Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Jo Smeets splits zich af van de PVM

    Jo Smeets, sinds 2014 raadslid namens de PVM, heeft afgelopen weekend afscheid genomen van de Partij Veilig Maastricht (PVM).
    Dit was te lezen op diverse (Limburgse) mediasites, en ook Ton.2014 vermelde het al elders op MestreechOnline.

    Onderstaand het officiele persbericht van de PVM
    "Partij Veilig Maastricht vindt het bijzonder treurig dat raadslid Jo Smeets heeft besloten onze partij te verlaten. We hebben begrip voor zijn standpunten en kunnen niet anders concluderen dan dat de partij en Jo uit elkaar zijn gegroeid.
    We wensen hem via deze weg het allerbeste toe en danken hem voor zijn jarenlange inzet voor de partij.

    We gaan ervan uit dat, zoals afgesproken en in het verleden meermaals door Jo is bevestigd, hij zijn zetel zal afstaan aan de eerstvolgende gekozene op de lijst.
    Het behoud van de zetel voor Partij Veilig Maastricht past binnen de basisprincipes van een eerlijke vertegenwoordiging en verantwoorde omgang met de wil van de kiezer.

    Op die manier blijft de samenstelling van de raad democratisch.

    Tiny Meese v.d. Venne, fractievoorzitter
    Henny Mullers, bestuursvoorzitter"


    Uiteraard heb ik beide partijen, via mail, om een reactie gevraagd.
    Binnen enkele minuten had ik een reactie van Tiny Meese die nogmaals bevestigde het bijzonder jammer te vinden dat Jo Smeets besloten heeft om de PVM te verlaten, maar inhoudelijk verder geen commentaar wenste te geven. Zij verwees naar het persbericht.

    Van Jo Smeets heb ik (nog) geen reactie gekregen.
    Inmiddels is er wel een persbericht van de hand van Jo Smeets dat via onderstaande link is te lezen:
    https://maastricht.parlaeus.nl/vji/p..._Jo_Smeets.pdf

    Het trieste gevolg van deze afsplitsing is wel dat we nu met 17 (!!) partijen in de raad zitten.
    Het zou mij niet verwonderen als we daarmee de gemeente zijn met de meeste versplintering.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Even een kleine aanvulling
      dat Jo blijf zitten in de raad bewijs dat hij er is voor de mensen die op hem stemde

      het is natuurlijk een ander verhaal wat vele doen vertrekken naar een andere partij om er beter van de worden
      voor mensen met een kort geheugen een aanvulling een persbericht van PVM in het verleden..

      Pers bericht vorig jaar "We betreuren de overstap van Niels Peeters naar het CDA", laat het bestuur van de PVM in een persbericht weten. "Fractie en bestuur zijn van mening dat Dhr. Peeters ten onrechte een raadszetel heeft meegenomen, gezien deze zetel niet op eigen kracht is verworven en toebehoort aan Partij Veilig Maastricht. Wij betreuren eveneens de handelswijze van Partijen die op deze wijze hun fractie willen uitbreiden." Peeters maakt de overstap, omdat hij het gevoel heeft dat het gedachtengoed van het CDA beter bij zijn eigen ambities past. Het PVM-raadslid is niet de enige politicus die de overstap maakt naar het CDA. Eerder maakte ook Gea van Loo (Seniorenpartij) de overstap naar de partij al bekend. Beide raadsleden nemen hun zetel mee, waardoor het CDA nu op zeven zetels uitkomt.

      kijk dat is zetel roof en dat zijn niet de enige...
      gr ton.
      Last edited by Ton.2014; 12 september 2023, 19:41. Reden: hoofd letter.

      Opmerking


      • Goed opgemerkt van Pier
        17 partijen
        En daar hebben we 7 wethouders voor nodig in Maastricht met ca 123.000 inwoners dus 1 wethouder per ca 18000 inwoners..
        Amsterdam ca 930.000 inwoners 9 wethouders dus 1 wethouder voor ca 100.000 inwoners.

        Een behoorlijk kostenplaatje .
        ja de Maastrichtse politiek toch ?

        Opmerking


        • Maastricht van Nu

          Jo Smeets heeft nu officieel een nieuwe, de 17de!, partij in de Maastrichtse gemeenteraad.
          Maastricht van Nu, is de officiΓ«le naam van de nieuwe Partij.

          Ik heb, zoals vaker gezegd, geen facebook - gelukkig maar - en begrijp dat het op facebook staat en inmiddels schijnt ook RTV Maastricht te melden.
          Dus ik neem aan dat het waar is.

          Een eigen website heeft Maastricht van Nu nog niet, althans ik vind de website nog niet.
          Ik ben benieuwd wie Jo eventueel vind of benaderd heeft voor zijn partijsecretariaat en/of burgerlid.

          Het motto van de partij is: Niet links, niet rechts maar realistisch en eerlijk.
          Dat roept zo ongeveer iedere partij tegenwoordig.

          Zou mij niet verbazen als Maastricht van Nu slechts een tussenoplossing is en hij op termijn de aansluiting gaat zoeken bij een andere partij.
          Persoonlijk denk ik niet dat Jo, die zich als raadslid in de afgelopen 9 jaar enorm heeft ontwikkelt!, in staat is om leiding te geven aan een eigen volwaardige partij.
          Last edited by Pier; 17 september 2023, 18:19.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Aanpassing van de parkeertarieven per 1 januari 2024.
            (Bron: RIB d.d. 13 september 2023, no 2023.03716)

            De gemeente Maastricht verhoogt met ingang van 1 januari 2024 de tarieven voor straatparkeren met 15% naar afgerond € 3,50 per uur in de binnenstad en naar € 1,80 per uur in het overig gebied. De prijs van een dagkaart wordt € 7,80.
            De tarieven van alle parkeervergunningen worden ook verhoogd met 15%. De indexering voor 2024 is hoger dan de inflatiecorrectie (consumentenprijsindex CPI).

            Het parkeerbeleid van de gemeente Maastricht is erop gericht dat de juiste parkeerder de juiste parkeervoorziening gebruikt.
            In de praktijk betekent dat dat langparkerende bezoekers in de binnenstad worden gestimuleerd om te parkeren in de garages en parkeerterreinen.
            Op die manier wil ons stadsbestuur dat er minder op straat wordt geparkeerd waardoor meer plek overblijft voor kortparkerende bezoekers en vergunninghouders (bewoners en ondernemers).
            Ook ontstaat er zo meer plek voor fietsen, lopen, ontmoeten en meer groen. Dit zijn doelstellingen en ambities die in de Omgevingsvisie staan en bijdragen aan een leefbare stad. Instrumenten die de gemeente Maastricht hanteert zijn onder andere de Ringenstructuur en het hanteren van hogere parkeertarieven voor kortparkeerders op straat.
            Op dit moment zijn de straatparkeertarieven grotendeels lager dan in parkeergarages door onder andere bevriezing van tarieven gedurende een aantal jaren en de lage indexering voor 2023 (4,3%).

            De parkeertarieven in Maastricht zijn de laatste jaren achtergebleven bij de gemiddelde stijging van parkeertarieven in Nederland voor het straatparkeren (30% landelijk tegenover 15% in Maastricht)

            Met bovenstaand argumenten verdedigt het college van B&W de voorgenomen verhoging goed.
            Maar.... het verhogen van de parkeertarieven en eventuele boetes (formeel: gemeentelijke belastingaanslagen/naheffingen) zijn feitelijk ook een melkkoe voor de opvang van een tegenvallende kostendekking.
            Het college, kennelijk gesteund door een meerderheid (coalitie?) van onze gemeenteraad, constateerde namelijk dat de parkeerinkomsten in de begroting van de gerealiseerde opbrengsten in 2022 en de opbrengsten uit naheffingen circa 1 miljoen euro lager liggen dan begroot.
            Men verwacht nu dat de achterstand in 2024 niet in 1 keer kan worden ingelopen, maar wel in de volgende jaren door onder andere betere handhaving met de scanauto.
            Een hoger parkeertarief draagt bij aan het inlopen van het verschil tussen begroting en opbrengsten.

            Invloed Q-park.
            Tot slot heeft de gemeente Maastricht een contractuele verplichting richting een commerciΓ«le partij.
            In de Samenwerkingsovereenkomst met Q-Park uit 2003 is bepaald dat de parkeertarieven op straat hoger of gelijk moeten zijn dan de tarieven van de nabijgelegen garages en terreinen van Q-Park.
            Q-Park heeft volgens deze samenwerkingsovereenkomst de tarieven tot en met 2012 geΓ―ndexeerd volgens een afgesproken staffel en vervolgens jaarlijks met de consumentenprijsindex. De gemeenteraad heeft in de afgelopen jaren evenwel besloten de straatparkeertarieven met een lagere index te verhogen, waardoor er een scheefgroei is ontstaan.
            Waarschijnlijk heeft Q-Park de gemeente Maastricht daar heel subtiel op gewezen (vermoed ik!).
            De gemeente Maastricht moet nu, conform de samenwerkingsovereenkomst met Q-Park uit 2003, de parkeertarieven corrigeren om aan haar verplichting te voldoen.

            Ik vraag mij wel af tot wanneer die samenwerkingsovereenkomst met Q-Park in Maastricht loopt?
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014
              contract Q park vrijthof 30 jaar
              en dan mag Maastricht hem kopen voor een zacht prijs je



              MILJOENEN..
              Last edited by Ton.2014; 21 september 2023, 16:21. Reden: een kranten art van Sjak Planthof

              Opmerking


              • Raadsvergadering dinsdag 26 september 2023

                De raadsvergadering van morgen, 26 september 2023, om 17.00 uur, zou wel eens een lange kunnen worden.
                De agenda - zie HIER - heeft niet minder dan 7 behoorlijke bespreekpunten, waarbij mn. bij het laatste agendapunt, Herstelplan Xonar, niet minder dan 5 moties (waarvan 3 van de SP) zijn ingediend.
                Ik zie dat de 3 door Stephanie Blom, namens de SP, ingediende moties m.b.t. Xonar door geen enkele partij zijn medeondertekend. Dat is over het algemeen een goede indicatie voor het feit dat de motie(s) kansloos is/zijn.
                Helaas ben ik niet ingeschoten in het 'Xonar-dossier', dus ik heb geen idee wat de insteek en eventuele uitkomst van dit bespreekpunt gaat worden.
                Eventueel geinteresseerden adviseer ik dan ook zelf dit debat (via de live-stream) te volgen, want ik vrees dat ik het niet ga volgen.

                Bij het agendapunt 11, Invoering Dienstenrichtlijn bij nachtwinkels, is een amendement van GroenLinks, samen de 50Plus, ingediend.
                Ik heb geen idee wat de bedoeling is van DIT​ amendement.
                Ik dacht altijd dat nachtwinkels supermarkten waren, maar dit amendement lezende verkopen ze kennelijk alles, behalve supermarktartikelen!
                Raar


                Waar ik nu bijvoorbeeld, los van de agenda, nieuwsgierig naar ben is waar Jo Smeets, die onlangs brak met de PVM, en nu de eenmansfractie 'Maastricht van Nu' (MVN) vormt, komt te zitten.
                Zou mij niet verbazen als hij richting de PvdA verhuisd
                Last edited by Pier; 26 september 2023, 22:14.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Raadsvergadering dinsdag 26 september 2023
                  Bij het agendapunt 11, Invoering Dienstenrichtlijn bij nachtwinkels, is een amendement van GroenLinks, samen de 50Plus, ingediend.
                  Ik heb geen idee wat de bedoeling is van DIT​ amendement.
                  Ik dacht altijd dat nachtwinkels supermarkten waren, maar dit amendement lezende verkopen ze kennelijk alles, behalve supermarktartikelen!
                  Raar
                  Click image for larger version  Name:	Screenshot_1.png Views:	0 Size:	49,0 KB ID:	106612
                  je link werkt niet
                  ja raar
                  Maar dat agendapunt zal wel het daglicht niet verdragen

                  Mocht je eens geplaagd worden door insomnia, ga gewoon eens om 1:00 uur aan de overkant van de straat observeren bij zo'n nachtwinkel.
                  Iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afdanking
                  m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                  Opmerking


                  • Raadsvergadering dinsdag 26 september 2023 - deel II

                    Vandaag bij de raadsvergadering geweest.
                    Veel interessante gesprekken gevoerd, o.a. met Jo Smeets van de nieuwe partij Maastricht van Nu
                    Op sommige van die gesprekken, maar zeker op het gesprek met Jo, kom ik later terug.

                    Qua stemmingen was er geen verrassing. Daar kom ik later (deels) op terug.
                    Helaas is de opname van de raadsvergadering nog niet klaar en kan dus nog niet worden teruggekeken.

                    Aanvulling:
                    Onderstaand de link naar de videoregistratie van de raadsvergadering van 26 september 2023.
                    https://maastricht.parlaeus.nl/app/p...828202899b2cb0


                    Last edited by Pier; 1 oktober 2023, 12:41. Reden: Toevoegen link naar videoregistratie
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      Raadsvergadering dinsdag 26 september 2023 - deel II

                      Vandaag bij de raadsvergadering geweest.
                      Veel interessante gesprekken gevoerd, o.a. met Jo Smeets van de nieuwe partij Maastricht van Nu
                      Op sommige van die gesprekken, maar zeker op het gesprek met Jo, kom ik later terug.

                      Qua stemmingen was er geen verrassing. Daar kom ik later (deels) op terug.
                      Helaas is de opname van de raadsvergadering nog niet klaar en kan dus nog niet worden teruggekeken.

                      Ook ik ben benieuwd naar die interessante gesprekken.
                      want als ik het goed lees (vorige vermeldingen )
                      heeft u niet zo hoge muts op van Jo oa prestaties.
                      Maar ja een werkpaard krijg meestal de haver niet die hij verdient.
                      of ik lees ik het niet goed Gr ton.
                      Last edited by Ton.2014; 27 september 2023, 09:13. Reden: schrijffout

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht

                        Ook ik ben benieuwd naar die interessante gesprekken.
                        want als ik het goed lees (vorige vermeldingen )
                        heeft u niet zo hoge muts op van Jo oa prestaties.
                        Maar ja een werkpaard krijg meestal de haver niet die hij verdient.
                        of ik lees ik het niet goed Gr ton.
                        Ik weet niet op grond waarvan je dit suggereert.
                        Ik heb vrij uitvoerig met Jo gesproken en Jo weet wat ik van hem vond toen hij in 2014 voor het eerst in de raad kwam en wat ik nu van hem vind.

                        Ik ga dit later posten, maar niet voordat ik betrokkenen die posting heb laten lezen!

                        Kortom nog even geduld, want helaas heb ik nog niet alle tijd om mij dagelijks bezig te houden met commentaar op de Maastrichtse politiek.
                        Voor degene die daar wel behoefte aan hebben, zal er in februari 2024 goed nieuws zijn......


                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • topik 289................Zou mij niet verbazen als Maastricht van Nu slechts een tussenoplossing is en hij op termijn de aansluiting gaat zoeken bij een andere partij.
                          Persoonlijk denk ik niet dat Jo, die zich als raadslid in de afgelopen 9 jaar enorm heeft ontwikkelt!, in staat is om leiding te geven aan een eigen volwaardige partij.

                          ps. het zijn mijn woorden niet .gr ton​
                          Last edited by Ton.2014; 29 september 2023, 23:21. Reden: tip foutje moest 289 zijn .

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Raadsvergadering dinsdag 26 september 2023 - Jo Smeets
                            (..)
                            Veel interessante gesprekken gevoerd, o.a. met Jo Smeets van de nieuwe partij Maastricht van Nu
                            Op sommige van die gesprekken, maar zeker op het gesprek met Jo, kom ik later terug.
                            (..)
                            Daar waar ik verwacht had dat Jo Smeets, na de breuk met de PVM, in de raadszaal in Maastricht ergens in de buurt van de PvdA zou gaan zitten, blijkt dat hij nu - letterlijk!! - 4 plaatsen naar rechts is opgeschoven en hij tussen het CDA en M:OED zit.
                            Tijdens een schorsing van de raadsvergadering liep ik even naar Jo Smeets en gaf hem een hand.
                            Ik zei daarbij dat ik nu niet wist of ik hem moest feliciteren dan wel condoleren met de breuk.
                            Jo lachte en zei zei dat hij het ook niet wist.

                            In de pauze sprak ik uitvoeriger met Jo.

                            Jo: "Tja, ik weet niet of ik nu blij moet zijn met over de breuk met de PVM, maar laat ik eerst en vooral voorop stellen dat ik met mijn volle verstand destijds mede heb getekend voor het coalitieakkoord. Laat vooral duidelijk zijn dat ik daar geen spijt van heb. Ik blijf het coalitieakkoord steunen.
                            Maar, het laatste pakweg half jaar had ik steeds meer kritiek op de koers van onze fractie. Ik as veel kritischer op tal van punten en ik had de indruk dat onze fractie een beetje verlamd was vanwege de 'coalitiedruk'.
                            Ik voelde dat er een politieke afstand tussen mij ontstond en mn. Tiny Meese.
                            Ik heb dat aangegeven en op een bepaald ogenblik heb ik aangegeven dat ik nadacht om de fractie te verlaten.
                            "

                            Pier: "Nu heb ik uit doorgaans betrouwbare bronnen vernomen dat je toen geflirt hebt, of op z'n minst in overleg bent gegaan, met de PvdA-fractie !"

                            "Dat is onzin. Ik heb vrijwel dagelijks contact met andere fracties. Met alle fracties spreek ik wel, maar dat gaat over van alles en niets.
                            Het klopt dat ik in de week voorafgaande aan de breuk met de PVM gesproken heb met 2 prominente PvdA-leden in Maastricht.
                            Belangrijk is wel om hierbij te vermelden van ik van origine altijd een PvdA'er ben geweest. Toen ik nog woordvoerder was van de landelijke vereniging van werknemers van coffeeshops en mij voor die werknemers inzette, heb ik vaak gesprekken gevoerd met landelijke PvdA-politici. In die tijd was Manon Fokke nadrukkelijk landelijk actief voor de PvdA. Ik heb ook met Diederik Samson gesproken.
                            In die tijd zou ik zelfs genegen zijn geweest om namens de PvdA op een kieslijst te gaan staan. Uiteindelijk is het daar niet van gekomen en werd ik benaderd door de toenmalige fractievoorzitster van de PVM in Maastricht, Esmiralda Thieme.
                            Ik ben toen lid geworden van de PVM en uiteindelijk in maart 2014 met voorkeurstemmen gekozen als gemeenteraadslid.

                            Ik ben er niet trots op dat het nu tot een breuk gekomen is met de PVM.
                            Ik stelde voor om van medio september 2023 als zelfstandig raadslid plaats te nemen in de raad en rond Kerst, samen met de PVM, een en ander de evalueren. Wellicht dat we rond Kerst dan constateerden dat het toch beter zou zijn om als een fractie, PVM, verder te gaan.
                            Dat hebben wij serieus besproken op maandag 11 september 2023. Dat was in Malberg. Ik ben toen van Malberg naar huis gereden, een ritje van pakweg 15 minuten, en op het moment dat ik thuis kwam kreeg ik een telefoontje van Pim Cleber van RTV Maastricht. Hij had zojuist een persbericht ontvangen van de PVM dat ik gebroken had met de PVM.
                            Voor mij was toen de conclusie helder.
                            De PVM had dit persbericht al klaar staan en heeft het verzonden op het moment dat ik het overleg verliet.

                            Ik wil verder niet verzeild raken in een welles-nietes spelletje of met modder gaan gooien.
                            Ik zeg de PVM(-fractie)-leden gewoon vriendelijk goede dag en hoop dat we als collega-raadsleden gewoon kunnen blijven samenwerken op inhoudelijke punten.
                            Ik voel wel steun vanuit de PVM, want enkele leden steunen mij openlijk en hebben ook al aangegeven over te zullen stappen naar mijn nieuwe partij 'Maastricht van Nu'. "
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Beste mensen, natuurlijk begrijp ik de reactie van Pier wel, de begin jaren waren niet de sterkste politieke jaren die ik voor onze stad heb mogen doen. Ik hoop dat vele de. Overige jaren stukken beter vonden πŸ˜‰ en ja of ik de capaciteit heb om een team met mensen aan te sturen zal de tijd leren. ik zal mijn uitstekende best doen voor onze stad en onze nieuwe partij. Ik hoop dat over een poosje pier dan weer schrijft hij heeft goede stappen gemaakt πŸ˜‰πŸ‘

                              groetjes en weet me te vinden,
                              Jo Smeets

                              Opmerking


                              • Beste Jo.
                                Pier is een oprecht persoon die schrijft hoe hij denk en voelt met name de Maastrichtse politiek.
                                en dan ook zijn ongezouten mening geef.

                                Doch als blijk dat hij met mensen te doen heeft die oprecht en eerlijk zijn. dan gaat hij er voor.
                                ik zelf heb dit mogen ervaren toen bleek dat mijn verhaal omtrent de Maastrichtse politiek waar was,
                                had ik een enorme steun aan hem .
                                dus hou hier rekening mee. je wordt er alleen beter van.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X