Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Beschouwingen op verkiezing Mieke Damsma als lijsttrekker D66 - I

    N.a.v. de verkiezing van Mieke Damsma tot lijsttrekker van D66 voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014 ben ik eens gaan informeren/luisteren in "de politieke wandelgangen" van de Maastrichtse politiek en "erkende" politieke watchers.

    Algemeen zijn de reacties dat men verbaasd is.
    Ten eerste is er de verbazing over het feit dat Mieke Damsma, ondanks haar toch algemeen erkend zwak wethouderschap, zich meldt in de frontlinie van de (toekomstige) lokale politiek
    Ten tweede is het niet echt gebruikelijk dat oud-wethouders, tenzij ze bijna 100% zeker zijn van een nieuwe periode als wethouder, zich herkiesbaar stellen voor de gemeenteraad.
    Uitzonderingen op die regel zijn er overigens weldegelijk. Ik denk mn. aan raspolitici als John Aarts (VVD) en Jan Hoen (thans MV, maar toentertijd CDA).

    Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen in 2010 waren Jacq. Costongs (PvdA) en Luc Winants (CDA) ook lijsttrekkers, maar zij wisten toen bijna zeker dat zij weer wethouder zouden worden. Dat gebeurde vervolgens ook, al was het wethouderschap van Luc Winants en zijn CDA-partijgenoot Jim Janssen vervolgens erg kort.

    Slechts één vorenstaand lokaal politicus gaf aan dat het al min of meer vooraf bekend was en dat deze politicus sowieso een voorkeur heeft voor Mieke Damsma i.p.v. Bert Jongen.
    Dat Mieke Damsma zwak gepresteerd heeft is, aldus dit gemeenteraadslid, inderdaad bij volgers van de Maastrichtse politiek bekend, maar helaas is dat nog steeds een zéér grote minderheid van de inwoners van Maastricht.
    Maastricht is bovendien een studentenstad en D66 moet bij de studenten een groot deel van haar stemmen halen.
    Deze studenten stemmen waarschijnlijk D66 vanwege hun landelijke idealen en weten echt niet wie Mieke Damsma is.

    De meeste lokale politici reageerden met een cynisch antwoord of opmerking en gaven aan dat zij niet erg ongelukkig zijn met de keuze van D66..........
    Mooi was de ogenschijnlijk politiek correcte schriftelijke reactie van een partij, die waarschijnlijk volgend jaar deel uitmaakt van de coalitie cq bij de coalitievorming zeker zal worden betrokken.
    "Tja, interessante keuze..... Ik kijk al uit naar de debatten".
    Dat "Tja" zegt echter heel erg veel!

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Damsma lijsttrekker

    Het electoraat van de D'66 zit bij bovengemiddeld opgeleiden, ambtenaren, middeninkomens en studenten. D'66 lokaal heeft wel vaker kunnen profiteren van d'66 landelijk. Het verlies zou daarom wel eens kunnen meevallen. Volgt iedereen wel de locale poltiek? Er is een categorie die dat nauwelijks doet, is mijn inschatting.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Damsma lijsttrekker D66

    Ik weet dat één persoon, één boegbeeld, niet mag worden gelijkgesteld met het programma van een partij, maar ik denk dat het nu voor sommigen wel heel moeilijk wordt om in Maastricht op D66 te blijven stemmen. De oorspronkelijke uitgangspunten van de partij plaatsten haar in het sociale kwadrant van het liberalisme, maar dat aspect is in het beleid van mevrouw Damsma nauwelijks tot niet herkenbaar.

    Het pure liberalisme streeft naar vrijheid voor en eigen verantwoordelijkheid van het individu, dus naar weinig of geen ingrijpen door de overheid in het leven van dat individu. Dat is heel mooi voor diegenen die beschikken over geld, middelen en een hogere opleiding, en het is ook gunstig voor de staatskas, want het leidt tot lagere belastingdruk. Het merendeel van de bevolking valt echter niet onder die categorie en wordt daardoor dus buiten spel gezet en financieel benadeeld.

    D66 was oorspronkelijk een liberale partij die op sociaal vlak wel degelijk een taak voor de overheid zag weggelegd. Zij stond daardoor eind jaren 1960 dicht bij enkele overwegend religieus getinte partijen die een sociaal beleid hoog in het vaandel droegen. Het verschil met D66 was dat men daar de religie de deur uit deed. In die tijd van ontkerkelijking was de partij een aantrekkelijk alternatief, hetgeen mede haar toenmalige enorme succes verklaart.

    Natuurlijk had D66 naast haar sociale component ook andere zaken in haar programma, zoals bestuurlijke aspecten. Die zien we nu terug in onder meer de aandacht voor 'Europa'. Ik laat ze hier even buiten beschouwing. Wat mij stoort is dat D66 in het algemeen op locaal niveau, of mogelijk alleen in Maastricht, haar sociale instelling heeft ingeruild voor een puur 'bestuurlijke' : hoe minder geld er besteed wordt aan een sociaal beleid, hoe beter dat is voor de gemeentekas. Dat is tenminste de conclusie die kan worden getrokken uit het WMO-beleid van wethouder Damsma, die er met haar uitleg van de Haagse richtlijnen blijk van heeft gegeven zelfs roomser te willen zijn dan de paus.

    Was/is dat onkunde of een persoonlijke instelling? Het is in elk geval iets om bij de komende verkiezingen in gedachten te houden.
    Last edited by Clio; 2 november 2013, 07:35.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Mieke Damsma lijsttrekker D66 in 2014

    Vanochtend werd ik wakker met een persbericht van de afdeling D66 Maastricht-Heuvelland.

    Gisteravond, tijdens een feestelijke bijeenkomst in Café Forum, heeft de afdeling D66 Maastricht-Heuvelland de lijsttrekkers bekendgemaakt, die bij de komende gemeenteraadsverkiezingen de lijst in de gemeenten Maastricht, Eijsden-Margraten en Valkenburg zullen aanvoeren. De lijsttrekkers zijn door de leden gekozen, door middel van een interne verkiezing.

    In Maastricht zal Mieke Damsma, net als in 2010, de lijst aanvoeren. De huidige wethouder van onder meer volksgezondheid, onderwijs en welzijn behaalde de meeste stemmen.

    In Eijsden-Margraten zal Franklin Boon de lijst van D66 aanvoeren. D66 doet in deze gemeente als zelfstandige partij mee aan de gemeenteraadsverkiezingen.

    In Valkenburg aan de Geul wordt Lloyd Wagemans de lijsttrekker van D66. Ook in deze gemeente doet D66 als zelfstandige partij mee aan de gemeenteraadsverkiezingen.

    Ik weet dat het onze huidige wethouder Damsma ook al eens is overkomen, maar ook ik viel na het lezen van het persbericht uit bed!
    De verkiezing tot lijsttrekker van Mieke Damsma is wel heel opmerkelijk te noemen en werd door vrijwel niemand verwacht.

    Mevr. Damsma wordt en werd algemeen niet gezien als het boegbeeld van een adequate wethouder. Ik denk zelfs dat ik mij bij deze nog erg zachtjes uitdruk.
    De otoriteitetoeker, Norbert Frijns, verwoordde het tijdens de sleuteloverdrach in 2013 wellicht nog het beste toen hij zich herhaaldelijk tot wethouder Damsma richtte en haar vroeg "zeg tenminste één ding wat je het afgelopen jaar goed hebt gedaan.....!?!"

    Het belooft in ieder geval een leuk politiek najaar te worden


    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Het maakt weer eens duidelijk dat in de politiek imago's belangrijker zijn dan ambities en kwaliteiten. Als de SPM democratisch lef had gehad had men na goedbevinden van zijn intenties hem een kans kunnen bieden.
    Daarnaast creëert dit hakkefietje van bangerikken alles wat met de PVV te maken heeft en had het een en ander tot een bijna mythische demensie, een status die de leider maar al te graag ambieert.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Is het weigeren van een oud PVV'er terecht?

    Moet er om een oud PVV'er een "cordon sanitair" liggen?
    Dat is een beetje een gewetensvraag in een democratisch stelsel.
    Mijn persoonlijke mening is dat een cordon sanitair, rond oud PVV'ers of zelfs actieve PVV'ers, of om wie dan ook nooit gewenst is.

    Dat wil echter nog niet zeggen dat het weigeren van een oud PVV gedeputeerde, in het onderhavige geval dr. Theo Krebber door de SPM, niet terecht is.
    Theo Krebber en zijn college PVV-gedeputeerde, Antoine Janssen, waren in mei 2011 de eerste PVV'ers in Nederland die een publieke bestuursfunctie voor de PVV gingen bekleden.
    Dat maakt hun net iets meer dan een "normale" PVV'er.
    Hetzelfde geldt ook min op meer voor PVV Tweede Kamerleden.
    Deze stelling is natuurlijk arbitrair, maar er kan niet ontkent worden dat zij net iets meer waren dan normale "leden".
    (Ik weet dat je geen lid kunt worden van de PVV, maar iedereen weet wat ik hiermee bedoel).

    Moeten deze PVV'ers hun oude politieke rol, of zo je wilt last, dan de rest van hun leven met zich meedragen?
    Neen, zeker niet!
    De PVV is en blijft een democratische partij, binnen een democratisch stelsel.
    PVV "leden" moeten ook de mogelijkheid hebben om te switchen.
    Als een D66 gemeenteraadslid, zelfs fractievoorzitter, later CDA-wethouder en CDA-burgemeester kan worden, dan moet een PVV'er ook kunnen switchen.
    Of neem huidig VVD-staatssecretaris Teeven. Waar is hij allemaal niet lid van geweest?

    Neen, politieke switches zijn absoluut mogelijk.
    Ook de Seniorenpartij (SPM) weet daar alles van.
    Huidig SPM-wethouder André Willems werd pas kort voor zijn aantreden als wethouder lid van de SPM.
    Veel SPM'ers waren eerst bijvoorbeeld lid van het CDA.

    Begrijp ik de reactie van de SPM?
    Ja, ook die begrijp ik.
    Een van de leidende Limburgse PVV'ers, binnen ruim één jaar na zijn aftreden als PVV-gedeputeerde, binnenhalen op de kieslijst is, electoraal gezien, geen slimme zet.
    Over vier jaar zou dit wellicht anders liggen, maar nu is dit wellicht te vroeg.

    Kan Theo Krebber terecht bij een andere (lokale) partij?
    Het is een gewetensvraag die de desbetreffende partij zichzelf moet stellen.
    Persoonlijk denk ik dat slechts één partij in Maastricht er eventueel voor in aanmerking komt, maar ik, Pier, zou er niet voor kiezen om op dit moment dhr. Krebber op een kieslijst te zetten, mocht ik enige zeggenschap hebben binnen een (lokale) politieke partij.
    Als dhr. Krebber zich toch wil inzetten voor de publieke zaak moet hij wellicht eerst 4 jaar als adviseur verbonden zijn aan die partij.
    In 2018 ziet de politieke wereld, voor Theo Krebber, er dan heel anders uit.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Seniorenpartij Maastricht wil niet in zee met oud PVV'er

    Vandaag, 2 september 2013, heeft oud-PVV gedeputeerde Dr. Theo Krebber aan L1 laten weten dat hij door de Seniorenpartij Maastricht (SPM) is geweigerd als kandidaat voor de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014.

    Het gerucht dat Theo Krebber zich bij de SPM had aangemeld als kandidaat gemeenteraadslid zong al enige tijd rond in de Maastrichtse wandelgangen.
    Theo Krebber zou de steun hebben gehad van wethouder André Willems, fractievoorzitter Ed Sabel en bestuursvoorzitter Olaf Penn.
    De andere bestuurs- en fractieleden zagen de kandidatuur van Theo Krebber, die 34 jaar lang een huisartsenpraktijk in Maastricht had, niet zitten.

    Mn. het PVV-verleden van Theo Krebber maakte dat de tegenstanders van de kandidatuur niet zagen zitten.
    Zij wilden voorkomen dat de SPM geassocieerd zou worden met de PVV.
    Theo Krebbers was van mei 2011 tot 29 juni 2012 gedeputeerde voor de PVV in Limburg.

    Volgens Theo Krebber zou hij niet de mogelijkheid hebben gehad om zijn tegenstanders bij de SPM te kunnen overtuigen. "Er was geen sprake van hoor en wederhoor", aldus Theo Krebber in een interview bij L1 Laat op 2 september 2013.
    Theo Krebber gaf in het L1-interview aan dat hij al bijna 2 jaar geen contact meer heeft van de PVV. In de tijd dat hij gedeputeerde was werkte hij onafhankelijk binnen het dualistische politieke stelsel.

    Theo Krebber sluit niet uit dat hij nu zal kijken of hij bij een andere partij nog onderdak kan vinden. Volgens Krebber wil hij zijn kennis, kunde en bestuurlijke vaardigheden op het gebied van de welzijnszorg inzetten voor de gemeenschap in de rol van (gemeentelijk) volksvertegenwoordiger.
    Of hij zich aansluit bij een andere (lokale) partij en bij welke is echter nog niet zeker.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Jong in de arena.

    Hoe jonger hoe beter! Het politieke spel moet geleerd worden. Bovendien vertegenwoordigen ze de behoeftes van hun leeftijdsgenoten en kennen zij die leefwereld. MAAR: velen verkeren wellicht nog onder de invloed van pa en/of ma. En daar zitten we niet altijd op te wachten. Het gevaar is dat de junioren wellicht nog te idealistisch zijn en wellicht iets "doordraaien". Kortom: leert van elkaar via observatie en het goed luisteren, laat je kneden maar niet model boetseren. Suc6!

    Leave a comment:


  • Greune
    replied
    Verjonging in de raad?

    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Alain Garnier (8 ), Jan Scheele (14), Jimmy Bastings (15) en Tom Berghmans (19). Vond ze al erg jong
    Over jong gesproken: wat gaan andere partijen doen? Momenteel is het jongste raadslid bij mijn weten Antoine van Lune, met 27 jaar. Aan de leeftijd van het oudste raadslid waag ik mij niet...
    Bij de vorige verkiezingen hebben verschillende jongeren, en soms ook studenten, op kieslijsten gestaan voor verschillende partijen. Ook nu CDA-fractievoorzitster Vivianne Heijnen was in 2010 nog jonger dan 30 jaar, net als raadslid Roxanne van Wunnik. Daarnaast natuurlijk Antoine van Lune (toen 24), en verschillende jonge mensen bij SBM (zoals uit de 'laatste' nieuwsbrief bleek ) en andere politieke partijen. Vooral zelfbenoemde studenten- en onderwijspartijen hebben traditioneel de mond vol van vernieuwing en verjonging, maar laten zeker met hun raadsleden dit niet altijd even zeer zien.
    Wat denken andere MO'ers op dit gebied?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Alain Garnier (8 ), Jan Scheele (14), Jimmy Bastings (15) en Tom Berghmans (19). Vond ze al erg jong

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    De jongste CDA'er op de kieslijst.

    Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
    Mijn hemel. Ben je een tijdje niet op MO actief, begint Pier ineens allerlei kleine foutjes te verwerken in zijn postings.
    Uit zéér betrouwbare bron heb ik immers mogen begrijpen dat niet Tom Berghmans (die zijn verjaardag in februari mag vieren) maar juist Jimmy Bastings (die in april jarig is) vooralsnog de jongste op de lijst is. Wel zijn ze beiden 21 jaar oud, en trekken zo de gemiddelde leeftijd op de CDA-lijst stevig naar beneden
    Kuch.... eh....
    O ja, ..... soms schrijf ik bewust foutjes om te controleren of mensen mijn postings nog wel lezen en vooral controleren!
    Greune is geslaagd voor die test

    Leave a comment:


  • Greune
    replied
    Ahum...

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Het CDjA is overigens verbazend goed vertegenwoordigd op de kieslijst.
    Onder de eerste twintig zijn 4 leden van het CDjA, te weten Alain Garnier (8 ), Jan Scheele (14), Jimmy Bastings (15) en Tom Berghmans (19).
    Tom Berghmans is met 21 jaar ook gelijk de benjamin van de kieslijst.
    Mijn hemel. Ben je een tijdje niet op MO actief, begint Pier ineens allerlei kleine foutjes te verwerken in zijn postings.
    Uit zéér betrouwbare bron heb ik immers mogen begrijpen dat niet Tom Berghmans (die zijn verjaardag in februari mag vieren) maar juist Jimmy Bastings (die in april jarig is) vooralsnog de jongste op de lijst is. Wel zijn ze beiden 21 jaar oud, en trekken zo de gemiddelde leeftijd op de CDA-lijst stevig naar beneden

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Nancy Heuvels naar Maastrichtse Volkspartij

    Nancy Heuvels, een pittige dame die weet wat ze zegt - bekend van de petitie HAN AOF VAAN UT PARK, komt de Maastrichtse Volkspartij versterken en daar zijn we heel blij mee!
    Om Nancy voor te stellen en om haar gedachtegoed te leren kennen, zal zij 3-wekelijkse een column schrijven in... de rubriek:

    Oonder us gezag en gezwege....


    Vandaag de eerste column van - naar wij hopen- een lange serie!
    De Maastrichtse Volkspartij wenst u veel leesplezier.


    Kamer met oetziech!

    D'r is gans gèt eigenaordigs gaonde in Mestreech. Op d'n hook vaan ut Vriethof laog vreuger e gans groet poskentoer. Dat waor sjijns neet mie nuudig dao en zoe kaom ut leeg te stoon. Dat is neet leuk mèh zeker neet eigenaordig. Wat bliek noe inins? In dat groet leeg gebouw zit noe inins e hotèl. En dao vrink 'm de sjoon, want wie is dat dao gekoume? Iech höb al ins in 'n hotel geslaope en iech bin al ins in dat poskentoer gewees. In e hotèl höbste kamers, sannetaer en déks zoegèt wie e rèstorang. Noe is miech dat in ut poskentoer noets opgevalle dus iech deenk tot dao toch gèt vaan un verbouwing moot höbbe plaotsgevoonde en dat heet sjijns niemes gemèrrek. Heij in Mestreech zien regels en dao moote veer us allemaol aon hawwe. Este es óndernummer dien staar sjeijf höb haange roond de keers of este op unne stool veur dien deur zits kump diech iemes vertèlle tot dat neet maag. En die jonges zien dao rap beij huur. En daan zitte miech op ut heukske vaan 't Vriethof inins unne ganse houp toeriste zoonder tot iemes kump zègke tot die dao gaar neet kinne slaope want dat pand steit leeg, en èste in e leeg pand slieps biste dus unne kraker. Zow ut kinne tot iemes op de Gemeinte gans hèl aon vekansie tow waor, zoetot heer allein mer kòs druime vaan zon, zie en strand en daodoor dus neet in de gate had tot in zien eige stad ut ierste kraakhotel vaan Nederland kaom? Of zow ut kinne tot op eeder regel un oetzundering is?

    Noe vraog iech miech wel aof wat die luij noe op de kaart nao ut toesfroont sjrieve.
    Zow ut gèt zien wie:
    Lieve achterblijvers,
    We zitten hier in een hotel en de kamers zijn gebaseerd op nostalgische loketten, levende muziek op het plein aan de overkant en 's avonds vuurwerk om te laten zien hoe blij ze met ons zijn.

    Jao, iech vin ut gans un eigenaordig verhaol.

    Bron: Maastrichtse Volkspartij.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Stadsbelangen Mestreech (SBM) blijft verrassen

    Daar waar op zondag 23 juni 2013 we plotseling werden verrast met de overstap van Ursula Garnier van de PvdA-fractie naar de SBM-fractie, blijft SBM ons verrassen.

    Was het op 22 november 2012 nog dat Stadsbelangen Mestreech Huub Adriaens plotseling uit de hoge hoed toverden, gevolgd door recentelijk dus Ursula Garnier, verschijnt er plotseling nog een zéér opmerkelijke naam op de SBM-kieslijst.

    Hans-Dieter Ulrich staat één plaats boven Ursula Garnier, die op plaats nummer 6 staat.
    Hans-Dieter Ulrich was lang (actief) lid van het CDA, maar stapte onlangs over naar D66.
    Bovendien werd hij bestuurslid van het Buurtplatform Argus.

    Ik zal mij verder van commentaar onthouden, al kijk ik met een glimlach naar de sterrenparade van SBM.

    1) John Steijns
    2) Cindy Rooijen
    3) Marilene Rademakers
    4) Huub Adriaens
    5) Hans-Dieter Ulrich
    6) Ursula Garnier
    7) Hans van der Togt
    8 ) Guy den Dekker
    9 ) Richard Erkamp
    10) Gerard Heusschen

    Als ze nu nog Erwin, Dieter Koblenz en Frans Theunisz weten te strikken wordt het iedere dag feest.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    No 2 op de kieslijst, Jan Janssen, al sinds 1995 lid van het CDA

    Tot slot nog een opmerking.
    Toen de, ik mag wel zeggen verrassende, nummer 2 van de kieslijst, Jan Janssen, werd voorgesteld, wilde één lid toch weten hoe lang Jan Janssen al lid van het CDA is.
    Ik denk dat dit een vraag is die velen zich de afgelopen weken hebben afgevraagd.

    Dit blijkt al vanaf 1995 het geval te zijn.
    Waarvan akte!

    Leave a comment:

Bezig...
X