Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ambachtsschool, Bioscoop en nu Internationaal hoofdkantoor DSM in Sint Maartenspoort

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

    In het Limburgs Parlement hebben inmiddels zeven partijen aangegeven de subsidie niet te willen uitbetalen alvorens er een debat over deze kwestie heeft plaatsgevonden, wat pas op 9 september gaat gebeuren. Ik denk niet dat iemand op zijn geweten wil hebben dat DSM de provincie verlaat, dus dat zal wel met een sisser aflopen. In Maastricht heeft zich, voor zover ik weet, nog niemand over de subsidiekwestie geroerd. Maar zoals ik hierboven al zei: als je met 1,75 miljoen 700 banen kunt binnenhalen, ben je natuurlijk spekkoper.
    Nu ja, als je het mij vraagt begrijpen sommige in het Limburgs Parlement / Staten Leden (en dus partijen) niet eens waarom er subsidies zijn, waarom je er gebruik van kan maken als je aan de aanvraagvereisten voldoet en dat je niet zomaar een subsidie kunt schrappen voor "de een of de ander". Dat riekt naar partij politieke inmenging. Die "bende" zou Remkes komen helpen oplossen. Heb je er recht op dan moet die subsidie gegeven worden.

    ik ben verguisd

    Opmerking


    • #17
      Maastricht in het beklaagdenbankje

      Het aantal berichten in de media over de voorgenomen verhuizing van het hoofdkantoor van DSM van Heerlen en Maastricht neemt nog steeds toe en de berichtgeving wordt ook steeds tendentieuzer. Een artikel van Joos Philippens en Frans Dreissen met de titel 'Verhuizing hoofdkantoor DSM: het is de hoogste tijd voor meer chemie tussen Heerlen en Maastricht' gisteren in De LimburgerDe Limburger
      Last edited by El Loco; 1 augustus 2021, 15:04.

      Opmerking


      • #18
        De Limburger en 1Limburg nog niet te zijn doorgedrongen.

        Bron: DSM zegt mogelijk uit Limburg te vertrekken als subsidie niet komt, NOS Nieuws, 3 augustus 2021

        Aanvulling:
        Inmiddels ook een (opvallend neutraal) bericht op limburger.nl: DSM dreigt: geen subsidie, dan wellicht verhuizing hoofdkantoor naar buiten Limburg

        Last edited by El Loco; 3 augustus 2021, 13:04. Reden: aanvulling De Limburger

        Opmerking


        • #19
          informeel etentje.
          Maar ja..... dat mag in een politiek correcte wereld natuurlijk niet!

          Uiteindelijk verhuisd DSM gewoon naar Maastricht. Wat u en ik daar ook van vinden.

          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            Maastricht in het beklaagdenbankje
            Ik ben het helemaal eens met de slot zin van El Loco.

            Maar wat ook waar is, is dat Maastricht uiteindelijk - wellicht het meest - geprofiteerd heeft van de sluiting van de mijnen.
            Als je daar twijfel over hebt raad ik je aan om het boek "Het geluk van Limburg" van Marcia Luijten (isbn:9789403125008 )
            (https://www.bol.com/nl/nl/p/het-gelu...xoCAO8QAvD_BwE
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Uiteindelijk verhuisd DSM gewoon naar Maastricht. Wat u en ik daar ook van vinden.
              Datzelfde (min of meer) zegt Harry Hummels, hoogleraar Ethiek, Organisaties en Samenleving aan de Universiteit Maastricht, in een artikel in De Limburger
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              "Het geluk van Limburg" van Marcia Luijten (isbn:9789403125008 )
              (https://www.bol.com/nl/nl/p/het-gelu...xoCAO8QAvD_BwE )

              Dit is, volgens mij, het allerbeste boek mbt de mijngeschiedenis van Limburg dat ooit is geschreven.

              Opmerking


              • #22
                Breaking news

                Zojuist op de websites van De Limburger en 1Limburg: DSM bindt in: concern ziet af van veelbesproken subsidie voor verhuizing naar Maastricht en DSM ziet af van subsidies voor verhuizing naar Maastricht

                Kort samengevat:
                1. DSM maakt geen gebruik van de aangeboden subsidies van de Gemeente Maastricht en de Provincie Limburg van elk 1,75 miljoen euro.
                2. DSM blijft bij zijn besluit om de hoofdzetel te verplaatsen naar het terrein van de Ambachtsschool/Euroscoop in de Maastrichtse wijk Sint Maartenspoort.
                3. DSM gaat samen met de projectontwikkelaar bekijken hoe ze zonder subsidies het nieuwe en duurzame kantoor in Maastricht kunnen realiseren.

                Een verstandig besluit. Het bedrijf kan prima verder zonder die paar centen overheidssubsidie. Men kan nu beginnen de verloren goodwill terug te winnen.

                Opmerking


                • #23
                  Hier nog het .

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

                    (..)
                    Uiteindelijk verhuisd DSM gewoon naar Maastricht. Wat u en ik daar ook van vinden.
                    El Loco is mij net voor met dit breaking news.

                    Maar hoe dan ook, DSM komt naar Maastricht
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #25
                      De Ambachtsschool

                      Ik heb me de afgelopen tijd eens verdiept in de geschiedenis van de Ambachtsschool aan de Sint Maartenslaan en daar is o.a. dit Wikipedia-artikel uit voortgevloeid. Maar er zijn nogal wat losse eindjes en misschien kan iemand helpen.

                      Zo las ik in het boekje De Ambachtsschool, Maastrichts Silhouet #35, van Chr. van der Grinten dat in 1936, bij het 25-jarig jubileum van de school, een groot glas-in-loodraam is vervaardigd door de glazenier Henri Schoonbrood. Het uit 12 panelen bestaande raam kreeg een plaats in de hal van de school. In de jaren 80 en 90, in de periode dat de school fungeerde als 'junkenhotel', werden drie van de twaalf panelen vernield. De rest verhuisde naar de nieuwe LTS aan de Juliana van Stolberglaan in Scharn. Wat er daarna met het raam is gebeurd, vermeldt de auteur van het boekje uit 1994 niet.

                      Weet iemand of dat gedenkraam nog bestaat en zo ja, waar het zich bevindt? Ik heb zelf wel een licht vermoeden. Ik zag bij het speuren op Google Maps dat een schoolgebouw aan de Prins Mauritslaan (hoek Sibemaweg) aan een van de kopgevels een groot glas-in-loodraam lijkt te hebben. Het is niet de school die Van der Grinten noemt, maar ligt daar wel vlakbij en behoort tot hetzelfde scholencomplex van het VISTA-college (voorheen ROC Leeuwenborgh). Zou dat het raam zijn?

                      Opmerking


                      • #26
                        Volgens mij heeft Kees Rijnboutt er toen mee te maken gehad als rijksbouwmeester in 1994-95 inzake het behoud van karakteristieke "kunst aan het gebouw".
                        Ik ken de voorstelling van die glas in lood raam-panelen nog uit m'n herinnering daar ik al sinds 4 jarige in de Ambachtschool en het portierswoninkje bijna dagelijks speelde en nadien als scholier van de MTS er lessen volgde.
                        Ik ben zelfs eens gaan observeren hoe ernstig die junken de school als vandalen kapot maakten en zelfs brand hadden gestookt onder de kap waar ik tekenles kreeg.
                        Volgens mij heeft een bekend glaszettersbedrijf uit Maastricht die Panelen uitgebouwd en getransporteerd.
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #27
                          Euroscoop

                          Een tweede vraag heeft betrekking op de Euroscoop, in 1994 gebouwd als MGM-cinema. Volgens de auteur van het genoemde Silhouetje over de Ambachtsschool was het de bedoeling dat de gevelbeplating door het gebruik van twee kleuren natuursteen op een filmstrook zou lijken. Op de ontwerptekening ziet dat er overtuigend uit, maar bij het huidige gebouw is dat allerminst zo. Aan de Turrennestraat is het effect bij een deel van de gevel nog te herkennen, maar bij de lange gevel aan de Antoon Lipkensstraat ontbreekt de onderste 'perforatiestrook', waardoor het effect te niet is gedaan.

                          Click image for larger version

Name:	Maastricht, Euroscoop - Copy.jpg
Views:	103
Size:	123,2 KB
ID:	103920
                          Bron: Chr. van der Grinten, De Ambachtsschool, Maastrichts Silhouet #35, p. 47

                          De vraag is: heeft de gevel er altijd zo uitgezien of heeft het gebouw een renovatie ondergaan waarbij de gevelbekleding is vervangen en de 'filmstrook' is verdwenen?

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                            Ik ken de voorstelling van die glas in lood raam-panelen nog uit m'n herinnering daar ik al sinds 4 jarige in de Ambachtschool en het portierswoninkje bijna dagelijks speelde en nadien als scholier van de MTS er lessen volgde.
                            Ah, da's mooi! Misschien herken je het raam op deze foto? Dit is het gebouw op de hoek Sibemaweg-Prins Mauritslaan.

                            Click image for larger version

Name:	VISTA College, glas-in-loodraam.jpg
Views:	105
Size:	163,0 KB
ID:	103922

                            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                            Volgens mij heeft een bekend glaszettersbedrijf uit Maastricht die Panelen uitgebouwd en getransporteerd.
                            Volgens Van der Grinten (p. 26) waren drie van de negen panelen onherstelbaar beschadigd en stonden de overgebleven negen panelen in 1994 (toen hij het boekje schreef) in kisten verpakt in de lts aan de Juliana van Stolberglaan te wachten op een kostbare restauratie.

                            Opmerking


                            • #29
                              El Loco , zo van buitenaf gezien kan ik er niet veel uit opmaken. Wij bekeken het altijd van binnenuit (in het gebouw) in de hal.
                              De restaurateur die bij Felix Glashandel werkt en ook allerlei kerkramen met glas in lood restaureert en prepareert in heel Limburg zou het jou misschien kunnen toelichten.
                              ik ben verguisd

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                                El Loco , zo van buitenaf gezien kan ik er niet veel uit opmaken. Wij bekeken het altijd van binnenuit (in het gebouw) in de hal.
                                De restaurateur die bij Felix Glashandel werkt en ook allerlei kerkramen met glas in lood restaureert en prepareert in heel Limburg zou het jou misschien kunnen toelichten.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X