Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtbudgetten, maar wat steekt daar achter...?

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Rapport Rekenkamer, de eindconclusie.

    Op 28 november 2012 lag het RKM-rapport, "Besteding van de buurtplatformgelden in Maastricht", er dus.

    De gemeente Maastricht, i.c. het college van burgemeester en wethouders, maar feitelijk Loen Schroeders, had natuurlijk al eerder inzage gehad in de eindconclusie van de Rekenkamer Maastricht (RKM), want in een bestuurlijke reactie d.d. 21 november 2012, gaf de gemeente Maastricht haar visie op de (concept) versie van het RKM-rapport.

    Het zou onleesbaar worden als ik alle conclusies en de daarbij behorende verweren hier zou opsommen.
    Evenwel wil ik het in mijn ogen opmerkelijkste feit niet onvermeld laten.

    Uit dit rapport blijkt gewoon dat grote sommen geld, mn. de "Vogelaargelden", in het rapport aangeduid als G40-gelden, nog steeds niet zijn verantwoord!
    Het gaat om een bedrag, van 2008 t/m 2011, van ruim 1,1 miljoen euro's!
    De RKM oordeelt hierover als volgt:
    (Blz. 27, punt 9)
    "De controle op de doelmatigheid en rechtmatigheid van de besteding via de afrekening heeft ten aanzien van de G40-gelden nog nauwelijks plaatsgevonden. De subsidieperiode voor de G40-gelden betreft meerdere jaren en loopt tot en met 2011. De formele eindafrekening van de gemeente met het betrokken ministerie heeft ten tijde van het onderzoek nog niet plaatsgevonden. Volgens de verordening had dat evenwel jaarlijks voor de buurtplatforms moeten plaats vinden. Dit is nog niet gebeurd omdat de gemeente de buurtplatforms ruimte heeft gegeven om af te rekenen over de totale G40-periode (vier jaren). Dit heeft tot gevolg dat ten tijde van het rekenkameronderzoek geen sluitende uitspraak is te doen over de rechtmatigheid en doelmatigheid van de afrekening. Dit neemt niet weg dat de kwaliteit van de thans reeds door de buurtplatforms aangeleverde informatie over de besteding van de G40-gelden nadrukkelijk vragen oproept over de rechtmatigheid en doelmatigheid van de bestedingen."

    Alleen al gelet op deze conclusie is het mij een raadsel dat de gemeente Maastricht in een persbericht d.d. 28 november 2012 schrijft.
    Het college van Burgemeester en Wethouders is verheugd dat uit een van de conclusies van het rekenkamerrapport van de gemeente Maastricht blijkt dat de bestedingen van de buurtgelden doelmatig en rechtmatig zijn verlopen.

    In verwarring?
    Niet verwonderlijk, want formeel heeft de gemeente gelijk.
    De besteding van de buurtgelden is iets anders dan de Vogelaargelden (G-40 gelden)!!!
    Echter door het persbericht te beginnen met bovenstaande zin strooit de gemeente, m.i. willens en wetens, iedereen zand in de ogen.
    Iets verder in het persbericht staat,
    De rekenkamer geeft aan nog geen volledig inzicht te hebben in de besteding van de Vogelaargelden, omdat de subsidieperiode meerdere jaren betreft en de eindafrekening nog niet heeft plaatsgevonden.

    Als je dit zéér diplomatiek persbericht van de gemeente Maastricht leest, dan denk ik dat de gemeente, hoewel op vrijwel alle punten in het ongelijk gesteld, niets heeft geleerd en niets wil leren.
    Men verbloemt de waarheid alweer.

    Ik vrees verder dat kritische raadsleden weliswaar hun gram kunnen gaan halen in een raadsdebat, maar dat zij daarna ook van het kastje naar de muur worden gestuurd.
    Wellicht dat ze Klaas alvast kunnen vragen hoe dat voelt........
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Op 28 november 2012 lag het RKM-rapport, "Besteding van de buurtplatformgelden in Maastricht", er dus.

      De gemeente Maastricht, i.c. het college van burgemeester en wethouders, maar feitelijk Loen Schroeders, had natuurlijk al eerder inzage gehad in de eindconclusie van de Rekenkamer Maastricht (RKM), want in een bestuurlijke reactie d.d. 21 november 2012, gaf de gemeente Maastricht haar visie op de (concept) versie van het RKM-rapport.

      Het zou onleesbaar worden als ik alle conclusies en de daarbij behorende verweren hier zou opsommen.
      Evenwel wil ik het in mijn ogen opmerkelijkste feit niet onvermeld laten.

      Uit dit rapport blijkt gewoon dat grote sommen geld, mn. de "Vogelaargelden", in het rapport aangeduid als G40-gelden, nog steeds niet zijn verantwoord!
      Het gaat om een bedrag, van 2008 t/m 2011, van ruim 1,1 miljoen euro's!
      De RKM oordeelt hierover als volgt:
      (Blz. 27, punt 9)
      "De controle op de doelmatigheid en rechtmatigheid van de besteding via de afrekening heeft ten aanzien van de G40-gelden nog nauwelijks plaatsgevonden. De subsidieperiode voor de G40-gelden betreft meerdere jaren en loopt tot en met 2011. De formele eindafrekening van de gemeente met het betrokken ministerie heeft ten tijde van het onderzoek nog niet plaatsgevonden. Volgens de verordening had dat evenwel jaarlijks voor de buurtplatforms moeten plaats vinden. Dit is nog niet gebeurd omdat de gemeente de buurtplatforms ruimte heeft gegeven om af te rekenen over de totale G40-periode (vier jaren). Dit heeft tot gevolg dat ten tijde van het rekenkameronderzoek geen sluitende uitspraak is te doen over de rechtmatigheid en doelmatigheid van de afrekening. Dit neemt niet weg dat de kwaliteit van de thans reeds door de buurtplatforms aangeleverde informatie over de besteding van de G40-gelden nadrukkelijk vragen oproept over de rechtmatigheid en doelmatigheid van de bestedingen."

      Alleen al gelet op deze conclusie is het mij een raadsel dat de gemeente Maastricht in een persbericht d.d. 28 november 2012 schrijft.
      Het college van Burgemeester en Wethouders is verheugd dat uit een van de conclusies van het rekenkamerrapport van de gemeente Maastricht blijkt dat de bestedingen van de buurtgelden doelmatig en rechtmatig zijn verlopen.

      In verwarring?
      Niet verwonderlijk, want formeel heeft de gemeente gelijk.
      De besteding van de buurtgelden is iets anders dan de Vogelaargelden (G-40 gelden)!!!
      Echter door het persbericht te beginnen met bovenstaande zin strooit de gemeente, m.i. willens en wetens, iedereen zand in de ogen.
      Iets verder in het persbericht staat,
      De rekenkamer geeft aan nog geen volledig inzicht te hebben in de besteding van de Vogelaargelden, omdat de subsidieperiode meerdere jaren betreft en de eindafrekening nog niet heeft plaatsgevonden.

      Als je dit zéér diplomatiek persbericht van de gemeente Maastricht leest, dan denk ik dat de gemeente, hoewel op vrijwel alle punten in het ongelijk gesteld, niets heeft geleerd en niets wil leren.
      Men verbloemt de waarheid alweer.

      Ik vrees verder dat kritische raadsleden weliswaar hun gram kunnen gaan halen in een raadsdebat, maar dat zij daarna ook van het kastje naar de muur worden gestuurd.
      Wellicht dat ze Klaas alvast kunnen vragen hoe dat voelt........
      Niet vreemd dat de gemeenten Maastricht zo persbericht naar buiten stuurt toch.
      Buurtplatforms moesten eerts een plan indienen wat daarna door ambtenaren van de gemeenten Maastricht wel of niet goed gekeurd werd of het plan voor G40 gelden in aanmerking kwam toch?

      Opmerking


      • Als je dit zéér diplomatiek persbericht van de gemeente Maastricht leest, dan denk ik dat de gemeente, hoewel op vrijwel alle punten in het ongelijk gesteld, niets heeft geleerd en niets wil leren.
        Men verbloemt de waarheid alweer.
        Er staan behoorlijk wat belangen en reputaties op het spel. Bovendien had de Gemeente haar falen niet gemaskeerd, dan waren de gevolgen niet te overzien. Hoe hadden buurtraden gaan reageren? Ik zie het als een vorm van 'damage control'. De schade beperkt houden.

        Ik vrees verder dat kritische raadsleden weliswaar hun gram kunnen gaan halen in een raadsdebat, maar dat zij daarna ook van het kastje naar de muur worden gestuurd.
        Wellicht dat ze Klaas alvast kunnen vragen hoe dat voelt.
        Het zal een moeilijk debat worden. Er spelen allerlei belangen. Jammer dat men in het verleden deze vorm van bewonersparticipatie ondergebracht heeft in een gemeentelijke organisatie. Men neemt elkaar teveel in de tang, of men kijkt weg. Dat werkt niet.
        Last edited by ; 5 december 2012, 22:11. Reden: Kleine aanvullling

        Opmerking


        • Ik denk dat ik niet meer veel toe te voegen heb op bovenstaande
          van Kermit en zeker niet op de draadjes van pier.
          Een juiste verwoordig van het rapport.

          met name topic 173.
          rapport rekenkamer (de eindconclusie)
          en de topic 170. een juiste weergave (oa klaas.)
          ik heb waardering voor mensen als pier en nog enkele topicers die terecht reele opmerkingen maken.

          het enige wat ik nog kwijt wil ,het rapport nog eens goed te lezen.
          Is het dan nog niet duidelijk genoeg.
          Er staat nog een topic op MO
          het tot stand komen van een buurtplatform ,met name topic 26.
          gr klaas.

          http://www.rekenkamermaastricht.nl/p...maastricht.pdf
          Last edited by ; 6 december 2012, 11:50.

          Opmerking


          • @... Vanaf deze kant blijkt het gissen wat er in het 'struikgewas' zit. Alleen bij een open debat en een actievere publieke opinie kan je tot verdere meningsvorming komen t.a.v. dit onderwerp. Wat niet wegneemt dat je in dit platform altijd even je ei kwijt kunt, hoe je ook tegen de materie aankijkt eventueel je mening aanscherpen of bijstellen nog beter.

            Opmerking


            • Soms stuit je al goooglend op informatiepagina's van een andere gemeente, waar men het probleem dat zich in Maastricht voordoet in de smiezen lijkt te hebben. Het klinkt bekend in de oren, maar dan anders.
              Pas op ambtelijk taalgebruik... Dit gaat over wijkbudgetten in Amersfoort.

              De betrokkenheid en inbreng van bewoners is daarbij onmisbaar. We hanteren het trefwoord ‘vertrouwen in de buurt’. Wij geven daarom aan burgers vanaf het begin van het proces een consulterende en adviserende rol, zodat de invloed en betrokkenheid van bewoners en belanghebbenden bij de vernieuwing in die wijk is gewaarborgd. Om die betrokkenheid mogelijk te maken gaan we die rol financieel en organisatorisch faciliteren. Wij willen per wijk procesafspraken maken waarvan de raad tussentijds de resultaten kan toetsen.

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                Soms stuit je al goooglend op informatiepagina's van een andere gemeente, waar men het probleem dat zich in Maastricht voordoet in de smiezen lijkt te hebben. Het klinkt bekend in de oren, maar dan anders.
                Pas op ambtelijk taalgebruik... Dit gaat over wijkbudgetten in Amersfoort.

                Ik heb jouw stuk gelezen

                Kreeg tranen in de ogen

                Opmerking


                • Vinden jullie het niet tijd om dit draadje te sluiten? Kunnen we beter niet verder gaan met buurtbudgetten anno 2012, hoe nu verder?

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                    Vinden jullie het niet tijd om dit draadje te sluiten? Kunnen we beter niet verder gaan met buurtbudgetten anno 2012, hoe nu verder?
                    Lijkt mij een prima idee
                    het liefs met de plaatsing de topic van Pier topic 170/173

                    omdat dit door veel mensen serieus gelezen wordt.

                    Maar het is niet mijn topic dus de vraag kunt u beter richten aan Dhr Kermit.
                    Last edited by ; 7 december 2012, 10:27.

                    Opmerking


                    • Ik richt mij graag tot iedereen. Het rapport rekenkamer lijkt mij een goed uitgangspunt.

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                        Ik richt mij graag tot iedereen. Het rapport rekenkamer lijkt mij een goed uitgangspunt.
                        Sluit ik me graag bij aan.

                        Opmerking


                        • 'Buurtbudgetten anno 2012/2013 hoe nu verder? '
                          Vind ik een uitstekende titel.
                          Rapport rekenkamer is minder, de rekenmaker maakt wel meer rapporten. En de discussie gaat niet alleen om het rapport maar ook allerlei aspecten daarom heen.

                          De bondige samenvatting van Pier vind ik ook een prima uitgangspunt/stellingname voor verdere discussie.

                          Wat wel of niet serieus gelezen worden... Dat is de lezer, waarvan ik hoop dat deze zich ook mengt in de discussie.
                          omdat dit door veel mensen serieus gelezen wordt.

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X