N.a.v. de verkiezing van Mieke Damsma tot lijsttrekker van D66 voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014 ben ik eens gaan informeren/luisteren in "de politieke wandelgangen" van de Maastrichtse politiek en "erkende" politieke watchers.
Algemeen zijn de reacties dat men verbaasd is.
Ten eerste is er de verbazing over het feit dat Mieke Damsma, ondanks haar toch algemeen erkend zwak wethouderschap, zich meldt in de frontlinie van de (toekomstige) lokale politiek
Ten tweede is het niet echt gebruikelijk dat oud-wethouders, tenzij ze bijna 100% zeker zijn van een nieuwe periode als wethouder, zich herkiesbaar stellen voor de gemeenteraad.
Uitzonderingen op die regel zijn er overigens weldegelijk. Ik denk mn. aan raspolitici als John Aarts (VVD) en Jan Hoen (thans MV, maar toentertijd CDA).
Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen in 2010 waren Jacq. Costongs (PvdA) en Luc Winants (CDA) ook lijsttrekkers, maar zij wisten toen bijna zeker dat zij weer wethouder zouden worden. Dat gebeurde vervolgens ook, al was het wethouderschap van Luc Winants en zijn CDA-partijgenoot Jim Janssen vervolgens erg kort.
Slechts één vorenstaand lokaal politicus gaf aan dat het al min of meer vooraf bekend was en dat deze politicus sowieso een voorkeur heeft voor Mieke Damsma i.p.v. Bert Jongen.
Dat Mieke Damsma zwak gepresteerd heeft is, aldus dit gemeenteraadslid, inderdaad bij volgers van de Maastrichtse politiek bekend, maar helaas is dat nog steeds een zéér grote minderheid van de inwoners van Maastricht.
Maastricht is bovendien een studentenstad en D66 moet bij de studenten een groot deel van haar stemmen halen.
Deze studenten stemmen waarschijnlijk D66 vanwege hun landelijke idealen en weten echt niet wie Mieke Damsma is.
De meeste lokale politici reageerden met een cynisch antwoord of opmerking en gaven aan dat zij niet erg ongelukkig zijn met de keuze van D66..........

Mooi was de ogenschijnlijk politiek correcte schriftelijke reactie van een partij, die waarschijnlijk volgend jaar deel uitmaakt van de coalitie cq bij de coalitievorming zeker zal worden betrokken.
"Tja, interessante keuze..... Ik kijk al uit naar de debatten".
Dat "Tja" zegt echter heel erg veel!

Leave a comment: