PvdA wil onderzoek naar kabelgoottegels
Zowel op 4 maart als op 7 mei 2024 stelden respectievelijk Maren Slangen en Henri Borgignons, namens de PvdA-fractie, (vervolg)vragen aan verantwoordelijk wethouder John Aarts over het mogelijk aanleggen van kabelgoottegels.
Wat zijn kabelgoottegels eigenlijk?
Kabelgotentegels zijn een mogelijke laadoplossing voor bewoners/ondernemers die geen parkeergelegenheid hebben op eigen terrein, maar wel graag hun voertuig willen opladen op de openbare weg, gebruik makend van hun eigen, private elektriciteitsaansluiting.
Straat in Daalhof met zgn. rijtjeshuizen waar dus mogelijk kabelgoottegels, volgens de PvdA, een oplossing zouden
kunnen zijn voor een mogelijke laadoplossing voor bewoners.
De PvdA in Maastricht heeft het college van B&W, ic. verantwoordelijk wethouder John Aarts (VVD), gevraagd of deze bereid is te onderzoeken of de kabelgoottegel in Maastricht kan worden ingevoerd, dan wel er een proef/pilot met kabelgoottegels kan worden gedaan?
Claims en verrommeling
Het antwoord van de wethouder, op 19 maart 2024, was glashelder.
' Nee, ik zie verlengde private aansluitingen (VPA’s) met behulp van kabelgoottegels of andere technische oplossingen als ongewenste laadoplossingen in de openbare ruimte.
De belangrijkste argumenten hierbij zijn:
Voorkomen van verrommeling van de openbare ruimte.
Aansprakelijkheidsrisico’s voor de gemeenten bij (private) kabels door de openbare ruimte,.
Risico op claimgedrag van de parkeerplaats door de betreffende bewoner.
Kosten/verantwoordelijkheden voor het aanbrengen, beheren en eventueel verwijderen van de voorziening, bijvoorbeeld bij verhuizing van de bewoner. '
Onbeheersbaar
Wethouder John Aarts geeft aan dat de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht), omdat ze van mening zijn dat het toestaan van VPA’s op termijn
onbeheersbaar wordt en tot ongewenste situaties leidt, recentelijk nog hebben aangegeven dat VPA’s niet toegestaan worden.
Met deze wetenschap, nml dat VPA’s op termijn geen oplossing zijn, is de verantwoordelijke wethouder van mening dat we het organiseren van een pilot geen zin heeft.
Dat leidt enkel tot grotere uitdagingen en vragen van bewoners die dit ook willen.
Kosten € 400,-
De PvdA is niet gelukkig met de antwoorden van de wethouder.
In een serie vervolgvragen (no. 2024.01517) stelt de PvdA Maastricht dat, juist in een tijd waarin de overheid elektrisch rijden willen stimuleren, het afhouden van een pilot onwenselijk is.
Zo faciliteren Hoekse waard, Zeist, Dongen, Soest, Zevenaar, Hilversum, Westland, Heemstede, Terneuzen, Bernheze en Loon op zand deze mogelijkheid wel.
Een aansluiting via een kabelgoottegel kost gemiddeld € 400,- .
Burenruzie
Hoe sympathiek het idee van de PvdA ook is, kan ik mij wel voorstellen dat het aanleggen van VPA's in de praktijk tot (buren)ruzies leidt.
Pak het voorbeeld van boven getoonde willekeurige straat in Daalhof.
Kabels gewoon over het trottoir tot aan de straat cq het parkeervak leggen is (terecht) verboden.
Vanaf de voorgevel wordt dus een kabelgoottegel getrokken naar het parkeervak voor de deur. Maar ja, het bezoek van de buurman heeft daar geen weet van en parkeert hun auto op de plek van de VPA. Of misschien parkeert de buurman, die elders in de straat geen vrije parkeerplek meer ziet, er wel.
Dat levert (op termijn) een (buren)conflict op. Dat is haast onvermijdelijk.
Dan heb ik het nog niet eens over kwaadwillende buren die willens en wetens hun auto op de plek van een VPA zetten.
Toekomst
Anderzijds kun je redeneren dat er vanaf pakweg 2035, als wellicht het merendeel van alle auto's elektrisch is, we een gigantisch probleem hebben om al die auto's op te laden bij de openbare laadpalen. Dan zouden kabelgoottegels wellicht een goede oplossing zijn, maar dat kan volgens mij alleen als de parkeerplek voor de deur legaal geclaimd kan worden. En dat gaat natuurlijk gepaard met een vergunningstelsel en zal niet goedkoop zijn. Daarmee verdwijnt wellicht de gehoopte winst van de aanvrager van de kabelgoottegel.
Ik denk daarom dat de enige oplossing in de (toekomstige) techniek moet worden gezocht. Het opladen van een auto in minder dan pakweg 5 minuten bij een openbare laadpaal die dan in vrijwel iedere straat zal staan.
Zowel op 4 maart als op 7 mei 2024 stelden respectievelijk Maren Slangen en Henri Borgignons, namens de PvdA-fractie, (vervolg)vragen aan verantwoordelijk wethouder John Aarts over het mogelijk aanleggen van kabelgoottegels.
Wat zijn kabelgoottegels eigenlijk?
Kabelgotentegels zijn een mogelijke laadoplossing voor bewoners/ondernemers die geen parkeergelegenheid hebben op eigen terrein, maar wel graag hun voertuig willen opladen op de openbare weg, gebruik makend van hun eigen, private elektriciteitsaansluiting.
Straat in Daalhof met zgn. rijtjeshuizen waar dus mogelijk kabelgoottegels, volgens de PvdA, een oplossing zouden
kunnen zijn voor een mogelijke laadoplossing voor bewoners.
De PvdA in Maastricht heeft het college van B&W, ic. verantwoordelijk wethouder John Aarts (VVD), gevraagd of deze bereid is te onderzoeken of de kabelgoottegel in Maastricht kan worden ingevoerd, dan wel er een proef/pilot met kabelgoottegels kan worden gedaan?
Claims en verrommeling
Het antwoord van de wethouder, op 19 maart 2024, was glashelder.
' Nee, ik zie verlengde private aansluitingen (VPA’s) met behulp van kabelgoottegels of andere technische oplossingen als ongewenste laadoplossingen in de openbare ruimte.
De belangrijkste argumenten hierbij zijn:
Voorkomen van verrommeling van de openbare ruimte.
Aansprakelijkheidsrisico’s voor de gemeenten bij (private) kabels door de openbare ruimte,.
Risico op claimgedrag van de parkeerplaats door de betreffende bewoner.
Kosten/verantwoordelijkheden voor het aanbrengen, beheren en eventueel verwijderen van de voorziening, bijvoorbeeld bij verhuizing van de bewoner. '
Onbeheersbaar
Wethouder John Aarts geeft aan dat de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht), omdat ze van mening zijn dat het toestaan van VPA’s op termijn
onbeheersbaar wordt en tot ongewenste situaties leidt, recentelijk nog hebben aangegeven dat VPA’s niet toegestaan worden.
Met deze wetenschap, nml dat VPA’s op termijn geen oplossing zijn, is de verantwoordelijke wethouder van mening dat we het organiseren van een pilot geen zin heeft.
Dat leidt enkel tot grotere uitdagingen en vragen van bewoners die dit ook willen.
Kosten € 400,-
De PvdA is niet gelukkig met de antwoorden van de wethouder.
In een serie vervolgvragen (no. 2024.01517) stelt de PvdA Maastricht dat, juist in een tijd waarin de overheid elektrisch rijden willen stimuleren, het afhouden van een pilot onwenselijk is.
Zo faciliteren Hoekse waard, Zeist, Dongen, Soest, Zevenaar, Hilversum, Westland, Heemstede, Terneuzen, Bernheze en Loon op zand deze mogelijkheid wel.
Een aansluiting via een kabelgoottegel kost gemiddeld € 400,- .
Burenruzie
Hoe sympathiek het idee van de PvdA ook is, kan ik mij wel voorstellen dat het aanleggen van VPA's in de praktijk tot (buren)ruzies leidt.
Pak het voorbeeld van boven getoonde willekeurige straat in Daalhof.
Kabels gewoon over het trottoir tot aan de straat cq het parkeervak leggen is (terecht) verboden.
Vanaf de voorgevel wordt dus een kabelgoottegel getrokken naar het parkeervak voor de deur. Maar ja, het bezoek van de buurman heeft daar geen weet van en parkeert hun auto op de plek van de VPA. Of misschien parkeert de buurman, die elders in de straat geen vrije parkeerplek meer ziet, er wel.
Dat levert (op termijn) een (buren)conflict op. Dat is haast onvermijdelijk.
Dan heb ik het nog niet eens over kwaadwillende buren die willens en wetens hun auto op de plek van een VPA zetten.
Toekomst
Anderzijds kun je redeneren dat er vanaf pakweg 2035, als wellicht het merendeel van alle auto's elektrisch is, we een gigantisch probleem hebben om al die auto's op te laden bij de openbare laadpalen. Dan zouden kabelgoottegels wellicht een goede oplossing zijn, maar dat kan volgens mij alleen als de parkeerplek voor de deur legaal geclaimd kan worden. En dat gaat natuurlijk gepaard met een vergunningstelsel en zal niet goedkoop zijn. Daarmee verdwijnt wellicht de gehoopte winst van de aanvrager van de kabelgoottegel.
Ik denk daarom dat de enige oplossing in de (toekomstige) techniek moet worden gezocht. Het opladen van een auto in minder dan pakweg 5 minuten bij een openbare laadpaal die dan in vrijwel iedere straat zal staan.
Opmerking