Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2018-2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    (..)
    Momenteel vind ik nergens meer een Kadernota 2020.
    Het zou dus kunnen dat dit systeem is afgeschaft en men nu andere "onderleggers" heeft.
    (..)
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #32
      Motie over de 11devande11de

      Even iets anders.

      In een posting elders op MestreechOnline kon ik mijn persoonlijke mening niet verhullen over het feit dat de 11devande11de waarschijnlijk vertrekt uit Maastricht.
      https://forum.mestreechonline.nl/for...190#post101190

      Vanavond, 10 maart 2020, komt SAB (Sociaal Active Burgerpartij) in de raadsvergadering in Maastricht echter met een motie om alsnog te regelen dat de 11devande11de terug naar het Vrijthof kan in 2020.
      De motie is te lezen in onderstaande link.
      https://maastricht.parlaeus.nl/user/...t_Vrijthof.pdf
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #33
        Bezuinigingsplannen B&W
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Het eigen persbericht van de gemeente is overigens te vinden op onderstaande link, met daarin ook een verwijzing naar de "onderlegger".
        https://www.gemeentemaastricht.nl/st...smogelijkheden
        Onderlegger Bezuinigingsproces Gemeente Maastricht, p. 88.). We hebben het daar jaren geleden op MO wel eens over gehad (zie o.a. hier). De reden voor de stopzetting van de subsidie? De sokkel is inmiddels opgevuld met een nieuw, permanent beeld...
        Last edited by El Loco; 11 maart 2020, 10:42.

        Opmerking


        • #34
          Motie over de 11devande11de
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          In een posting elders op MestreechOnline kon ik mijn persoonlijke mening niet verhullen over het feit dat de 11devande11de waarschijnlijk vertrekt uit Maastricht.
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Helaas voor de Kompenei beviel een leeg Vrijthof op 11 november veel mensen wel!
          Als relatieve buitenstaander vind ik die foto's van dat volle Vrijthof met feestvierders uit de hele provincie (met plaatsnaambordjes: "Ittere", "Aelse", "Ech", "Brach"!) toch wel een erg mooi gezicht. Een van de weinige momenten waarop Maastricht voor veel mensen voelt als de hoofdstad van Limburg.

          Click image for larger version  Name:	11eVD11ePAT_2017-8906.jpg Views:	0 Size:	504,4 KB ID:	101390

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          We zullen het vanavond zien, maar ik zou geen geld inzetten op het feit dat deze motie wordt aangenomen......
          Geen zorg, ik zet nergens geld op in!

          Opmerking


          • #35
            Motie 11devande11de uitgesteld

            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Motie over de 11devande11de
            (...)
            Vandaar vanavond de bovengenoemde motie.
            We zullen het vanavond zien, maar ik zou geen geld inzetten op het feit dat deze motie wordt aangenomen......
            Zojuist, rond 23.05 uur, is de raadsvergadering geschorst.
            De resterende agendapunten - o.a. de motie van de 11devande11de - worden morgen om 20.30 uur weer opgepakt.
            Echter..... net voordat de burgemeester de vergadering afhamerde wilde Jos Gorren (SA nog even het woord.
            Hij verzocht om de motie 11devande11de niet morgen te behandelen, maar door te schuiven naar de raadsvergadering van 24 maart 2020.

            Dit verzoek werd door de voorzitter, burgemeester Penn-Te Strake, gehonoreerd.

            Ik denk dat Jos Gorren tot de conclusie is gekomen dat hij nog even moet lobbyen voor zijn motie.

            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
            (...) Geen zorg, ik zet nergens geld op in!
            De eventuele MO'ers die wel nog een weddenschap willen afsluiten kunnen nog 2 weken sparen......
            Last edited by Pier; 10 maart 2020, 23:22.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Motie 11devande11de uitgesteld
              De eventuele MO'ers die wel nog een weddenschap willen afsluiten kunnen nog 2 weken sparen......
              Nou, volgens De Limburger hoeft dat al niet meer: "11devande11de gaat definitief weg uit Maastricht".

              https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020...uit-maastricht

              Opmerking


              • #37
                Hoofdstad van Limburg

                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                (...)
                Als relatieve buitenstaander vind ik die foto's van dat volle Vrijthof met feestvierders uit de hele provincie (met plaatsnaambordjes: "Ittere", "Aelse", "Ech", "Brach"!) toch wel een erg mooi gezicht. Een van de weinige momenten waarop Maastricht voor veel mensen voelt als de hoofdstad van Limburg.
                (...)
                Ik heb nog eens goed nagedacht over bovenstaande quote van El Loco.
                En ik moet toegeven dat El Loco hier wel een goed punt heeft.
                Wat mijn persoonlijke mening/opvatting over Vasteaovend/Carnaval en/of de 11devande11de ook is, moet ik toegeven dat dit evenement een van de weinige momenten is waarop Maastricht inderdaad de hoofdstad van Limburg is.

                Daar staat wel tegenover dat dit mooie gezicht veel idyllischer lijkt dan het is.
                Dit idyllische plaatje levert ook veel overlast op.

                Het is dus een afweging die het stadsbestuur ook moet maken.

                Het is wel duidelijk dat er geen meerderheid te vinden is voor het voortzetten van dit evenement op het Vrijthof in Maastricht.

                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
                Nou, volgens De Limburger hoeft dat al niet meer: "11devande11de gaat definitief weg uit Maastricht".

                https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020...uit-maastricht
                Ik heb het artikel gelezen.
                Lijkt er inderdaad op dat de Sjeng Kraft Kompenei het bijltje erbij neergooit.
                Ze zien dat er geen draagvlak is binnen het stadsbestuur en houden nu de eer aan zichzelf.
                Of zouden ze nu weer blufpoker spelen??

                Persoonlijk wens ik de nieuwe gemeente die de 11devande11de ontvangt veel succes.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Persoonlijk wens ik de nieuwe gemeente die de 11devande11de ontvangt veel succes.
                  Daar sluit ik mij bij aan!

                  Opmerking


                  • #39
                    Regieorganisatie gemeente Maastricht-Meersen (IV) ---- Verwacht uitstel t.g.v. de Coronacrisis

                    Dagblad De Limburger (DDL) meldt vandaag dat de voortgang om te komen tot een regieconstructie tussen de gemeenten Maastricht en Meerssen een flinke vertraging heeft opgelopen.
                    De reden is de Coronacrisis.

                    In de eerste helft van 2020 zouden beide gemeenteraden besluiten of ze wel/niet zouden doorgaan met de geplande regieorganisatie.
                    Dat bleek echter onmogelijk, omdat het bestuurlijk- en ambtelijk overleg moest worden doorgeschoven ivm de Coronacrisis en bijeenkomsten dus geschrapt werden.

                    Sinds pakweg een week vergadert Maastricht nu (onderling) digitaal en in Meerssen verwacht men vanaf mei weer de draad op te pakken.
                    Daar waar men eerder hoopte - als men akkoord zou gaan - te starten op 1 januari 2021 met de regieorganisatie is dit nu doorgeschoven naar 1 juli 2021.

                    Hieronder treffen jullie een link aan van de oorspronkelijke planning:
                    https://maastricht.parlaeus.nl/user/...Maastricht.pdf


                    Last edited by Pier; 18 april 2020, 14:22.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      Ik persoonlijk denk dat over 10 jaar er nog steeds geen tram tussen Hasselt en Maastricht rijdt, maar dat Meersen dan wel is gefuseerd met Maastricht.
                      Ik vermoed dat we geen tien jaar hoeven te wachten op die fusie. Vanavond gaat de Maastrichtse raad een principebesluit nemen over de vorming van een regiegemeente met Meerssen. Volgens de lokale media is de kans dat dat gaat gebeuren klein geworden. Zowel de Provincie Limburg als B&W van Meerssen en van Maastricht zien meer heil in herindeling. Vanavond komt die fusie tussen Maastricht en Meerssen dus waarschijnlijk een stukje dichterbij, maar uiteindelijk beslist de gemeenteraad van Meerssen hierover, wellicht na een referendum,.

                      Opmerking


                      • #41
                        Nou dat gaat niet gebeuren en het toneelstuk is voortijdig afgebroken.
                        23:03 16-09-2020
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Ik vermoed dat we geen tien jaar hoeven te wachten op die fusie. (...) Vanavond komt die fusie tussen Maastricht en Meerssen dus waarschijnlijk een stukje dichterbij, maar uiteindelijk beslist de gemeenteraad van Meerssen hierover, wellicht na een referendum,.
                          Ik volg dit gebeuren met meer dat normale belangstelling.
                          Daar is overigens geen speciale reden toe, maar toch.

                          Ik hoop alleen niet dat men het laat afhangen van een referendum.
                          Hoewel een referendum ontzettend democratisch lijkt - en dat waarschijnlijk ook is - wil de uitslag van een referendum niet zeggen dat het de beste oplossing/beslissing is.
                          Meestal zelfs integendeel.
                          D66 (landelijk) wist niet hoe snel ze van dit (voormalig) kroonjuweel van hun partij afscheid moest nemen.

                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Ik volg dit gebeuren met meer dat normale belangstelling.
                            Jazeker, ik ook. En ik hoop dan ook dat er een herindeling gaat komen. Persoonlijk denk ik dat het beter zou zijn de gemeente Meerssen na 40 jaar weer op te splitsen. Het zuidelijke, meer verstedelijkte deel (Bunde, Meerssen en Rothem) zou dan kunnen fuseren met Maastricht. Het noordwestelijk deel (Geulle) zou misschien beter aansluiting kunnen zoeken bij Stein of Beek, en het noordoostelijk deel (Ulestraten) bij Beek of Beekdaelen. Zomaar een gedachte.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Ik hoop alleen niet dat men het laat afhangen van een referendum.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            D66 (landelijk) wist niet hoe snel ze van dit (voormalig) kroonjuweel van hun partij afscheid moest nemen.
                            Dat wist ik niet eens. Ze zullen zich na het Brexit-referendum in het Verenigd Koninkrijk wel achter de oren gekrabd hebben.

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              (...) En ik hoop dan ook dat er een herindeling gaat komen. Persoonlijk denk ik dat het beter zou zijn de gemeente Meerssen na 40 jaar weer op te splitsen. Het zuidelijke, meer verstedelijkte deel (Bunde, Meerssen en Rothem) zou dan kunnen fuseren met Maastricht. Het noordwestelijk deel (Geulle) zou misschien beter aansluiting kunnen zoeken bij Stein of Beek, en het noordoostelijk deel (Ulestraten) bij Beek of Beekdaelen. Zomaar een gedachte.
                              Het opsplitsen van de huidige gemeente Meerssen zou ik onlogisch vinden, al ben ik het direct met El Loco eens dat geografisch gezien het niet altijd logisch is dat bijvoorbeeld Ulestraten bij Maastricht wordt gevoegd.
                              Maar bij herindelingen is logica vaak ver te zoeken.
                              Itteren en Borgharen in 1970 bij Maastricht en Gronsveld of Cadier in Keer bij de laatste herindeling juist niet bij Maastricht?? Logica??

                              Overigens hoorde ik afgelopen zaterdag een interessant interview met de Meerssense burgemeester Mirjam Clermonts.
                              De convenant voor regiesamenwerking Maastricht-Meerssen was sowieso slechts voor 8 jaar!
                              Na de acht jaar eindigt de regiesamenwerking.
                              Dan gaat Meerssen of zelfstandig verder en komen alle ambtenaren terug naar Meerssen - vrij ondenkbaar - of er volgt een herindeling.

                              Bovendien, aldus Clermonts, was en is geen enkele politieke partij in Meerssen bij voorbaat tegen herindeling.

                              Als ik dit dus even interpreteer als buitenstaander komt er binnen 8 jaar sowieso een herindeling.
                              Waarom dan nu nog zo moeilijk doen??

                              Ik begrijp best alle sentimenten, maar herindeling is gewoon onontkoombaar.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #45
                                Raadsbesluit aankoop Sappi Zuidwest (en toekomst Landbouwbelang), 27-10-2020

                                Ik las op de website belvedere-maastricht.nl onder het kopje 'Kansen voor het Sphinxkwartier en Bassin' het volgende bericht:

                                Er worden voor de plannen voor Sappi Zuidwest en het Landbouwbelang een stadsronde, raadsronde en raadsvergadering ingepland. Na besluitvorming door de raad wordt dan de verdere planvorming en uitvoering voorbereid. Door de coronacrisis is de behandeling van het raadsstuk over de zomer getild. De behandeling van het raadsstuk staat nu gepland op de volgende data: 15 september (stadsronde), 29 september (raadsronde) en 27 oktober (raadsvergadering).
                                een gemeentemonumentraadsstuk en oordeel zelf.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X