjes veranderd
          zie kruisje.

          meestal zijn ze al uit gevoerd..of ......

          zonder enige info betrokkenheid van onze buurt
          zelfs in 2014 hebben we via de rechter de bouw van LARISA laten stilleggen

          Opmerking


          • Als je de (politieke cq juridische) details wilt weten van de gemeente Maastricht rond de aanvraag m.b.t. de omgevingsvergunning van MVJ Ontwikkelingen B.V. betreffende de herontwikkeling van
            het voormalige klooster Calvariënberg aan de Abtstraat 2 te Maastricht, ​
            verwijs ik je naar bijgevoegde RIB
            https://maastricht.parlaeus.nl/vji/p...ari__nberg.pdf

            Veel leesplezier
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Als je de (politieke cq juridische) details wilt weten van de gemeente Maastricht rond de aanvraag m.b.t. de omgevingsvergunning van MVJ Ontwikkelingen B.V. betreffende de herontwikkeling van
              het voormalige klooster Calvariënberg aan de Abtstraat 2 te Maastricht, ​
              verwijs ik je naar bijgevoegde RIB
              https://maastricht.parlaeus.nl/vji/p...ari__nberg.pdf

              Veel leesplezier
              och het zijn maar 41 blz

              voor meer info ..mailto:actiecomite.calvarienberg@gmail.com
              gr ton

              Opmerking


              • Ontwikkelaars en plannenmakers { en architecten } hebben ooit gehoopt dat hun project na één jaar in bouw is. Niets is minder waar gebleken na de nieuwe procedures en de onbedoelde onkunde van de gemeentelijk vergunning verleners. ( ja ik weet ze kunnen me inmiddels vierendelen ) Maar let wel de wethouder(s) is (zijn) ook debet geweest aan die onregelmatigheden van procedures.

                Toch kwam ik vaker op de Abtstraat 2 en vond het een heel troosteloos doodse buurt richting Clevarie en de Polvertoren. Met goede ideeën en architectenplannen was men beslist veel verder gekomen voor het klooster aan de Calvariënberg. Maar de verbeelding en het voorstellingsvermogen kan men nu eenmaal niet aan cijfers en nummers vastmaken,


                Iets te oud voor re-educatie
                iets te jong voor afdanking
                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                Opmerking


                • Ontslag burgerlid Judith Tiber werd niet publieke bekend gemaakt

                  Dagelijks kun je, als je je daarop abonneert, van de raadsgriffe in Maastricht een nieuwsbrief krijgen van alle wijzigingen m.b.t. ons stadsbestuur.
                  Hierbij neemt de raadsgriffie wel acht op het feit dat er geen NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats) worden vermeld van de mensen die stukken inzenden naar de raadsgriffie.
                  Niet zelden heb ik echter de indruk dat de raadsgriffie hierin doorslaat.
                  Als voorbeeld een bericht van 17 juli 2023 over het ontslag van een burgerlid. (Zie HIER, dossier nummer:2023.03312)
                  In dit bericht wordt het ontslag gemeld van een burgerlid, maar men vermeld niet welke partij het betreft noch om welk burgerlid het gaat.

                  Een burgerlid is, volgens mij, een publiek persoon die namens een bepaalde raadsfractie het woord mag voeren in zgn. domeinvergaderingen.
                  Deze persoon adviseert ook het/de zittend(e) raadslid/raadsleden en spreekt - bij gelegenheid - namens zijn of haar partij met burgers en/of belangenorganisaties.

                  Voor alle duidelijkheid, een burgerlid is NIET gekozen!
                  Een burgerlid wordt wel door een bepaalde partij voorgedragen en in een openbare raadsvergadering wordt gestemd of dit voorgedragen burgerlid benoemd wordt (hetgeen vrijwel altijd gebeurt).
                  Kortom, een burgerlid is volgens mij een publiek bekend figuur.

                  Uiteraard kan een burgerlid altijd ontslag nemen of eventueel door de betreffende partij worden ontslagen.
                  Het is dan van een maatschappelijk belang dat dit ontslag ook publiekelijk kenbaar wordt gemaakt, althans dat vind ik!

                  In het onderhavige geval, zo heb ik later van de raadsgriffie begrepen heeft het betreffende raadslid, Judith Tiber van de fractie SAB+, zelf om haar moverende redenen ontslag genomen.
                  Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	128
Size:	234,2 KB
ID:	106469
                  (Judith Tiber, foto afkomstig van de website van de SAB+ )

                  Omdat ik in eerste instantie niet wist om wie het ging heb ik, via mail, contact gezocht met de raadsgriffie.
                  De raadsgriffie gaf de navolgende verklaring:
                  'Het burgerlid dat ontslag heeft genomen, betreft mevrouw Judith Tiber van SAB. Dit is natuurlijk geen geheim. Zij wilde haar collega’s in de raad persoonlijk bedanken en wij vonden het daarom gepast haar bericht alleen aan de raad te richten. (..) '

                  Ik heb richting de griffie kenbaar gemaakt dat ik dit besluit van de griffie niet gepast vond.
                  Verder wil ik de zaak niet groter maken dan het is.

                  Wel heb ik nog gevraagd welke regels de griffie hanteert bij het wel/niet openbaar maken van persoonsgegevens.
                  Daar kreeg ik geen helder antwoord op.
                  In een reactie gaf de raadsgriffie aan: '(..) In brieven nodigen burger de raad vaak uit tot een reactie. Deze contactgegevens zijn dan de NAW-gegevens die ons doen besluiten iets achter een slotje te plaatsen. Maar feitelijk is ook de naam onderdeel van de wetgeving die ons verplicht die gegevens af te schermen zonder expliciete toestemming te publiceren. (..)'.

                  Persoonlijk vind ik dat de raadsgriffie de gegevens van burgers best zou mogen publiceren als de burger daar expliciet toestemming voor geeft.
                  Ik heb nu de indruk dat de raadsgriffie gewoon nooit gegevens publiceert. Daarmee houdt de raadsgriffie zich wellicht wel aan de wetgeving, maar wordt het voor volgers van de nieuwsbrief wel bijzonder moeilijk gemaakt om een brief op waarde te schatten. Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat burgers die een brief schrijven aan de raadsleden juist willen dat deze raadsleden, dan wel de media, met hun in contact treden.

                  Overigens vermeldt de website van SAB+ ook niets over het ontslag van Judith Tiber en staat zij op de website nog steeds als 'Burgerlid' vermeld




                  ​​
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Gratis bibliotheekpas voor 65-plussers?

                    Vanaf 1 oktober 2023 krijgen alle inwoners van Heerlen vanaf 65 jaar en ouder, van de gemeente, een gratis lidmaatschap bij de bibliotheek. Het gaat om een volwaardig abonnement met mogelijkheden zoals boeken lenen, gebruik maken van de computer, toegang tot e-books, luisterboeken, tijdschriften en cursussen.

                    De GroenLinks-fractie in de Maastrichtse gemeenteraad heeft op 31 juli 2023 (dossier no: 2023.03433) aan verantwoordelijk wethouder Bastiaens schriftelijke vragen gesteld of het mogelijk is om een dergelijke regeling (eventueel iets aangepast) ook in Maastricht in te voeren. (Zie HIER​}.
                    GL motiveert deze vraag o.a. met de stelling dat ook voor ouderen een abonnement bij de bibliotheek heel waardevol is.
                    Door weer boeken te lezen blijft men zich ontwikkelen. Daarnaast draagt een (regelmatig) bezoek aan de bibliotheek ook bij in het verminderen van mogelijke gevoelens van eenzaamheid. Je legt immers ook weer mogelijk (nieuwe) contacten met andere bezoekers.

                    Ik ben benieuwd naar het antwoord van de wethouder (namens het college van B&W).
                    En in de tussentijd is het wellicht ook handig dat GroenLinks de mensen wijst op mestreechonline.nl

                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Maastricht ligt ver achter wat betreft voorzieningen voor ouderen.

                      zie België oa bus en trein
                      Neem hier maar eens een treinkaartje naar Amsterdam retour
                      als AOW'er schrik je JE rot .

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Gratis bibliotheekpas voor 65-plussers?
                        Door weer boeken te lezen blijft men zich ontwikkelen.
                        Dan ontstaat weer een kloof tussen de jeugd en de 65 plussers die zich immers meer ontwikkelen want een abonnement voor die jeugd is niet meer te doen betreffende hun inkomen. Die jeugd gaat qua ontwikkeling achteruit. Een feit.

                        Moet een bibliotheek niet voor iedereen gratis zijn?
                        De laatste 10 jaar is er heel veel van rechtsongelijkheid te bespeuren in onze maatschappij. De ene moet betalen de andere krijgt het voor niks.
                        De verkiezingen komen eraan, dat is duidelijk.



                        Iets te oud voor re-educatie
                        iets te jong voor afdanking
                        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                        Opmerking


                        • Fietsbrug Borgharen

                          Vandaag maakte wethouder Hubert Mackus (CDA) in een RIB (no. 2023.03559) bekend dat de geplande fietsbrugverbinding tussen de Bosscherweg en Borgharen/Itteren opnieuw wordt aanbesteed.
                          Kort samengevat de inhoud van deze RaadsInformatieBrief:

                          ' (...) De aannemer confronteerde ons destijds [dec. 2022, Pier] met een prijsopgave twee keer zo hoog als het taakstellende budget zoals vastgelegd in de aanbesteding. Hierdoor kon de
                          realisatie van de brug niet volgens planning worden uitgevoerd. (..)
                          Daarnaast heeft een onafhankelijke kostendeskundige de ramingen voor ons bestudeerd en beoordeeld. Dit heeft niet geleid tot de benodigde kostenverlaging. Het voorgestelde ontwerp blijft het budget ruimschoots overschrijden en past daarmee niet binnen de kaders van de aanbestede opdracht. Hierdoor kunnen wij de opdracht voor realisatie van de brug niet verstrekken en moeten wij de overeenkomst met de aannemer beëindigen.
                          Het ontwerp en de realisatie zullen helaas opnieuw moeten worden aanbesteed. Wij betreuren dit zeer, omdat dit een verdere vertraging betekent van de door inwoners lang gewenste snellere verbinding tussen Borgharen/Itteren en de (binnen)stad en een verbetering van het fietsnetwerk van en naar het rivierpark Maasvallei. (...)
                          Wij starten de voorbereidingen voor de nieuwe aanbesteding zo spoedig mogelijk. (..)
                          Gelet op de stijgende kosten (van energie,
                          grondstoffen en lonen) verwachten wij dat deze raming boven het beschikbare budget zal uitkomen.
                          Hierover hebben wij reeds overleg gevoerd met de Provincie Limburg. Zij hebben gezien het belang voor het rivierpark Maasvallei en het versterken van het Limburgse fietsnetwerk positief gereageerd op het verhogen van de provinciale bijdrage onder de voorwaarde dat de gemeente een evenredige additionele bijdrage doet. Ook de gemeente zal dus additionele financiering beschikbaar moeten stellen. Het is nu nog niet te zeggen hoe hoog dit bedrag zal zijn (..)
                          Dit betekent een stevige vertraging. We streven ernaar om uiterlijk in het laagwaterseizoen van 2026 te starten met de realisatie van de fietsbrug. (..
                          )'

                          Voorlopig dus nog een behoorlijk stuk omfietsen vanuit of naar Borgharen/Itteren ​​​
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Terwijl een pontonbrug er binnen een halve dag ligt..............
                            Welke overigens ook nog ongevoelig is voor laagwater.
                            We hadden al eens watermolens in de Maas liggen en men zou der optioneel energie mee kunnen opwekken.

                            zo maar een notie
                            Iets te oud voor re-educatie
                            iets te jong voor afdanking
                            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                            Opmerking


                            • Gemeentelijke miscommunicatie.....

                              Soms maakt de gemeente, ic. de ambtenarij binnen de gemeente Maastricht, wel eens een fout.
                              Soms tot twee keer toe....

                              Bij de uitvoering van de burgerbegroting-projecten 2022-2023 ging het navolgende fout.
                              De uitvoering van de eerste editie Burgerbegroting Maastricht blijkt een proces waarvan de (ambtenaren van de) gemeente elke dag bijleren.

                              Bij het project “Domweg gelukkig in de Demertstraat’, waarbij de initiatiefnemers budget kregen om een bloemenveld aan te leggen ging het 2x fout.
                              Het delen van de subsidiebeschikking en het budget verliep al niet optimaal, maar door de niet aflatende inspanningen van betrokken buurtbewoners was er in juli uiteindelijk een prachtig bloeiend veld te bewonderen.
                              Op 2 augustus echter is het veld vanwege een interne fout gesnoeid door een onderaannemer van Stadsbeheer.
                              Na deze trieste constatering is zo snel mogelijk actie ondernomen om het veld weer plantklaar te maken en zijn er door de bewoners vaste planten, struiken en een
                              nieuw zaadmengsel gezaaid.
                              Op zaterdag 26 augustus zijn echter (een deel van) deze nieuwe vaste planten plus de nieuwe kiemplanten weer kapot gemaaid en platgereden.

                              Na bericht hierover van de initiatiefnemers, is er meteen intern geschakeld bij de gemente.
                              Er worden intern nu maatregelen getroffen om deze fouten in de toekomst te voorkomen.
                              Verantwoordelijk wethouder Manon Fokke (PvdA) gaat deze week ter plekke kijken en met de betrokken bewoners in gesprek, ook over een oplossing voor hun veldje.

                              Alle inspanningen van bewoners en ambtenaren van de gemeente ten spijt vormt de uitvoering van dit project bij uitstek een voorbeeld van wat er binnen de verkokerde samenwerking van onze interne organisatie veel beter kan. Dit vormt ook, na de reorganisatie van de bedrijfsvoering van 1 juli 2023 een van de belangrijkste thema’s van de cultuuromslag waarvoor de gemeente zich gesteld ziet.
                              (Bron: RIB Burgerbegroting: beoordeling nieuwe & uitvoering oude projecten, d.d. 28 aug. 2023, doss. no: 2023.03589)

                              Kan (helaas) allemaal gebeuren.
                              Wat mij tot tevredenheid stemt is dat de wethouder deze 2 fouten open en eerlijk opbiecht. Dat op zich vind ik een grote winst!
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                                Gemeentelijke miscommunicatie.....
                                Kan (helaas) allemaal gebeuren.​
                                Inderdaad, gebeuren er ongewenste zaken door miscommunicatie!
                                Wat mij zo verbluft is dat niemand verantwoordelijk is, behalve dat men achteraf zegt ; miscommunicatie!
                                Het uitbesteden aan onderaannemers of aannemers wordt tegenwoordig niet eens door zakenkundige ambtenaren correct voorbereid, aangestuurd en gecontroleerd.
                                Is dat bezuinigen?

                                Er komt ook niemand meer kijken wat er gaande is.

                                De jonge man op zo'n maaimachine krijgt enkel te horen, daaro, supersnel en dan wegwezen naar de volgende locatie. Had die een taakomschrijving of zo? Men heeft het over kwaliteitsborging welke een grote rol gaat spelen, zou moeten spelen in de "aankomende omgevingswet" en dus vergunningverlening.
                                Verantwoordelijk wethouder Manon Fokke (PvdA) gaat daar niets aan kunnen doen. Met alle respect voor haar.

                                Iets te oud voor re-educatie
                                iets te jong voor afdanking
                                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X