Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Geschiedenis van de Firma Petrus Regout en haar opvolgers

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Benaming Eiffel in Maastricht

    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    (...) Wellicht verwijst de benaming naar het stalen skelet? (Is dan wel geen smeetijzer).
    Voor wat het waard is!
    Vele jaren geleden, ver voor mij actief MO-leven, was ik al gefascineerd door het feit dat dit fabrieksgebouw "Eiffel" werd genoemd.

    Ik heb toen, zeker met de kennis van nu, heel simpel "onderzoek" gedaan.
    Uiteindelijk leverde dit totaal niets op, waarop ik besloot de toenmalige directie van de Sphinx, die toen nog in een gebouw aan de Boschstraat zetelde, te bellen.
    Aanvankelijk kreeg is wat telefonistes en secretaresses aan de lijn, maar uiteindelijk werd ik doorverbonden met "een baas".
    Vraag mij nu niet meer hoe die goede man destijds heette en wat zijn precieze functie was.

    De man was alleraardigst, maar hij moest bekennen dat hij een beetje overvallen was door mijn vraag. Hij gaf aan dat hij het niet met 100% zekerheid kon vertellen, maar dat hij altijd gehoord had dat de bevolking in 1927 gefascineerd was van de stalen constructie van het gebouw.
    In die tijd was het een bijzonder groot en indrukwekkend gebouw (33 meter hoog, 21 meter breed en 60 meter lang) dat werd opgetrokken met ijzeren balken.
    Dat gaf een associatie met de in 1887-1889 gebouwde Eiffel-toren in Parijs.
    Daarom ging men het, aanvankelijk in de volksmond, "Eiffel" noemen.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #62
      De Eiffel is toch een betonnenskelet, met pilaren in de vorm van een paddestoel. Het enige ijzer is de laagbouw tussen de Eiffel en de muur aan de Boschstraat.
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #63
        Eiffel-gebouw

        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        de bevolking (was) in 1927 gefascineerd van de stalen constructie van het gebouw. In die tijd was het een bijzonder groot en indrukwekkend gebouw (33 meter hoog, 21 meter breed en 60 meter lang) dat werd opgetrokken met ijzeren balken. Dat gaf een associatie met de in 1887-1889 gebouwde Eiffel-toren in Parijs. Daarom ging men het, aanvankelijk in de volksmond, "Eiffel" noemen.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 oktober 2019, 22:42. Reden: diakritische tekens hersteld

        Opmerking


        • #64
          Boschstraat 71

          Naast het huidige gebouw van het Leger des Heils, Boschstraat 69, staat het pand Boschstraat 71. Aan de achterzijde is dit gebouw verbonden met de kapel, behorende bij het het voormalige klooster van de Zusters van het arme kindje Jezus. Op de muur trof ik de onderstaande gevelstenen aan met daarop een tekst, voor mij onleesbaar, ben op dat gebied een analfabeet.





          Kompleminte

          Toller

          Opmerking


          • #65
            Bij de herhaalde verbouwingen, welke de refugie van Hocht in den loop der tijden onderging, is van het oorspronkelijk karakter niet veel overgebleven. De gevel aan de tuinzijde heeft nog gedeeltelijk het karakter van de XVIIde eeuw; gedeeltelijk ook is oud materiaal herbruikt. Twee gevelsteenen in dezen gevel herinneren aan de bovengenoemde verbouwingen. De oudste vermeldt tusschen twee wapenschilden het volgend tijdvers (1590):
            hoChtanae saCrae Mo
            nbeCa antIstIta CaVLae
            strVXI. tV strVCtIs
            Vtere posterItas
            Het ruitschild, bezaaid met leliën, waarboven de kromstaf met sluier, is dat van Francisca van Mombeeck bovengenoemd. Ter rechterzijde bevindt zich in een cartouche een ovaal schild, dat van het geslacht de Corswarem, voerende: twee dwarsbalken van keel op hermelijn, waaruit de moeder der abdis was (vgl. de Crassier, blz. 43).

            Iets hooger zijn nog twee steenen bewaard. 1. De eene steen draagt een ruitschild: beladen met drie koeken in de richting van een schuinbalk, eveneens met abtsstaf en sluier. 2. De andere steen vermeldt in een vers den naam der abdis en in den eersten regel het jaartal (1652); het noordelijke eind van het opschrift moet aangevuld worden; het luidt volledig:
            CoeLestI p(a)t(er) oMnIpotens ope protega[t] a[eDes]
            R(everend)a D(omin)a Maria de hulsbe[rgh]
            dicta schalovn ab(batis)sa in ho[cht]

            Zie: http://www.dbnl.org/tekst/nisp034mon...02_01_0009.php

            Opmerking


            • #66
              Chronogram Boschstraat 71-73, achtergevel

              hoChtanae saCrae Mo
              nbeCa antIstIta CaVLae
              strVXI. tV strVCtIs
              Vtere posterItas


              ik, Mombeeck, overste van de
              gewijde Hochtse schaapstal heb dit gebouwd, gij nageslacht,
              gebruik het gebouwde (1590)

              Bron: http://www.maastrichtsegevelstenen.nl/bekeken/chronogrammen.htm
              Last edited by Breur; 26 september 2013, 17:19.

              Opmerking


              • #67
                Volgende opgave please

                Opmerking


                • #68
                  Chronogram (2) Maastricht, Boschstraat 71-73, achtergevel

                  CoeLestI ptr oMnIpotens
                  ope protega(t) a(eDes)


                  de almachtige Vader
                  bescherme met zijn hemelse
                  hulp (dit) huis (1652)

                  Met dank aan gevelstenen Jef .

                  Opmerking


                  • #69
                    Maria van Hulsberg

                    R(everend)a D(omin)a Maria de hulsbe[rgh]
                    dicta schalovn ab(batis)sa in ho[cht]

                    Dat is haar visitekaartje en dat kan iedereen zelf vertalen.

                    Ave Petrus, morituri te salutant

                    Opmerking


                    • #70
                      Vanavond krijg je een interessante

                      Hij staat er al
                      Last edited by Toller; 26 september 2013, 18:06. Reden: aanvullen
                      Kompleminte

                      Toller

                      Opmerking


                      • #71
                        Kadaster laat ik graag over aan Clio .

                        Opmerking


                        • #72
                          Glasblazer Robeers gearresteerd.

                          Over mijn groot opa Jacobus Robeers:



                          Bron: Nieuwsblad van het Noorden van 26 september 1896.

                          Opmerking


                          • #73
                            voor minder dan een aanleiding worden enkele nog steeds op de pijnbank (rektafel) gebonden...

                            ovatie van het aantal kameraden terecht
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • #74
                              De trukendoos wordt echter te voorschijn gehaald. Robeers wordt niet ontslagen maar moet wachten op een vacature als meester; de andere meesterknechten gaan voor .... Kortom: ontslag.

                              Opmerking


                              • #75
                                Glasslijpersstaking bij de firma P. Regout en Co. (1896)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                                Robeers wordt niet ontslagen maar moet wachten op een vacature als meester; de andere meesterknechten gaan voor .... Kortom: ontslag.
                                Daar kwam het uiteindelijk toch op neer, zoals dit bericht van 5 december 1896 bevestigt. Eigenlijk had directeur Regout het al begin september aangekondigd, nog voor het proces van Robeers speelde.

                                Voor wie het interesseert: de ene Regout is de andere niet. In dit geval is het Paul (Gustave Hubert) Regout (1859-1905), die Pierre Alexandre Hubert Regout (1828-1897) was opgevolgd als directeur van de glasfabriek. En al spoedig kwam er een nieuwe staking, maar door onhandig manoeuvreren verloor de neutrale, naar links neigende vakbeweging vanaf het begin de sympatie van de burgerij en liep de actie op niets uit.

                                Wie er meer over wil lezen, kan onder meer terecht bij Jos Perry, 'Rode kinine en Roomsche koorts'.
                                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 december 2013, 19:24.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X