Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2018-2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Click image for larger version  Name:	1024px-2020_The_Student_Hotel_Maastricht%2C_view_01.jpg Views:	0 Size:	220,6 KB ID:	101966
    Click image for larger version  Name:	1024px-2020_The_Student_Hotel_Maastricht%2C_view_03.jpg Views:	0 Size:	273,1 KB ID:	101967
    Click image for larger version  Name:	1024px-2020_The_Student_Hotel_Maastricht%2C_view_04.jpg Views:	0 Size:	219,7 KB ID:	101968
    Click image for larger version  Name:	1024px-2020_The_Student_Hotel_Maastricht%2C_view_06.jpg Views:	0 Size:	330,6 KB ID:	101969

    Opmerking


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      Raadsbesluit aankoop Sappi Zuidwest (en toekomst Landbouwbelang), 27-10-2020

      (...) Daarmee zou de Boschstraat en de Bassinbrug (waar straks ook nog de tram overheen moet) ontlast worden, waardoor de verblijfswaarde van het gebied zou verbeteren. Daartoe moet dan wel de circa 200 jaar oude affuitenloods op het Sappi-terrein worden afgebroken, een gemeentemonumentraadsstuk en oordeel zelf.
      In aanvulling op het posting van El Loco over de (mogelijke) aankoop van Sappi Zuidwest, heb ik hieronder twee moties bijgevoegd van de PvdA

      Motie voor functie mix op terrein Sappi
      en
      Motie behoud monumentale status.

      Tevens ligt er een amendement van de PVM om de bodemprijs te verhogen richting de 30 miljoen euro!
      Amendement PVM verhoging bodemprijs naar 30 miljoen euro.

      De raadsvergadering van 27 oktober 2020 is digitaal te volgen.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        twee moties [...] van de PvdA
        raadsstuk (pp. 11-12) wordt de affuitenloods op zo'n manier beschreven, dat je hem liever vandaag dan morgen zou willen afbreken. Dat is trouwens de hele teneur van het raadsstuk; zo van: jullie zijn gek als je deze kans laat liggen.

        Een belangrijk gevolg van de voorgenomen aankoop van Sappi-Zuidwest wordt in het raadsstuk slechts in het voorbijgaan genoemd (p. 13: 'Aanpassingen in de fabriek'). Sappi heeft blijkbaar aangegeven dat de interne verhuizing, die nodig is door de sloop van een gebouw aan de Zuid-Willemsvaart, mogelijk gerealiseerd zal worden door sloop van de "oude energiecentrale". Nou heb ik er het WIAM-rapport uit 1989 over de KNP nog eens op nageslagen, maar het is mij niet duidelijk welk gebouw bedoeld wordt. Ik hoop niet dat men het voormalige onderkomen van de PM6-papiermachine, vanaf ca. 1990 elektriciteitscentrale, op het oog heeft. Dat gebouw is weliswaar niet zo oud (1962), maar wel een gemeentelijk monument. Iedereen kent het wel, omdat het vanaf de Maas gezien het hoogste en meest in het oog springende gebouw is. Het zou toch verschrikkelijk jammer zijn als dit gebouw, of welk ander gebouw dan ook met beeldbepalende kwaliteiten, zou verdwijnen als gevolg van deze transactie. Ik ben benieuwd of iemand van de raadsleden hierop terug gaat komen.

        Click image for larger version  Name:	800px-2018-Maastricht%2C_Maas_%26_Sappi_2.jpg Views:	0 Size:	99,4 KB ID:	101980
        Bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/F...26_Sappi_2.jpg

        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Tevens ligt er een amendement van de PVM om de bodemprijs te verhogen richting de 30 miljoen euro!
        Ach, wat een gezeur, maak er toch 100 miljoen van! Bodemprijs!!

        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        De raadsvergadering van 27 oktober 2020 is digitaal te volgen.
        Ik zit al aan mijn scherm gekluisterd.

        Opmerking


        • #49
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • #50
            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
            100. miljoen zoals El Loco voorstelt
            Uh, dat was bedoeld als sarcastisch grapje, Antonius. Ik vind een prijsverhoging van 4 miljoen naar 18 miljoen al extreem, dus toen ik hoorde dat PVM richting 30 miljoen wil, noemde ik ook maar even een (absurd) bedrag.


            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
            In een van de stukken zag ik "een maatschappelijke functie" genoemd worden.
            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
            Dus vooraf een prijskaartje plakken op een tweedehands gebouw(en) en grondgebied is volledig fout.
            Waarschijnlijk kan het niet anders, maar ik ben het met je eens, dat door er zo'n absurd hoge prijs voor te vragen, er eigenlijk maar een bestemming overblijft: hoogbouw met peperdure appartementen.

            Opmerking


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Eigenlijk ben ik het helemaal eens met die twee moties van de PvdA. Het moet toch mogelijk zijn om op dit enorme terrein iets te behouden van wat daar door de krakers van het Landbouwbelang is opgebouwd? Ik zou zeggen: behoudt in elk geval het zuidelijk deel (het hoge bakstenen gebouw, tevens gemeentelijk monument) en zet daar de sociaal-maatschappelijke activiteiten van het Landbouwbelang voort. Combineer dat met sociale woningbouw in (een deel van) het lage bakstenen bouwdeel, en geef bij de toewijzing voorrang aan de huidige bewoners, die direct betrokken zijn bij de activiteiten van het Landbouwbelang. De rest, het noordelijk deel, mag gesloopt worden, met uitzondering van de prachtige hijskranen op de kade natuurlijk. Zet daar dan het duurste appartementengebouw neer van heel Maastricht, zodat het totale project quitte speelt.

              Click image for larger version  Name:	800px-20140525_Maastricht%2C_Meuse_29a.jpg Views:	0 Size:	97,5 KB ID:	102000
              Foto: Wikimedia Commons
              Last edited by El Loco; 17 oktober 2020, 18:40.

              Opmerking


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
                Eigenlijk ben ik het helemaal eens met die twee moties van de PvdA. Het moet toch mogelijk zijn om op dit enorme terrein iets te behouden van wat daar door de krakers van het Landbouwbelang is opgebouwd? (...)
                Misschien moet je Maren Slangen, de indienster va de moties, gewoon even een mailtje sturen
                Maren.Slangen@gemeenteraadmaastricht.nl

                Jouw uitleg is helder en steekhoudend.
                Dat is wellicht een aanvulling en/of bevestiging van het beeld dat de PvdA heeft.
                De gemeente en mn. de gemeenteraad schermt graag met "burgerparticipatie" en ons forum is bij de meeste (oudere) raadsleden - zeker bij de fractievoorzitster van de PvdA - een bekend participatieplatform.
                Last edited by Pier; 17 oktober 2020, 19:34. Reden: aanvulling
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  Raadsbesluit aankoop Sappi Zuidwest (en toekomst Landbouwbelang), 27-10-2020
                  (...)
                  De gemeente wil natuurlijk niet als ordinaire graaiers te kijk staan, dus men heeft voor deze transactie een 'nobel' doel bedacht en dat is de omlegging van het noordelijk stukje van de Maasboulevard over het te verwerven terrein van Sappi. Daarmee zou de Boschstraat en de Bassinbrug (waar straks ook nog de tram overheen moet) ontlast worden, waardoor de verblijfswaarde van het gebied zou verbeteren. Daartoe moet dan wel de circa 200 jaar oude affuitenloods op het Sappi-terrein worden afgebroken, een gemeentemonument, maar goed, een kniesoor die daarover begint.

                  Toch vraag ik me af of het nou wel zo verstandig is om voor zoveel geld zo'n klein stukje Maasboulevard te gaan verleggen, waarmee het verkeersprobleem bovendien niet opgelost maar alleen maar verschoven wordt. (...)
                  Ik heb mij niet zo diepgaand in dit dossier ingelezen.
                  De argumenten die El Loco aanvoert en uitlegt begrijp ik en onderschrijf ik in grote lijnen.
                  Ik vind het altijd jammer als een gemeentemonument (affuitenloods) verdwijnt.
                  Maar ik vind de Bassin-brug echt oer- en oerlelijk.
                  Ik begrijp dat die brug kan worden afgebroken als de Maasboulevard via het terrein van Sappi (Zuidwest) kan worden aangesloten op de Franssensingel (blz. 2, beslispunt 1.1 raadsstuk).
                  Dat zou een enorme verbetering betekenen voor de omgeving van het Bassin en de voorzijde van Lumiere.(verblijfswaarde).

                  Om die reden kan ik er dus vrede mee hebben dat de affuitenloods wordt opgeofferd.


                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Ik heb mij niet zo diepgaand in dit dossier ingelezen.
                    Het leest niet heel makkelijk, maar het ging een stuk beter toen ik er eenmaal achter was dat 'grex' grondexploitatie betekent...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Maar ik vind de Bassin-brug echt oer- en oerlelijk.
                    Ik begrijp dat die brug kan worden afgebroken als de Maasboulevard via het terrein van Sappi (Zuidwest) kan worden aangesloten op de Franssensingel (blz. 2, beslispunt 1.1 raadsstuk).
                    Dat zou een enorme verbetering betekenen voor de omgeving van het Bassin en de voorzijde van Lumiere.(verblijfswaarde).
                    Als dat zo was, zou ik er nog wel eens over willen nadenken, maar de Bassinbrug blijft gewoon, hij wordt alleen ontlast (Raadsvoorstel Haalbaarheidsstudie Sappi Zuidwest, pp. 9-10). Over die brug moet straks de tram. Die moet namelijk een halte hebben in de Boschstraat voor het Eiffelgebouw, want dat is afgesproken met The Student Hotel en Loods 5. Trouwens, ook voor de fietsers zal de Bassinbrug moeten blijven. Die kun je moeilijk over de keien van de Bassinkade sturen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Om die reden kan ik er dus vrede mee hebben dat de affuitenloods wordt opgeofferd.
                    Ik ben nog iets vergeten. Behalve de gemeentelijke monumenten affuitenloods en, mogelijk, elektriciteitscentrale (maar met die laatste kan ik me, zoals gezegd, vergissen), is er nog een derde gemeentemonument dat de gevolgen van deze plannen aan den lijve zal ondervinden: de restanten van een voormalige spoorbrug over de Zuid-Willemsvaart (Raadsvoorstel, p. 11). Hier moet de aansluiting van de verlegde Maasboulevard op de (veel te smalle) Fransensingel gaan komen, wat sowieso al een crime zal worden. Ik geef toe, noch de affuitenloods, noch de spoorbrugrestanten behoren tot de Maastrichtse topmonumenten, maar ik noem ze voor de volledigheid toch maar even.

                    Click image for larger version  Name:	800px-Bassin_3_%28Affuitenloods%29.jpg Views:	0 Size:	127,7 KB ID:	102007

                    Click image for larger version  Name:	800px-2016_Maastricht%2C_brug_Fransensingel_%28cropped%29.jpg Views:	0 Size:	216,5 KB ID:	102006
                    Bron: Lijst van gemeentelijke monumenten in Boschstraatkwartier (Maastricht) op Wikipedia
                    Last edited by El Loco; 18 oktober 2020, 10:40. Reden: link hersteld

                    Opmerking


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                      Zet daar dan het duurste appartementengebouw neer van heel Maastricht, zodat het totale project quitte speelt.
                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • #56
                        Eigenlijk hoort architectuur niet thuis in het topic stadsbestuur, maar zie daar zo hebben ze (stadsbestuur) zelve een greep gedaan op een andere discipline.
                        Voor thuis het leuke bankstel uitkiezen en dan meteen denken ze kunnen ook steden vorm geven. frappant dat loods5 daar in de buurt ligt.
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #57
                          Lijkt me een goed plan, maar ik ben bang dat het zo niet zal gaan. Als de bodemprijs wordt opgehoogd naar 18 miljoen, zoals nu wordt voorgesteld, sluit je dat soort creatieve processen uit. Je houdt dan de grote projectontwikkelaars over. Die laten eerst berekenen wat ze er maximaal aan kunnen verdienen. Vervolgens wordt een architect erbij gezocht, die al bij voorbaat aan handen en voeten gebonden is.

                          Van de andere kant snap ik ook wel dat de gemeente maximaal wil verdienen aan het Landbouwbelang, bijvoorbeeld om de tekorten op verliesgevende onderdelen van Belvdre te dekken. En nu heeft men dus bedacht dat men met dat geld de Maasboulevard kan gaan verleggen om zo de Bassinbrug te ontlasten. Ik zou zeggen, laat Sappi-Zuidwest nog even voor wat het is en bewaar dat geld voor een definitieve oplossing voor de Maasboulevard (een tunnel?) als het hele Sappi-terrein beschikbaar komt.​
                          Last edited by Pier; 4 april 2023, 12:18. Reden: Tekst weer ingevoerd nadat hij verwiderd was na een update in maart 2023

                          Opmerking


                          • #58
                            Heeft iemand de virtuele raadsvergadering van afgelopen dinsdag gevolgd? Ik was het zelf vergeten, maar heb het gisteren via deze link alsnog bekeken. Wat betreft Sappi-Zuidwest (agendapunt 11) kan ik kort zijn: de beide moties van de PvdA en het amendement van PVM werden verworpen en het raadsvoorstel is aangenomen.

                            Wat me verbaasde is dat er eigenlijk helemaal niet gesproken is over Sappi-Zuidwest. Het ging alleen maar over de locatie Landbouwbelang. Ik geloof dat Ben van Est van 50+ de enige was die de Bassinbrug even noemde. Over de affuitenloods: niets. Over de nieuwe route van de Maasboulevard: niets. Over de geplande woningbouw op Sappi-Zuidwest: helemaal niets! Over tien jaar kunnen we vermoedelijk in de krant lezen dat de gemeente het hele Sappi-terrein in handen heeft gekregen, maar dat ze geweldig in hun maag zitten met de Maasboulevard die dan dwars over het terrein loopt en een studentenflat uit de jaren 2020 die enorm in de weg staat...

                            Ik denk niet dat iemand zich dan nog deze vergadering zal herinneren, want ja, dat was toch die vergadering over het Landbouwbelang?

                            Opmerking


                            • #59
                              Hou op zeg, ik heb me dat op uw advies aangedaan een dergelijke raadsvergadering aan te zien en te volgen.
                              Soms kan je een en ander helemaal niet volgen omdat het kant nog wal raakt.
                              Maar ik bedank al voor dergelijke raadsvergaderingen in de toekomst. Zal ze niet meer kijken.

                              Daar zitten mensen die helemaal niets kennen weten en zouden kunnen sturen inzake een stadsontwikkeling.
                              PUNT
                              ik ben verguisd

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                                Heeft iemand de virtuele raadsvergadering van afgelopen dinsdag gevolgd? (...)

                                Wat me verbaasde is dat er eigenlijk helemaal niet gesproken is over Sappi-Zuidwest. Het ging alleen maar over de locatie Landbouwbelang. Ik geloof dat Ben van Est van 50+ de enige was die de Bassinbrug even noemde. Over de affuitenloods: niets. Over de nieuwe route van de Maasboulevard: niets. Over de geplande woningbouw op Sappi-Zuidwest: helemaal niets! Over tien jaar kunnen we vermoedelijk in de krant lezen dat de gemeente het hele Sappi-terrein in handen heeft gekregen, maar dat ze geweldig in hun maag zitten met de Maasboulevard die dan dwars over het terrein loopt en een studentenflat uit de jaren 2020 die enorm in de weg staat...

                                (...)
                                Ik heb de raadsvergadering niet gezien. Ik was het niet vergeten en heb rond 20.00 uur geprobeerd om mij in te loggen.
                                Dat lukte om de een of andere reden niet. Nu moet ik ook toegeven dat ik niet erg volhardend was en het na 2 mislukte pogingen heb opgegeven.

                                Wat hier echter gebeurt is volgens mij het grote probleem rond de raadsvergaderingen en het onbegrip bij de burgers.
                                De bewuste raadsvergadering (over het Sappi-Landbouwbelangdossier) is voorafgegaan door een stadsronde en een raadsronde.
                                In de stadsronde kan het publiek, belanghebbenden en of anderszins geinteresseerden, inspreken. Daarbij moet je bedenken dat zo'n stadsronde meestal niet langer mag duren dan een uur (!!).
                                In de raadsronde, na de stadsronde, discussieren de raadsleden over het onderwerp. Meestal ook gelimiteerd tot maximaal 1 uur.
                                In de raadsvergadering wordt het dan allemaal geformaliseerd en is het de bedoeling dat de discussie feitelijk niet meer gevoerd wordt. Dat diende immers te gebeuren in de raadsronde.
                                Volgen jullie het nog??

                                Dat maakt dat een leek het onbegrijpelijk vindt en snel afhaakt.
                                De kritiek van Antonius is volledig begrijpelijk, maar dat komt ook deels omdat hij waarschijnlijk het voortraject heeft gemist.

                                De punten die El Loco aanhaalt, namelijk dat er niet of nauwelijks over bijvoorbeeld de Bassinbrug wordt gesproken, klopt op zich waarschijnlijk niet helemaal.
                                Ik schrijf waarschijnlijk, omdat ik mij kan voorstellen (maar ik weet het dus niet zeker) dat dit al besproken is in de raadsronde en dat de partijen daarover al akkoord zijn.
                                Daarom hoeft dit niet meer besproken te worden in de raadsvergadering.

                                Ik ben het met iedereen eens die zegt dat het niet te volgen is.
                                Daar komt het digitaal vergaderen nog eens bij.

                                Wordt hoogtijd dat dit systeem eens inzichtelijk en begrijpelijk wordt gemaakt. Daar heeft de gemeenteraad een schone taak aan...... hoop ik.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X