Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

A2 tunnel Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #91
    Dat verklaart een hoop.

    Terug naar de liftersplaats. Met de verlegging van de kruising N2xViaductweg/Terblijterweg van 12 dagen geleden is er geen liftplek meer langs de stroken voor het doorgaande verkeer. Het verkeer echter dat vanuit de Terblijterweg de A2 op rijdt richting het noorden wordt langs de voormalige liftersplaats gestuurd.

    Vanavond ben ik maar eens gaan kijken naar de situatie, want ik had zo'n vermoeden dat de lifter ter plekke toch nog wel weg komt.

    Dat is inderdaad het geval.

    De voormalige liftersplaats ligt nu langs de aftakking vanuit de Terblijterweg. Er komt dus een pak minder verkeer langs, maar nog altijd voldoende (een lifter heeft in de regel behoefte aan exact 1 chauffeur per verplaatsing!).

    Maastricht heeft nu met betrekking tot verkeersborden wel weer een unicum, namelijk het bord 'liftersplaats vervallen' langs de verbinding van de Terblijterweg met de A2 richting het noorden. Er is echter nog altijd plek om de duim te strekken.

    Opmerking


    • #92
      Deze video vond ik al zoekend op A2 op youtube:



      http://youtu.be/dPkQRTCvkj4




      Is van een bewoner.......je zult er maar wonen.......arme mensen!

      Opmerking


      • #93
        Wel een prachtige mini-documentaire!!!

        Jammer dat er meestal geen datum bij de verschillende opnamen staan.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #94
          Pier, ik kwam de datum 25 januari 2012 tegen met een upload van 31 januari 2012.
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #95
            Ik bedoelde meer dat er geen datum te zien is wanneer een opname is gemaakt... .
            Het zou een mooi chronologisch overzicht geven.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #96
              Aha, duidelijk!
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #97
                Mijn god, wat een ellende.

                Opmerking


                • #98
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Ik bedoelde meer dat er geen datum te zien is wanneer een opname is gemaakt... .
                  Het zou een mooi chronologisch overzicht geven.
                  effe de plaatser van het filmpje op youtube een mailtje sturen, toch...?

                  Opmerking


                  • #99
                    De Stadionweg is de afgelopen periode afgesloten geweest ten behoeve van de aanleg van een duiker. Avenue2 heeft de duiker aangelegd om het stuk nieuwe vijver in verbinding te stellen met de bestaande Geusseltvijver. Deze buis zorgt ervoor dat vissen van de ene naar de andere kant kunnen zwemmen.

                    De aanleg van de duiker is uitgelopen door een vertraging van het droogmalen van de bouwput. De werkzaamheden aan de duiker zijn nu afgerond. In principe zou de Stadionweg nu terug opengesteld kunnen worden.

                    Echter de wegbeheerder heeft niet de gelegenheid gehad om volgens contract de gladheidbestrijding te doen. Om de weg ijsvrij te maken moet de wegbeheerder een onevenredig grote inspanning doen. Bij deze lage temperaturen is de werking van zout nihil en de ijslaag is er alleen met zeer hoge kosten af te schrapen. In overleg met de wegbeheerder is daarom besloten de veiligheid van de weggebruikers te handhaven en de weg afgesloten te houden totdat de temperaturen zodanig zijn dat het zout weer werkt. Dan zal de weg ijsvrij gemaakt worden op de gebruikelijke manier.a2maastricht.nl

                    --

                    In het kader van natuurcompensatie wordt op zaterdag 11 februari de Mariënwaard opengebroken voor het aanleggen van een amfibietunnel. Deze amfibietunnel verbindt de Mariënwaard met de salamanderpoelen die eind 2011 zijn aangelegd. De tunnel is een 32 meter lange buis van beton, speciaal voor de kamsalamander. Naast de in- en uitgang van de amfibietunnel worden amfibieschermen van kunststof geplaatst. Deze schermen voorkomen dat de salamanders de weg kunnen oplopen.

                    Opmerking


                    • In de laatste week van december en de tweede week van januari zijn er twee heiterpen (grondophogingen) aangebracht aan beide kanten van de brug over de A79 aan de Ambyerweg. Parallel aan deze brug komt namelijk de nieuwe fietsbrug Ambyerweg te liggen. Met een boorstelling op deze heiterpen, worden in februari 2012 palen geboord die dienen als fundatie voor de landhoofden. Met behulp van de boorstelling wordt er een gat in beide heiterpen geboord. Vervolgens wordt in dit gat een stalen korf aangebracht die wordt opgevuld met beton. Op deze manier worden er zes pilaren aangebracht.

                      Voor het uitvoeren van deze werkzaamheden zal de brug 6, 7 en 8 februari worden afgesloten tussen 19.00u en 06.00u voor autoverkeer. Vanaf 9 februari 06.00u kan het verkeer weer de brug oversteken.

                      --

                      Vanaf maandagavond 6 februari wordt de brug aan de Ambyerweg drie nachten afgesloten van 19.00 uur tot 06.00 uur vanwege werkzaamheden voor A2 Maastricht.

                      Vanwege werkzaamheden wordt de brug bij de Ambyerweg voor autoverkeer afgesloten op 6, 7 en 8 februari van 19.00u - 06.00u. De nachtelijke afsluitingen zijn nodig omdat palen geboord worden die dienen als fundatie voor de nieuwe fietsbrug die parallel aan deze brug komt te liggen.

                      De volgende omleidingsroutes worden ingesteld:

                      Verkeer komende uit de richting Heerlen A79 naar Amby, wordt omgeleid via de Geusselt. Verkeer komende uit de richting Eindhoven A2 naar Heerlen, wordt omgeleid via Kruisdonk, Mariënwaard, Meerssenerweg, Viaductweg, A2 Verkeer vanuit Amby richting Rothem kan via de A79 en moet keren bij aansluiting 2 Meerssen. Fietsverkeer en voetgangers ondervinden geen hinder.

                      Of de werkzaamheden daadwerkelijk doorgaan, hangt af van de weersomstandigheden. Gezien de strenge vorst komende periode kan het zijn dat de werkzaamheden uitgesteld worden.a2maastricht.nl

                      Opmerking


                      • De Groene Loper

                        [ame="http://www.youtube.com/watch?v=RhZmbyz0O10"]http://www.youtube.com/watch?v=RhZmbyz0O10[/ame] : Kenden we dit filmpje al? Dit is waar het allemaal om gaat, waarvoor de aanwonenden in zo'n ellende zitten. Het gaat lang duren, maar net als in Luik zal het uiteindelijk wel iets bijzonders opleveren. Ik hoop dat het er van komt, maar of ik het nog mee maak?

                        Opmerking


                        • Hoi Clio, ja zie Parels post #28

                          Het wordt inderdaad heel erg mooi als het allemaal af is, nu het geduld bewaren en door de spreekwoordelijke zure appel heen bijten en alles komt goed!

                          Opmerking


                          • Let op geplande werkzaamheden zijn in verband met vorst uitgesteld! Wanneer er meer informatie bekend is, zal dat via deze website bekend worden gemaakt.

                            Vanwege werkzaamheden wordt de brug bij de Ambyerweg voor autoverkeer afgesloten op 6, 7 en 8 februari van 19.00u - 06.00u. De nachtelijke afsluitingen zijn nodig omdat palen geboord worden die dienen als fundatie voor de nieuwe fietsbrug die parallel aan deze brug komt te liggen.

                            De volgende omleidingsroutes worden ingesteld:
                            • Verkeer komende uit de richting Heerlen A79 naar Amby, wordt omgeleid via de Geusselt.
                            • Verkeer komende uit de richting Eindhoven A2 naar Heerlen, wordt omgeleid via Kruisdonk, Mariënwaard, Meerssenerweg, Viaductweg, A2
                            • Verkeer vanuit Amby richting Rothem kan via de A79 en moet keren bij aansluiting 2 Meerssen.
                            • Fietsverkeer en voetgangers ondervinden geen hinder.

                            Of de werkzaamheden daadwerkelijk doorgaan, hangt af van de weersomstandigheden. Gezien de strenge vorst komende periode kan het zijn dat de werkzaamheden uitgesteld worden.a2maastricht.nl

                            Opmerking


                            • Begin december 2011 begon Avenue2 met het plaatsen van diepwanden voor de ‘wandendak-constructie’ ter hoogte van de ANWB-flat. Inmiddels zijn de diepwanden hier geplaatst.

                              Vervolgwerkzaamheden vanaf maandag 6 februari 2012
                              Stalen boorpalen
                              Aan de overzijde van de diepwanden, parallel aan de tijdelijke N2, brengt Avenue2 stalen boorpalen aan. Dit zijn holle stalen palen met een boorpunt die in de grond worden geboord. Deze palen zullen tijdens de bouwfase het dak ondersteunen waarover de tijdelijke N2 wordt verlegd. Het aanbrengen van de palen zal ongeveer zeven weken duren. Deze werkzaamheden leveren geen hinder op.

                              Intrillen damwandplanken
                              Ter hoogte van de kruising Scharnerweg worden damwandplanken ingetrild. Intrillen gebeurt over een lengte van ca. veertig meter, parallel aan het Koningsplein. De damwand*planken worden tot een diepte van negen meter ingebracht. Door deze geringe diepte zal trillingshinder beperkt zijn.
                              De damwandplanken zijn nodig omdat er onvoldoende werkruimte is om de eerste fase het betonnen dek te kunnen maken waar de N2 over komt te liggen.
                              De werkzaamheden zijn na 1 week afgerond. Omwonenden kunnen geluid- en trillinghinder ervaren.

                              Sloopwerk aan diepwanden vanaf medio februari 2012
                              Om de sleuven stabiel te houden, zijn deze tijdens het graven steeds gevuld met een steunvloeistof. Tijdens het graafwerk is de steunvloeistof vervangen door beton en wapening. Zo is een sterke bouwkuipwand gevormd.
                              Het beton aan de bovenzijde van de sleuf is door dit proces vermengd met steunvloeistof, waardoor dit deel van de betonnen wand minder sterk is. Omdat er een betonnen dek over deze wand gelegd wordt, moet dit deel van de diepwanden gesloopt worden.
                              De sloopwerkzaamheden starten medio februari en zullen circa drie weken duren.


                              Waarom een wanden-dakconstructie?
                              De ‘wandendak-constructie’ is een betonnen U-vormige constructie die ondersteboven in de grond wordt gebouwd. De betonnen U-vorm kan gezien worden als een brede brug over de toekomstige bouwkuip heen. Door de krappe ruimte bij de ANWB-flat moet de N2 hier namelijk in de tijdelijke situatie over de bouwkuip heen worden gelegd. Dat is pas mogelijk als de wanden-dak constructie gereed is. Als de tijdelijke N2 op de wanden-dak constructie is gelegd, kan de grond daaronder worden weggegraven. Dit gebeurt in een later stadium (zie afbeeldingen hiernaast).


                              Wat gaat er gebeuren?
                              Horizontale sleuven
                              Aan de oostzijde van de ANWB-flat wordt over een lengte van zo'n 168 meter een horizontale sleuf gegraven, waarlangs betonnen balken worden gestort, zogenaamde geleidebalken. De geleidebalken vormen een frame waarlangs de verticale sleuven worden uitgegraven. Het frame zorgt voor een goede geleiding van de grijpers en beschermt de rand van de sleuf.

                              Verticale sleuven
                              Vervolgens graaft Avenue2 verticale sleuven, tot een diepte van 28 meter. De sleuven worden in delen en verspringend van elkaar gegraven. Tijdens het graven worden de sleuven gevuld met cement-bentoniet, een mengsel van water en fijne kleideeltjes. Dit dikke mengsel zorgt ervoor dat de wanden van de sleuf goed open blijven staan.
                              Hierna wordt er, met behulp van een hijskraan, een wapeningskorf in de sleuf gebracht. Via een stortkoker wordt beton in de sleuf gestort. Omdat het cement-bentoniet lichter is dan beton, wordt dit omhoog gedrukt. Zuigers vangen het cement-bentoniet mengsel op en een ontzandingsinstallatie ontdoet het mengsel van grondresten. Het bentonietmengsel kan dan hergebruikt worden.





                              Fasering
                              Als het beton in de sleuven is uitgehard, vormen deze de wanden van de betonnen U-vorm. De sleuven worden aan beide zijden van de N2 aangebracht. Zodra de wanden langs de ANWB-flat gereed zijn worden in het middengedeelte LEKA-palen aangebracht. Een LEKA-paal is een in de grond aangebrachte betonpaal. Eenmaal gereed, kan het dak over de wanden worden gemaakt. Zodra dit klaar is, wordt de tijdelijke N2 over de betonnen U-vorm verlegd. Het tweede deel van de wanden-dak constructie wordt bij de Gemeenteflat gemaakt (zie afbeelding hieronder).







                              Wanneer?
                              Op dit moment wordt het werkterrein ingericht. Zo is een menginstallatie voor cement-bentoniet geplaatst, een ontzandingsinstallatie en silo’s voor de opslag van cement-bentoniet.

                              Vanaf eind november beginnen de voorbereidingen voor de feitelijke werkzaamheden. Naar verwachting wordt de eerste sleuf in week 49 (maandag 5 tot en met vrijdag 9 december) gegraven. Er wordt gewerkt van 07.00-19.00 uur. Uitloop is mogelijk omdat een sleuf in één keer gegraven moet worden. Tussentijds stoppen is niet mogelijk.

                              Vanaf zaterdag 17 december worden om de week ook op zaterdag sleuven gegraven. Omdat na 23 december de kerstvakantie begint zal de volgende zaterdag pas zaterdag 14 januari 2012 zijn. Op zondagen wordt niet gewerkt.


                              Wat zijn gevolgen?
                              Omdat er met machines gewerkt wordt, kan overlast niet worden uitgesloten. Installaties worden ingepakt zodat geluidsoverlast beperkt wordt.
                              Afhankelijk van de hardheid van de ondergrond kan het nodig zijn om een valbeitel te gebruiken. Er kan dan trillingshinder ervaren worden




                              a2maastricht.nl/Fotografie: Reen van Beek

                              [ame]http://www.youtube.com/watch?v=EF7-E85o0O4&feature=player_embedded[/ame]

                              Opmerking


                              • Paardentunnel

                                De uitvoering van het plan de Groene Loper van Avenue2 is in volle gang. Eind januari 2012 start de bouw van de zogenaamde Paardentunnel.


                                Wat gaat er gebeuren?
                                Vanaf 23 januari wordt het werkterrein vrijgemaakt (zie afbeelding hieronder). Omstreeks 8 februari begint Avenue2 met het graafwerk voor de Paardentunnel. De bouwplaats wordt klaargemaakt en begin maart worden de betonnen elementen voor de tunnel geplaatst.


                                Werkterrein Paardentunnel


                                Wanneer?
                                De bouw van de Paardentunnel duurt ongeveer 4 maanden. Er wordt tussen 07.00-17.00 uur gewerkt, behalve tijdens de afbouw van de tunnel. Dan moet er ook ’s nachts gewerkt worden.

                                Waarom?
                                De Paardentunnel wordt tijdens de bouw van de A2-tunnel gebruikt als weg voor bouwverkeer. De grond die Avenue2 weggraaft voor de bouw van de tunnel, wordt via de Paardentunnel weggereden. Zo heeft het normale verkeer zo min mogelijk last van het bouwverkeer. Bepaald soort vrachtverkeer - zoals dumpers - mag daarnaast niet over de gewone weg rijden.


                                Hoe?
                                Om de Paardentunnel te bouwen, wordt eerst een gat van 3 meter diep gegraven. Dat gebeurt met een grote rupskraan. Vóórdat de rupskraan kan gaan graven, moet de grondwaterstand worden verlaagd door bemaling. Hiervoor worden onder andere aggregaten en buizen binnen het bouwterrein geplaatst. De onderdelen van de Paardentunnel, die elders worden gebouwd, kunnen dan met behulp van een grote kraan op hun plek worden gehesen.

                                Wat zijn de gevolgen?
                                Omdat de werkzaamheden machinaal plaatsvinden, zullen omwonenden geluidsoverlast ervaren. Als er ’s nachts doorgewerkt wordt, kunt u ook hinder ondervinden door bouwlampen.
                                De Paardentunnel wordt volledig buiten het verkeer gebouwd. Automobilisten hebben daardoor geen last van de bouw en zijn verkeersmaatregelen niet nodig. a2maastricht.nl

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X