Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Mijn oma zei vroeger altijd: 'als je je spiegelt, dan spiegel je met een goeie'. Wellicht dat Jan Hoen dat niet is.

    Ik zou niet durven om mij aan de nestor van de Maastrichtse politiek te spiegelen....

    Ps:
    Om 04:46 uur nog wakker of alweer wakker?
    Het leven is hard...
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Om 04:46 uur nog wakker of alweer wakker?
      Ja, dat viel mij vanmorgen ook op. Ongetwijfeld een flesjesmoment...

      Opmerking


      • Of een vieze luier!
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • Raadsvergadering van dinsdag 24 jan. 2012.... deel II

          Vandaag eens geen "live-verslag" vanuit de raadszaal.
          De reden is simpel.
          Ten eerste kon ik pas rond 18:30 uur aanwezig zijn (Tja, mijn werkgever vraagt gewoon te veel van mij, zou verboden moeten worden!! ), en ten tweede bleek dat de WiFi verbindingn in de raadszaal het niet meer deed.....
          Pas toen ik naar huis ging, rond 22:15 uur, kwam ik er achter hoe het wel had kunnen functioneren.... maar te laat dus.

          Wat heb ik kennelijk gemist?
          In ieder geval enkele verder niet bijster interessante hamerstukken en de eerste termijn van de moties van CDA, PVM, LPM en CVP over het "oprekken van de 60-dagen-norm op het Vrijthof" en een aanverwante motie "toestemming evenement Maastricht Loves Cycling".

          Beide moties komen voort uit het feit dat de gemeente Maastricht niet mee wil werken aan de bepaalde rand-evenementen rond het WK Fietsen in september 2012 in Zuid-Limburg.
          De organisatie "Maastricht loves cycling" wilde, tijdens het WK, op het Vrijthof een groot (sponsor) WK-dorp bouwen.
          Probleem is echter dat er gemeenteraad eerder besloot dat op het Vrijthof niet meer dan 60 dagen per jaar een evenement mag plaatsvinden. Feitelijk is het nog iets ingewikkelder, maar dat is verder niet relevant.
          De bedoeling was om dit WK-dorp 9 dagen op het Vrijthof te huisvesten. Daarmee zou de norm van 60 dagen ruim worden overschreden.

          Om een lang verhaal kort te houden, beiden moties werden verworpen.
          Alleen de PVM en het CDA stemden voor en de LPM en de CVP, beiden mede-indieners van de moties, waren afwezig.
          Naar ik begreep is Kitty Nuyts (LPM) ziek ( Beterschap!) en Jan Hoen (CVP) had zich al eerder wegen omstandigheden moeten afmelden.

          Maar ik schijn, altijd op zoek naar opmerkelijke uitspraken, een opmerking van de VVD-fractie richting de PVM-fractie, in het eerste uur van de vergadering, gemist te hebben die nogal schijnt te zijn aangekomen. Ik moet nog eens informeren hoe dat precies zit. Mocht het echt leuk of opmerkelijk zijn geweest, dan kom ik daar wellicht nog op terug.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Raadsvergadering van dinsdag 24 april 2012.... deel III

            Na ruim 2 jaar de raadsvergadering intensief te volgen heb ik vaak het gevoel, wellicht ook wel een uiting van zelfoverschatting, dat ik het allemaal nu wel een beetje begrijp.
            Net als ik er dus naar neig om dit te gaan denken, word ik met de neus op de feiten gedrukt.
            Ik begrijpt het kennelijk weer niet.

            Wat is het geval.
            De SPM diende vandaag een motie in over de WMO. (Zie ook de posting # 487 van gisteravond voor een link naar de bewuste motie)

            Dan volgt er dus een eerste termijn, waarin iedere partij mag zeggen wat ze van deze motie vinden.
            Het siert het CDA (Josephine DOLS) en de PVM (Esmiralda THIEME) dat zij memoreren dat deze motie overbodig was geweest als de raad en het college de afgelopen maanden goed naar de CVP hadden geluisterd.
            De CVP (Jan HOEN) was, zoals eerder al gezegd, helaas, met kennisgeving, afwezig.
            Hoe dan ook, er tekent zich een brede meerderheid af voor de motie van de Seniorenpartij (SPM).
            Als je even dooorrekende en zag dat de motie van rechts (VVD) tot links (SP) werd gesteund, alleen GroenLinks(?) en D'66 spraken in de eerste termijn wat cryptisch, dan was het helder.
            De wethouder, mevr. M. DAMSMA (D'66), kan natuurlijk (als het haar uitkomt) goed rekenen en zegt alle begrip te hebben voor de motie en laat doorschemeren dat ze de motie wel ziet zitten.

            En dan gebeurt het!
            De wethouder zegt toe dat ze de strekking van de motie in juni/juli 2012 wel wil uitvoeren.
            In de motie is echter sprake van 1 maart 2012!!, en dan... geloof het of niet.... trekt de SPM de motie in!!!

            Nu kun je wel stellen dat je als SPM het gewenste doel bereikt hebt en de motie dus overbodig is geworden, maar je gaat er dan wel aan voorbij dat gezinnen 3 tot 4 maanden langer (financieel) in onzekerheid verkeren.

            En kennelijk als de indiener, ic. de SPM, de motie intrekt, dan vervalt de stemming, ondanks dat er nog 5 partijen zijn die de motie steunen, nml. VVD, CDA, PVM, SP en SBM.

            Wat ik nu dus niet begrijp is dat wanneer een partij, in dit geval de SPM, een motie terugtrekt, waarom een andere (mede)indiener, bijv. het CDA, dan niet een punt maakt door deze motie alsnog staande de vergadering opnieuw in te dienen!?!
            Weliswaar redt de motie het dan misschien niet meer, want de collegepartijen zullen dan wellicht hun linies sluiten, maar je hebt wel een punt gemaakt (als oppositiepartij)

            Maar... ik begon er al mee..... ik zal het wel niet goed begrijpen.

            Ik moet nog veel leren
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Raadsperikelen.....

              Er is een theorie die zegt dat je in de gemeentepolitiek maar 2 jaar vrienden hebt.
              Dat zijn de eerste twee jaar dat je in het college zit.
              Iedereen vindt jou dan fantastisch en wil iets van je.
              Na 2 jaar kijken je "politieke vrienden" echter vooruit en zien ze dat de verkiezingen er over 2 jaar alweer zijn en plotseling gaan ze zichzelf weer profileren.
              Op dat moment heb je dus geen "vrienden" meer.......

              In maart 2014 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Dus over 2 jaar en 2 maanden.

              Als ik mijn diverse contacten in de raad spreek heeft het er alle schijn van dat de verkiezingsstrijd, vaak zelfs intern in de partijen, is begonnen en bovenstaande theorie wellicht klopt.

              De komende verkiezingen worden vooral interessant nu de PVV vermoedelijk een machtsfactor gaat vormen in 2014.
              Wie zijn die PVV'ers van 2014 en ten koste van wie gaat de zetelwinst van de PVV?

              Het rekken en strekken voor de sprint naar de verkiezingen in 2014 is begonnen.
              Over 2-3 maanden gaat men zich warmlopen en vermoedelijk eind 2012, oktober/november, bijvoorbeeld bij de behandeling van de Kaderbrief, gaat men van start voor de eindspurt richting verkiezingen 2014.

              Het worden nog 2 leuke pierlementaire jaren...
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Hoe jij dat allemaal leuk kunt blijven vinden Pier, is mij een volslagen raadsel. Al die verloren tijd en energie en kortzichtigheid! Ik zou er het geduld niet voor op kunnen brengen. Maar ik ben blij dat je voor twee jaar bijtekent: steek ik tenminste nog iets op van het dagelijks gepalaver op het stadhuis.

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                  Hoe jij dat allemaal leuk kunt blijven vinden Pier, is mij een volslagen raadsel. Al die verloren tijd en energie en kortzichtigheid! Ik zou er het geduld niet voor op kunnen brengen. Maar ik ben blij dat je voor twee jaar bijtekent: steek ik tenminste nog iets op van het dagelijks gepalaver op het stadhuis.
                  PIER is een intersante man
                  Met veel kennis en inzicht ik heb het genoegen gehad om met hem van gedachte te wisselen.
                  Ook zijn mening over bepaalde zaken en zijn adviezen sla ik niet in de wind.

                  Ook zijn uitspraak van gelijk hebben en gelijk krijgen dat is iets
                  anders.

                  Wat ik van de werkgroep die vandaag start moet verwachten
                  Dat is koffiedik kijken.
                  Als zei geen meerderheid halen om de rekenkamer in te schakelen
                  dan wordt nog niks zichtbaar.

                  Maar dat is politiek.

                  Opmerking


                  • Politiek is vaak misbruik maken van in vertrouwen uitgebrachte stemmen. Daarom huppelen vaak mensen van de ene partij naar de andere, totdat zij op een gegeven moment geen gebruik meer maken van hun stemrecht. Het geheugen van veel politici is vluchtig. Kortom: politiek is een machtsspelletje, waarbij de deelnemers onberekenbaar zijn. Klinkt niet optimistisch. Waar is occupy gebleven? Hun signaal klinkt niet echt door.

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      Politiek is vaak misbruik maken van in vertrouwen uitgebrachte stemmen. Daarom huppelen vaak mensen van de ene partij naar de andere, totdat zij op een gegeven moment geen gebruik meer maken van hun stemrecht. Het geheugen van veel politici is vluchtig. Kortom: politiek is een machtsspelletje, waarbij de deelnemers onberekenbaar zijn. Klinkt niet optimistisch. Waar is occupy gebleven? Hun signaal klinkt niet echt door.
                      Klopt breur.
                      je hoeft niet slim te zijn om het spel door te hebben
                      Het is het getal van de macht.
                      en wisselgeld.

                      Als iedere burger die verkiezings praatjes zou bewaren.
                      en naar 4 jaar kijken hoe en wat er is uitgevoerd.
                      Dan schrik die zich rot.
                      en helaas dan maakt die geen gebruik meer van zijn stem!
                      Inplaats van te kijken wie heeft zijn woord gehouden wie heeft
                      geprobeert zo veel mogelijk voor zijn kiezer te doen.
                      Geef die vrouw of man uw stem.
                      en reken af met de personen die alleen lucht verkopen.

                      Opmerking


                      • Pier, is er nog iets te melden over agendapunten 11 (het initiatiefvoorstel van de VVD om meer vraaggericht bouwen in Maastricht mogelijk te maken) en 12 (herijkingsproces Belvedere)? Dit ivm het feit dat Maastricht binnen enkele dagen verwacht te horen dat het inwonertal van de gemeente voor het vierde opeenvolgende jaar is toegenomen en het college van B&W weinig initiatieven lijkt te ontplooien om ervoor te zorgen dat die nieuwe bewoners (toch enkele duizenden) ergens kunnen wonen.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        De komende verkiezingen worden vooral interessant nu de PVV vermoedelijk een machtsfactor gaat vormen in 2014.
                        Misschien ligt de PVV tegen die tijd wel uit mekaar. We houden ons hart vast.

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Pier, is er nog iets te melden over agendapunten 11 (het initiatiefvoorstel van de VVD om meer vraaggericht bouwen in Maastricht mogelijk te maken) en 12 (herijkingsproces Belvedere)? (..)
                          Ik heb even moeten zoeken naar agendapunt 11 "het initiatiefvoorstel van de VVD om meer vraaggericht bouwen in Maastricht mogelijk te maken".
                          Dit komt omdat ik momenteel door de raadsgriffie, min of meer, toestemming heb om in hun (in een testfase verkerende) "Raads Informatie Systeem (RIS)" te kijken en dit als leek mag "testen".
                          Trouwens, dat herinnert mij er gelijk aan dat ik mijn bevindingen nog even moet gaan doorgeven. Bedankt !
                          Ik ga er dus vanuit dat je dit agendapunt van de algemeen openstaande gemeentelijke website hebt over de raadsvergaderingen.

                          Dit initiatiefvoorstel was gisteravond agendapunt 2.1.
                          Zoals gezegd was ik bijna anderhalf uur te laat en was de raad al druk bezig met agendapunt 6.4.
                          Kortom, ik heb dit punt gemist. Echter, gelet op het feit dat dit initiatiefvoorstel werd ingebracht als raadsvoorstel met bijbehorend raadsbesluit, kun je er vanuit gaan dit dit een hamerstuk was en dus is aangenomen.

                          Wat agendapunt 6.3 betreft (Herijkingsproces Belvédère) het navolgende.
                          Dit punt werd als allerlaatste behandeld tijdens de raadsvergadering van gisteren.
                          Ik moet bekennen dat ik rond 22.10 uur naar huis ben gegaan, net toen dit agendapunt aan de orde kwam.
                          Formeel weet ik niet de uitkomst, maar ga er maar vanuit dat minstens alle coalitiepartijen dit raadsvoorstel - en besluit hebben gesteund.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                            Hoe jij dat allemaal leuk kunt blijven vinden Pier, is mij een volslagen raadsel. Al die verloren tijd en energie en kortzichtigheid! Ik zou er het geduld niet voor op kunnen brengen. Maar ik ben blij dat je voor twee jaar bijtekent: steek ik tenminste nog iets op van het dagelijks gepalaver op het stadhuis.
                            Het is fantastisch!!
                            Maandelijks gratis naar het theater......

                            Zonder gekheid. Je moet er even doorheen.
                            Als je dan, na een tijdje, een beetje weet hoe het functioneert en welke rol iedereen speelt, wordt het leuk. Bovendien hoor je van alles.
                            Nu ben ik echter in de fase dat ik denk dat ik het toneelstuk begrijp, maar dat ik constant weer verrast wordt.....

                            Dus ik moet daar nog even mijn tanden in zetten.
                            Ach, misschien is het ook wel een vorm van masochisme..... wie weet
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              Ik heb even moeten zoeken naar agendapunt 11 "het initiatiefvoorstel van de VVD om meer vraaggericht bouwen in Maastricht mogelijk te maken".
                              Dit komt omdat ik momenteel door de raadsgriffie, min of meer, toestemming heb om in hun (in een testfase verkerende) "Raads Informatie Systeem (RIS)" te kijken en dit als leek mag "testen".
                              Trouwens, dat herinnert mij er gelijk aan dat ik mijn bevindingen nog even moet gaan doorgeven. Bedankt !
                              Ik ga er dus vanuit dat je dit agendapunt van de algemeen openstaande gemeentelijke website hebt over de raadsvergaderingen.

                              Dit initiatiefvoorstel was gisteravond agendapunt 2.1.
                              Zoals gezegd was ik bijna anderhalf uur te laat en was de raad al druk bezig met agendapunt 6.4.
                              Kortom, ik heb dit punt gemist. Echter, gelet op het feit dat dit initiatiefvoorstel werd ingebracht als raadsvoorstel met bijbehorend raadsbesluit, kun je er vanuit gaan dit dit een hamerstuk was en dus is aangenomen.

                              Wat agendapunt 6.3 betreft (Herijkingsproces Belvédère) het navolgende.
                              Dit punt werd als allerlaatste behandeld tijdens de raadsvergadering van gisteren.
                              Ik moet bekennen dat ik rond 22.10 uur naar huis ben gegaan, net toen dit agendapunt aan de orde kwam.
                              Formeel weet ik niet de uitkomst, maar ga er maar vanuit dat minstens alle coalitiepartijen dit raadsvoorstel - en besluit hebben gesteund.
                              In het kort; het initiatief is door de gehele raad (behalve de SP) aangenomen. Het omhelst de mogelijkheid om particuliere initiatieven gemakkelijker te maken.Een versoepeling van de regels dus. Uiteindelijk is het echter meer voor de buhne, omdat de regels door het rijk al ingezet zijn en door dit voorstel de gemeente eigenlijk aangespoord wordt om een en ander te versnellen.
                              herijking Belvedere; hiervoor geldt ook aangenomen behalve... en in grote lijnen houdt dit in dat de gemeente, door de overname van de WOM-Belvedere goedkoper kan lenen bij de BNG (Bank Nederlandse Gemeenten) omdat er nu geen Publiek-Private Samenwerkingsconstructie is. (samenwerken van een gemeente met een " private" partij. Daardoor kan de gemeente een flink bedrag besparen op rentekosten, maar dit soort overeenkomsten moet door de raad goedgekeurd worden.

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door benpeters Bekijk bericht
                                In het kort; het initiatief is door de gehele raad (behalve de SP) aangenomen. Het omhelst de mogelijkheid om particuliere initiatieven gemakkelijker te maken.Een versoepeling van de regels dus. Uiteindelijk is het echter meer voor de buhne, omdat de regels door het rijk al ingezet zijn en door dit voorstel de gemeente eigenlijk aangespoord wordt om een en ander te versnellen.
                                herijking Belvedere; hiervoor geldt ook aangenomen behalve... en in grote lijnen houdt dit in dat de gemeente, door de overname van de WOM-Belvedere goedkoper kan lenen bij de BNG (Bank Nederlandse Gemeenten) omdat er nu geen Publiek-Private Samenwerkingsconstructie is. (samenwerken van een gemeente met een " private" partij. Daardoor kan de gemeente een flink bedrag besparen op rentekosten, maar dit soort overeenkomsten moet door de raad goedgekeurd worden.
                                Het is intersant Ben.
                                om nu en dan info te verschaffen hoe het een en ander te werk gaat.
                                Ook met name de maastrichtse politiek in de Gemeenteraad.
                                open en eerlijke info wordt met name ook op dit forum op prijs gesteld.
                                veel mensen willen eerlijke info.
                                zodat ze in 2014.
                                weten wie hun stem verdient en wie niet.
                                gr klaas.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X