Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    BeStemming 19 maart!

    Ook van de Partij; Tiny Meese en Math Haaken van Partij Veilig Maastricht. 1e aflevering van een reeks menselijke, politieke portretten. Tiny Meese staat op plaats 2 van de lijst van Partij Veilig Maastricht voor de Gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart a.s. Partij Veilig Maastricht. Math Haaken op plaats 4. In 'Ook van de Partij' een menselijk, politiek portret van hen beiden terwijl ze praten en koken. Hoe veilig koken de kandidaten van de PVM? Bron: RTV Maastricht.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    wil je nu een gratis borrel ?
    of is dat de kracht zich te onderscheiden van zuipschuiten CDA

    Leave a comment:


  • Solange Dircke
    replied
    Geld doet leven

    Tja, wat geld al niet kan doen voor een campagne.
    Zo kan ik het ook :-)

    Ooit nagedacht over het feit dat er andere partijen zijn die het misschien politiek wel beter doen, maar helaas geen budget hebben als het CDA om campagne feestjes te geven?

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Een aanstekelijke CDA-Nieuwjaarsborrel

    Je kunt van de campagne van het CDA Maastricht voor deze gemeenteraadsverkiezingen veel zeggen, maar op een paar punten scoort hun campagne toch heel goed.

    Het CDA was de allereerst partij die publiekelijk naar buiten trad met haar (voorlopige) kieslijst.
    Al rond juni 2013 waren de meeste kandidaten in de top 20 van de kieslijst al bekend.

    Wat opvalt is dat de campagne tot nu toe gevrijwaard blijft van "affaires". Het enige gegniffel dat ik mij van deze campagne herinner, was de aankondiging dat de oud otoriteitentoeker, Jan Janssen, had gekozen cq was gevraagd voor een plaats op de kieslijst van het CDA.
    Iedereen dacht gelijk aan een stunt à la Frans Theunisz bij SMB in 2010.
    Niets bleek echter minder waar toen, pakweg een maand later, bleek dat Jan Janssen de nieuwe nummer 2 van de kieslijst zou worden.
    Vriend en vijand was de mond gesnoerd.

    Perfecte uitgangsposities in de Polls
    Opvallend is ook dat het CDA Maastricht het ogenschijnlijk als beste doet in de sociale media.
    Vorige week startte Maastricht.dichtbij , voor het eerst in de geschiedenis van de gemeentelijke verkiezingen, een lokale poll.
    Direct bleek het CDA verreweg de grootste partij.
    Deze week kon men opnieuw stemmen en direct stond het CDA weer ruim bovenaan, bijna 2,5x zoveel stemmen als de Partij Veilig Maastricht (PVM) en ruim 3x zo groot als de nummer 3, de PvdA (*).

    Nieuwjaarsborrel
    Vandaag, 23 januari 2014, hield het CDA haar Nieuwsjaarsborrel.
    Wat bleek, via Facebook en e-mails, had het CDA veel mensen op de hoogte gesteld van deze bijeenkomst.
    Zelfs mijn zoon, die nog nooit enige interesse toonde voor de politiek, laat staan een politieke partij, ontving een e-mail van het CDA.
    Hoe ze aan zijn e-mailadres gekomen zijn is ons een raadsel, al hebben we een vermoeden.
    Kennelijk heeft het CDA het zodanig georganiseerd binnen haar campagneteam dat er veel e-mailadressen zijn gedeeld. Slim!

    Nu zowel ik, via Facebook, als mijn zoon waren uitgenodigd om deze Nieuwjaarsborrel bij te wonen, gingen wij, beiden geen lid van het CDA, toch maar eens kijken.

    Circa 130-150 personen bleken hetzelfde te hebben gedacht. Een toch niet gering aantal.
    Overigens waren de meeste aanwezigen wel (prominent) CDA-lid, bijvoorbeeld oud burgemeester Gerd Leers, Burgemeester Luc Wijnands van Brunssum en oud-gouverneur Berend-Jan Marie baron van Voorst tot Voorst, om maar enkelen te noemen.

    Landelijke Media-aandacht
    Sterker nog, er was zelfs landelijke media aanwezig.
    Deze keer gelukkig geen Pownews, maar het serieuze Nieuwsuur!
    Hoe die daar terecht kwamen weet ik niet, maar feit is dat ze er waren.
    Kennelijk kunnen we begin februari hun bijdragen op TV zien.

    Facebook en Nieuwsbrief
    In een korte speech van de lokale CDA-voorzitter Hanno Hage werd toch een tipje van de sluier gelicht.
    Het CDA Maastricht houdt bij hoeveel (unieke) personen
    hun Facebook-site bezoeken. Dat bleken er 40.000 te zijn, waarvan 95% in Maastricht.
    Bovendien krijgen circa 2.000 personen iedere keer hun nieuwsbrief via mail!
    Dat zijn cijfers die vertrouwen geven in een goed verkiezingsresultaat.

    Aanstekelijk
    Uiteraard werden de, inmiddels 38, kandidaat-raadsleden kort aan de aanwezigen voorgesteld.
    Enkelen werd, korte, naar hun motivatie gevraagd.
    Zo werd ook de nummer 2, Jan Janssen gevraagd. Uiteraard gaf hij, en ook de rest steeds een goed en gewenst antwoord, maar Jan Janssen benoemde wel nog even dat (de campagne van) het CDA-Maastricht "aanstekelijk werkte" en hij daarop in de CDA-trein was gestapt.

    Toen Jan Janssen deze woorden sprak keek ik de zaal even rond. Er werd heel veel instemmend geknikt.
    Misschien klopt het ook wel. Iedereen wil graag bij een winnende partij horen en in ieder geval werd en wordt dat gevoel door het CDA momenteel uitgedragen.

    Wat je ook van het CDA verkiezingsprogramma vindt, maar het CDA heeft de eerste slag al gewonnen.
    De andere partijen komen nog héél goed hun best aan het doen.
    Het CDA-Maastricht moet nu alleen nog maar hopen dat het landelijke CDA geen blunder maakt voor 19 maart 2014.
    Sinds de laatste Tweede Kamerverkiezingen weten we dat een partij in 3 weken tijd zowel kan verdubbelen als halveren.

    * Stand op 23 jan. 2014 te 22.10 uur (Pier)
    Last edited by Pier; 24 januari 2014, 10:45. Reden: Foutieve vermelding over Facebook-vrienden CDA

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    SBM zijn Fortuynisten

    Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
    LPF? Je kunt veel van mevrouw Nuyts zeggen, maar om te stellen dat ze Fortuynist is...
    Een zéér oplettende lezer

    Uiteraard moest dit LPM zijn en je kunt van mevr. Nuyts inderdaad niet zeggen dat ze een Fortuynist was.

    Voor de geschiedschrijving is wel van belang dat de huidige partij Stadsbelangen Mestreech (SBM) wel degelijk een overblijfsel zijn van de Fortuynisten!!!

    Leave a comment:


  • Greune
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Als ik naar de actuele situatie in Maastricht kijk denk ik dat mn. de SP, de LPF, de MV en wellicht ook de PVM wel baat zouden hebben aan een lijstverbinding.
    LPF? Je kunt veel van mevrouw Nuyts zeggen, maar om te stellen dat ze Fortuynist is...

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Restzetel en lijstverbindingen

    Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
    Welke partijen Pier hier in gedachten heeft, weet ik niet zo zeer, maar wiskundig gezien is er voor grotere partijen vaak weinig reden om een lijstverbinding aan te gaan.
    Volgens de in Nederland gangbare rekenmethode komt een restzetel bijna altijd bij een grotere partij terecht.
    (...)
    Over de onderhuids woekerende vetes durf ik zo gauw niets te zeggen, maar de zogenoemde zelfoverschatting zal bij grotere partijen juist meer met zelfbehoud te maken hebben.
    Met dank aan Greune voor de les in restzetels en lijstverbindingen.

    Durf het niet met zekerheid te stellen, maar volgens mij kreeg de CVP in 2010 de restzetel dankzij een lijstverbinding met het CDA.

    Als ik naar de actuele situatie in Maastricht kijk denk ik dat mn. de SP, de LPF, de MV en wellicht ook de PVM wel baat zouden hebben aan een lijstverbinding.
    Deze partijen liggen qua ideologie weliswaar (formeel) mijlen ver van elkaar, maar in de praktijk zie ik wel enige lotsverbondenheid.

    De SP evenwel zal geen moment piekeren om met die partijen een lijstverbinding aan te gaan.
    Dat is onterechte arrogantie cq overdreven idealisme.

    De MV wenst, in de verkiezingscampagne, niet met de PVM geassocieerd te worden vanwege o.a. het standpunt van de PVM voor een verbod tegen moskeeën.
    Hoewel dat wellicht wel begrijpelijk is, is het niet erg functioneel.

    Qua ideologie zou een lijstverbinding tussen de PVM, LPM en SBM héél erg voor de hand liggen, maar mn. de SBM is niet erg geliefd bij de andere lokale partijen.
    Die verbinding zal er ook niet komen.

    Rest de LPM en de PVM.
    Qua ideologie staan ze, vlgs. mij, dicht bij elkaar.
    Toch denk ik dat deze partijen elkaar niet vinden in een lijstverbinding.

    Hoe zit het met de VVD en D66 enerzijds en de PvdA en GroenLinks anderzijds.
    Deze partijen verschillen de laatste tijd nauwelijks nog van elkaar.
    Of zij in Maastricht een lijstverbinding aan gaan weet ik (nog) niet.

    Historisch gezien verschillen het CDA in Maastricht en de Seniorenpartij (SPM) ook nauwelijks van elkaar.
    Toch denk ik dat deze 2 partijen elkaar nu niet zullen vinden, want beiden rekenen ze zich (terecht?) al rijk.

    Leave a comment:


  • Greune
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Dat sommige partijen geen lijstverbinding aangaan vind ik sowieso opmerkelijk en dicht ik (deels) toe aan zelfoverschatting, maar ook aan onderhuids woekerende persoonlijke vetes.
    Welke partijen Pier hier in gedachten heeft, weet ik niet zo zeer, maar wiskundig gezien is er voor grotere partijen vaak weinig reden om een lijstverbinding aan te gaan.
    Volgens de in Nederland gangbare rekenmethode komt een restzetel bijna altijd bij een grotere partij terecht. Maar gaat men een lijstverbinding aan, dan kan het zomaar zijn dat deze restzetel naar een kleinere partij gaat. En hoe groot het vertrouwen ook is in (een deel van) de raad, het blijft altijd een onaantrekkelijk vooruitzicht om 1/39e deel van de beschikbare stemmen in de raad kwijt te raken aan een andere partij, die op geen enkele wijze verplicht is ná de verkiezingen nog 'vriendjes' te blijven.

    Over de onderhuids woekerende vetes durf ik zo gauw niets te zeggen, maar de zogenoemde zelfoverschatting zal bij grotere partijen juist meer met zelfbehoud te maken hebben.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Alle partijen en verkiezingsprogramma's op een rijtje

    Er wordt veel over de kandidaten, de partijen en de verkiezingsprogramma's cq verkiezingsbeloften van alle partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht, op 19 maart 2014, gesproken.

    Geïnteresseerden moeten, meestal via internet, op zoek naar de lokale partijen en afdelingen en vervolgens naar de verkiezingsprogramma's.

    MestreechOnline zet al die partijen en hun programma's voor de trouwe lezers even op een rijtje.

    CDA, afdeling Maastricht
    Verkiezingsprogramma van het CDA Maastricht

    PvdA, afdeling Maastricht
    Verkiezingsprogramma van de PvdA Maastricht

    Seniorenpartij Maastricht (SPM)
    Verkiezingsprogramma Seniorenpartij Maastricht

    VVD, afdeling Maastricht
    Verkiezingsprogramma VVD Maastricht

    D'66, afdeling Maastricht
    Verkiezingsprogramma D'66, afdeling Maastricht

    GroenLinks, afdeling Maastricht
    Verkiezingsprogramma GroenLinks, afdeling Maastricht

    Partij Veilig Maastricht (PVM)
    Verkiezingsprogramma Partij Veilig Maastricht (PVM)

    SP, afdeling Maastricht
    Verkiezingsprogramma SP, afdeling Maastricht

    Stadsbelangen Maastricht (SBM)
    Standpunten SBM (Nog geen verkiezingsprogramma)

    Liberale Partij Maastricht (LPM)
    Verkiezingsprogramma Liberale Partij Maastricht (LPM)

    Maastrichtse Volkspartij (MV)
    Verkiezingsprogramma Maastrichtse Volkspartij (MV)

    (Mocht zich alsnog een nieuwe partij cq beweging melden die wil meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen, bijvoorbeeld OPA, dan zal die link worden bijgevoegd)

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Toenmalige CVP (thans Maastrichtse Volkspartij) kreeg restzetel

    Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
    (...) Bij die verkiezingen heeft indertijd nog de CVP, nu MV, 1188 stemmen behaald. Geen misselijk resultaat, maar de kiesdeler (48.517/39=) 1244 stemmen. Met andere woorden: hoe het Jan Hoen is gelukt is mij nog niet helemaal duidelijk, maar bij de vorige verkiezingen balanceerde hij al op het randje één/geen zetel.
    (..)
    Misschien weet Pier toevallig hoe het kan dat de CVP/MV indertijd toch een zetel heeft behaald, ondanks het niet bereiken van de kiesdeler?
    Uiteraard heb ik mij deze vraag maanden geleden ook gesteld toen ik ook de uitslag van 2010 analyseerde.
    De MV (voorheen CVP) haalde de restzetel binnen.
    Als ik mij niet vergis ten koste van het CDA, maar dat laatste weet ik niet meer zeker.

    De toenmalige Christelijke Volkspartij (CVP) heeft in 2010, achteraf bekeken, een hele slechte campagne gevoerd.
    Ook de benaming "christelijke" was toen ongelukkig, maar dat was een rudimentair overblijfsel van hun lijsttrekker Jan Hoen, die afkomstig is van het CDA.
    Persoonlijk vind ik het nog altijd zéér spijtig en ook onbegrijpelijk dat het (bestuur van het) CDA een lijstverbinding met de MV bij voorbaat afwees.
    Of die lijstverbinding er uiteindelijk zou zijn gekomen weet ik niet, want ook bij de MV bleek wel enige weerstand te zijn tegen een dergelijke lijstverbinding.
    Maar door het bij vooraf al afwijzen van een lijstverbinding is het nooit tot onderhandelingen gekomen.

    Dat sommige partijen geen lijstverbinding aangaan vind ik sowieso opmerkelijk en dicht ik (deels) toe aan zelfoverschatting, maar ook aan onderhuids woekerende persoonlijke vetes.

    Leave a comment:


  • Greune
    replied
    Enige berichten geleden stond er trouwens nog iets over een mogelijke trendbreuk van het CDA, dat er dit jaar geen daling zou plaatsvinden.
    Het viel me bij het vergelijken van de resultaten van 2006 en 2010 op dat het CDA in 2006 welgeteld 8.849 stemmen behaalde, en in 2010 dit er 9.110 zijn.
    Al in 2010, toen het CDA er landelijk in de peilingen nog slechter voor stond dan in 2006, liet het CDA in absolute stemmen een stijging zien. Gaat deze trend zich verder doorzetten in Maastricht, en gaat de daling bij de PvdA doorzetten? We zullen zien...

    Leave a comment:


  • Greune
    replied
    Kiesdeler

    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    En zeker wat MV betreft dat hij ongelijk krijgt ,dit partijtje steek al jaren hun nek uit voor de WMO ers en met de terugkeer van Mia Dircke een sociaal bewogen mens schat ik ze toch hoger in.
    Uiteraard het ligt bij de kiezer (soms vergeet men snel wat iemand doet.)
    Het wordt nog leuk
    Het gaat zeker nog leuk worden, maar ik heb even de hulp van andere MO'ers nodig. Zojuist heb ik de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010 erbij genomen. Bij die verkiezingen heeft indertijd nog de CVP, nu MV, 1188 stemmen behaald. Geen misselijk resultaat, maar de kiesdeler (48.517/39=) 1244 stemmen. Met andere woorden: hoe het Jan Hoen is gelukt is mij nog niet helemaal duidelijk, maar bij de vorige verkiezingen balanceerde hij al op het randje één/geen zetel. Bij een hogere opkomst (waar ik op hoop, omdat 49% opkomst eigenlijk beschamend is) zou het gelijk een stuk moeilijker zijn weer een zetel te behalen.

    Misschien weet Pier toevallig hoe het kan dat de CVP/MV indertijd toch een zetel heeft behaald, ondanks het niet bereiken van de kiesdeler?

    Leave a comment:


  • Greune
    replied
    Twee punten

    Een goed stuk van Pier, waarin ook de lokale dimensie helder is gepresenteerd. Maar toch blijven mij nog twee punten waar ik graag op wil reageren.

    In de eerste plaats is dit misschien wel de eerste gemeenteraadsverkiezing waar sociale media een (zeer?) belangrijke rol kunnen spelen, maar niet de eerste verkiezing an sich.
    De parlementsverkiezingen van september 2012, waarin de SP een spectaculaire val maakte en de PvdA op memorabele wijze alsnog een partij van formaat bleef, werd immers al sterk beïnvloed door de sociale media. Niet enkel op de 'besloten' sociale media als Twitter en Facebook-pagina's die, zoals Pier al aangeeft, eigenlijk meer voor de bestaande fans bestaan, maar ook bij online-peilingen en de reactie-mogelijkheden onder nieuwsartikelen heeft met name de Partij van de Arbeid een grote groep (jonge!) leden ingezet om de publieke opinie te beïnvloeden. Het is op zijn minst opvallend te noemen dat in de 'kijkerspeilingen' die na ieder televisiedebat volgden de PvdA altijd betere resultaten behaalde dan in de opiniepeilingen van bijvoorbeeld EenVandaag, IPSOS of Maurice de Hond. Kenmerkend is dan te noemen dat wanneer men een blik werpt op de locatie van de stemmers op deze kijkerspeilingen deze vaak een sterke concentratie in bepaalde delen van Den Haag, Amsterdam en Utrecht vertonen. Ik laat het aan de enthousiaste speurneuzen over om na te gaan waar en wanneer de jongeren van de PvdA zich verzamelden 'om deze debatten te kijken'...
    Het mobiliseren van veel jongeren, beschikkend over smartphones, tablets en laptops, op plaatsen met snel internet is andere politieke partijen niet zo goed gelukt in augustus en september 2012 als de PvdA. Dit heeft de SP, wiens campagne al vroeg op stoom was, waarschijnlijk de kop gekost. Doordat de kiezer op het internet, in de kranten en na de debatten van 'andere kiezers'(= jonge PvdA'ers) hoorden dat Diederik Samsom het toch erg goed had gedaan, zal dit zeker hebben bijgedragen aan het verkiezingsresultaat van de PvdA.

    Dan het tweede punt. Hoewel ik het met Pier eens ben dat een VVD-sympathisant niet zo gauw de pagina van Antoine van Lune zal liken, kunnen deze pagina's wel gebruikt worden om nieuwe groepen kiezers aan te trekken. Bij de laatste lokale verkiezingen ging krap de helft van de kiesgerechtigde Maastrichtenaren naar de stembus, en lag de kiesdrempel daarom op slechts ~1200 stemmen. Zeker onder jonge kiezers maar ook onder (excuses voor het taalgebruik) de werkloze huisvrouwen zijn er mogelijk tienduizend kiesgerechtigde actieve sociale media-gebruikers te vinden die gemobiliseerd kunnen worden. Hieronder neem ik voor het gemak dan ook de kiesgerechtigde buitenlandse student mee.
    Niet enkel kan het mobiliseren van deze kiezers de kiesgraad verhogen tot boven de 60% en zo de kiesdrempel verhogen tot ~1500 stemmen per zetel, ook kan het selectief en effectief sturen van nieuwe kiezers partijen mogelijk één à twee zetels extra winst opleveren.
    Het risico voor kleine partijen is in deze zin dan ook enorm. Hoewel mevrouw Nuyts mij geblokkeerd heeft op haar persoonlijke Facebook-profiel (als zij dit leest vraag ik haar vriendelijk de Maastrichtenaren in haar block-list te deblokkeren, bij voorbaat dank, Greune) is op de pagina's van haar overige LPM-kandidaten te zien dat hun campagne al begonnen is. Niet voor niets, want het is maar zeer de vraag of de LPM wel boven de kiesdrempel uit kan komen zodra nieuwe groepen kiezers gemobiliseerd gaan worden door andere partijen. Hetzelfde geldt ook voor de SP en MV, die als het even tegen zit allebei flink kunnen gaan verliezen.
    PVM schaar ik juist onder de social media winnaars, al laat juist hun activiteit gelijk de selectieve zwakte van bijvoorbeeld Dichtbij zien. Als de poll van Dichtbij herhaald zou worden op, zeg, Maastricht Gezien of de website van De Limburger, zouden de resultaten er zeker op het gebied van de kleinere partijen volledig anders uitzien.

    We zullen zien hoe de campagne uiteindelijk gaat verlopen en wie de winnaar gaat zijn. De laatste twee weken voor de verkiezingen zullen spannend zijn, immers te veel campagne voeren vóór vasteloavend is onverstandig. Ik laat me verrassen waar de partijen mee komen, maar interessant gaat het zeker zijn

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Eerste gemeentelijke verkiezingen die (wellicht) bepaald worden door Sociale media

    De gemeenteraadsverkiezing van 2014 zal de (politieke) geschiedenis ingaan als de eerste lokale verkiezingen waarbij de sociale media een (cruciale?) rol heeft gespeeld.

    De ingrediënten voor de sociale media zijn o.a. het feit dat veel mensen, vooral relatief jonge mensen, (nog) actief zijn op sociale media en dat de lokale politicus die gebruik gaat maken van bijvoorbeeld een Facebook-pagina, daarop onderwerpen kan benoemen die gebeuren in de buurt van de lezer.

    Greune ziet dat al helemaal voor zich en geheel ongelijk heeft hij daarbij niet.

    Toch maakt hij één cruciale denkfout.
    Waarom zou een persoon die voornemens is om VVD te stemmen de facebook-pagina van bijvoorbeeld Antoine van Lune (PvdA) gaan lezen cq volgen??
    De boodschap die deze jonge enthousiaste PvdA'er wellicht heeft zal never nooit door de potentiële VVD-stemmer gelezen worden.

    Met een facebook-pagina bereikt de kandidaat zeker wel enkele potentiële stemmers, maar die hadden toch al een bepaalde sympathie voor deze kandidaat en/of zijn partij.
    De enige meerwaarde van al die facebook-pagina's is hopelijk wel dat jongeren vaker de weg naar de stembus vinden.
    Voor de rest is er, volgens mij, nauwelijks enige meerwaarde.

    Als een politieke partij of een kandidaat zich extra wil profileren, dan moeten zij de lokale sociale media gaan bespelen.

    MestreechOnline is een relatief kleine speler op dit gebied, maar ik ben ervan overtuigd dat als een kandidaat zich met naam en toenaam aanmeldt als lid van MO en actief gaat worden op ons forum, hij zeker enkele leden aan zich zal binden.
    Een voorbeeld was bijvoorbeeld Esmiralda Thieme die dat in 2010 deed en daarmee zeker stemmen heeft binnengehaald.
    Met "slechts" 1450 leden, waarvan heel veel niet dagelijks inloggen op MO, is MO wellicht niet zo heel interessant, maar Maastricht.dichtbij is al gelijk wat interessanter.

    Het lijkt erop dat sommige partijen zich dat realiseren.
    Als je naar de verkiezingssite en internetpeiling van Maastricht.dichtbij/kiest kijkt, lijken mn. het CDA en de Partij Veilig Maastricht (PVM) dit medium effectief te gebruiken, met een eervolle vermelding voor de Liberale Partij Maastricht (LPM) en de Maastrichtse Volkspartij (MV).
    Zij weten, ondanks dat zij, het CDA uitgezonderd, kleine lokale partijen zijn, kennelijk een relatief grote achterban te mobiliseren om in de peiling alvast op hun te stemmen.

    Het valt mij op dat de studentikoze D66 dat bijvoorbeeld heel slecht lukt en mn. de SP dreigt ook die boot te missen.

    Deze peiling, hoe leuk en aardig ze ook is, zegt natuurlijk helemaal niets over de daadwerkelijke uitslag van 19 maart a.s..
    Toch zal een kiezer, bij twijfel, eerder op een in de sociale media goed scorende partij stemmen, dan op een partij die onderaan staat in de (internet)peiling.
    Daar is zeker winst te behalen voor een goed anticiperende partij.

    Het CDA doet dat vooralsnog als beste, ondanks dat wij ook weten dat het CDA het vaak moet hebben van de al wat oudere kiezer.
    Het CDA was al medio 2013 bezig om dit (voorlopige opiniepeiling) succes voor te bereiden en die strategie lijkt zijn vruchten af te werpen.
    Hun grootste concurrent, de PvdA, zat tot media november 2013 nog intern te hutselen aan haar kandidatenlijst.
    Dat lijkt ze te wreken.
    De campagne is echter nog lang en sinds de laatste Tweede Kamerverkiezingen weten we dat door de (oude) media in 3 weken een nieuwe winnaar gecreëerd werd en potentiële winnaars gehalveerd.
    Door de huidige sociale media kan de status van winnaar of verliezer nog sneller fluctueren.

    Persoonlijk vind ik dat een nadeel van de sociale media, maar ondanks mijn kritiek doe ik er wel aan mee, maar dan in de hoop de stemmer te laten nadenken over hetgeen in de afgelopen periode is gebeurd.

    Leave a comment:


  • Greune
    replied
    Voor de liefhebber

    Nu de campagne langzaam maar zeker lijkt te beginnen, worden ook politici op de sociale media wat actiever. Naast de persoonlijke Facebook-accounts die al een tijd staan te ronken en de Twitter-profielen die weer nieuw leven in zal moeten worden geblazen, durft een enkeling het aan een Facebook-pagina aan te maken.

    Het verschil tussen een Facebook-account en een Facebook-pagina is eigenlijk relatief simpel. Waar een account altijd één persoon hoort te vertegenwoordigen (de familie-accounts 'Sjeng en Marie Mestreechteneer-Boer' daargelaten), meer op de vrienden, familie en privé-connecties is gericht en kan worden afgeschermd van andere Facebook-gebruikers, is dit bij een pagina anders.
    Een Facebook-pagina is immers een plek waar een persoon, organisatie of merk zich op een meer professionele manier kan promoten. Deze pagina is altijd zichtbaar alle Facebook-gebruikers (of de hele pagina moet verwijderd worden) en kan zelf relatief weinig actie ondernemen. Enkel het plaatsen van informatie behoort tot de mogelijkheden, met dan de hoop dat Facebook-gebruikers erop gaan reageren en de actie dus omzetten in interactie. Wel kan een Facebook-pagina de beheerder van die pagina een hoop informatie geven: hoeveel mensen hebben mijn berichtje gezien, waar komen ze vandaan, wat is hun leeftijd en geslacht, in wat voor netwerken (scholen, bedrijven) komen ze voor? Ook kan een beheerder via een pagina advertenties plaatsen, die ook weer gericht kunnen zijn op specifieke gebruikersgroepen ('inwoners van Maastricht, tussen de 80 & 85 jaar' bijvoorbeeld).

    Enfin. Enkele lokale politici hebben ondertussen een Facebook-pagina aangemaakt, met vooralsnog wisselende 'scores' in het aantal 'likes'. Een opsomming, voor zover bij mij bekend:

    Wie volgt?

    Leave a comment:

Bezig...
X