Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Het CDA en de media....... en MestreechOnline!

    Tijdens de ALV merke één lid terecht op dat zij het idee heft dat "de partij van Jan Hoen" vaker haar verhaal kwijt kan in de media dan het CDA.
    Zo heeft de Maastrichtse Volkspartij vrijwel wekelijks een column en mist dit lid een soortgelijke column van het CDA.

    Fractievoorzitster Vivianne Heijnen trok zich deze constatering aan en zei toe met de fractie cq het bestuur te bekijken hoe men meer in de media kan komen.
    Zij gaf aan dat het CDA heel actief persberichten stuurt naar de verschillende media, maar dat ze uiteraard niet in de hand heeft wat de media schrijft.

    Maar....... toen ging Vivianne wel even behoorlijk in de fout!
    Buiten jullie Pierlementair verslaggever was geen enkele "media" aanwezig bij de ALV van het CDA.
    Toch noemde Vivianne voor de aanwezigen even de media op waar veel over het CDA geschreven wordt.
    Zoals Maastricht.dichtbij en Maastrichtaktueel............

    Zelfs een gedistingeerd kuchje mijnerzijds bleek niet te helpen om ook MestreechOnline te benoemen.
    Foeiiiiiii........ :(

    Deze fout zou het CDA wel eens net die stemmen kunnen kosten die men in maart 2014 nodig heeft voor een restzetel. Dan niet komen klagen

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Stemmen bij acclamatie

    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Raar iets! In de reglementen spreek je af om het stemmen op personen schriftelijk te doen en dan wijk je gewoon staande de vergadering ervan af. Is dit ook een soort van gedogen? Dit met de wetenschap dat het vaststellen van de vorige lijst ook waarschijnlijk niet juist is verlopen!
    Deze constatering is niet geheel juist.
    Uiteraard beperk ik mij tot een samenvatting, maar een lid van de selectiecommissie, Mirjam Depondt, kwam met de wijsheid dat er gestemd kon worden bij acclamatie.
    En aldus geschiedde.... (min of meer).

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Het CDA en mogelijke lijstverbindingen

    Tijdens de vandaag gehouden Algemene Ledenvergadering (ALV) van het CDA werd ook duidelijk dat het bestuur van het CDA en de lokale afdeling van de ChristenUnie (CU) gesproken hebben over een lijstverbinding.

    Het schijnen goede gesprekken te zijn geweest met een onderlinge goede band en verstandhouding, maar op dit moment is een lijstverbinding tussen de partijen van de baan.
    Een van de voorwaarden van de CU was dat de verkiezingen zouden worden ingegaan met een gezamenlijke naam CDA-CU.
    Dat bleek voor het CDA uiteraard een brug te ver.

    Door het prominente CDA-lid en oud-voorzitter, Mr. Frans Groutars, werd gevraagd of verder nog gekeken wordt naar een lijstverbinding.
    Dhr. Groutars verwees naar de laatste gemeenteraadsverkiezingen. Als er toen een lijstverbinding was geweest had het CDA waarschijnlijk 8 i.p.v. 7 zetels gekregen.
    Uit de zaal werd door enkele van de circa 90 aanwezigen leden geopperd om te kijken of er een lijstverbinding kan worden aangegaan met "de partij van Jan Hoen" de Maastrichtse Volkspartij dus.

    Het bestuur zei toe te kijken naar mogelijke partijen voor een lijstverbinding, waarbij men ook zal kijken naar de MV van Jan Hoen.
    Of het bestuur van het CDA echt enthousiast is om een lijstverbinding met de MV aan te gaan, waag ik te betwijfelen.
    Na afloop werd mij door de voorzitter, Hanno Hage, verzocht vooral te vermelden dat slechts enkele leden deze lijstverbinding voorstelden en dat opvallend veel leden niet reageerden.

    Ik persoonlijk zou een lijstverbinding met de MV overigens toejuichen, al vind ik dat de MV ook best met enkele andere partijen een lijstverbinding kan aangaan en zeker niet afhankelijk is van het CDA.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Raar iets! In de reglementen spreek je af om het stemmen op personen schriftelijk te doen en dan wijk je gewoon staande de vergadering ervan af. Is dit ook een soort van gedogen? Dit met de wetenschap dat het vaststellen van de vorige lijst ook waarschijnlijk niet juist is verlopen!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Kieslijst CDA bekrachtigd door Alg. Leden Vergadering (ALV)

    Hedenavond, 17 juni 2013, werd tijdens de ALV van het CDA de concept kieslijst van het CDA (zie bovenstaande posting # 51) definitief vastgesteld.

    Uiteraard waren sommige leden teleurgesteld en weer anderen blij verrast met hun positie.
    Een lid, Paul Heckens (fonetisch), was zo teleurgesteld dat hij zich staande de vergadering bedankte als lid van het CDA.
    Hij kreeg van het bestuur de gelegenheid zijn visie te geven op de selectieprocedure, waarvoor hij zichzelf had aangemeld.
    Na deze selectieprocedure was er geen plaats voor hem bij de eerste twintig kandidaten. Dit maakte dat dit lid tot de conclusie kwam dat er tussen hem en het CDA "geen chemie" meer was.
    Dit voormalig CDA-lid overweegt nu om met een eigen partij deel te nemen aan de a.s. raadsverkiezingen in maart 2014.

    Het werd even een levende discussie toen enkele (prominente) leden aangaven dat ze het niet eens waren met de procedure die het bestuur wilde volgen om de kieslijst te bekrachtigen.
    Enkele leden stelden (terecht) dat dit een stemming betrof over personen en dat dit i.h.k.v. de privacy en de goede democratische gewoonte in de partij anoniem en schriftelijk diende te gebeuren. Dit staat ook, aldus deze leden, in de reglementen.
    Even dreigde de vergadering een ratjetoe te worden en uren te gaan duren.
    Even ter herinnering. In 2010 schijnt het vaststellen van de definitieve kieslijst tot 02.00 uur 's nachts te hebben geduurd.
    Iedereen zag dus ook die spreekwoordelijke bui hangen.

    Uiteindelijk kwam er een soort van compromis.
    Alle kandidaten werden een voor een genoemd en voorgesteld, waarna de aanwezige leden konden zeggen of zij iemand anders voorstelden voor die plaats.
    Uiteindelijk liep het dus allemaal met een sisser af.
    Er kwam uiteindelijk één opmerking uit de zaal. Een lid stelde voor om Jan Scheele, geplaatst op nummer 14, een plek bij de eerste 6 te geven.
    Dit voorstel vond echter geen steun, mede omdat Jan Scheele zelf niet aanwezig was om aan te geven of hij een dergelijke hoge positie überhaupt ambieerde.

    In totaal waren, buiten Jan Scheele, nog slechts 2 kandidaten niet aanwezig.
    Sandra Biesmans en Tjalle de Haan waren op vakantie naar respectievelijk Oostenrijk en Noorwegen
    Zij kregen echter wel via een filmpje de kans om zich keurig aan de aanwezige leden voor te stellen.

    Het CDjA is overigens verbazend goed vertegenwoordigd op de kieslijst.
    Onder de eerste twintig zijn 4 leden van het CDjA, te weten Alain Garnier (8 ), Jan Scheele (14), Jimmy Bastings (15) en Tom Berghmans (19).
    Tom Berghmans is met 21 jaar ook gelijk de benjamin van de kieslijst.

    Of uiteindelijk een CDjA lid in de gemeenteraad wordt gekozen is nog maar de vraag, omdat het bestuur ook stiekem hoopt dat enkele zittende raadsleden, die relatief laag op de kieslijst staan, met voorkeursstemmen worden gekozen.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    CDA concept kieslijst.

    Ik zie ook MO-leden Maar zwijgrecht.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Klopt het als ik opmerk dat dhr. De Haan 41 jaar ingenieur in de civiele bouwkunde is geweest bij Rijkswaterschap?
    Rijkswaterstaat, ja. Was jarenlang 'directeur water' aan de Avenue Ceramique.
    Last edited by Clio; 9 juni 2013, 22:27. Reden: inkorting

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Is Jan J. dan ook de opvolger als fractievoorzitter als Vivianne naar Den Haag gaat
    Dat hoeft uiteraard niet!
    Overigens verwacht ik geen vertrek van Vivianne naar Den Haag.
    Als ze vertrekt, en dat verwacht ik wel op de middellange termijn, denk ik dat ze de voorkeur geeft aan Brussel.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
    Ik ook. Wist niet dat mijn clubgenoot politieke belangstelling had, en dan ook nog staat op nr. 6! Oost-Nederlanders zijn diepe wateren, ook al wonen ze al decennia lang in Mestreech.
    Nog even en ook jouw naam prijkt misschien op een (concept) kieslijst

    Overigens is Tjalle de Haan voor mij "de grote onbekende".
    Ik heb zijn naam uiteraard vanochtend onmiddelijk gegoogled.
    Klopt het als ik opmerk dat dhr. De Haan 41 jaar ingenieur in de civiele bouwkunde is geweest bij Rijkswaterschap?

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Is Jan J. dan ook de opvolger als fractievoorzitter als Vivianne naar Den Haag gaat

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Ik ook. Wist niet dat mijn clubgenoot politieke belangstelling had, en dan ook nog staat op nr. 6! Oost-Nederlanders zijn diepe wateren, ook al wonen ze al decennia lang in Mestreech.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    CDA komt als eerste met een concept kieslijst

    Het CDA Maastricht heeft gisteren als eerste partij in Maastricht de concept kieslijst van de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014 bekend gemaakt.

    Ik moet zeggen dat ik het een verrassende lijst vind.
    1 mevrouw Vivianne Heijnen
    2
    de heer Jan Janssen
    3
    de heer Nol Beckers
    4 de heer Matt Brüll
    5
    mevrouw Genoveef Leers-Poelmans
    6 de heer Tjalle de Haan
    7
    de heer Peter Geelen
    8 de heer Alain Garnier
    9
    mevrouw Josephine Dols-Knegtering
    10 de heer Henri Cortjens
    11 de heer Jos Gorren
    12 de heer Peter Corsius
    13
    mevrouw Sandra Biesmans
    14
    de heer Jan Scheele
    15
    de heer Jimmy Bastings
    16
    mevrouw Florence van der Heijden-Schaaf
    17
    de heer Jacobus Retrae
    18
    de heer Augustinus Horssels
    19
    de heer Tom Berghmans
    20
    de heer Joep Ottenheijm

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Wow, het is weer helder als glas! En ik heb weer wat bijgeleerd, want dat deze problematiek speelde, was mij niet bekend. (Kennelijk te weinig op de politieke pagina's van MO geweest ).

    Ik vind het jammer dat het voorstel het door tegenwerking van de PVV waarschijnlijk niet zal halen in de Eerste Kamer. Zoals Pier al zegt: de politiek zou hiermee zelf kunnen afslanken. Maar ik denk dat dat de PVV niet ten goede zou komen, vandaar.

    Dat de kleinere partijen momenteel garen spinnen bij de bestaande situatie mag juist wezen, maar uiteindelijk telt de stem van de kiezer.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    35 of 39 raadszetels in Maastricht na maart 2014?

    Hebben we na de verkiezingen op 19 maart 2014 weer 39 of "slechts" 35 raadsleden in de raad zitten?

    Er ligt momenteel een initiatiefvoorstel van het PvdA Tweede Kamerlid, dhr. P. Heijnen, dat voorziet in een reductie van het aantal gemeentebestuurders.

    Hiermee wordt het onbedoelde neveneffect van de dualisering – namelijk de toename van het aantal gemeentebestuurders – ongedaan gemaakt. Met deze dualiseringscorrectie dragen ook de gemeentelijke bestuursorganen zelf bij aan de noodzakelijke bezuinigingen.
    Sinds die dualisering maken wethouders niet langer deel uit van de gemeenteraad. Aangezien het aantal raadsleden toen niet werd verminderd, nam het aantal lokale bestuurders toe met het aantal wethouders dat erbij kwam. Het aantal gemeentebestuurders groeide daardoor met 1500. Het wetsvoorstel brengt het aantal raadsleden terug tot het niveau van voor de dualiseringsoperatie.

    Nu zijn er partijen die er vanuit gaan dat dit initiatiefvoorstel al van kracht zal zijn bij de a.s. gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014.
    Andere partijen hebben hier nog niet over nagedacht en weer andere partijen geloven niet dat dit al geldt voor de komende gemeenteraadsverkiezingen.

    Dus ben ik maar eens op onderzoek uit gegaan.
    Eerst naar de Kiesraad.
    De Kiesraad laat echter schriftelijk weten hierover geen uitspraken te kunnen doen. Het betreft een wetsvoorstel en voor wetswijzigingen en de eventuele gevolgen daarvan is de Kiesraad niet verantwoordelijk. Daarom kan de juridische afdeling van de Kiesraad mij op mijn vraag geen antwoord geven.
    De Kiesraad verwijst mij naar de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

    Dus naar de VNG.
    De VNG laat mij schriftelijk weten mijn vraag niet te willen beantwoorden, aangezien de VNG een vereniging is die uitsluitend haar leden, de gemeenten dus, van dienst is. Aan particulieren wordt geen informatie verstrekt :(

    De VNG verwijst mij naar de gemeente, die wel een informatieverplichting heeft.

    Dus gistermorgen om 11.00 uur een mail gestuurd naar de raadsgriffier van de gemeente Maastricht, Drs. E. Willems.

    En warempel.
    Om 11.30 uur had ik al antwoord van dhr. Willems
    "Het voorstel is weliswaar door de Tweede Kamer aangenomen [14 febr. 2013, Pier] maar staat nog op de lijst voor behandeling in de Eerste Kamer op 25 juni aanstaande. Alle informatie, ook over de behandeling en debatten tot nog toe, kunt u vinden op de volgende pagina van de Eerste Kamer: http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorst...l=vgh5mt4dsdk1
    Het ziet er echter naar uit dat het voorstel in de Eerste Kamer zal worden verworpen.
    De PVV heeft al aangegeven dat de fractie zeker tegen zal stemmen. Daarmee is er in de Eerste Kamer geen meerderheid.
    Mijn verwachting is dat de gemeenteraad van Maastricht ook bij de komende verkiezingen in 2014 weer uit 39 zetels zal bestaan."

    In ieder geval heeft de gemeente aangetoond dat ze in staat is om snel te antwoorden. Waarvoor nogmaals mijn complimenten!

    Vooralsnog ga ik er ook maar vanuit dat we in maart 2014 weer 39 raadsleden zullen hebben.
    Mn. voor de kleinere partijen is dit goed nieuws, aangezien de kiesdrempel hiermee circa 10% lager komt te liggen.
    Last edited by Pier; 5 juni 2013, 18:10.

    Leave a comment:


  • Painterartist
    replied
    De Maastrichtse politiek wordt steeds leuker nu verschijnen er zelfs artiesten, volkszangers en hofnarren op de kieslijsten.

    Leave a comment:

Bezig...
X