Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Het is ook aan de griffie gestuurd.
    Overigens de dienst stadsreiniging gaat ook vaker door de stad met een spuit wagentje en grote vloeistof tank waarmee "schimmelwerende producten" worden verneveld, hetgeen u kunt zien aan de witte zoutachtige aanslag op stoepranden, bestrating en gevels. Dat natuurlijk ook tijdens het vernevelen als cocktail in fijne waterdruppeltjes herverdeeld wordt in de lucht en uiteindelijk via riolering in de oppervlaktewateren terecht komt.
    En helpen doet het niet echt.
    De klinkerbestrating zou men eens met wattenstaafjes moeten testen en vervolgens in een paar petrischaaltjes met voedingsbodem in de broedkast zetten. Ze zullen zich rot schrikken als ze alle soorten nadien gaan analyseren.
    Ja alleen oplettende mensen zien het en denken erover na, de rest interesseert het geen sikkepit.


    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      Het is ook aan de griffie gestuurd.
      (...)
      Ja alleen oplettende mensen zien het en denken erover na, de rest interesseert het geen sikkepit.
      Hoi Antonius,

      Kun je ook (bij benadering) aangeven wanneer je de bewuste brief aan de griffie hebt gestuurd?
      Ik vraag het niet zonder redenen.

      Ik constateer dat de griffie sommige brieven - in mijn ogen onterecht!! - als vertrouwelijk bestempeld.
      In veel gevallen is dit terecht, maar in jouw geval lijkt het mij meer de bedoeling om dit, buiten de raadsleden, ook kenbaar te maken bij het grote publiek.
      Anders had je hem niet gepost op MestreechOnline, toch?

      Ik vind de brief echter in de binnenkomende stukken, of het moet zijn de vertrouwelijke brief d.d. 4 maart 2024 ingeboekt als ' Afvalbeleid en klachten '.
      Last edited by Pier; 27 maart 2024, 15:37.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Als de brief ondertekend was kan het met AVG te maken hebben? Je kan niet zomaar namen openbaar publiceren online zonder toestemming, en het creëeren van een systeem om toestemmingen te verzamelen in een database lijkt me een heel gedoe. En als je de namen weglakt, weet de raad weer niet van wie de brief was. Het raadsinformatiesysteem is natuurlijk geen krant ofzo. Snap t ergens ook wel weer.

        Opmerking


        • Pier, wat mij betreft mag dit gewoon publiekelijk bekend gemaakt worden vandaar ook de posting op Mestreechonline, het gaat namelijk om de gezondheid van iedereen.
          Ik heb hem gisteren gestuurd (hij stak vast in de uitgaande mail box)...
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door WoDM Bekijk bericht
            Als de brief ondertekend was kan het met AVG te maken hebben? Je kan niet zomaar namen openbaar publiceren online zonder toestemming, en het creëeren van een systeem om toestemmingen te verzamelen in een database lijkt me een heel gedoe. En als je de namen weglakt, weet de raad weer niet van wie de brief was. Het raadsinformatiesysteem is natuurlijk geen krant ofzo. Snap t ergens ook wel weer.
            Ik snap het ook helemaal. Zeker dat het RIS (RaadsInformatieSysteem) geen krant is.
            Echter.... het stadsbestuur en het college van B&W hebben hun mond vol over participatie.
            Een begin van participatie is het inzicht hebben in het RIS.
            Dat dit soms niet mogelijk is ivm de AVG en/of andere vertrouwelijke redenen begrijp ik helemaal.
            Het probleem is echter dat je burgers wel de titel laat zien en dat die titel soms wat vragen kan oproepen.

            Contact met afzender
            Als een burger, zoals in het geval van Antonius, zich zorgen maakt over de gezondheid van de bewoners van Maastricht (zie HIER) vind ik het heel raar dat deze brief vertrouwelijk en dus niet zichtbaar voor burgers wordt geplaatst.
            In dergelijke gevallen zou het wellicht gepast zijn als de griffe contact opneemt met de bewuste afzender met de vraag of de brief ' open ' mag worden getoond.

            En dat er een groot grijs gebied is begrijp ik ook, maar ik heb de indruk dat de griffie geen enkel risico wil nemen cq zich niet de moeite wil nemen om contact op te nemen met (bezorgde) burgers.
            Als verdediging zal wel gebruikt worden dat dit niet de taak is van de griffie, maar van de individuele raadsleden, maar het staat volgens mij wel haaks op alle gemeentelijke pogingen tot participatie.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Raadsvergadering dinsdag 26 maart 2024

              De (voorlopige) agenda van de raadsvergadering van morgen, 26 maart 2024.
              Er is feitelijk maar 1 bespreekpunt, namelijk agendapunt 6, Vaststellen bestemmingsplan Mosa Porselein (no. 2024.00553).

              Bestemmingsplan Mosa Porselein
              Het raadsvoorstel (registratienummer 2024.00553) heeft betrekking op de ontwikkeling van een woongebied met in totaal 171 grondgebonden en gestapelde woningen (waarvan 60% betaalbaar) en 74
              studentenwoningen op het voormalige Mosa Porselein terrein en het terrein van de noodkerk, in de buurt Wyckerpoort te Maastricht, ten oosten van het spoor.
              Het exploitatiegebied is gelegen tussen de Professor Pasmansstraat, Professor Mullerstraat, Professor Moserstraat en de Meerssenerweg.​

              Moties
              Verder zijn er opvallend veel moties " vreemd aan de orde van de dag " namelijk 5 stuks.
              - Motie SP - Introductie hardplastic statiegeldbekers evenementen Maastricht per 1 juli 2024 (zie HIER);
              - Motie SP - Zonder geld geen gemeente (zie HIER);
              - Motie PVM - Statiegeldbakken doneerrekjes (zie HIER)

              en dan nog 2 moties met min of meer dezelfde strekking n.a.v. het overhevelen van geld oorspronkelijk bestemd voor de Bonboniere naar De Nederlandse Dansdagen

              - Motie Maastricht van Nu - Overheveling gelden / Motie Liberale Partij Maastricht - Autorisatiebesluit art 5.1 financiële verordening (Zie HIER)
              en
              - motie LPM - Autorisatiebesluit art 5.1 financiële verordening (zie HIER).

              Doneerrekjes
              Ik licht even de motie van de PVM over de doneerrekjes eruit.
              Deze motie heeft als dictum
              Het college op te roepen om in de voetsporen te treden van de gemeente Rotterdam en gemeente Kerkrade en te starten met een pilot voor het plaatsen van statiegeldbakken- of rekken, en bij succes met een voorstel en dekking te komen voor uitbreiding.

              Ik ben afgelopen zaterdag eens gaan kijken hoe zo'n doneerrekje er in de praktijk uitziet in Kerkrade.

              Click image for larger version  Name:	86647e25-057b-4ec5-81e9-400bac7ffd99.jpg Views:	10 Size:	54,1 KB ID:	107081
              (Foto Pier / MestreechOnline dd 23 maart 2024)

              Een min of meer soortgelijke motie werd op 27 september 2022, ingediend door Miriam El Fassih (D66).
              Die D66 motie, destijds gesteund door PvdA, VOLT, PVM en GroenLinks, werd toen aangehouden.

              Wethouder John Aarts vond de motie weliswaar sympathiek, maar zag nogal wat technische problemen mbt het schoonhouden etc...
              De SP gaf toen aan tegen de motie te zijn omdat het idee kleinerend is voor een grote groep mensen die zullen gaan proberen alle statieflessen te verzamelen?
              Ze zullen daarvoor stad en land aflopen om uiteindelijk na een dag zoeken wellicht 5,- te verdienen.

              (Zie HIER het MO-verslag van 27 september 2022​)

              Maar, kijkende naar het voorbeeld uit Kerkrade kan ik mij nauwelijks voorstellen dat iemand tegen deze motie is.
              We zullen het zien....
              Last edited by Pier; 25 maart 2024, 21:03.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Raadsvergadering dinsdag 26 maart 2024 - vervolg

                Om 17.00 uur ging de Raadsvergadering van vandaag van start.
                Het gaat zeer voortvarend.
                Waarschijnlijk zijn we vandaag dus op tijd klaar. Zou het feit dat vandaag de oefen-interland Duitsland-Nederland wordt gespeeld daarin een rol spelen?

                Twee van de 5 moties worden doorgeschoven naar de raadsvergadering van april 2024.
                Dat zijn de moties van de SP over De introductie hardplastic statiegeld bekers evenementen Maastricht vanaf 1 juli 2024 en de motie van de PVM Statiegeldbakken doneerrekjes.
                Beide partijen geven aan dat ze nog een nader onderzoek willen instellen en volgende maand met een (betere?) motie te komen.

                Waar zijn de vrouwen?
                Verder zijn er inmiddels 3 nieuwe burger-raadsleden benoemd.
                Het zijn de heren Luc Callemeijn (GL), Harry Dello (PvdD) en Pascal Ruijters (PVM).

                Opmerkelijk is dat we nu 36 burger-raadsleden, waarvan slechts 4 vrouwen!
                Je kunt echt niet beweren dat hier sprake is van een glazen plafond, toch?
                Waar zijn de vrouwen cq waarom hebben zij zo weinig interesse in de (Maastrichtse) politiek?
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • PS, als er al 250.000 € aan plastic en aluminium elders beland dan in de statiegeld automaat denk ik dat het weinig gaat helpen.

                  Een nieuwe generatie die te lui is om het principe "recycling is goed voor ons milieu" voort te zetten en het spul dus onachtzaam tussen de Rododendrons flikkeren. ( hint wim sonneveld)

                  De vrouwen hebben beslist interessantere zaken te doen.



                  Iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afdanking
                  m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                  Opmerking


                  • Kitty Nuyts wordt genoemd als.......
                    (Raadsvergadering 26 maart 2024)

                    De raadsvergadering van dinsdag 26 maart 2024 kun je ook wel de (e)motie raadsvergadering van maart 2024 noemen.
                    Opgeteld stonden er uiteindelijk 6 moties vreemd aan de orde van de dag op de agenda, maar werden er 3 weggestreept cq voorlopig aangehouden en veranderde een motie (LPM) nog van strekking.

                    Het meest in het oog springende agendapunt was namelijk agendapunt 10 van de agenda, namelijk 2 (e-)moties tegen het (eigenstandig) overhevelen van geld door het college in een sector (bijv. cultuur) van dossier A naar dossier B.
                    De aanleiding voor deze moties was dat geld, bestemd voor de Bonbonnière, eerder deze maand door het college - zonder overleg met de raad - werd overgeheveld naar De Nederlandse Dansdagen.
                    Of dit (on)terecht cq wenselijk was/is laat ik nu buiten beschouwing.
                    Daar is al veel over gezegd cq geschreven en iedereen heeft daar wel een idee bij.

                    Er waren over dit overhevelen van budgetten dus 2 moties ingediend. Een door Jo Smeets (MvN) - die later werd ingetrokken - en een van Kitty Nuyts (LPM).
                    De raad heeft immers het budgetrecht en bepaalt uiteindelijk waar het geld aan wordt besteed.

                    Juridisch ligt dit iets ingewikkelder dan het lijkt en los daarvan is er natuurlijk ook altijd nog ruimte voor interpretaties.
                    Het debat leverde in zoverre iets op dat wethouder Frans Bastiaens (SPM) ruiterlijk toegaf dat de wijze waarop het nu is gebeurd - namelijk zonder vooraf de raad in te seinen - niet voor herhaling vatbaar is en het achteraf dus niet zo handig was.
                    Met deze toezegging was feitelijk de kou uit de lucht voor (bijna) alle partijen.

                    Sitekick voor MVV-grap
                    Maar Kitty is en blijft Kitty.
                    Dat maakt enerzijds dat vergaderingen vaak dankzij Kitty veel te langdradig worden, maar anderzijds soms ook leuk.
                    Zeker als er een sitekick opstaat.
                    En gisteren was Jos Gorren (SAB+) bereid om als sitekick te fungeren.
                    Om haar argumenten wat kracht bij te zetten betoogde Kitty dat het in theorie mogelijk is dat de wethouder van sport, zonder overleg, nu kan besluiten om (een deel van) het budget in het dossier Sport, namelijk 1,2 miljoen euro, toe te kennen aan MVV.
                    Hierop liep Jos Gorren naar de interruptiemicrofoon waarop burgemeester Hillenaar hem het woord gaf.
                    Jos Gorren: " Ik heb zojuist een telefoontje gekregen van MVV. MVV vraagt of mevrouw Nuyts bereid is om erevoorzitter van MVV te worden? ".

                    Voor zover ik kon zien vond iedereen in de raadszaal het wel een geslaagde grap, alleen Kitty Nuyts en burgemeester Wim Hillenaar konden er niet om lachen.
                    De interruptiemicrofoon blijkt helaas niet bedoeld om naam te maken als sitekick......

                    Maar, dankzij Jos Gorren was het gisteren wel weer een geslaagde theatervoorstelling

                    Motie verworpen
                    O ja.... voor de goede orde.
                    De motie van Kitty Nuyts werd net 32 stemmen tegen en 3 voor (LPM en PvdD) verworpen.
                    Dat maakt wel dat er, volgens de stelling van Kitty Nuyts, in theorie nog hoop is voor MVV

                    Last edited by Pier; 27 maart 2024, 18:42.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Een terechte opmerking. van Pier
                      (Maar, dankzij Jos Gorren was het gisteren wel weer een geslaagde theatervoorstelling )
                      waarschijnlijk nog beter dan de ( Muppet show )
                      Nu nog een paar wethouders erbij en ze hoeven niet meer te vergaderen .

                      Opmerking


                      • zo iets als waldorf & statler ?
                        https://youtu.be/3aK-IZRGwUY
                        Iets te oud voor re-educatie
                        iets te jong voor afdanking
                        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                          zo iets als waldorf & statler ?
                          https://youtu.be/3aK-IZRGwUY
                          We kunnen ergens blij zijn met Kitty ondanks dat ze soms langdradig is
                          heeft ze haar huiswerk altijd op orde.
                          alleen als ze haar punt gehaald heeft dan moet ze stoppen.
                          en verder zie .de nieuwe ster van vandaag

                          Opmerking


                          • Antonius
                            je staat vandaag in de nieuwe ster.. 28-03-2024

                            Opmerking


                            • Geen idee waar jij het over hebt, want ik heb niemand een interview of foto gegeven.
                              En lees ook geen DNS
                              Iets te oud voor re-educatie
                              iets te jong voor afdanking
                              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                                Geen idee waar jij het over hebt, want ik heb niemand een interview of foto gegeven.
                                En lees ook geen DNS
                                staat uitgebreid in dns de nieuwe partner van Mestreech oline ....mestreech online wordt ook vernoemt

                                Alarmbrief over gezondheid bleef vertrouwelijk
                                Het gaat over bacteriën en schimmelsporen alsook opgedroogde uitwerpselen van dieren. Die worden namelijk door de gemeentelijke schoonmaakploegen ’s ochtends vrolijk en onachtzaam verspreid.​
                                Last edited by Ton.2014; 28 maart 2024, 12:11. Reden: aanvulling

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X