Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtse gevelstenenrubriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Nog een reactie gevraagd van Jos Otten, voorzitter van de Vrienden van Amsterdamse Gevelstenen:

    Je hebt geheel gelijk Jef!
    Al meer dan een jaar weet ik dat Bureau Monumenten Zorg wil ontzamelen. Dat doen nu meerdere gemeentes. Ook Enkhuizen bijv.
    Maar toen ik stelde: geef de gevelstenen maar aan ons toen werden ze wakker. Worden nu toch gerestaureerd en desnoods in het museum geplaatst (niet ingemetseld, terwijl de beste bewaarplaats voor een gevelsteen altijd een muur is).
    Wij hebben voortdurend overleg met de gemeente, zelfs over de brokstukken.


    En inderdaad hebben we echte gevelstenen al lang in ons bezit. We werden eerder ook behoorlijk gesteund door het Stadsdeel Centrum met veel subsidie.
    De fraaie effecten zijn goed waarneembaar in de stad. Blijkbaar goede ondernemers hier.


    Vrolijke dag, Jos.

    Kunnen ze in Maastricht en bij de gemeente nog wat van leren !!!!
    Kiek ins nao bove !
    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

    Opmerking


    • Jef-VMG, leuk dat je de desbetreffende hebt gevonden en " inside " informatie erover hebt weten los te pulken voor ons lezers.
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • Nieuwe gevelsteen. Vandaag is op Bouillonstraat 14 een oud steentje, klein maar fijn, herplaatst.
        De poort fleurt er helemaal van op.

        Voor het 'verhaal' achter dit gevelsteentje, klik hier
        Last edited by Jef-VMG; 23 juni 2020, 16:51.
        Kiek ins nao bove !
        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

        Opmerking


        • Inderdaad Jef, heel fleurig; maar een gebroken hart: een verloren liefde of bedrog.

          Opmerking


          • Mooi hoor, maar is dit niet een beetje geschiedvervalsing? De steen draagt het jaartal 1649, maar is dat ook het bouwjaar van het pand? Wel wat verwarrend; ongetwijfeld denkt nu iedereen dat het huis uit 1649 stamt.

            Wat betreft de rebus: het hart is niet 'gebroken', maar er ligt een hartsvanger (dolk) achter, maar de druppel bloed wijst op doorboring, dus helemaal lekker gaat het niet. Zou het in plaats van Hartsvanger (geen naam van die aard in Ubachs, Nieuwe burgers van Maastricht) niet ook Hartman kunnen zijn, een naam die daarin veel voorkomt?
            Wat zou die Xx kunnen betekenen? Volgens jou is het een 'huismerk' in de zin van 'Huis van Oranje' of 'Huis van Lede' of iets dergelijks.

            Click image for larger version  Name:	gevelsteen.jpg Views:	0 Size:	461,1 KB ID:	101807
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 juni 2020, 00:05.

            Opmerking


            • Beste Ingrid, Breur

              Had ook wel verwacht dat dit fraaie steentje vragen oproept, want het israadselachtig en dus allesbehalve saai. Leuk voor de VVV-rondleiders; hebben die weer wat meer te vertellen
              Dacht bij het hart in eerste instantie aan het Heilig Hart, maar dat is het dus niet (mist vlam en kruis) en ook een gebroken hart ligt met die toevoeging van dolk en bloeddruppel niet voor de hand. Het is wel degelijk een doorboord hart. En wat ligt er nou niet minder voor de hand dan dat het verwijst naar de naam?
              Het zou leuk zijn als de naam Hartman zou kunnen zijn, maar wat die hartsvanger daar dan mee te maken heeft?
              Je opmerking dat het jaartal 1646 niet matcht met het bouwjaar van de voorgevel, klopt helemaal. Die is namelijk in de 19e eeuw vernieuwd. Het oorspronkelijke huis op de binnenplaats is daarentegen veel en veel ouder. Het was dus pragmatisch schipperen met de waarheid, al geeft het inderdaad aanleiding om daar eens lekker over te vreigele en de steen bespreekbaar te houden. En daar is niks mis mee.
              Mijn opmerking over 'huis van oranje' is bedoeld om aan te geven dat het daar en bij het huismerk niet gaat om een gebouw (huis) maar om een familie.

              Kiek ins nao bove !
              http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

              Opmerking


              • Ik vind het best wel leuk als er "verborgen verleden" zichtbaar wordt. Het verhaal er achter? Als ik zeg dat de initialen (als het dat al zijn) wel eens van Henket-Henket zouden kunnen zijn, is dat ook een van de vele opties.

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                  Wat zou die Xx kunnen betekenen?
                  Dat is de dubbele vlegel met aar!
                  Een dorschvlegel en geen strijdvlegel.
                  Of er een graanopslag was?
                  Misschien in samenhang met het beleg van Maastricht en de kloostertuinen die er overal lagen.
                  Last edited by Antonius; 26 juni 2020, 13:21.
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                    Of er een graanopslag was?
                    Misschien in samenhang met het beleg van Maastricht en de kloostertuinen die er overal lagen.
                    Heel goed mogelijk Antonius. Men realiseert het zich vaak niet, maar die enorm hoge daken van zolders in Maastricht zijn gerelateerd aan graanopslag en andere voorraden. En dan niet zozeer van de eigenaren van het pand, maar van de stad.

                    Opmerking


                    • Ik vind het plaatsen van deze gevelsteen in het rijksmonument Bouillonstraat 14 eerlijk gezegd geen goed idee.Ik denk ook niet dat deze hardstenen poortomlijsting het nodig had om opgefleurd te worden. De poortomlijsting wordt nota bene in de omschrijving van het monument expliciet genoemd. Sorry, Jef, jullie hebben geweldige dingen tot stand gebracht, maar dit vind ik een misser.

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht

                        Dat is de dubbele vlegel met aar!
                        Zou natuurlijk kunnen. Waar hebt u dat vandaan?
                        Huismerken zijn snel herkenbare figuren, opgebouwd uit voornamelijk rechte streepjes die snel met een mes in te kerven waren; gemakkelijk voor een analfabeet.
                        Nakomelingen kregen er dan een (dwars)streepje bij met soms hun initialen, zoals bv bij deze steen die tot voor kort in het Bonnefantendepot lag en nu wacht op herplaatsing.

                        Click image for larger version

Name:	huismerk2.jpg
Views:	149
Size:	127,5 KB
ID:	101815
                        Kiek ins nao bove !
                        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Ik vind het plaatsen van deze gevelsteen in het rijksmonument Bouillonstraat 14 eerlijk gezegd geen goed idee.
                          De VMG hanteert een protocol voor herplaatsing (op de oorspronkelijke plek; zo niet mogelijk dan in een gevel die er zo veel mogelijk bij past qua stijl en ouderdom). Ik geef toe dat dit laatste hier een dilemma was. Echter voor ons niet zwaarwegend genoeg om hier de kans te laten glippen met financiering door de eigenaar (de VMG heeft daar de middelen niet voor ) deze zwervende steen eindelijk weer een plek te geven waar hij thuis hoort, in het Maastrichtse straatbeeld.
                          Was misschien niet het correct juiste idee, maar in dit geval wel de best haalbare (pragmatische) oplossing.
                          En het steentje staat er toch prima, beslist geen dissonant.
                          Last edited by Jef-VMG; 26 juni 2020, 21:35.
                          Kiek ins nao bove !
                          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                            Heel goed mogelijk Antonius. Men realiseert het zich vaak niet, maar die enorm hoge daken van zolders in Maastricht zijn gerelateerd aan graanopslag en andere voorraden. En dan niet zozeer van de eigenaren van het pand, maar van de stad.
                            De bevoorrading van levensmiddelen uit boerderijen buiten de stadsmuren en ook uit die in de stad gelegen kloostertuinen moest ergens opgeslagen worden alsook een bepaalde hoeveelheid diende voor de burgerij ten tijde van een beleg van de stad.

                            Voordat de daklijn van Maastricht werd aangepast, waren veel daken met stro bedekt, dus brandgevaarlijk. (zie daklijnen Topic en het burgerhuis) Er was een grote behoefte aan stro denk ik, hetgeen samen gaat met de aanname dat er ook granen gedorst werden voor de bevoorrading van de bakkers en burgers.

                            Zou natuurlijk kunnen. Waar hebt u dat vandaan?
                            Dat teken van die dubbele vlegel en aar ben ik al eens tegengekomen in het verleden tijdens een rondleiding op een hof met grote graanschuur in de buurt van Grevenbroich richting Neuss.
                            Last edited by Antonius; 27 juni 2020, 10:13.
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • De heywagel is weer terug; dwz een replica, geplaatst op 29 juni in de gevel van Boschstraat 61. Maastricht is weer een blikvanger rijker.

                              Click image for larger version

Name:	P1100118c.jpg
Views:	141
Size:	58,8 KB
ID:	101824

                              hier
                              Kiek ins nao bove !
                              http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                              Opmerking


                              • TWIE BLOETE KOONTE

                                Grote Staat 37 heeft al heel wat functies gehad. Vanaf 1812 als stoffenwinkel. De vroegere huisnaam IN HET PARADIJS werd in het bovenraam van de deur uitgebeeld in de vorm van een houtsnijwerk.




                                Het is gelukt ook het laatste gevelteken op te sporen zodat we Twie bloete koonte kunnen presenteren. Kijk hier
                                Last edited by Jef-VMG; 6 juli 2020, 09:18. Reden: aanpassing link
                                Kiek ins nao bove !
                                http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X