Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ambachtsschool, Bioscoop en nu Internationaal hoofdkantoor DSM in Sint Maartenspoort

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ambachtsschool, Bioscoop en nu Internationaal hoofdkantoor DSM in Sint Maartenspoort

    Tussen alle berichtgeving over het (opnieuw) oprukkende coronavirus en het wassende water van Maas, Jeker, Geul en Kanjel zou je het bijna over het hoofd zien: Koninklijke DSM heeft besloten per eind 2023 het internationale hoofdkantoor te verplaatsen van Heerlen naar Maastricht. Ik moest even met mijn ogen knipperen toen ik het las. Niet naar Amsterdam (waar men wel heeft rondgekeken), niet naar Londen, maar naar Maastricht. En wel naar Sint Maartenspoort, de centrumbuurt waar eigenlijk nooit zoveel gebeurt.

    Burgemeester Penn-te Strake is uiteraard verheugd; Heerlen en Parkstad zijn - begrijpelijk - woest. Na 120 jaar 'verraadt' de chemiegigant, die zijn wortels heeft in de Staatsmijnen, zijn roots en verkast naar Maastricht, de stad die nooit veel op had met de kolenmijnen en de daaruit voortgekomen chemische industrie.

    In Sint Maartenspoort worden op de hoek van de Wilhelminasingel en de Sint Maartenslaan de oude Ambachtsschool en de naastgelegen Euroscoop verbouwd tot een 'energieneutraal' en 'circulair' gebouw met ontmoetingsruimten en 400 flexwerkplekken voor de ruim 700 medewerkers. We zijn benieuwd.

    De Limburger: DSM verruilt wereldwijde thuisbasis Heerlen na 120 jaar voor Maastricht; Parkstad is furieus

    RTV Maastricht: Hoofdkantoor DSM op plek oude bioscoop en ambachtsschool
    Last edited by El Loco; 15 juli 2021, 14:12.

  • #2
    Gelukkig dan wordt ook die oerlelijke Glasgevel en Granieten doos aan de Antoon Lipkensstraat aangepakt? ( hoop ik )
    Loopafstand centrum / NS station => perfect.

    Goed nieuws dus.

    Misschien had de Burgemeester ook nog met het Amerikaanse bedrijf Intel kunnen overleggen inzake de holle kies als locatie voor een superconductor factory.
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      Gelukkig dan wordt ook die oerlelijke Glasgevel en Granieten doos aan de Antoon Lipkensstraat aangepakt? ( hoop ik )
      Ik hoop het ook. Volgens het persbericht wordt er alleen maar verbouwd en dan ook nog circulair, dus met gebruikmaking van oude materialen. Ik kan me dat bij de Euroscoop eerlijk gezegd niet voorstellen. Het zal wel modieuze blabla zijn, zoals heel veel in het persbericht (zelfs het woord "inclusiveness" ontbreekt niet). De oude ambachtsschool is een rijksmonument, dus die blijft sowieso behouden. De render bij het persbericht geeft weinig houvast, maar terwijl ik dit schrijf verschijnen op Architectenweb betere renders. Het ontwerp is van Broekbakema. Waar kennen we die in Maastricht van? O ja, van de oude Entre Deux! Maar da's lang geleden

      Click image for larger version  Name:	DSM Maastricht (1).jpg Views:	0 Size:	61,0 KB ID:	103713
      Click image for larger version  Name:	DSM Maastricht (2).jpg Views:	0 Size:	102,3 KB ID:	103714
      Click image for larger version  Name:	DSM Maastricht (3).jpg Views:	0 Size:	103,1 KB ID:	103715
      Bron: https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=50595

      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      Goed nieuws dus.
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      Misschien had de Burgemeester ook nog met het Amerikaanse bedrijf Intel kunnen overleggen inzake de holle kies als locatie voor een superconductor factory.
      Welke holle kies bedoel je?

      Opmerking


      • #4
        Sint Pieters GROEVE dus niet BERG.
        Voorheen ENCI terrein.

        de groeve vullen dan hebben we weer een BERG
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Het ontwerp is van Broekbakema. Waar kennen we die in Maastricht van? O ja, van de oude Entre Deux! Maar da's lang geleden
          Tja jammer als ik dat Nu in tweede instantie zo zie. Ook weer zo een blokrand bebouwing die niets met de Context te maken heeft. Vergeef mij de kritiek maar ik zou liever een gatenkaas gezien hebben.

          de gaten zijn lekkerder dan de kaas / niet de massa is interessant maar de tuissenruimten waar mensen zich kunnen ophouden, dat is wat anders dan een atrium.
          Last edited by Antonius; 16 juli 2021, 12:16. Reden: uitleg
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
            Tja jammer als ik dat Nu in tweede instantie zo zie.
            Ik wacht nog even af tot ik de zijgevels gezien heb. Maar zou best kunnen dat de Antoon Lipkensstraat er weinig op vooruit gaat. Het middendeel van de gevel in die straat wordt waarschijnlijk hoger (4 verdiepingen). Ik zie daar ook geen bomen meer aan de zuidzijde van de straat. De Turennestraat gaat er wel op vooruit, zo te zien. De 6 bomen blijven behouden en er komt nog wat kleiner groen bij. De rest van het groen is binnen te vinden

            Opmerking


            • #7
              Misschien heb je gelijk dat we even moeten afwachten want die impressies / renderings zijn sowieso nog maar heel summier. Maar daarin zijn de architecturale intenties wel al gecementeerd.
              Groen binnen ken ik enkel als succesverhaal bij het IBN in Wageningen van Behnisch & Partner.
              Last edited by Antonius; 16 juli 2021, 12:51.
              ik ben verguisd

              Opmerking


              • #8
                Kunstcollectie DSM

                Ben benieuwd of de bedrijfscollectie van DSM ook meekomt naar Maastricht. Daar zitten mooie dingen tussen, zoals een groot glas-in-loodraam van Henri Jonas uit 1927 (het oudste werk uit de collectie) en het schilderij Icarus Atlanticus van Ger Lataster uit 1955 (vorig jaar nog onderdeel van de grote Lataster-tentoonstelling in het Bonnefantenmuseum, het Gouvernement en het DSM-kantoor in Heerlen). Ik neem aan dat de door Maurice Mentjens ontworpen Beatrixkamer in het huidige hoofdkantoor - waarvoor deze in 2007 de Dutch Design Award kreeg - in Heerlen blijft.

                In de hal van het Heerlense hoofdkantoor vinden geregeld exposities plaats door kunstenaars waarvan werk wordt aangekocht. Benieuwd of dat in Maastricht ook gaat gebeuren. Ik zie op een van de renderings hierboven allemaal beveiligingspoortjes. Wat zal de doorslag geven: openheid of veiligheid?

                Opmerking


                • #9
                  Met 700 medewerkers waarvan 400 flexibele werkplekken een komen en gaan van onbekenden. Ik hoop met je mee, dat die kunst toch weer een mooie plek krijgt ook in dit gebouw waar je ook met de kleuterklassen heen kan zonder dure entree te moeten betalen. Iets wat de oud directeur van de Ambachtschool nadien MTS ook belangrijk vond voor de ontwikkeling van de kleuters opdat ze konden zien wat houtbewerking en lassen betekende .
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #11
                    Vanmiddag vond bij het hoofdkantoor van DSM in Heerlen de aangekondigde demonstratie plaats. De opkomst was met 50 demonstranten gering. Blijkbaar leeft de kwestie niet echt in Heerlen of ziet men het nut van zo'n demonstratie niet in. Gouverneur Remkes van de Provincie Limburg en burgemeester Penn van Maastricht lieten beiden verstek gaan. De aanwezigen werden toegesproken door Joris de Beer, directeur DSM-vastgoed. Die maakte duidelijk dat Heerlen geen kans maakte. Men wilde een meer internationale omgeving. De keuze was Amsterdam, Basel of Maastricht. Het werd Maastricht en men koos daarmee voor de regio waar het bedrijf is groot geworden. Een domper voor Heerlen. Een geweldige opsteker voor Maastricht.

                    De Limburger: Heerlen voelt zich verraden door DSM; boosheid groot tijdens bescheiden protestactie

                    Opmerking


                    • #12
                      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                      Demonstratie in Heerlen tegen vertrek DSM
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #13
                        Hey Pier, fijn dat je weer terug ben. Ik was ook even weg. Moet kunnen, toch?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Maar toen ik dit bericht van DSM las was mijn eerste reactie: "Dit kan echt niet!!!"
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Kennelijk is er vooraf totaal geen overleg geweest met Heerlen en heeft Maastricht ook wijselijk haar mond gehouden.
                        Volgens dit bericht in De Limburger werd Heerlens burgemeester Roel Wever (VVD) op 29 april j.l. op de hoogte gesteld van het besluit (op voorwaarde van geheimhouding). Met Maastricht en de provincie was al sinds maart overleg. Dat men in Heerlen boos is over de 1,75 miljoen 'verhuissubsidie' die Maastricht en de provincie elk ter beschikking stellen, is mijns inziens terecht.

                        Opmerking


                        • #14
                          Bron: Verhuizing DSM naar Maastricht maakt meer kapot dan regio lief is, De Limburger, 21 juli 2021
                          Last edited by El Loco; 22 juli 2021, 15:33.

                          Opmerking


                          • #15
                            niet doorslaggevend is geweest bij de keuze voor Maastricht, wordt nu het tegendeel verklaard. Men had weliswaar een voorkeur voor Maastricht, maar die optie bleek "na het uitwerken van de business case" twee keer zo duur dan een kantoor huren aan de Amsterdamse Zuidas. Moeilijk voor te stellen, maar zo staat het er. Nadat er wat geschaafd was aan de plannen, en de gemeente en provincie met hun subsidies over de brug kwamen, sloeg de balans weer door in het voordeel van de Limburgse hoofdstad.

                            In het Limburgs Parlement hebben inmiddels zeven partijen aangegeven de subsidie niet te willen uitbetalen alvorens er een debat over deze kwestie heeft plaatsgevonden, wat pas op 9 september gaat gebeuren. Ik denk niet dat iemand op zijn geweten wil hebben dat DSM de provincie verlaat, dus dat zal wel met een sisser aflopen. In Maastricht heeft zich, voor zover ik weet, nog niemand over de subsidiekwestie geroerd. Maar zoals ik hierboven al zei: als je met 1,75 miljoen 700 banen kunt binnenhalen, ben je natuurlijk spekkoper.

                            Bron: DSM: 'Subsidies doorslaggevend in keuze voor Maastricht', 1limburg.nl, 25 juli 2021

                            Zie ook: "Subsidie DSM was nodig", RTV Maastricht, 26 juli 2021
                            Last edited by El Loco; 26 juli 2021, 13:13. Reden: + RTV Maastricht

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X