Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Nieuw coffeeshopbeleid Gemeente Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Waarom moet die bijeenkomst besloten zijn???
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • In een commissievergadering waarbij de politie ook aanwezig is geweest, was een van de uitkomsten, dat de drugsdealers agressiever te werk gaan. Men name de toegenomen pakkans heeft groepsvorming onder de dealers tot gevolg.

      In het artikel van www.nu.nl "Drugsdealers in Maastricht steeds agressiever" reageert Marc Josemans, voorzitter van de VOCM met de onderstaande quote:

      ''Aandoenlijk om te zien hoe hij recht breit wat hijzelf krom heeft gemaakt. Hij had buitenlanders de toegang tot de coffeeshops moeten toestaan. Nu laat hij rapporten maken die moeten aantonen dat de juiste lijn volgt. Toen buitenlanders naar de coffeeshops mochten, waren er geen straatdealers'', reageerde Josemans."
      Bron: www.nu.nl

      Deze quote geeft aan dat hij niet weet of ontkent dat de ingezetenregeling in het leven is geroepen om de potentiele klanten (buitenlanders) te weren uit de drugsscene. Deze buitenlandse klanten waren namelijk een potentiele "drugsbron" voor de straatdealers.
      Goofyaanse groeten

      Opmerking


      • Burgemeester Hoes geeft opnieuw toelichting op wietpas

        Burgemeester geeft opnieuw toelichting op wietpas. Bron: RTV |Maastricht

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Goofy Bekijk bericht
          In een commissievergadering waarbij de politie ook aanwezig is geweest, was een van de uitkomsten, dat de drugsdealers agressiever te werk gaan. Men name de toegenomen pakkans heeft groepsvorming onder de dealers tot gevolg.

          In het artikel van www.nu.nl "Drugsdealers in Maastricht steeds agressiever" reageert Marc Josemans, voorzitter van de VOCM met de onderstaande quote:

          ''Aandoenlijk om te zien hoe hij recht breit wat hijzelf krom heeft gemaakt. Hij had buitenlanders de toegang tot de coffeeshops moeten toestaan. Nu laat hij rapporten maken die moeten aantonen dat de juiste lijn volgt. Toen buitenlanders naar de coffeeshops mochten, waren er geen straatdealers'', reageerde Josemans."
          Bron: www.nu.nl

          Deze quote geeft aan dat hij niet weet of ontkent dat de ingezetenregeling in het leven is geroepen om de potentiele klanten (buitenlanders) te weren uit de drugsscene. Deze buitenlandse klanten waren namelijk een potentiele "drugsbron" voor de straatdealers.
          Inderdaad. Ik vind het niet erg dat Josemans voor zijn eigen handel opkomt. Erger is dat een aantal politieke partijen menen dat de openstelling van coffeeshops voor buitenlanders de beste remedie is tegen de overlast op straat. Een vreemde aanname met een zinloze symboolpolitiek alsof straathandelaren dan naar huis zouden gaan. Zou de toename van de straathandel of verharding ook iets te maken kunnen hebben met een economische crisis, de toename van schulden en het verder afglijden van een kansloze bevolkingsgroep waar justtie geen greep op krijgt?

          Opmerking


          • Persbericht: Ingezetenencriterium groot succes

            Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
            (...) Erger is dat een aantal politieke partijen menen dat de openstelling van coffeeshops voor buitenlanders de beste remedie is tegen de overlast op straat. Een vreemde aanname met een zinloze symboolpolitiek alsof straathandelaren dan naar huis zouden gaan. (..)
            De conclusie van Kermit, verwoord in bovenstaande quote, sluit aan op het onderstaande persbericht van de hand van de Liberale Partij Maastricht.
            Dit persbericht wordt onderschreven door het CDA, de VVD, de Senioren Partij Maastricht (SPM) en de Maastrichtse Volkspartij (MV).

            PERSBERICHT d.d 12 april 2013.

            Ingezetenencriterium groot succes: overlast is enorm afgenomen.

            De partijen CDA, Seniorenpartij Maastricht, VVD, Liberale Partij Maastricht en de Maastrichtse Volkspartij, zijn zeer tevreden over de resultaten die uit de rapportage van de Politieacademie en de eindmeting van het C.O.T. naar voren zijn gekomen m.b.t. de drugsoverlast in Maastricht na één jaar Frontière, mede in relatie tot de invoering van het ingezetenen criterium.

            Per 1 januari 2012 is het gedoogbeleid voor coffeeshops door de Minister aangescherpt door de toegang tot coffeeshops te beperken tot ingezetenen. Het ingezetenencriterium werd op 1 mei 2012 in Maastricht ingevoerd en was een welkome maatregel om de buitenproportionele drugsoverlast terug te dringen. Vanaf dat moment waren buitenlanders niet meer toegestaan in de coffeeshops.
            Vóór de invoering van het ingezetenencriterium bestond de Maastrichtse drugsmarkt uit 2,7 mln drugstoeristen, die voor buitenproportionele overlast in de stad zorgden.
            Het hoge aantal is teruggedrongen naar ca. 350.000. Dat is een eclatant succes.
            De drugstoeristen zijn massaal weggebleven en verdrongen naar het thuisland. Het straatbeeld in het centrum is aanzienlijk verbeterd. Weinig tot geen parkeeroverlast rond de coffeeshops, geluidshinder, vervuiling en rondhangende klanten.

            We kunnen nu al constateren dat in één jaar tijd het ingezetenencriterium ruimschoots haar werking heeft bewezen en dat we op de goede weg zijn.
            Door de invoering van het project Frontière werd de bevolking massaal opgeroepen om zoveel mogelijk te melden. En dat hebben ze ook gedaan. Dankzij deze grote betrokkenheid en de hoge kwaliteit van de gegevens die werden aangeleverd, kon de politie dossiers opbouwen waarbij er grote slagen zijn en worden gemaakt. Melden loont dus! En we roepen de bevolking op dit vooral te blijven doen. Hoe meer meldingen, hoe beter.
            Door de enorme inzet van politie en in het bijzonder van het “doenteam” zijn er geweldige resultaten bereikt, waar we trots op zijn.

            Hoe nu verder?
            We zitten momenteel in een tussenfase.
            Uiteraard wordt het ingezetenencriterium gehandhaafd. Wat ons betreft ook bij de spreiding. De Politieacademie geeft in haar rapport aan dat de aantrekkingskracht op drugstoeristen anders nog groter zal zijn dan vóór de invoering van het ingezetenencriterium.
            Daarnaast is een strenge aanpak van drugsdealers en runners in de wijken nodig. Drugsdealers en -runners vallen meer op omdat de massaliteit waarin ze vroeger verdwenen, weg gevallen is. Ze moeten, nu hun markt sterk is opgedroogd, meer moeite doen dan voorheen om een deal te kunnen sluiten. Hiervoor moeten ze veel agressiever en in strijd met elkaar, opereren, en hebben ze – uit vrees voor betrapping door de politie – meer mensen voor een deal nodig. Deze veranderende houding van drugsrunners leidt tot overlast, ook in de wijken. Hoewel deze overlast feitelijk een gevolg is van het succes van de aanpak, is het is zaak om de komende periode de aanpak verder uit te breiden om ook deze laatste stuiptrekkingen te kop in te drukken.

            Het antwoord is dan ook: nog strenger handhaven, inzet van extra politiecapaciteit - toegezegd door de burgemeester - inzet nieuwe methodes om zo de overlast steeds verder terug te dringen.
            Het is belangrijk dat burgers zoveel mogelijk blijven melden en zo specifiek mogelijk. Afgesproken is dat de politie èn de burgemeester in beeld brengen wat de meldingen per wijk hebben opgeleverd. Zo wordt de betrokkenheid van de burger vergroot en werken we samen aan het terugdringen van het drugsprobleem.

            Onze conclusie is dan ook: we zijn op de goede weg.
            Met de juiste instrumenten komen we waar we willen zijn: door strenge handhaving, handhaving ingezetenencriterium en melding door de bevolking. Zo wordt de drugsoverlast tot normale proporties teruggedrongen. De burger heeft namelijk recht op een leefbare stad. En met zijn allen werken we daar aan.

            Vivianne Heynen, CDA
            Ed Sabel, Senioren Partij Maastricht
            Alex Meij, VVD
            Kitty Nuyts, Liberale Partij Maastricht
            Jan Hoen, Maastrichtse Volkspartij
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Het lijkt me een steun in de rug voor het ingezette beleid dat zich een aantal partijen kunnen vinden in een gemeenschappelijk standpunt. Hoe moeilijk verteerbaar en mogelijk onrechtvaardig dit ook is t.o.v mensen van over de grens. Nu gaan twijfelen en opgeven zou pas echt rampzalig zijn geweest, er moet echt iets nieuws komen zonder gedoogbeleid.

              Opmerking


              • Dit is een goed teken.

                Nog even over de van Hasseltkade. Er komt daar een samenscholingsverbod. Omdat ik er vaak kom weet ik precies waar 'ze' staan. Dat is waar auto's de stad of de parkeergarages inrijden, of rond de bushalte en op de kade zelf. De overlast beperkt zich tot contact proberen te leggen. Het is niet onveilig, maar wel niet prettig. Het beste is om in je gedrag duidelijk te maken dat je niet geïnteresseerd bent, het makkelijkst is elk oogcontact te vermijden.
                W.b. onveiligheid mijn stelling is dat onveiligheid in onze samenleving zit ingebakken; de mens heeft altijd in een zekere 'onveiligheid' verkeerd en zelf ook onveiligheid gecreëerd door zich niet aan te passen aan de normen. En we hebben ook een stevige antenne voor ontwikkeld zoals in de hele natuur. Zolang de onveiligheid redelijk blijft in te schatten en we ons niet door politici en veiligheidsutopisten laten wijsmaken dat we 'recht hebben' op veiligheid, is het te doen.

                Voor 'veilige' steden, moet je naar Noord-Korea afreizen of in Madurodam gaan wonen.


                Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                Wat mij opvalt is dat het een stuk prettiger is om te wandelen in onze stad.
                ook is het rustig op de Annalaan en Brusselsestr (uitgezonderd studenten)
                persoonlijk denk ik dat men zich nu een stuk veiliger voelt.
                Verder wat betreft de (koffeeshops)lijkt mij de verplaatsing naar de rand van de stad noodzakelijk.

                (verder een gratis nummer voor vermelding drugs overlast vermeerderd de pakkans.)

                Opmerking


                • Oogcontact net wel zoeken!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                  (...) Het beste is om in je gedrag duidelijk te maken dat je niet geïnteresseerd bent, het makkelijkst is elk oogcontact te vermijden.
                  (...)
                  Of ik nu in Parijs was, in Amsterdam, in Utrecht onder Hoog Catherijne of dichter bij huis in Heerlen of Maastricht, maar ik ben nog nooit, werkelijk nooit aangesproken door één drugsrunner!

                  Ik had wel vaker de behoefte dat zo'n figuur mij zou aanspreken, maar het gebeurde werkelijk nooit!
                  Ik heb lang nagedacht hoe dat toch zou komen.
                  Ik denk de oplossing nu te weten.
                  Onbewust zocht ik namelijk direct oogcontact.
                  Dat blijkt precies averechts te functioneren.

                  Als jij zo'n crimineel type recht in de ogen kijkt en blijft kijken, wenden ze zich af.

                  Nu ik dit, na jaren, ontdekt heb, heb ik het in de praktijk op de Van Hasseltkade en de Boschstraat bewust uitgeprobeerd.
                  Het helpt!
                  De gaan voor je uit de weg zoals de Rode Zee zich opende voor Mozes
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Of ik nu in Parijs was, in Amsterdam, in Utrecht onder Hoog Catherijne of dichter bij huis in Heerlen of Maastricht, maar ik ben nog nooit, werkelijk nooit aangesproken door één drugsrunner!

                    Ik had wel vaker de behoefte dat zo'n figuur mij zou aanspreken, maar het gebeurde werkelijk nooit!
                    Ik heb lang nagedacht hoe dat toch zou komen.
                    Ik denk de oplossing nu te weten.
                    Onbewust zocht ik namelijk direct oogcontact.
                    Dat blijkt precies averechts te functioneren.

                    Als jij zo'n crimineel type recht in de ogen kijkt en blijft kijken, wenden ze zich af.

                    Nu ik dit, na jaren, ontdekt heb, heb ik het in de praktijk op de Van Hasseltkade en de Boschstraat bewust uitgeprobeerd.
                    Het helpt!
                    De gaan voor je uit de weg zoals de Rode Zee zich opende voor Mozes
                    Ga ik ook weer eens uitproberen, hoewel het recht in de ogen kijken volgens mij probaat werkt als dat met enige koelbloedigheid en zekerheid te paard gaat....
                    Gek genoeg helpt het ook als je vriendelijk maar afstandelijk goedendag zegt. Zolang maar duidelijk blijft om mijn lijf geen polonaise,

                    Opmerking


                    • Zijn "we" op de goede weg?

                      Gisteren hoorde ik toevallig de uitdrukking "Een historisch moment". Ik had dat al vaker gehoord, maar genegeerd. Toch maar even opgelet. Het was notabene onze minister president zelf die deze uitdrukking gebruikte! Eerst vermoedde ik dat hij zou aftreden uit solidariteitsgevoel met onze Koningen. Ik zat er echter alweer naast. Er werd een oud trucje uitgehaald om de jeugdwerkeloosheid terug te brengen door mensen aan de achterzijde van de arbeidsmarkt eruit te gooien en aan de voorzijde binnen te halen. Verder alle problemen naar voren schuiven en hopen dat alles goed komt. Waarlijk een historisch moment!

                      Wel vind ik het ingezeten criterium indien gehandhaafd een historisch moment. Iedereen koopt zijn troep maar in zijn eigen heimat. Maakt het meer beheersbaar; vraagt echter wat geduld wat betreft de lange termijn gevolgen en in deze ben ik het eens met de uitlatingen van Burgemeester Hoes. In onze woonbuurt is de overlast merkbaar afgenomen.

                      Opmerking


                      • En gaan we Josemans betalen?
                        Last edited by Pier; 16 december 2014, 12:49. Reden: Foto verwijderd ivm onbekendheid omtrent auterursrechten

                        Opmerking


                        • Wat moet je dan?

                          Volgens Maastricht.dichbij vindt de rechtbank dat Hoes had moeten uitleggen waarom alle buitenlanders geweerd moeten worden. In dit verband verwijst de rechtbank naar een protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Moet je alle buitenlanders uit coffeeshops weren om een kleine groep overlastgevers te weren, of zijn ook minder vergaande maatregelen mogelijk? Dat had Hoes volgens de rechtbank onder verwijzing naar het EVRM moeten uitleggen.

                          Ik ga er vanuit dat Maastricht.dichtbij dit citaat van de uitspraak goed heeft weergegen.
                          Dan vraag ik mij toch af, los of je nu voor of tegen de wietpas bent, wat had burgemeester Hoes dan moeten doen, nadat voor de tweede maal buitenlanders in de coffeeshop waren aangetroffen?

                          Volgens mij handhaafde hij alleen maar het landelijke beleid.
                          Als er al betaald moet worden richting Josemans, en dat verwacht ik, mag minister Opstelten de beurs trekken en niet wij, de inwoners van Maastricht :(
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                            Dat geloof je toch zelf niet Pier.
                            Je kent toch die mooie spreuk,
                            de gemeente betaalt.
                            Zijn wij dat niet ?(de gemeente):( de inwoners.
                            Over kosten gesproken; wat heeft dit hele gedoe tot nu toe gekost en wat is er aan resultaat geboekt? Heel veel geld dat beter besteed had kunnen worden, desnoods aan de gasvlam van Minckelers.
                            Men spreekt over het algemeen over Marokkanen die in deze business overlast veroorzaken, maar dit is toch simpel op te lossen door naast alle rechten die deze mensen toch al verworven hebben ze ook nog een Marokkaanse rechtbank te geven die volgens marokkaans recht en de daarbij behorende straffen recht spreekt, dus bij diefstal hand eraf etc.
                            Eens kijken hoe snel men integreert met in acht neming van onze normen en waarden.

                            Opmerking


                            • Josemans gaat bevrijdingsdag buitenlanders toelaten in de Maastrichtse coffeeshops, en Hoes gaat hier tegen optreden:

                              [nu.nl]

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                                Josemans gaat bevrijdingsdag buitenlanders toelaten in de Maastrichtse coffeeshops, en Hoes gaat hier tegen optreden:

                                [nu.nl]
                                Wat een geldverspilling.:( Waar blijft dat dwingend landelijk beleid, wat het ook inhoudt. Pamperland.
                                Last edited by Breur; 2 mei 2013, 17:20.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X