Vandaag Hebben we een gesprek over
Subsidie gelden/G 40 gelden.
Ons doseer bevat de nodige info ter aanvulling op het rapport.
Rekenkamer.
alle in en outs hopen we middels dit gesprek aan te tonen.
zwart/wit.
Hopelijk kunnen we straks hierover meer kwijt.
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Stadsbestuur 2010 - 2014
Sluiten
This topic is closed.
X
X
-
Gast antwoordde
-
Vinkenslag perikelen weer naar deze topic
In de historische topic over het voormalige wwk Vinkenslag, tegenwoordig De Karosseer, is HIER het e.e.a. gezegd over hoe de politiek in Maastricht geacteerd heeft in de kwestie rond de (excessieve) herhuisvestingskosten.
Aangezien er inmiddels alweer art. 39 RvO vragen liggen van de LPM, CVP, PVM en CDA, d.d. 7 januari 2013, en het weer een zuiver politiek debat aan het worden is, kunnen we de discussie wellicht beter hier voortzetten.Last edited by Pier; 11 januari 2013, 16:04.
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeOorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk berichtNieuwsuur is vandaag en morgen bezig met een serie over Europese subsidies van plofkippen tot geluidsschermen, maar dit terzijde.
Het komt wel allemaal op hetzelfde neer, subsidies worden niet goed besteed. Ze zouden een algemeen belang kunnen dienen, maar dat gebeurd niet, het komt verkeerd terecht, er is weinig controle of te laat. Vele subsidies zijn een zegen, totdat een keerzijde zichtbaar wordt, waar men liever niet van wil horen.
Ik begrijp er niks van..
Maastricht dichtbij.
De limburger.
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeOorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk berichtIk heb de LPM laten weten dat ik wel voor de tramverbinding ben.
Echter daar waar het gaat om de tram niet door de binnenstad te laten rijden, maar via de Spoorbrug, vind ik dat de LPM een punt heeft.
Persoonlijk zou ik mij nog een variant kunnen voorstellen waarbij de tram vanuit Hasselt wel via de binnenstad rijdt, maar de retour tram richting Hasselt via de Spoorbrug.
Op die manier bespaar je best veel geld, er hoeft immers slechts één spoor door de stad te worden getrokken i.p.v. een dubbel spoor.
Bovendien kom je tegemoet aan de klachten van de ondernemers in Wijck dat bezoekers vanuit Hasselt niet meer naar Wijck komen als de tram stopt in de binnenstad.
Nu moeten deze dagjesmensen wel richting Wijck voor de terugweg.
Een behoorlijk kosten besparing.
Met name nu, dat men de wind niet mee heeft en weinig vet op de ribben.
Er wordt massaal bezuinig door de regering, ik vind dat een pas op de plaats geen overbodige beslising zou zijn.
Vergeet niet dat al de tekorten (een groot deel )opgehoest moeten worden door ons
de inwoner van Maastricht.
Leave a comment:
-
Reactie op de visie van de LPM inzake de tram Hasselt-Maastricht
Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk berichtDe LPM heeft mij een stuk van hun fractie gestuurd, waarin zij uitleg wil geven wat haar standpunt is in de kwestie van de tramverbinding Hasselt-Maastricht v.v.
(...)
Echter daar waar het gaat om de tram niet door de binnenstad te laten rijden, maar via de Spoorbrug, vind ik dat de LPM een punt heeft.
Persoonlijk zou ik mij nog een variant kunnen voorstellen waarbij de tram vanuit Hasselt wel via de binnenstad rijdt, maar de retour tram richting Hasselt via de Spoorbrug.
Op die manier bespaar je best veel geld, er hoeft immers slechts één spoor door de stad te worden getrokken i.p.v. een dubbel spoor.
Bovendien kom je tegemoet aan de klachten van de ondernemers in Wijck dat bezoekers vanuit Hasselt niet meer naar Wijck komen als de tram stopt in de binnenstad.
Nu moeten deze dagjesmensen wel richting Wijck voor de terugweg.
Verder kan ik mij haast niet voorstellen dat er slechts 2 studenten tussen Hasselt en Maastricht reizen.
Als dit zo mocht zijn, dan ken ik 50% van deze studenten
Bovendien stopt de tram niet alleen in Hasselt-Diepenbeek, maar ook ik de plaatsen tussen Hasselt en Maastricht. Ongetwijfeld wonen daar studenten, forenzen en dagjesmensen die richting Maastricht wensen te reizen.
Overigens blijf ik erbij dat niemand het in zijn hoofd haalt om met de bus naar Heerlen te reizen, terwijl hij ook zou kunnen kiezen voor de trein.
Hetzelfde geldt voor de verbinding Hasselt-Maastricht.
Tot slot denk ik dat een spoorwegverbinding van Maastricht richting Hasselt een eerste stap is om eventueel op termijn een rechtstreekse verbinding te krijgen tussen Maastricht en DE economische motor van Vlaanderen, Antwerpen.
Regeren is vooruitzien.
Leave a comment:
-
LPM zet vraagtekens bij tramlijn Hasselt-Maastricht
Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk berichtAlle coalitiepartijen hebben voor de voortgang in het project rond de tram gestemd.
De oppositiepartijen waren allemaal tegen.
Persoonlijk ben ik het met de coalitie eens, maar dat terzijde.
Het werk aan het Maastrichtse traject levert 700 manjaren op!
Dat is niet niks in deze tijd.
Onderstaand de visie van de LPM.
De Liberale Partij Maastricht heeft wethouder Nuss gevraagd hoeveel de afschaffing van het BTW compensatiefonds betekent aan extra kosten die ten laste komen van de gemeente Maastricht.
Het antwoord op die vraag was 13 mln. euro!
Onze fractie heeft toen gevraagd of het project dan nog wel door kan gaan en het antwoord was Neen.
De wethouder blijft nu volhouden dat hij niet zeker weet of we de BTW moeten betalen en dat hij vindt dat de Minister uitsluitsel moet geven over de afschaffing van het BTW compensatiefonds, dit ondanks het feit dat de BTW-compensatie in heel Nederland wordt afgeschaft en dus ook in Maastricht.
De Liberale Partij Maastricht heeft erop aangedrongen om een beslispunt met een voorbehoud te maken, omdat het Raadsvoorstel immers suggereert dat er onvoorwaardelijk groen licht wordt gegeven voor dit project. Dit wilde de wethouder echter niet doen.
Voor een buitenstaander, die de beslispunten van dit Raadstuk leest, lijkt het erop dat inderdaad niets meer in de weg staat om door te gaan met dit project, ondanks het tekort van € 13 m.
Men dient echter te beseffen dat in een Memorie van Antwoord staat dat dit een beletsel kan zijn. De besluitvorming is dus verre van transparant en zet een partner, zoals de Vlamingen, volledig op het verkeerde been.
Naast het feit dat we een gat van € 13 m in de begroting hebben en de exploitatietekorten van 7-8 ton per jaar die door Vlaanderen worden opgehoest, alleen is de vraag voor hoelang, zijn de lage bezettingsgraad een punt om niet akkoord te gaan met de tram.
Een ernstig punt van aandacht is voor de LPM de aantasting van de historische binnenstad, mede omdat er spanningsleidingen door de stad moeten worden aangebracht.
Onze fractie zich bovendien af waarom er geen gebruik wordt gemaakt van de spoorbrug.
Dat zou tientallen miljoenen besparen. De wethouder zegt daarop dat de spoorbrug al in 2008 werd afgekaart. Hetgeen prorail in december 2012 stelt dat de spoorbrug gebruikt kan worden, neemt de wethouder klaarblijkelijk niet ter kennisneming aan.
De wethouder geeft ook aan dat de tramverbinding Maastricht-Hasselt eenmalig werk voor 700 manjaren oplevert.
De LPM vreest dan dat voor onze miljoeneninvestering 3 jaren lang 700 portugezen worden ingezet i.p.v. werkzoekende Maastrichtenaren.
Wel blijft er daarna 1 FTE baan over, maar die wordt binnen de bestaande formatie gecreëerd.
Wat onze fractie daaraan wel bevreemdt is dat er wel geld voor wordt gereserveerd in dit Raadsvoorstel.
Trouwens is dat een baan van 9-5 als de tram tot 's-nachts loopt?
Wat is de toegevoegde waarde van de tram?
Uit gemeentelijke MKBA-cijfers (maatschappelijke kosten baten analyse) blijkt dat de economisch toegevoegde waarde van de tram ongeveer nulis.
Logisch er rijdt immers al een bus, en de snelbus tussen Hasselt en Maastricht is allang afgeschaft wegens te weinig belangstelling.
Wist u dat er slechts 2 studenten tussen universiteit Hasselt en Maastricht reizen, terwijl de verbondenheid tussen die universiteiten als een van de zwaarwegende elementen naar voren wordt geschoven als voor de keuze van de tram.
Waarom niet de spoorbrug variant? Dat bespaart tientallen miljoenen belastinggeld. Prorail heeft in 2009 €14,6 miljoen geïnvesteerd in de spoorbrug tot Lanaken.
De Vlaamse regering heeft €11,2 miljoen geïnvesteerd voor de aansluiting op dit spoor t.b.v. het logistiek centrum Lanaken.
Lanaken, de Albertkanaalhaven , de Horsthaven en de Beatrixhaven zijn al grote logistieke centra welke sterk zullen groeien.
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeOorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
Dat het aan dat laatste (die controle) nog wel eens mankeert in Maastricht, ligt dus aan de gemeenteraadsleden. En als zij lang op het pluche willen blijven zitten, zullen zij dus naar behoren hun werk moeten doen. Anders worden ze inderdaad na vier jaar afgestraft met verlies van dat pluche. Hopelijk. Want of het werkelijk gebeurt is afhankelijk van de kiezer. Bij hem ligt uiteindelijk de bal. Nu nog zorgen dat het hem ook interesseert...
Als men kijk naar het aantal bezoekers met name als Pier iets geplaatst heeft.
dat stijg behoorlijk.
waarom.
Het lukt hem vrij goed om de feiten te beschrijven zoals ze zijn.
Oprecht eerlijk en onpartijdig.
Het grootste bewijs is dat hij vrijwel bij ieder raadslid zijn verhaal kan halen.
Helaas mij ontbreekt dit, ik heb heel veel zaken op papier doch de mannier van brengen dat schort.
Een overduidelijk bewijs is de weg naar de ombudsman.
Zonder de kennis en verwoordig van Pier was ik ondanks mijn bewijzen voor de zoveelste keer het bos ingestuurd.
Inmiddels heb ik ook steun van diverse mensen uit Andere buurten plus van diverse raadsleden. en Krant.
Wellicht ligt dit aan het feit ,dat ik alles wat ik zeg (soms wat ongelukkig) kan aantonen.
Ik heb nog een klein stukje te gaan wat betreft (Buurtgericht werken/
vromgelden.
Dan ben ik mijn ei kwijt naar ruim 10 jaar.
gr ton.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk berichthallo Wigo het gebruik van het woord dualisme is een hol woord. (...) iedereen hier (bijna iedereen) begrijpt/weet dat men zo lang mogelijk op de pluche wilt blijven zitten.
Dualisme betekent dat het bestuur moet besturen en de volksvertegenwoordiging dat besturen moet controleren. Toegepast op de gemeente betekent het dat de gemeenteraad moet controleren of het college van wethouders goed bestuurt.
Dat het aan dat laatste (die controle) nog wel eens mankeert in Maastricht, ligt dus aan de gemeenteraadsleden. En als zij lang op het pluche willen blijven zitten, zullen zij dus naar behoren hun werk moeten doen. Anders worden ze inderdaad na vier jaar afgestraft met verlies van dat pluche. Hopelijk. Want of het werkelijk gebeurt is afhankelijk van de kiezer. Bij hem ligt uiteindelijk de bal. Nu nog zorgen dat het hem ook interesseert...
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeOorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk berichtOf het de taak van de journalistiek is dat weet ik niet.
Het is de taak van 'onze bestuurders' om naar eer en geweten (openlijk en eerlijk) te handelen en te besturen.
Daarbij is het de taak van 'onze raadsleden' om dit te controleren !
Men noemt dit dualisme, hetgeen vaak door (bepaalde) raadsleden wordt vergeten.
Het is wel goed dat de journalistiek zaken aan de kaak stelt en ook openbaar maakt indien zaken niet volgens de geldende regels gaan.
iedereen hier(bijna iedereen) begrijp/weet dat men zo lang mogelijk op de pluche wilt blijven zitten..
Op zich niks mis mee,
totdat de belangen van de inwoners op spel staan.
Dan zal men de keuze moeten maken belang van mijn kiezer belang van mijn eigen.
Een ding is zeker de maastrichtenaar is niet meer dom,
de stempel van achtergebleven gebied ligt al lang achter ons.
Het nadeel is wij inwoners van Maastricht kunnen maar een keer op de 4 jaar,
onze stem laten gelden je halveerd dan een clubje of je verdubbeld een clubje.
De keuze die je op dat moment maakt daar zit je 4 jaar aan vast.
Het enige wat ons rest is te kijken was dat clubje de afgelopen vier jaar er voor mij en mijn stad of was dit clubje er voor zich zelf..
Toch iets om over na te denken
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk berichtOch het is zo oud als de wereld, voortkomend uit de bekende drijfveren, maar dit terzijde. Het is juist de taak van de journalistiek om dit aan de kaak te stellen. En het volk wil het ook niet altijd weten, ieder laat het zich graag welgevallen.
Het is de taak van 'onze bestuurders' om naar eer en geweten (openlijk en eerlijk) te handelen en te besturen.
Daarbij is het de taak van 'onze raadsleden' om dit te controleren !
Men noemt dit dualisme, hetgeen vaak door (bepaalde) raadsleden wordt vergeten.
Het is wel goed dat de journalistiek zaken aan de kaak stelt en ook openbaar maakt indien zaken niet volgens de geldende regels gaan.
Dat 'het volk het ook niet altijd wil weten en ieder het zich graag laat welgevallen', ben ik niet met je eens.
Misschien een kleine groep wel, maar ik zeker niet.
Het zijn tenslotte 'onze belastinggelden' waar men mee om gaat.
Geld waar ik (wij) voor heb(ben) moeten werken en waarvan ik (wij) in ieder geval mag (mogen) verwachten dat deze belastinggelden dan ook goed besteed worden !
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeOorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk berichtHet is triest dat zaken boven water gehaald moeten worden door nieuwsuur........
Dit bewijs eens temeer dat de bevolking stom wordt gehouden door politieke zakkenvullers.
Van de andere kant kun je blij zijn zo wordt een einde gemaakt aan praktijken die het dag licht niet kunnen verdragen.
maar zoals we allen weten politiek is geef je tegenstander een hand.
Als die zich omdraait dan schop hem twee meter de grond in.
Helaas zie ik hierin nog geen einde..
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeOorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk berichtNieuwsuur is vandaag en morgen bezig met een serie over Europese subsidies van plofkippen tot geluidsschermen, maar dit terzijde.
Het komt wel allemaal op hetzelfde neer, subsidies worden niet goed besteed. Ze zouden een algemeen belang kunnen dienen, maar dat gebeurd niet, het komt verkeerd terecht, er is weinig controle of te laat. Vele subsidies zijn een zegen, totdat een keerzijde zichtbaar wordt, waar men liever niet van wil horen.
Dit bewijs eens temeer dat de bevolking stom wordt gehouden door politieke zakkenvullers.
Van de andere kant kun je blij zijn zo wordt een einde gemaakt aan praktijken die het dag licht niet kunnen verdragen.
maar zoals we allen weten politiek is geef je tegenstander een hand.
Als die zich omdraait dan schop hem twee meter de grond in.
Helaas zie ik hierin nog geen einde..
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeOorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk berichtlaten we maar hopen dat nieuwsuur niet meer subsidie zaken gaat onderzoeken?
Het komt wel allemaal op hetzelfde neer, subsidies worden niet goed besteed. Ze zouden een algemeen belang kunnen dienen, maar dat gebeurd niet, het komt verkeerd terecht, er is weinig controle of te laat. Vele subsidies zijn een zegen, totdat een keerzijde zichtbaar wordt, waar men liever niet van wil horen.
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeOorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk berichtDankzij het beleid van van het Maastricht college van B&W dreigt er een subsidiestop vanuit Brussel voor geheel Zuid-Nederland.
De reden hiertoe heeft alles te maken met de financiële afhandeling van de betalingen rond het wwk Vinkenslag in Maastricht, waarover HIER meer te lezen valt.
Hoe het met die Europese EFRO-gelden zit werd vandaag, 2 jan. 2013, prima uitgelegd in onderstaand artikel van Stefan Gybels van de stadsredactie Maastricht van DDL.
EFRO heet het nieuwste hoofdstuk in dossier Vinkenslag.
Maastricht vreest voor een eerder toegezegde subsidie van vier miljoen euro.
Hoop is wat rest.
Alsof pa en ma het eens zijn over het zondagsgeld van hun zoon, maar opa jaren later alsnog aan de bel trekt. Was het niet wat veel zondagsgeld? En waar heeft de goede knul het in godsnaam aan uitgegeven? Zo moet, in een notendop, de nieuwste dossierklapper in de gemeentelijke kast ‘Vinkenslag’ worden uitgelegd.
In 2008 doet de gemeente, in de zoektocht naar externe financiers voor het project, een aanvraag bij het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) voor een financiële bijdrage aan de omvorming van vrijstaat Vinkenslag naar bedrijventerrein Karosseer. OPZuid, dat de aanvragen voor Zuid-Nederland behandelt, kent de subsidie in 2009 toe. 3,2 miljoen euro wordt overgemaakt, nog eens 8 ton volgt bij het einde van het project.
‘Pa’ OP-Zuid blijft echter wel op zijn centen letten. Om de twee jaar wordt controle uitgevoerd op het Karosseer-project. Dat gebeurt ook door de Nederlandse Audit Autoriteit, onderdeel van het ministerie van Financiën. Ook ‘ma’ houdt de centjes nauwlettend in de gaten.
Beide constateren in de loop der jaren in Maastricht geen grote onoverkomelijkheden.
In juni 2012 komt ‘opa’ Brussel op visite in Maastricht. De auditors van de Europese Commissie voeren weer een controle uit op de controle van hun Nederlandse collega’s.
De uitkomst verrast het volledige stadsbestuur: Europa zet vraagtekens bij de kosten van het project (42 miljoen euro) en vraagt zich af of een volledige sloop van Vinkenslag niet goedkoper was geweest.
Ook wordt de werkwijze betwist: Brussel wil facturen zien, en die kan Maastricht niet overleggen.
Het stadsbestuur sloot, op basis van taxaties, financiële overeenkomsten met woonwagenbewoners over hun verhuizing, zegt de gemeente. Wat er met dat geld gebeurde, was vervolgens aan de ‘kampers’.
Reden voor Brussel om, nog voordat Nieuwsuur aan de Vinkenslag-boom rammelt, de Nederlandse autoriteit officieel te vragen de subsidie te bevriezen. Gebeurt dat niet, dan komt de foutmarge van alle EFRO-subsidies van OP-Zuid boven de afgesproken 2 procent, en dat is reden om de EFRO-betaling aan alle projecten in Zuid-Nederland stop te zetten.
Maastricht gaat in beroep en dient zich nu opnieuw te verdedigen.
Het risico dat de stad de 8 ton kwijt is, en ook (een deel van) het resterend bedrag moet terugbetalen, is reëel, al vertrouwt het stadsbestuur op de eerdere controles door de Nederlandse instanties.
Het woord is aan opa.
Leave a comment:
-
Maastrichtse politiek brengt Europese subsidies aan het wankelen
Dankzij het beleid van van het Maastricht college van B&W dreigt er een subsidiestop vanuit Brussel voor geheel Zuid-Nederland.
De reden hiertoe heeft alles te maken met de financiële afhandeling van de betalingen rond het wwk Vinkenslag in Maastricht, waarover HIER meer te lezen valt.
Hoe het met die Europese EFRO-gelden zit werd vandaag, 2 jan. 2013, prima uitgelegd in onderstaand artikel van Stefan Gybels van de stadsredactie Maastricht van DDL.
EFRO heet het nieuwste hoofdstuk in dossier Vinkenslag.
Maastricht vreest voor een eerder toegezegde subsidie van vier miljoen euro.
Hoop is wat rest.
Alsof pa en ma het eens zijn over het zondagsgeld van hun zoon, maar opa jaren later alsnog aan de bel trekt. Was het niet wat veel zondagsgeld? En waar heeft de goede knul het in godsnaam aan uitgegeven? Zo moet, in een notendop, de nieuwste dossierklapper in de gemeentelijke kast ‘Vinkenslag’ worden uitgelegd.
In 2008 doet de gemeente, in de zoektocht naar externe financiers voor het project, een aanvraag bij het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) voor een financiële bijdrage aan de omvorming van vrijstaat Vinkenslag naar bedrijventerrein Karosseer. OPZuid, dat de aanvragen voor Zuid-Nederland behandelt, kent de subsidie in 2009 toe. 3,2 miljoen euro wordt overgemaakt, nog eens 8 ton volgt bij het einde van het project.
‘Pa’ OP-Zuid blijft echter wel op zijn centen letten. Om de twee jaar wordt controle uitgevoerd op het Karosseer-project. Dat gebeurt ook door de Nederlandse Audit Autoriteit, onderdeel van het ministerie van Financiën. Ook ‘ma’ houdt de centjes nauwlettend in de gaten.
Beide constateren in de loop der jaren in Maastricht geen grote onoverkomelijkheden.
In juni 2012 komt ‘opa’ Brussel op visite in Maastricht. De auditors van de Europese Commissie voeren weer een controle uit op de controle van hun Nederlandse collega’s.
De uitkomst verrast het volledige stadsbestuur: Europa zet vraagtekens bij de kosten van het project (42 miljoen euro) en vraagt zich af of een volledige sloop van Vinkenslag niet goedkoper was geweest.
Ook wordt de werkwijze betwist: Brussel wil facturen zien, en die kan Maastricht niet overleggen.
Het stadsbestuur sloot, op basis van taxaties, financiële overeenkomsten met woonwagenbewoners over hun verhuizing, zegt de gemeente. Wat er met dat geld gebeurde, was vervolgens aan de ‘kampers’.
Reden voor Brussel om, nog voordat Nieuwsuur aan de Vinkenslag-boom rammelt, de Nederlandse autoriteit officieel te vragen de subsidie te bevriezen. Gebeurt dat niet, dan komt de foutmarge van alle EFRO-subsidies van OP-Zuid boven de afgesproken 2 procent, en dat is reden om de EFRO-betaling aan alle projecten in Zuid-Nederland stop te zetten.
Maastricht gaat in beroep en dient zich nu opnieuw te verdedigen.
Het risico dat de stad de 8 ton kwijt is, en ook (een deel van) het resterend bedrag moet terugbetalen, is reëel, al vertrouwt het stadsbestuur op de eerdere controles door de Nederlandse instanties.
Het woord is aan opa.
Leave a comment:
Leave a comment: