Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Raadsvergadering 7 november 2023 - Programmabegroting 2024 -

    Ik breng even de begrotingsvergadering van 8 november 2022 in herinnering.
    Toen was het 'hoogtepunt' de opgestoken middelvinger van het toenmalig SP raadslid Arianne Schut richting Mark Mulders van Groenlinks.
    (zie posting #142)
    Wellicht dat mevr. Schut de middelvinger per abuis als haar grondrecht ziet, zoals de rechter in Canada bevestigde voor Canadezen, hetgeen de internationale media aandacht haalde.

    Het lijkt me eerder een kopieergedrag van het tweedekamerlid Sylvana Simons met zo'n zelfde vinger naar Eerdmans. Is ze nu gevierendeeld?

    Samen met alle informatie die we moeten tot ons nemen zoals die Programmabegroting 2024 wordt het wel lastig voor alle raadsleden en wethouders die ook de verkeizingsstrijd in de gaten moeten houden. Waar blijft de tijd? Heb je dat al eens in de wandelgangen gevraagd aan leden en wethouders?






    ik ben verguisd

    Opmerking


    • Vervolg begrotingsvergadering 7 november 2023.

      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      (...)

      Dus.... in plaats van het te hebben over 700 miljoen euro, ga ik de komende posting iets, vandaag of wellicht morgen, schrijven over een motie voor een week zonder vlees en zuivel........

      Een beetje een arbitraire keuze, zo realiseer ik mij, maar gaandeweg komt de rest.
      Motiediarree...... ik heb dit woord niet verzonnen, maar Caroline van der Plas (BBB ) gebruikte​ het onlangs in het laatste debat van de Tweede Kamer (26 oktober 2023) voor het verkiezingsreces van de a.s. Kamerverkiezingen op 22 november.
      Zij noemde dit terecht absurd en gaf aan zelf tijdens deze vergadering geen moties en amendementen meer in te dienen.
      Overigens, als je googelt zie je dat het woord al in 2016 bestond.

      Maar goed, waar het om gaat is dat de Tweede Kamer om 01:30 uur begon aan een ruim 2 uur durende stemming over niet minder dan 265 (!!) moties en amendementen van Tweede Kamerleden en vele wetsvoorstellen!
      Wat hier tegen spreekt is dat er in een hele korte tijd veel (financiële) beslissingen worden genomen die (mogelijk) niet goed doordacht zijn.

      Kennelijk denken onze raadsleden in Maastricht daar anders over.
      De Maastrichtse raadsleden kwamen afgelopen dinsdag met 25 moties.
      Statistisch gezien is dat, als vertegenwoordigend orgaan van ruim 120.000 inwoners, vele malen meer dan 265 voor 18 miljoen mensen.
      Hofleverancier in moties is de Partij voor de Egels..... sorry Partij voor de Dieren.

      Ik zou de PvdD-moties hier nu kunnen neerzetten, maar hoe minder aandacht ik eraan besteed, hoe beter.
      De moties zijn, voor degene die ze echt willen zien, te vinden via deze link.

      Waar ik wel even de aandacht voor vraag is de motie van de PvdD over De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel (in Maastricht). (Zie HIER)
      Deze motie bracht in de raad een enorme discussie op gang.
      Daarbij was de inhoud ondergeschikt, maar het principe juist leidend.

      Als een partij een motie indient, geeft de verantwoordelijk wethouder een advies af. Hij adviseert positief op de inhoud van de motie, of hij ontraadt de motie.
      Dan is de raad aan zet.
      Een andere mogelijkheid is dat de wethouder de strekking van de motie omarmt en de toezegging doet dat hij/zij beleid maakt dat ligt in de strekking van de motie.
      De indienende partij is daar meestal tevreden mee en trekt de motie, met de toezegging van de wethouder op zak, in.

      Drama in 3 bedrijven
      Iets soortgelijks gebeurde met de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel-motie van de PvdD.
      Verantwoordelijk wethouder Anita Bastiaans (VOLT) zegt in haar antwoord op de motie toe dat ze de strekking van de motie steunt en de strekking wel wil overnemen.
      De partij VOLT was een van de mede-indieners van de motie!!
      Daarop geeft Jules Vaessen van de PvdD aan dat hij daarmee tevreden is en de motie dan terugtrekt (lees: Niet in stemming zal brengen). De buit is binnen

      Als Guiseppe Noteborn van de VVD deze toezegging hoort interrumpeert hij de wethouder. Hij geeft aan, daarin gesteund door meerdere partijen, o.a. de PVM, dat zijn fractie het helemaal niet eens is met deze toezegging. Hij eist dat de motie in stemming wordt gebracht en dat de meerderheid van de raad de mogelijkheid krijgt om deze motie te verwerpen en dus ook de wethouder te dwingen haar toezegging niet ten uitvoer te brengen.
      Maar, helaas voor de (mogelijke) meerderheid van de raad, bepaalt de indienende fractie, de PvdD, of een motie in stemming wordt gebracht.
      En waarom zou de PvdD dit nog doen, nu de wethouder heeft toegezegd om de strekking van de motie over te nemen??

      Dat is het moment dat de raadsvergadering tumultueus wordt!
      Meerdere partijen geven aan dat dit niet kan!! De wethouder kan zoiets nooit toezeggen, want het is wellicht tegen de democratische principes van de raad. Een meerderheid wil er niets van weten en toch zegt de wethouder het gewoon toe.
      Wat volgt is een drama in 3 bedrijven en kan ik niet samenvatten.
      De VVD, gesteund door andere coalitiepartijen, geeft aan met een extra motie te komen als de motie van de PvdD niet in stemming wordt gebracht.
      Het is, voor de neutrale toeschouwers, een schouwspel om van de smullen. Kennelijk straal ik dit ook uit, want ik krijg vanuit de raad een whatsapp met de vraag of ik aan het genieten ben?
      Dat ben ik zeker!

      Een van de aanwezige journalisten en sinds afgelopen dinsdag ook nog eens lid van MestreechOnline trekt het breder.
      Een totaal hypothetisch idee, maar wat als de PvdD nu een motie indient om Xonar 8 miljoen euro steun te geven? De hele raad is tegen, maar de wethouder zegt toe om dat te doen. Dan trekt de PvdD de motie in en de rest van de raad staat in z'n hemd en buitenspel. Dat is niet het idee van democratie!
      Nogmaals, totaal hypothetisch, maar de juridische status is hetzelfde.
      Zoals gezegd, een drama in 3 bedrijven volgt in de raadsvergadering.
      Wethouder Anita Bastiaans zal zich waarschijnlijk op dat moment ook gerealiseerd hebben dat ze te toegevend was en eigenlijk een toezegging deed die ze niet had moeten maken.
      Na menige schorsing en intern overleg kiest de PvdD er toch maar voor de onderliggende motie in stemming te brengen. De dreigende motie van de VVD is daarin wellicht doorslaggevend en het feit dat tijdens de schorsing de PvdD waarschijnlijk de koppen heeft geteld van de mogelijke voorstemmers.

      Op het moment dat de bewuste motie dan uiteindelijk in stemming komt, blijkt de PvdD goed gerekend te hebben. De motie wordt aangenomen met 20 stemmen voor en 16 tegen!
      Wat rest is dat wethouder Anita Bastiaans wel een spreekwoordelijke kras op de neus heeft opgelopen. Haar acteren was niet heel slim, maar vanuit het oogpunt van de voorstemmers....
      eind goed, alles goed!

      En de neutrale toeschouwer en liefhebber van (politiek) drama heeft 2 uur zitten te genieten
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht

        Wellicht dat mevr. Schut de middelvinger per abuis als haar grondrecht ziet, zoals de rechter in Canada bevestigde voor Canadezen, hetgeen de internationale media aandacht haalde.

        Het lijkt me eerder een kopieergedrag van het tweedekamerlid Sylvana Simons met zo'n zelfde vinger naar Eerdmans. Is ze nu gevierendeeld?

        (...)
        Het is eerder omgekeerd. Sylvana Simons kopieerde het gedrag van Ariane Schut. Het middelvinger-incident was (ongewild) het theatrale hoogtepunt van 2022
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • ach ik alleen had naar de datum van jouplaatsing van het bericht gekeken in vergelijking met dat voorval in de tweede kamer, en niet in het bericht gelezen dat het 2022 betrof.

          ik ben verguisd

          Opmerking


          • Het nieuws van de dag

            ANITA BASTIAANS STOPT ALS WETHOUDER EN WORDT LID RAAD VAN BESTUUR COA PER 1 JANUARI 2024

            https://www.limburger.nl/cnt/dmf20231114_93904673.

            bron de limburger.

            Opmerking


            • Domeinvergadering Fysiek dinsdag 14 november 2023
              Evaluatie burgerparticipatie.

              Over pakweg 2 uur begint om 17.00 uur de Domeinvergadering Fysiek.
              Bij deze de link naar de agenda.

              De meeste agendapunten zijn niet bijster spectaculair, maar mn. het (helaas) laatste agendapunt 'Benen op tafelsessie: leidraad en burgerparticipatie' lijkt mij interessant.
              De verantwoordelijke wethouder, Manon Fokke (PvdA), gesteund door wethouder Frans Bastiaens (SPM), wil vandaag, aan de hand van een voorbereide presentatie, de burgerparticipatie bespreken/evalueren, met nadrukkelijk veel ruimte voor een open gesprek.
              Het doel is dat het college van B&W (ic. Manon Fokke en Frans Bastiaens) vrij met de (burger-)raadsleden van de domeinvergadering Fysiek en de eveneens uitgenodigde participanten van de domeinvergadering Algemene Zaken (AZ) van gedachten wisselen over deze onderwerpen en samen bespreken hoe ze de participatieleidraad en het gebruik ervan verder kunnen verbeteren.​
              Over dit onderwerp is eerder van gedachte gewisseld tijdens de 'Benen op Tafelsessies' op 6 december 2022 en 9 mei 2023.

              Ik ben echt benieuwd naar de inbreng van de (burger-)raadsleden.
              Uit ervaring weet ik dat als wethouder Manon Fokke ergens goed in is, dan is het het overtuigen van haar tegenstanders.
              Ze heeft een zeer opmerkelijke gave!
              Dankzij een goede en speciale gesprekstechniek, gecombineerd met een hele goede dossierkennis, weet ze in een discussie iedereen te overtuigen van haar gelijk.
              Dit mag Manon als een compliment mijnerzijds beschouwen

              Echter, als je helemaal overtuigd bent van het gelijk van wethouder Manon Fokke en je achteraf thuis nog eens even alles de revue laat passeren, ontdek je dat ze je (weer!) helemaal onder de tafel heeft gel..... eh... gepraat!
              Ik vrees, neen, weet vrijwel zeker dat dit vanavond ook gaat gebeuren.
              Als dat gebeurt is dit (wederom) heel knap van Manon Fokke, maar vrees ik dat morgen veel (burger-)raadsleden met een kater zitten.
              Maar, misschien heeft Manon Fokke echt gelijk wat betreft de burgerparticipatie.
              Ik heb daar evenwel mijn twijfels over.

              Hoe dan ook, ik verheug mij - als buitenstaander zonder enige inbreng - op het debat van vanavond en zal waarschijnlijk weer met bewondering kennisnemen van de gesprekstechnieken van Manon Fokke..... en morgen met een kater wakker worden
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                Het nieuws van de dag

                ANITA BASTIAANS STOPT ALS WETHOUDER EN WORDT LID RAAD VAN BESTUUR COA PER 1 JANUARI 2024

                https://www.limburger.nl/cnt/dmf20231114_93904673.

                bron de limburger.
                Wow..... dat is spectaculair nieuws

                Ben benieuwd wie VOLT nu in gedachte heeft om haar plek over te nemen!
                Wordt ongetwijfeld vervolgd!
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • Anita Bastiaans (VOLT) legt haar wethouderschap per 1 december 2023 neer.

                  Bijgaand de RIB (RaadsInformatieBrief) over het vertrek van wethouder Anita Bastiaans.
                  (Zie HIER).

                  Los van het feit dat in de laatste raadsvergadering van 7 november 2023 (zie posting #343) er nogal wat kritiek was op haar vanwege een toezegging n.a.v. een motie van de PvdD, heb ik eigenlijk nooit iemand gehoord die beweerde cq vond dat Anita Bastiaans niet of niet goed functioneerde als wethouder.
                  Eigenlijk is iedereen wel lovend op haar beleid.

                  Overigens dat zij überhaupt wethouder voor VOLT is geworden was voor sommige oppositiepartijen - en ik denk terecht! - destijds wel een punt van kritiek.
                  Ik roep even een posting aan van 4 juni 2022, no 48, van de raadsvergadering waarin de nieuwe wethouders werden voorgesteld.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier
                  (..)Een van hun gezamenlijke kritiekpunt [oppositiepartijen 50PLUS, M:OED, PVV en FvD, noot Pier] is de wijze waarop wethouder Anita Bastiaan (nu VOLT) in het college is gekomen.
                  Voor de verkiezingen partijloos, maar na de verkiezingen werd ze aanvankelijk door de informateurs als partijloos collegelid bij de besprekingen betrokken, maar toen het erop begon te lijken dat een 'partijloos wethouderschap' er niet meer inzat, sloot Anita Bastiaans zich aan bij VOLT.
                  Vanuit het niets zat op deze manier VOLT plotseling in het college.
                  Een ding benadrukken wel alle partijen. Over de wijze waarop wethouder Anita Bastiaans haar functie vervult niets dan lof, maar de wijze waarop hier politiek, of beter gezegd formatie, is gespeeld is schandelijk en levert geen bijdrage aan het vertrouwen in de politiek.(...)
                  Anderhalf jaar later verlaat ze dus, als wethouder van VOLT, de (lokale) politiek.
                  Dat is haar goed recht en ik gun Anita Bastiaans deze nieuwe carrière switch, maar het (destijds verworven) lidmaatschap van VOLT blijft toch een dingetje.......
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Domeinvergadering Fysiek dinsdag 14 november 2023
                    Evaluatie burgerparticipatie.
                    (...)
                    De meeste agendapunten zijn niet bijster spectaculair, maar mn. het (helaas) laatste agendapunt 'Benen op tafelsessie: leidraad en burgerparticipatie' lijkt mij interessant.
                    De verantwoordelijke wethouder, Manon Fokke (PvdA), gesteund door wethouder Frans Bastiaens (SPM), wil vandaag, aan de hand van een voorbereide presentatie, de burgerparticipatie bespreken/evalueren, met nadrukkelijk veel ruimte voor een open gesprek.
                    (...)
                    Hoe dan ook, ik verheug mij - als buitenstaander zonder enige inbreng - op het debat van vanavond en zal waarschijnlijk weer met bewondering kennisnemen van de gesprekstechnieken van Manon Fokke..... en morgen met een kater wakker worden
                    Morgenvroeg word ik zeker niet wakker met een kater.
                    Manon Fokke was er namelijk helemaal niet om moverende redenen.
                    Ik kom daar morgen op terug!

                    Waar ik ook op terug kom is dat de andere agendapunten niet "bijster spectaculair" zouden zijn.
                    Agendapunt 4, over wel of niet een 'Verklaring van geen bedenkingen voor de uitbreiding van het café Den Dolhaart Mergelweg 332' duurde uiteindelijk ruim 2,45 uur.
                    Tijdens de behandeling van dit agendapunt zag ik de beste vormen van burgerparticipatie die ik ooit heb gezien!
                    Maar ook daarover morgen meer.........
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Even mijn mening over de gemeente met name Fair play .SPEL
                      daar hebben ze hier nog nooit van gehoord..

                      ((fair play wat in Maastricht niet bestaat ..
                      Als belangrijkste algemene beginselen van behoorlijk bestuur kunnen worden genoemd: het zorgvuldigheidsbeginsel, het motiveringsbeginsel, het fair play beginsel, het rechtszekerheidsbeginsel, het vertrouwensbeginsel, het gelijkheidsbeginsel.))

                      met name dit stuk van PIER slaat de spijker op zijn kop.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier
                      (..)Een van hun gezamenlijke kritiekpunt [oppositiepartijen 50PLUS, M:OED, PVV en FvD, noot Pier] is de wijze waarop wethouder Anita Bastiaan (nu VOLT) in het college is gekomen.
                      Voor de verkiezingen partijloos, maar na de verkiezingen werd ze aanvankelijk door de informateurs als partijloos collegelid bij de besprekingen betrokken, maar toen het erop begon te lijken dat een 'partijloos wethouderschap' er niet meer inzat, sloot Anita Bastiaans zich aan bij VOLT.
                      Vanuit het niets zat op deze manier VOLT plotseling in het college.
                      Een ding benadrukken wel alle partijen. Over de wijze waarop wethouder Anita Bastiaans haar functie vervult niets dan lof, maar de wijze waarop hier politiek, of beter gezegd formatie, is gespeeld is schandelijk en levert geen bijdrage aan het vertrouwen in de politiek.(...)
                      Anderhalf jaar later verlaat ze dus, als wethouder van VOLT, de (lokale) politiek.

                      ps. van gemeente spelletjes weet ik alles van ..​​

                      Opmerking


                      • De beste stuurlui......

                        Gisteren, 14 november 2023, was ik aanwezig bij de domeinvergadering Fysiek.
                        Het moet mij van het hart dat ik steeds vaker constateer dat mn. de domeinvergaderingen chaotisch verlopen. Ik ben ervan overtuigd dat een leek/burger er geen touw aan kan vastknopen, Zeker niet als hij niet weet namens welke partij de spreker aan het woord is.
                        Dat heeft enerzijds te maken met een vorm van vergaderdiscipline die de (burger-)raadsleden niet of bijna niet volgen en anderzijds de orde die de voorzitter van de domeinvergadering niet kan houden.

                        De orde houden bij domeinvergaderingen is lastig.
                        (Burger-)raadsleden blijven gewoon op hun stoel zitten bij een interruptie en ook als ze het woord voeren.
                        Voor de leek/burger is het dan maar raden namens welke partij het woord wordt gevoerd.
                        Meestal wordt dit nog wel gezegd door de voorzitter, maar heel vaak wordt dit vergeten, of gaat het debat zo snel dat het niet ter sprake komt.

                        In de domeinvergadering is er ook vaak geen sprake van het vaste vaste vergadersysteem zoals in bijvoorbeeld de raadsvergadering.
                        De 1ste termijn is voor de raad, dan de beantwoording van vragen en opmerkingen door de wethouder n.a.v. de 1ste termijn, gevolgd door de 2de termijn van de raad en tot slot weer de antwoorden van de wethouder. Dan is het klaar.
                        Bij domeinvergaderingen loopt alles een beetje door elkaar. Dan heb je de indruk dat de 1ste termijn bezig is, dan een interruptie (maar stiekem een soort van extra termijn van degene die interrumpeert), dan een antwoord van de wethouder, dan weer een interruptie etc... etc....
                        Het is de schone taak van de (domein)voorzitter om dan op te treden.
                        Als hij dat al doet, dan komen weer interrupties van andere (burger-)raadsleden die het daar niet mee eens zijn en dus is de gehele discipline weg en wordt het gezag van de voorzitter stelselmatig ondermijnt.

                        Deze chaos mogen de (burger-)raadsleden zichzelf aanrekenen!

                        Persoonlijk zit ik dan te kijken en schut ik eens mijn hoofd, want het is een en al chaos.
                        Ik realiseer mij echter dat het gemakkelijk is om dit te schrijven en te constateren vanaf de wal.
                        Mijn vaarbewijs als stuurman heb ik nooit gehaald en zal ik ook nooit halen, maar dat er niet handig gemanoeuvreerd wordt ziet een blinde.

                        Een gratis advies is om bij domeinvergaderingen, als die plaatsvinden in de raadszaal, te proberen een vorm van discipline in te voeren waarbij een bijdrage gebeurt vanaf de spreekstoel en een interruptie plaatsvindt via de interruptiemicrofoon.
                        Ik ben er namelijk van overtuigd dat als (burger-)raadsleden uit hun stoel moeten komen, ze 2x nadenken alvorens dat te doen en eenmaal achter de interruptiemicrofoon korter van stof zijn dan vanuit hun stoel.
                        Bovendien is het dan voor het publiek beter te volgen.

                        Maar ja..... over de wijze waarop er vergaderd wordt tijdens de domeinvergadering(en) gaan de (weinig) disciplinaire (burger-)raadsleden. Dus of de domeinvergaderingen - tenminste in de raadszaal - minder chaotisch worden!?!.......... Ik waag het te betwijfelen!
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Uitgestelde evaluatie burgerparticipatie en een prijsvraag

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

                          Morgenvroeg word ik zeker niet wakker met een kater.
                          Manon Fokke was er namelijk helemaal niet om moverende redenen.
                          Ik kom daar morgen op terug!
                          (...)
                          Bij de Domeinvergadering van gisteren, 14 november 2023, liep de agenda behoorlijk uit.
                          O.a. door een gebrek aan vergaderdiscipline van de (burger-)raadsleden, maar daarover heb ik al het een en ander gezegd in de vorige posting #352.
                          Dat maakte dat het laatste agendapunt, Benen op tafelsessie: leidraad en burgerparticipatie​, is doorgeschoven naar de volgende domeinvergadering.
                          Gelukkig, want wethouder Manon Fokke (PvdA) was sowieso niet aanwezig geweest.
                          Zij moest de honneurs waarnemen voor de zieke wethouder Alex Meij (PVM) in Limmel.
                          De evaluatie zou dus worden gedaan door wethouder Frans Bastiaens (SPM), als plaatsvervanger van Manon Fokke.
                          Niets ten nadele van Frans Bastiaens, maar ik zie liever Manon Fokke het participatiebeleid verdedigen/evalueren, mede omdat het ook haar portefeuille is.
                          Als ik namelijk de signalen van de raadsleden goed begrepen heb tijdens de Domeinvergadering van 31 oktober 2023 (Zie ook posting no 335 dd 5 november 2023) zijn er nogal wat punten van verbetering op het gebied van burgerparticipatie.

                          Voor degene die zich toch al wil inlezen, is er een presentatie gemaakt Participatieafspraken Fysiek Domein.

                          Prijsvraag:
                          Er bestaat dus een Maastrichtse Inspraak- en participatieverordening die is besproken tijdens de domeinvergadering Algemene Zaken op 14 februari 2023 en is aangenomen, met een kleine aanpassing door een amendement, tijdens de Raadsvergadering van 28 februari 2023.
                          Let wel, dat is dus de verordening die het kader aangeeft hoe een burger contact moet leggen met het stadsbestuur om te kunnen participeren en inspraak te hebben.
                          Heel mooi...... zou je denken!

                          Maar waar vindt de burger die inspraak- en participatieverordening???
                          Niemand die het weet, althans ik vind ze niet, de gisteren door mij gevraagde (burger-)raadsleden vinden ze niet en ook de raadsgriffie weet mij niet te vertellen waar deze verordening staat!!!


                          Kortom, wie deze verordening weet te vinden wint deze prijsvraag met als hoofdprijs....... eeuwige roem
                          Last edited by Pier; 15 november 2023, 17:37.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • jaren terug ca 2014 is al een stuk geschreven over.
                            Burgerparticipatie lijkt meer dan het werkelijk is


                            Gemeenten dwepen met participatie van de burger. Maar schiet die er iets mee op? Onderzoeker Teun Eikenaar vindt dat wezenlijke zaken te vaak buiten schot blijven. TEUN EIKENAAR en SOCIAAL-WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEKER2 juni 2014, 00:00 Dit artikel is exclusief voor abonnees

                            mooi stuk ..


                            Opmerking


                            • JAAAREN geleden heb ik dank zij pier kunnen aantonen wat burger participatie inhoud..
                              zolang je dans op het muziek van de gemeente dan is het goed.
                              Maar probeer je de belangen van de burger te behartigen vergeet het maar. DIT heb ik kunnen aantonen
                              DANK zij pier. zonder hem hoorde ik zo als zij schreven thuis bij de verloedering van de buurt.
                              DIE besteden diende te worden
                              Ja als je aantoont dat de zakken gevuld werden ja dat moet je dat schrijven dat die thuis hoort bij de verloedering ... zie het stuk van Pier
                              BURGER participatie.. Ombudsman kapittelt gemeente Maastricht

                              8 september 2012, 00:36
                              Buurtbewoner Kommelkwartier Ton Wijkman door ombudsman in het gelijk gesteld.

                              Op 5 september 2012 heeft de Ombudsman van Maastricht, Dhr. Mostert, uitspraak gedaan in de door Ton Wijkman uit het Kommelkwartier ingediende klacht over een gedraging van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht.
                              Ton Wijkman ontving de uitslag vandaag, 7 september 2012, per post.

                              Ton Wijkman had en heeft weinig vertrouwen in het functioneren van de ambtenaren van buurtgerichtwerken van de gemeente Maastricht. Hij verwijt hen dat zij onjuiste informatie hebben verstrekt, informatie hebben achter gehouden dan wel zo nonchalant te werk zijn gegaan bij het verstrekken van informatie over het Kommelkwartier cq van het buurtplatform Kommelkwartier dat dit laakbaar was en is .

                              Ton Wijkman vroeg met enige regelmaat en met veel vasthoudendheid naar verslagen die betrekking hadden op:
                              - de voordracht/benoeming van de voorzitter;
                              - het Domushuis;
                              - de Activiteiten- en de Leefbaarheidscommissie;
                              - de leden- en bestuursvergadering;
                              - wijkteamvergaderingen;
                              - de bestedingen betreffende het Gierzwaluwproject.

                              Zelfs deed hij een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB ) en stapte hij naar de gemeentelijke klachtencommissie.

                              Uiteindelijk spitste de hele discussie zich o.a. toe op het zogenaamde Gierzwaluwproject.
                              Ook op ons forum werd dit item zeer uitvoerig besproken!
                              De ambtenaren van Buurtgerichtwerken gaven aanvankelijk geen en daarna, de onjuiste informatie aan Ton Wijkman.
                              Ton Wijkman zocht ook steun bij diverse gemeentelijke politieke partijen, zoals de Seniorenpartij, de CVP en de PVM

                              De CVP-fractie in de gemeenteraad verzocht het college op 29 april 2011 om beantwoording van artikel 39 vragen inzake het project Gierzwaluw-Kommelkwartier.
                              Aanleiding daarvoor was een artikel in dagblad De Limburger waarvan met verbazing kennis werd genomen nadat eind december 2010 team Buurtgericht werken desgevraagd had laten weten dat er geen Vogelaargelden besteed zouden zijn aan een gierzwaluwproject.

                              Uiteindelijk kwam de juiste informatie boven water en bood de Stadsdeelleider bij de klachtencommissie van de Gemeente Maastricht zelfs zijn verontschuldigingen aan voor de miscommunicatie.

                              De klachtencommissie deed op 21 juli 2011 uitspraak en stelde dhr. Wijkman in 2 van de 4 ingediende klachten in het gelijk.
                              Over de andere 2 klachten werd geen uitspraak gedaan door de klachtencommissie.

                              De hoop was dat met de uitspraak van de klachtencommissie en het mea culpa van de Stadsdeelleider de kou uit de lucht was en er voortaan wel informatie verstrekt zou worden door de gemeente cq het buurtplatform Kommelkwartier.

                              Dit bleek echter een vergissing te zijn.
                              Van zijde van het buurtplatform kwam geen enkele toenadering en Ton Wijkman liep ook na 2011 weer tegen een muur aan of werd van het kastje naar de muur gestuurd.
                              De ambtenaren van de gemeente Maastricht verschuilden zich hierbij achter regeltjes en afspraken die opgesteld waren door de Rijksoverheid.

                              Uiteindelijk diende Ton Wijkman in februari 2012 een klacht in bij de gemeentelijke ombudsman.

                              Deze heeft nu het navolgende geconcludeerd:
                              “(..)Uit ons onderzoek is gebleken dat de gemeente op afstand de buurtplatform(s) volgt in hun doen en laten en hun functioneren slechts marginaal beoordeelt.
                              (..)
                              Ook voor wat betreft de informatievoorziening naar de buurtbewoners toe neemt de gemeente een afwachtende houding aan en verwijst vragende burgers over het reilen en zeilen van het buurtplatform naar het bestuur van het buurtplatform zelf. Volgens de gemeente is de informatieverstrekking naar de buurtbewoners toe primair een verantwoordelijkheid van het buurtplatform (..).
                              Het gevolg is dat de burger verstoken blijft van de gevraagde informatie en gedwongen wordt om te proberen langs andere weg het verkrijgen van de informatie waarop hij in principe recht heeft, af te dwingen.
                              (..)
                              Het kan niet zo zijn dat een vragende buurtbewoner voor het verkrijgen van informatie afhankelijk is van de welwillendheid van een buurtplatformbestuur. Naar onze mening zou de gemeente daarin een actievere en sturende rol moeten vervullen, zeker in geval het buurtplatform minder goed functioneert en de gemeente, zoals in casu, daarvan op de hoogte is.
                              (..)
                              Ondanks herhaalde pogingen daartoe heeft hij [Ton Wijkman, Pier] geen kans gehad om zijn onvrede kenbaar te maken bij buurtplatform en gemeente. Beiden verwezen naar elkaar met verzoeker tussen het bekende kastje en de muur. Van een professionele organisatie als de gemeente Maastricht mag evenwel verwacht worden dat zij het niet zo ver laat komen.
                              (..)
                              Samenvattend zijn wij van oordeel dat de klacht over het niet, niet tijdig en/of onjuist verstrekken van de door verzoeker gevraagde informatie terecht is. Een burger heeft recht op een correcte bejegening door de gemeente door het tijdig en volledige verstrekking van de gevraagde informatie, tenzij —quod non- bijzondere omstandigheden zich daartegen verzetten. In casu is dit niet gebeurd. Het college heeft de informatieplicht geschonden hetgeen niet behoorlijk is.
                              De klacht is derhalve gegrond.”

                              Een zeer knappe "overwinning" voor een bezorgde en betrokken buurtbewoner.

                              Morgen of zo wellicht meer, want ook de gemeentelijk politiek ging zich gaandeweg steeds meer afvragen hoe het nu zit met de de financiering van de buurtplatforms.
                              Last edited by Pier; 8 september 2012, 10:44.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
                              Tags: Geen​

                              ben hem nog steeds dankbaar voor zijn oprechte steun .

                              Opmerking


                              • Cafe Den Dolhaart vs de Ponyclub en buurtgenoten - (Inspraak- en participatie)

                                Tijdens de Domeinvergadering Fysiek van 14 november 2023 stond onder agendapunt 4 gepland het wel/niet afgeven van een (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen voor het verlenen van de aanvraag om een omgevingsvergunning voor het restaureren en uitbreiden van een bestaand café/restaurant (Den DOLHAARTm Mergelweg 332) en een buitenterras.

                                Dit agendapunt stond eerder gepland voor de Domeinvergadering van 31 oktober, maar was toen ook al doorgeschoven.
                                Ik had uiteraard dit agendapunt ook al eerder zien staan en vroeg mij eigenlijk af wat het probleem in deze is. Dat cafe ligt helemaal op het einde van de bebouwde kom aan de Mergelweg en heeft een prachtig uitzicht op het Jekerdal. Ik zou een terras ter plaatse wel op prijsstellen. Dus wat is het probleem?

                                Als je nader kijkt naar de documenten die onder dit agendapunt hangen, niet minder dan 46 (!!, tot nu toe!) moet er wel iets meer aan de hand zijn.
                                Er hadden zich 2 insprekers (participanten) aangemeld.
                                Dat waren mevr. Heijnen, namens haar Ponyclub,​ en mevr. Bos, namens de buurtbewoners.
                                Kijk ook naar het bijgaande link naar een filmpje van de Ponyclub.
                                https://youtu.be/gu1T7UPgCCs

                                Ik adviseer iedereen de bijdragen van mevr. Heijnen en Bos, van 3 minuten (zoals dat formeel hoort), eens terug te kijken op de video-opnamen (zie HIER)

                                Ik zou beide insprekers/participanten te kort doen als ik zou proberen hun bijdragen samen te vatten.
                                De wijze waarop zij dit doen is een voorbeeld voor eenieder die (in de toekomst) ook eens wil inspreken en/of participeren.
                                Wat zij perfect doen is hun (mogelijke toekomstige) problemen goed omschrijven en aangeven dat ze ook begrip hebben én nog steeds in gesprek zijn met de tegenpartij ic. de horecaondernemer Oscar Mans.
                                Deze ondernemer heeft inmiddels al circa 1 miljoen euro geinvesteerd cq gereserveerd om aan de slag te kunnen.
                                Beide insprekers zijn niet bij voorbaat tegen het geplande onderneming, maar vrezen in de toekomst wel problemen. Als die er komen hebben ze juridisch waarschijnlijk niet veel kans tegen de horecaondernemer.



                                Juridische regels maken wellicht het toepassen van het boerenverstand onmogelijk
                                Lang verhaal kort..... het wel/niet verlenen van een verklaring van geen bedenkingen zal worden besproken tijdens de raadsvergadering van 28 november 2023, met dien verstande, dat dan alleen wel/niet akkoord zal worden gegaan met een ontwerpverklaring. Een definitief ja/neen zal pas worden genomen in maart 2024.
                                De reden hiervan is dat het CDA (Jan Janssen), tijdens de raadsvergadering , (waarschijnlijk) met een breed gedragen motie zal komen om te kijken hoe het nu precies zit hem de grond rond het bewuste cafe.
                                Is er wellicht een mogelijkheid tot herverdeling van de gronden, waarmee iedereen geholpen is?​
                                De kans dat dit gaat lukken acht wethouder Frans Bastiaens (SPM) echter nihil.
                                Het probleem is dat het gebied deels grenst cq onderdeel is van een Natura 2000 gebied.
                                Dan houdt kennelijk het boerenverstand op en wordt alles formeel, waardoor een stukje grond met de status parkeren (van 50 auto's) plotseling niet geruild mag worden zonder dat het vergunnen van deze parkeerplaatsen vervalt....
                                En met het vervallen van de parkeerplaatsen kan waarschijnlijk de horecaexploitant (terecht) weer niet leven.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X