Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Ambachtsschool, Bioscoop en nu Internationaal hoofdkantoor DSM in Sint Maartenspoort
El Loco , zo van buitenaf gezien kan ik er niet veel uit opmaken. Wij bekeken het altijd van binnenuit (in het gebouw) in de hal.
De restaurateur die bij Felix Glashandel werkt en ook allerlei kerkramen met glas in lood restaureert en prepareert in heel Limburg zou het jou misschien kunnen toelichten.
Als ik het nog eens bekijk, denk ik eigenlijk niet dat dit het raam uit de oude Ambachtsschool is. Ik meen een grote vogel (een vrijheidsduif?) te herkennen en dat lijkt me niet een thema dat een glazenier in de jaren dertig bij een jubileum van een ambachtsschool zou kiezen. Maar je weet maar nooit. Elders op het terrein van het VISTA College staat een bronzen beeld van Frans Gast uit 1963, een Ikaros.
Bedankt! Het is mooi om zulke contacten te hebben.
Verwijderde gebruiker
Ed Gerards leidt dit bedrijf... vertelde me mijn oudere collega mij net.
heeft niets met die Felix Glashandel te maken zoals ik eerder schreef als onwetende ninkinpoep .
Maar hij, Ed zou ervan weet kunnen hebben gehad als glas expert.
El Loco zoekt verder.
Iets te oud voor re-educatie
iets te jong voor afdanking
m.a.w. een stoer Mestreechter joonk
Nog een vraag over de parkeergarage van de Euroscoop: is deze openbaar toegankelijk geweest, bijv. voor bezoekers van de bioscoop, of was deze alleen bestemd voor personeel en/of huurders van bedrijfsruimtes in de Ambachtsschool?
De aanwezigheid van die garage, met een kleine 100 parkeerplaatsen, zal wellicht ook een rol hebben gespeeld in de besluitvorming van DSM m.b.t. deze locatie. Men wil dan wel innovatief, duurzaam en energieneutraal zijn, een deel van het personeel zal toch zeker met de auto blijven komen. DSM heeft aangekondigd het fietsen te zullen stimuleren (zie dit artikel in De Limburger
Nog een vraag over de parkeergarage van de Euroscoop: is deze openbaar toegankelijk geweest, bijv. voor bezoekers van de bioscoop, of was deze alleen bestemd voor personeel en/of huurders van bedrijfsruimtes in de Ambachtsschool?
De aanwezigheid van die garage, met een kleine 100 parkeerplaatsen, zal wellicht ook een rol hebben gespeeld in de besluitvorming van DSM m.b.t. deze locatie. Men wil dan wel innovatief, duurzaam en energieneutraal zijn, een deel van het personeel zal toch zeker met de auto blijven komen. DSM heeft aangekondigd het fietsen te zullen stimuleren (zie dit artikel in De Limburger).
(..).
De parkeergarage was zeker openbaar toegankelijk
.
Sowieso voor de bioscoopbezoekers, die er met korting konden parkeren.
Voorts had een hotel - ik meen het Townhouse Designhotel - een X-aantal parkeerplaatsen permanent gehuurd cq in gebruik voor zijn gasten.
Tot slot bestond de mogelijkheid voor eenieder om er tegen een dagtarief - ik meen mij te herinneren 10,00 euro - te parkeren.
Voor zover ik weet waren er verder geen personeelsparkeerplaatsen, de beheerder van de MGM-bioscoop, wellicht uitgezonderd.
een 'energieneutraal' en 'circulair' gebouw met ontmoetingsruimten en 400 flexwerkplekken voor de ruim 700 medewerkers. We zijn benieuwd.
van reeds bestaande 100 parkeerplaatsen op 400 flexwerkplekken voor totaal 700 medewerkers is niet verkeerd als je de oude plattegronden daarvoor kan HERgebruiken.
circulair
Veel om over na te denken is er echter niet met zulks summiere planpresentaties van bureau Broekbakema, dus laten we afwachten op een voorlopig ontwerp en beter nog een definitief ontwerp.
Om met zoveel gebouwmassa aan de belendingen aan te sluiten als blokrand is overigens geen echt jofel plan. Het uitgangspunt van die overdekte hal in het midden kan men hopelijk nog eens overdenken en een schetspapier overheen leggen, met gedurfde pennenstreken kan het goed komen. Anders is het voor de omwonenden dezelfde trieste gevel als de huidige euroscoop.
Iets te oud voor re-educatie
iets te jong voor afdanking
m.a.w. een stoer Mestreechter joonk
Veel om over na te denken is er echter niet met zulks summiere planpresentaties van bureau Broekbakema, dus laten we afwachten op een voorlopig ontwerp en beter nog een definitief ontwerp.
Ik kijk bijna elke dag even op hun website, maar ze zullen nog wel een paar maandjes nodig hebben.
Het zal geen gemakkelijke operatie worden. Ben benieuwd of ze ook de in 1993-94 zwaar toegetakelde achter- en zijgevels van de Ambachtsschool gaan herstellen. En wat blijft er uiteindelijk staan van de Euroscoop? Niet veel, denk ik, ondanks het verhaal dat het allemaal 'circulair' zal gebeuren.
Het onderwerp 'circulair bouwen' kwam laatst langs in een interview met Francine Houben. Bij de renovatie van De Nederlandse Bank in Amsterdam (door het bureau van Houben) wordt een kantoortoren uit de jaren 90 afgebroken. Het sloopmateriaal wordt met elektrische boten afgevoerd en daarna hergebruikt voor huisvesting voor demente ouderen.
Geweldig dat bij het tweede artikel een foto van het jubileumraam is afgedrukt, weliswaar op crisisjarenkrantenpapier, maar ik ben er zeker blij mee! Wellicht herkent Antonius het?
Wat opvalt is dat het raam op deze foto niet symmetrisch lijkt, wat het zeker wel geweest is. Om een of andere reden heeft men de drie rechterpanelen niet afgebeeld. Er waren dus oorspronkelijk 15 panelen.
De drie staande figuren zijn personificaties van Praktijk, Esthetiek en Theorie. Daaronder een portret van Gerrit van Rijt, waarover onze Ingrid Evers zeer onlangs een uitgebreid artikel in het Jaarboek SHCL publiceerde! Wat een toeval allemaal! Van Rijt was in die tijd kapelaan van de Sint-Martinusparochie, maar ook secretaris van het bestuur van de Ambachtsschool. Verder was hij een begaafd amateurfotograaf, die o.a. de bouw van de Ambachtsschool heeft vastgelegd. In de lauwerkrans die het geheel omgeeft (en waarvan het rechterdeel dus is weggevallen) zijn de verschillende ambachten uitgebeeld. De achtergrond was volgens het krantenartikel - zeer toepasselijk - zilverwit.
Om een of andere reden heeft men de drie rechterpanelen niet afgebeeld. Er waren dus oorspronkelijk 15 panelen.
In het krantenartikel waarin deze foto staat, wordt vermeld dat Schoonbrood nog bezig was in het atelier van de glazeniers Mestroom en Zonen in Bunde de laatste hand aan het geheel te leggen. Mogelijk waren de drie rechtse panelen nog niet helemaal klaar en heeft de kunstenaar gevraagd die niet te fotograferen? Tja, wel jammer voor ons!
Mooi, Loco! Slim gedaan, dat spiegelen van de linker zijde. Weten we ook, waar dat raam zich in het gebouw heeft bevonden?
Leuk trouwens, dat Gerrit van Rijt (1870-1959) midden onder is afgebeeld. Dat is best bijzonder voor een nog levende geestelijke.
Het bevond zich in de grote gevelpartij aan het hoofdtrappenhuis dus vanuit de hoofdentree door het tochtportaal heen lopen en dan recht vooruit de trap op.
Na de diverse andere verbouwingen keek men dus richting het paternaatsgebouw aan de Antoon Lipkensstraat in 1966. (ook wel de feestzaal genoemd in de buurt)
Van buitenaf was dit niet zichtbaar daar er ook nog een laag bruut draadglas aan de buitenzijde voor gezeten heeft.
Iets te oud voor re-educatie
iets te jong voor afdanking
m.a.w. een stoer Mestreechter joonk
Wat betreft die trieste gevel: zou je nog even naar posting #27 kunnen kijken?
heb ik gezien, sprakeloos ben ik ervan.
Een black box met of zonder versiering blijft een doods ding voor de omwonenden, er had net zo goed enkel graffiti op aangebracht kunnen worden.
Het contrast tussen de architectonische expressie van die oude Ambachtsschool en die zogenaamd abstracte gevels van de euroscoop had nooit zo mogen worden geaccepteerd door de welstand en monumenten commissie. Wat Gulikers in de post-post-moderne tijd bezielde weet ik niet.
Iets te oud voor re-educatie
iets te jong voor afdanking
m.a.w. een stoer Mestreechter joonk
Opmerking