Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ambachtsschool, Bioscoop en nu Internationaal hoofdkantoor DSM in Sint Maartenspoort

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    heb ik gezien, sprakeloos ben ik ervan.
    Weet je toevallig ook of de gevelbekleding later vernieuwd is? Het ziet er tegenwoordig anders uit dan op de ontwerptekeningen. Het lijkt erop dat men op een bepaald moment het onderste deel van de 'filmstrip' heeft vervangen door de huidige grijze plint.

    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Het contrast tussen de architectonische expressie van die oude Ambachtsschool en die zogenaamd abstracte gevels van de euroscoop had nooit zo mogen worden geaccepteerd door de welstand en monumenten commissie. Wat Gulikers in de post-post-moderne tijd bezielde weet ik niet.
    Het is al veelzeggend dat het gebouw niet genoemd wordt in de TOPOS Architectuurgids Maastricht 1895-1995

    Opmerking


    • #47
      Oei Oei, ik heb ze verwisseld. Mijn groot excuus aan Harry Gulikers.
      http://www.hoenarchitecten.nl/nl/pro...ml?sel=31.28.6

      die plint is er altijd geweest volgens mij hebben ze die ontwerpschetsen niet erdoor gekregen bij de opdrachtgever of de gemeente.

      p.s.
      nu ja ik ben er niet kapot van (de cinema) en hoop echt dat men iets fijnmaziger te werk gaat met bouwvolumes en geledingen die deze oude Ambachtschool eigenlijk al als structuur meebrengt.
      en drie mooie tuinen als hof
      Bestanden bijvoegen
      Last edited by Antonius; 13 augustus 2021, 08:31.
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
        Oei Oei, ik heb ze verwisseld. Mijn groot excuus aan Harry Gulikers.
        Vergissen is menselijk. Gulikers is bij deze vrijgepleit. In het voordeel van Hoen kan gezegd worden dat het originele ontwerp geweld is aangedaan.

        Hopelijk leest Broekbakema mee, want jouw voorstel om de drie risalieten in de voorgevel van de Ambachtsschool naar achteren door te trekken zou volgens mij heel goed kunnen werken. De Ambachtsschool wordt zo weer het hoofdgebouw, in plaats van een krampachtig behouden gevel van een of ander glaspaleis. De Antoon Lipkensstraat wordt verlost van een doodse muur. Die binnenhoven zouden ze dan nog kunnen overkappen, want DSM wil geen gewoon kantoor, maar een "clubhuisachtige ontmoetingsruimte". En de dames en heren gaan natuurlijk niet met elkaar staan 'clubhuizen' in de regen.

        Opmerking


        • #49
          In een glas overdekt atrium van 4 a 5 verdiepingen sta je ook niet echt gezellig te keuvelen tijdens de koffiepauzes.
          We gaan het zien hoe de architecten van Broekbakema vorderen en verder werken aan het concept.
          De kantoortuin is overigens ook letterlijk gebouwd door Behnisch in Wageningen met het IBN instituut. linkje https://www.doelbeelden.nl/upload/pi...elden14537.jpg
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • #50
            Wellicht is het al aan de orde geweest, maar wat gaat gebeuren met het onvolprezen restaurant Novo New Dining, gevestigd in dit gebouw? Miljaar, wat heb ik daar al vaak lekker gegeten.

            Opmerking


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              Wellicht is het al aan de orde geweest, maar wat gaat gebeuren met het onvolprezen restaurant Novo New Dining, gevestigd in dit gebouw? Miljaar, wat heb ik daar al vaak lekker gegeten.
              Denk dat ze zullen moeten verhuizen, maar weet er verder niks van. Ze hebben een Bib Gourmand van Michelin, zie ik. Eigenaar/chef Rodny Welters. Kleine maar mooie menukaart. Maak wat foto's van het interieur als je nog eens gaat!

              Opmerking


              • #52
                Aardig om te weten, nu de deuren weer open zijn in de horeca. Ik kende het niet, nog niet.
                Zou men niet sowieso een lunch gelegenheid moeten mee opnemen in het nieuwe DSM gebouw?
                Niet als een bedrijfskantine maar als een van de velen in de buurt.

                Der zitten overigens wel meer bedrijfjes en bedrijven in het oude Ambachtsschool gebouw, moeten die of gaan die ook allemaal weg?
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                  Der zitten overigens wel meer bedrijfjes en bedrijven in het oude Ambachtsschool gebouw, moeten die of gaan die ook allemaal weg?
                  Ja, iedereen zal eruit moeten. Het Kumulusgebouw schuin aan de overkant zou een mooi alternatief zijn, ook voor het restaurant, maar ik geloof dat de gemeente al met een projectontwikkelaar bezig is om dat te verpatsen.

                  Opmerking


                  • #54
                    Het oude Nonnenklooster en school zou toch een hotel worden volgens plannen ooit op mestreechonline gelezen en server gecrashed. Niet dat we nog meer gasten nodig hebben in deze stad.
                    We hebben werklieden en vakmensen nodig.

                    ik bedoelde toeristen
                    Last edited by Antonius; 19 augustus 2021, 09:52. Reden: duiding
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • #55
                      Er is inmiddels een website waarop de ontwikkelingen rond het nieuwe hoofdkantoor van DSM gevolgd kunnen worden. Onderaan beantwoordt DSM alvast alle vragen die iemand zou kunnen hebben betreffende het toekomstige hoofdkantoor:

                      http://dsmhoofdkantoormaastricht.nl

                      De plaatjes zijn bekend, maar enigszins geactualiseerd, waardoor er toch net iets meer details zichtbaar zijn. Zo is het dak nu duidelijk anders in vergelijking met de eerste renders. Aan de kant van de Wilhelminasingel is een soort trappartij verschenen. Misschien om te voorkomen dat iemand met een tank naar binnen rijdt? Aan de kant van de Turennestraat is het terras iets uitgebreid. In de tekst is sprake van een dakterras, maar dat zie ik nergens. Binnen is er flink gesnoeid aan het groen.

                      Men hoopt al dit voorjaar te kunnen beginnen.

                      Opmerking


                      • #56
                        Iets meer detail maar geen spectaculaire wijzigingen. Jammer maar och als de rest van de Ambachtschool maar goed aangepakt wordt.
                        Die trappen
                        Dakterras {je} zit een beetje verstopt achter een schijngevel.
                        En rondom is wel heel veel stoep / verharding in plaats van een nieuwe kans voor planten en bomen.

                        Ik weet niet wat Dom van der Laan over die colonnade gezegd zou hebben qua proporties. Ik wordt er echt niet vrolijker over dan die laatste publicaties.
                        Bestanden bijvoegen
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #57
                          Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                          Dakterras {je} zit een beetje verstopt achter een schijngevel.
                          Klopt. Ik zie het nu pas.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                          En rondom is wel heel veel stoep / verharding in plaats van een nieuwe kans voor planten en bomen.
                          Er gaat een boom weg aan de Turennestraat en er komt er een bij aan de Wilhelminasingel. Netto verandert er niets.

                          Opmerking


                          • #58
                            Ik denk dat niet DSM hier iets te maken mee heeft maar meer die 2 projectontwikkelaars.
                            Hopelijk komt dat nog in de ondernemingsraad terug die vergroening.
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • #59
                              Vandaag is bekend gemaakt dat DSM gaat fuseren met het Zwitserse Firmenich. Hoewel dat bedrijf aanzienlijk kleiner is dan DSM, wordt het fusiebedrijf juridisch Zwitsers. Zal wel met de belasting te maken hebben. De bestaande hoofdkantoren blijven gehandhaafd en ook de geplande verhuizing van Heerlen naar Maastricht gaat door. Ook interessant: vorig jaar, tijdens de commotie rondom de voorgenomen verhuizing van DSM, werd 'gedreigd' met verplaatsing van het hoofdkantoor naar Amsterdam of Bazel. Ik vroeg me toen al af waar Bazel in het plaatje paste. Dat weten we nu: Firmenich is gevestigd in Kaiseraugst, een voorstadje van Bazel.

                              Bron: https://nos.nl/artikel/2430872-dsm-f...itserse-handen

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                                Vandaag is bekend gemaakt dat DSM gaat fuseren met het Zwitserse Firmenich. .(...)
                                Ik vroeg me toen al af waar Bazel in het plaatje paste. Dat weten we nu: Firmenich is gevestigd in Kaiseraugst, een voorstadje van Bazel.
                                Is wel opmerkelijk nieuws!
                                Vanavond is er een gemeenteraadsvergadering.
                                Ik ben voornemens die te bezoeken. Dat is voor het eerst sinds corona, ruim 2 jaar geleden.
                                Eens kijken of in de wandelgangen van ons college cq onze gemeenteraad dit nieuws al eerder bekend was.


                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X