Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2018-2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Bestanden bijvoegen
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • Lydia Peeters. Het lijkt erop dat men nu op elkaar zit te wachten tot een van de anderen er de stekker uit trekt. Zelf de stekker eruit trekken is geen optie, want dat leidt onherroepelijk tot miljoenenclaims. Wat een debacle!

      Wanhoopsdaad rond tramproject: Maastricht schakelt ambassade in
      Last edited by El Loco; 19 januari 2022, 14:33. Reden: foutje

      Opmerking


      • Ja heel lang geleden keken wij ook vaker naar Botta als postmoderne Star architect. Maar ik vind er geen zak meer aan om het effe bot te zeggen.

        De kronkel verandert tijdens het aankomen rijden ( in een auto ) natuurlijk het perspectief van de mens en dat maakt je attent op een wijziging die gaat komen.
        Oud naar nieuw en snel rijden naar langzaam rijden.
        De aanpassing van de Noorderbrug is tekenend voor een veel betere doorstroming die echter in het Bosscherveld bijzonder vreemde nieuwe kronkels met zich brengt richting Boschstraat - Maasboulevard.
        Misschien dat men die Commandeurslaan wel nog als optie had liggen voor de toekomst.
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • Scholenkwestie

          Ben ik de enige die tureluurs wordt van dat geschuif met (middelbare) scholen? Noordvariant, zuidvariant en nu weer de gedeelde noord-zuidvariant.

          (De Limburger, 3 feb. 2022)

          Bij het artikel in De Limburger

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            [(...)Ondertussen hebben de toneelacademie en het conservatorium ook de kriebels gekregen, want die ouwe pandjes in het Jekerkwartier, dat kan echt niet meer. Aan de Groene Loper is geen plaats meer, dus die willen nu gaan samenhokken in de Koompe, het voormalige sportterrein van de Tapijnkazerne aan de zuidkant van de Prins Bisschopsingel. Wat zullen dat topacteurs en topmusici worden, daar! Alleen jammer dat de luchtkwaliteit zo slecht is...
            Nou, naast het politiebureau!
            De aanwas voor nieuwe Flikken Maastricht-acteurs is dan gegarandeerd

            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            Scholenkwestie

            Ben ik de enige die tureluurs wordt van dat geschuif met (middelbare) scholen? Noordvariant, zuidvariant en nu weer de gedeelde noord-zuidvariant. (...)
            Ik maak mij daar inderdaad totaal niet (meer) druk om. Het gaat namelijk om niets.
            Als je in Maastricht-West woont ben je sowieso veroordeeld om vroeg of laat naar Maastricht-Oost (Groene Loper) te moeten reizen.
            Er is nml. geen HAVO-VWO, laat staan een MBO-school meer in West.
            En of je nu naar Noord-, Midden- of Zuid Groene Loper moet maakt dan ook niets meer uit.

            Mooi dat je dit punt, de scholenkwestie, vermeldt onder Stadsbestuur 2018-2022.
            D66, toch de onderwijspartij, levert namelijk ook de wethouder voor onderwijs, Bert Jongen.
            En laat Bert Jongen nu net de wethouder zijn die heeft aangekondigd na de verkiezingen niet meer terug te zullen komen.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
              Ja heel lang geleden keken wij ook vaker naar Botta als postmoderne Star architect. Maar ik vind er geen zak meer aan om het effe bot te zeggen.

              Opmerking


              • Piet Eichholtz, hoogleraar Vastgoedfinanciering aan de Universiteit Maastricht, krijgt vandaag de "Best Quote of the Day Award" van mij:

                De steeds verdergaande fusies van scholenkoepels leiden tot bestuurders met megalomane plannen.
                Edzo Bindels, architect bij bureau West 8, verdient de tweede prijs, met eervolle vermelding:

                En de "Worst Quote of the Day" gaat naar....: LVO, de Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs:

                [...] zeer onwenselijke splitsing van doeners en denkers.
                Bron: De Limburger (online), 4 feb. 2022

                Opmerking


                • Hahaha..... een mooie prijs dat "Quote off the day"
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Scholenkwestie

                    Ben ik de enige die tureluurs wordt van dat geschuif met (middelbare) scholen? Noordvariant, zuidvariant en nu weer de gedeelde noord-zuidvariant.

                    Bij het artikel in De Limburger staat een foto van het gebied waar de noordvariant zou moeten komen, gefotografeerd vanaf de Koningspleinflat, neem ik aan. Links is nog net zichtbaar het Sint-Maartenscollege, het SMC (m'n ouwe school, die toen nog zo goed als nieuw was). Rechts bovenaan de al jaren braak liggende KPN-locatie. Op de voorgrond een terrein dat volgens het bijschrift eigendom is van Ballast Nedam, de bouwer van de A2-tunnel/Groene Loper. Ik ken dat landje maar al te goed, want dat was ooit ons sportveld, het sportterrein van het SMC! De grap is nu, nou ja, een grap die de stad vele miljoenen gaat kosten, dat men overweegt om dat landje terug te kopen. Op de beschikbare terreinen van de scholencampus is namelijk geen ruimte voor sportterreinen en wat is nou een campus zonder sportterrein? Inmiddels heeft het landje een woonbestemming gekregen, dus de prijs zal vele malen hoger zijn dan wat Ballast Nedam er ooit voor betaald heeft. Tja, zo gaat het dus.
                    Niet de Botermijn, maar een goudmijn.

                    Click image for larger version

Name:	Bam2022.jpg
Views:	91
Size:	79,4 KB
ID:	104759

                    Opmerking


                    • Ik weet het, soms gebruik ik teveel "Sleng" omdat ik 't als Kameleon oppik uit de media. En dat hoeft niet eens de tweede kamer te zijn.

                      Een scholenkwestie is hier in Maastricht natuurlijk al decennia lang een heet hangijzer. Als ik nog denk aan het feit dat de directie en bestuur van het huidige Bernhard Lievegoed College achter het van de Valk Hotel in Heer, destijds zelfs internationaal op zoek was naar de juiste architect lagen er kansen.
                      Wij hebben hen destijds rondleidingen gegeven als toonaangevende scholenbouwers in Duitsland maar dat mocht niet baten. GELD.
                      Geld is altijd het probleem dat tussen een didactische en pedagogische visie staat, die vertaald wordt in Architectuur en Stedenbouw, ten opzichte van de politiek gestuurde administratie en boekhouding van scholen die volgens mij altijd aan de verkeerde kant dat geld verkwist.

                      De school is een boom waar onder men in het gras zit en een wijze man aan de kinderen z'n verhaal verteld. Louis Kahn.

                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • Nog even terugkomen op de scholenkwestie: ik kwam twee artikelen tegen die wellicht nog wat meer inzicht kunnen geven in de situatie met de middelbare scholen in Maastricht.

                        Het eerste is een tekst van John Candell, oud-leerling en tevens oud-docent van het Veldekecollege (en de diverse opvolgers daarvan, na de fusies). Het artikel geeft enerzijds een droge opsomming van de feiten, maar anderzijds proef je de frustraties van een leraar die zijn oude school, "die geweldige school" volgens velen, zo roemloos ten onder ziet gaan, gevolgd door de chaotische jaren van fusie op fusie, waarbij het onderwijsniveau bij elke nieuwe fusie keldert (ook omdat 1e-graadsleraren er gaandeweg uitgewerkt worden, vanwege de kosten en omdat ze lastig zijn). Treurig, dieptreurig.

                        'Het Veldeke en de invloed van de Mammoetwet op school en onderwijs', door John Candell (1963) [dat laatste jaartal is het eindexamenjaar aan het Veldeke]

                        Het tweede artikel is van Paul van der Steen in nrc.next van 8 sept. 2017. Daarin staat o.a. te lezen dat toen 46% van de Maastrichtse pubers een school bezocht buiten debacle met de vmbo-examensnrc.next, 8 sept. 2017

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X