Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Huizenregistratie in Maastricht

    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Het opschonen van oude gegevens is JUIST in onze tijd heel lastig als je in de databases van derden terecht bent gekomen.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 januari 2023, 00:21. Reden: redactie en aanvulling

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
      Jodenstraat 3-7


      Nr. 3 bezat in 1927 een gevelsteen met het opschrift 'In den Beer'. Tussen haakjes heeft de opsteller van het register (gemeentearchivaris Blonden?) hieraan toegevoegd: 'succedentium' = vervangend (?).
      De vervangende gevelsteen "De Beer" was afkomstig van het vroegere logement "De Beer" in de Rechtstraat 25, dat afgebroken werd bij de doorbraak van "de Percee" in 1881.

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
        Huizenregistratie in Maastricht
        2. een kaartsysteem bij de gemeente (gemeentehuis) van de bewoningsgeschiedenis van huizen in de stad, dat mogelijk nog steeds wordt bijgehouden.
        Beide bestanden zullen vanwege de privacywetgeving voorlopig onbereikbaar blijven voor buitenstaanders. Maar misschien heeft Buro4 nog iets aan de gemeentelijke registratie, als men tenminste toegang krijgt? ?
        Het rare is natuurlijk wel dat je bij bepaalde woningbouw corporaties in Maastricht een dergelijke geschiedenis verplicht bent te overhandigen. Dat moest ik als nieuwe burger ook en ontdekte dus die fouten in de bestanden. Ook betreffende een historisch onderzoek dat in veel gevallen verplicht aangeleverd moet worden bij een omgevingswetvergunning aanvraag.

        Ik heb het nog eens nagevraagd aan het burgerloket bij het Gemeentehuis bij desbetreffende diender. Antw: Over de AVG en database gegevens mogen we niks zeggen.
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • Stadsronde Burgerparticipatie tijdens domeinvergadering Algemene Zaken

          Afgelopen dinsdag, 17 januari 2023, was er een domeinvergadering Algemene Zaken (zie Agenda).
          Tijdens deze vergadering was een stadsronde gepland voor de Participatieverordening (oftewel formeel: Verordening participatie Maastricht 2022).

          Overigens hebben enkele buurtplatforms/netwerken ook al hun op- of aanmerkingen schriftelijk ingediend. Deze op- of aanmerkingen zijn ook terg te vinden in het overzicht van de agenda.

          Wat is nog eens een stadsronde?welke onderwerpen niet") en zeker met art. 3 ("op welke manier kan worden geparticipeerd" ) van de Verordening participatie Maastricht 2022
          Daarmee zullen de meeste participatie-invloeden teniet worden gedaan (vrees ik).
          ?
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Opmerking


            • Het antwoord van het Buurtnetwerk Kommelkwartier, hoewel dit antwoord niet direct was op de bijeenkomst van de stadsronde van afgelopen dinsdag 17 jan. 2023, heeft dezelfde strekking als de meeste kritiek die afgelopen dinsdag te horen was.
              In de bijdrage van BuurtBalans van afgelopen dinsdag was de kritiek min of meer hetzelfde.

              Ook de inbreng van bewonersvereniging Jekerkwartier had een soortgelijke strekking en de mondelinge inbreng van Argus, het buurtnetwerk van het Statenkwartier, was zeker niet erg positief.
              Kortom, de gemeente(raad) heeft nog veel werk voor de boeg wil ze de burgerparticipatie serieus nemen.

              Mijn advies zou zijn...... stop met al dat gedebatteer rond de participatieverordening !!
              Dat kan overigens niet, want er ligt een wettelijke verplichting.
              Maar wat ik gewoon wil zeggen is dat je als politiek informeel contact moet hebben met je achterban en andere betrokkenen.
              Als je ergens een idee over hebt adviseer ik om zich direct te richten tot de (burger-)gemeenteraadsleden met een brief of mail.
              Mijn ervaring is dat je bijna altijd direct een antwoord krijgt.
              Hoewel..... het CDA is de laatste tijd niet scheutig met antwoorden.
              Van de meeste andere partijen krijg ik vrijwel direct een reactie.

              Zorg dat er een (informeel) gesprek tot stand komt en doe dat niet volgens de lijnen van een verordening. Dat zal meestal niet werken.
              Gelukkig kun je in maart 2026 over de inzet van de gemeenteraad weer een oordeel geven

              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Hallo Pier u weet hoe het werkt ,dankzij uw steun heb ik kunnen aantonen na vele jaren hoe het gemeente beleid werkt .
                Mijn grootste vergissing was 2002 in te stappen als lid buurtbelang gem Maastricht
                .Met de gedachte dat ik iets kon betekenen voor buurt belang.

                Het grootste bewijs was het stuk over gemeente beleid in 2012 ......

                ZIE de topic kommelkwartier oa OMBUDSMAN kapittelt Gem Maastricht.

                een mooi stuk geschreven door u
                En nog steeds mijn grote waardering voor een eerlijk/rechtuit persoon . onze Pier .
                Last edited by Ton.2014; 22 januari 2023, 18:59. Reden: een letter vergeten (D)

                Opmerking


                • Raadsvergadering 31 januari 2023

                  Over anderhalf uur, om 17.00 uur, begint de raadsvergadering. De agenda is HIER te vinden en kan live worden gevolgd.
                  Opmerkelijk is dat er nog geen motie is ingediend en er "slechts" 2 bespreekpunten zijn.

                  De rest zijn hamerstukken dan wel nieuwe benoemingen.

                  Als het een beetje meezit is Pier vanavond vroeg thuis....
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Raadsvergadering 31 januari 2023
                    De raadsvergadering begon om 17.15 uur.
                    Dit i.v.m. drie indrukwekkende In Memoriam van respectievelijk Peter Vrehen, Kim Rekko en Gerard van Rens, voorafgaande aan de vergadering.
                    Daarna ging het snel.
                    Om 17.35 uur begon men aan het laatste agendapunt, Meerjarenprogramma Veiligheid 2023-2026.

                    Dit werd om 17.43 uur met 29 tegen 2 stemmen aangenomen.

                    En dus kan Pier naar huis.. !!!
                    Last edited by Pier; 5 april 2023, 16:08.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Burgemeester neemt deel portefeuille wethouder over.

                      Tijdens de raadsvergadering van 31 januari 2023, deelde wethouder Frans Bastiaens (SPM) mee dat het voltallige college na rijp beraad een portefeuillewisseling zal doorvoeren.
                      Gezamenlijk is men tot de conclusie gekomen dat de portefeuille van wethouder Alex Meij (PVM)

                      Daarom wordt de portefeuille Jeugdzorg m.i.v. morgen, tijdelijk waargenomen door burgemeester Annemarie Pen-Te Strake.

                      Dat een deel van de portefeuille van Alex Meij wordt doorgeschoven naar een ander lid van het college van B&W is volledig terecht.
                      Wethouder Alex Meij, die de jeugdzorg erg ter harte neemt, was voor een aanzienlijkdeel van zijn tijd bezig met Jeugdzorg
                      De portefeuille van Alex Meij omvatte, naast Jeugdzorg, verder nog
                      Sociale zaken en armoedebeleid
                      Arbeidsmarktbeleid
                      Gezondheid
                      Vastgoed en grondbeleid
                      Personeel en organisatie
                      Stadsdeelwethouder Maastricht Noord (Borgharen, Itteren, Limmel, Nazareth, Beatrixhaven, Meerssenhoven)
                      5e loco-burgemeester.

                      Dat was/is met afstand - naar mijn mening - de meest omvattende portefeuille, al was het alleen al vanwege het feit dat naast de perikelen in de Jeugdzorg ook de (energie)armoede momenteel enorm is toegenomen.

                      Overigens is de timing wel erg ongelukkig.
                      Voorafgaande aan de raadsvergadering was er namelijk een demonstratie in het Mosae Forum, naar ik heb begrepen genitieerd door de SP, van Xonar tegen alle bezuinigingen in ....... de Jeugdzorg.
                      Alex Meij was de wethouder die erop werd aangesproken. Alleen wist toen nog niemand, de direct betrokkenen natuurlijk daargelaten, dat een uur later bekend zou worden gemaakt dat de portefeuille Jeugdzorg met ingang van morgen, 1 februari 2023, tijdelijk zou worden overgeheveld naar de burgemeester.
                      Last edited by Pier; 5 april 2023, 16:10. Reden: Tekst deels verlorenm gegaan bij update maart 2023. Tekst teruggeplaatst
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Daarom wordt de portefeuille Jeugdzorg m.i.v. morgen, tijdelijk waargenomen door burgemeester Annemarie Pen-Te Strake.
                        ?
                        Bijna 70 en onvermoeibaar! Ik ben elke keer weer trots op haar, als ik haar hoor op de radio (als nieuwscommentator, waar ze regelmatig voor wordt gevraagd). Ze is altijd goed geinformeerd, ze weet wat er speelt in Nederland, ze kan dingen tegen elkaar afwegen, en ze kan het ook nog eens onder woorden brengen. Wat een kanjer!
                        Last edited by Pier; 5 april 2023, 16:05. Reden: Tekst teriggeplaatst. Is deel verloren gegaan bij update maart 2023

                        Opmerking


                        • ik krijg tranen in mijn ogen als ik het stuk lees van E! loco
                          ze weet wat speelt in Nederland.

                          OOK in Maastricht ?
                          even geheugen op frissen .
                          ps
                          enig idee hoeveel slag offers er zijn geestelijk en financieel.
                          Met name door Elandjes waar zelf in die elandjes twee verschillende werkwijze zijn
                          de een werkt volgens de wet ..en de ander volgens (ons kent ons.)

                          maar ja
                          dit zal wel verwijderd worden .. gr ton .

                          lees het stukje van pier maar eens (ombudsman )er is in al die jaren niks veranderd.

                          Ombudsman kapittelt gemeente Maastricht
                          Started by Pier, 8 september 2012, 00:36?



                          Maastricht -

                          Annelies Hendrikx
                          Gisteren om 15:18.


                          Wat Kusters aantrof toen hij een jaar geleden begon in Maastricht, was een ambtelijke organisatie die tien jaar stil had gestaan en het moet doen met verouderde systemen. Een organisatie die te zeer bestaat uit eilandjes, waar bijna elke afdeling zijn eigen bedrijfsvoering doet.
                          Achterstanden

                          Lees ook: Dik twee ton tekort na fiasco ambtenarenfusie Zuid-Limburgse steden

                          Nerveus

                          Vacaturestop

                          ?
                          Last edited by Ton.2014; 31 januari 2023, 23:01.

                          Opmerking


                          • Gemeente herkent zich niet in beeld dat er alcohol (structureel) wordt verkocht aan minderjarigen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Alcoholgebruik binnen horecaondernemingen door kinderen jonger dan 18 jaar

                            Op 1 december 2022 werden door de PvdA-fractie (Addie Redmeyer en Jean Pellaers) schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.
                            De volledige vraagstelling is HIER te lezen.

                            Samengevat:
                            "(..)
                            [I]
                            Afgelopen maandag, 30 januari 2023, heeft de burgemeester, samen met wethouder Alex Meij (PVM), bovenstaande vragen beantwoord van de PvdA.
                            Zie HIER.

                            In grote lijnen zegt de gemeente dat het Team Handhaven Openbare Ruimte (THOR) "slechts sporadisch een overtreding heeft geconstateerd".
                            Maar, zo vervolgt het antwoord "Op basis van uw signaal zullen wij op korte termijn steekproefsgewijs enkele horecagelegenheden controleren op de verkoop aan minderjarigen. Mocht daarbij het door u geschetste beeld bevestigd worden, dan kan dat aanleiding zijn onze werkwijze daarop aan te passen."

                            Ik vrees dat THOR het vanaf vrijdag 17 februari 5 dagen er druk zal hebben

                            Mijn persoonlijke conclusie, op basis van het volledige antwoord van de gemeente, is dat de constatering van de PvdA geen hele hoge prioriteit heeft bij Handhaving.
                            Daar kan ik mij wel in vinden.
                            Maar, mensen die een ander mening hebben kan ik ook wel begrijpen.
                            Last edited by Pier; 20 maart 2023, 16:21. Reden: Tekst aangepast ivm een mogelijke bug
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Lex Vos wordt raadslid voor GroenLinks

                              Lex Vos, een van origine zelfstandig klassiek musicus en webdesigner uit (tegenwoordig) Heer, wordt het nieuwe raadslid van GroenLinks in de Maastrichtse gemeenteraad.

                              Lex Vos was bij de laatste verkiezingen de nummer 7 van de lijst van GroenLinks en behaalde 24 stemmen.
                              Hij is 4 jaar burgerraadslid voor GroenLinks geweest en krijgt de portefeuille Afvalbeleid, Milieu en Economie.
                              Hij neemt daarmee grotendeels de portefeuille van Kim Rekko over.

                              Tijdens de raadsvergadering van 28 februari 2023 zal hij worden bedigd.

                              Het feit dat Lex Vos het nieuwe raadslid wordt impliceert ook dat Gert-Jan Krabbendam, Menno Janssen en Saskia Hermens afzien van hun recht om weer zitting te nemen in de Maastrichtse gemeenteraad.​
                              Last edited by Pier; 20 maart 2023, 16:20. Reden: (Deels) onzichtbaar geworden tekst herplaatst cq weer zichtbaar gemaakt
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Bennie van EST: Als je je kandidaat stelt en wordt gekozen, dan heb je een mandaat van en verplichting naar de kiezer"

                                December 2016, Scharn
                                Een vijftigplusser, tot op dat moment zwevende kiezer, spreidt alle verkiezingsprogramma's van de landelijke politieke partijen voor zich uit en vergelijkt. Dit met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2017.
                                Na lang goed afwegen weet hij het zeker. Het verkiezingsprogramma van 50PLUS is het programma dat het dichts bij hem staat. Zijn besluit staat vast, zijn stem gaat naar 50PLUS.

                                Als hij daarover met zijn vrouw in gesprek gaat, vraagt zijn vrouw waarom hij eigenlijk geen lid van 50PLUS wordt?
                                Hij is zo bezig met de politiek en het buurtplatform Wijckerveld, dat dit misschien een goed moment is om politiek actief te worden.
                                Zo gezegd, zo gedaan!

                                Bennie van Est wordt lid van 50PLUS. In de zomer van 2017 informeert hij of 50PLUS wellicht meedoet aan de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018.
                                Dan gaat het snel.
                                Hij wordt voorgedragen als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen en op 29 maart 2018, direct na de officiële opening van de Willem-Alexandertunnel, eindigt zijn werk als lid van het buurtplatform, spoedt hij zich naar de gemeenteraad en wordt hij geïnstalleerd als enig 50PLUS gemeenteraadslid in Maastricht.

                                https://www.maastricht50plus.nl/nl

                                Het kan dus snel gaan.
                                Sterker nog, bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 staat Bennie van Est op de 18de plaats op de kieslijst van 50PLUS en haalt hij 1.485 stemmen. Dat is landelijk, qua stemmenaantal, de 5de plaats!
                                In maart 2022 wordt Bennie herkozen als gemeenteraadslid en nu is hij ook kandidaat, 2de plaats, op de kandidatenlijst van 50PLUS bij de aankomende Statenverkiezingen in Limburg.
                                https://www.limburg50plus.nl/nl
                                (tekst gaat verder onder de poster)


                                Stel U wordt gekozen als Statenlid, met plek 2 niet geheel ondenkbaar, blijft u dan gemeenteraadslid in Maastricht?
                                "Als je je kandidaat stelt en wordt gekozen, althans zo zit ik erin, dan heb je een mandaat van en een verplichting naar de kiezer. Ik vind dus dat je daar niet voor moet weglopen. Dat geldt zowel voor mijn mandaat in Maastricht als eventueel voor de Provincie. Dus ik zal beide functies gaan combineren. Dat zal heel veel tijd kosten, maar dat is de consequentie voor het aanvaarden van die plaats.

                                Het valt mij in de raadsvergaderingen op dat u altijd goed voorbereid bent en vaak de vinger op de juiste plek weet te leggen.
                                "Goed voorbereid deelnemen aan een vergadering is wel het allerminste. Dat doe ik overigens niet alleen. Wij hebben een zeer stabiele fractie van burgerraadsleden en fractiemedewerkers. Dus, voor een vergadering hebben wij alles al uitvoerig besproken en zien wij soms oneffenheden in een dossier. Dat stel ik dan vaak aan de kaak, hetgeen niet betekent dat wij niet constructief (mee)werken aan voorstelen en/of besluiten.

                                En dankzij de inbreng van de fractie kan 50PLUS in alle grote en ingewikkelde dossiers meespreken?
                                "Nou, het zit anders. Als wij als gemeenteraad in debat gaan met de wethouder, wordt hij ondersteund door de ambtelijke organisatie. Zij weten veel meer en zijn veel beter ingeschoten in het onderhavige dossier. Het is praktisch onmogelijk dat een partij/fractie zoveel expertise kan hebben als de ambtenaren. Maar we beoordelen of het in onze ogen een goed voorstel is en met argumenten is onderbouwd. Daar stellen wij vragen over. Soms is onze inbreng klein, maar vaak wel essentieel.
                                We hebben 16 fracties in de gemeenteraad. Dat is veel. Maar dat hoeft geen probleem als het debat zich beperkt tot inhoudelijke bijdrage en niet slechts gedaan wordt om te profileren."


                                Maar mij valt ook op dat 50PLUS moties, vreemd aan de orde van de dag, zelden vooraf ondertekent.
                                "Dat klopt! En dat is heel bewust. Dit soort moties worden vaak kort voor een raadsvergadering ingediend. Dat houdt in dat wij vaak weinig voorbereidingstijd hebben. Het is verstandig om dan de argumenten ook van het college te weten alvorens te beslissen.
                                Niet zelden worden moties, naar onze mening, ingediend om zich (als partij) te onderscheiden. Men had net zo goed een schriftelijke vraag aan de wethouder kunnen stellen.
                                Maar goed.
                                Waar ik echter nog meer moeite mee heb is om in de 1ste termijn al aan te geven dat men het een sympathieke motie vindt en de motie steunt. Dat is opmerkelijk!
                                Ze luisteren dus niet naar alle argumenten van de andere partijen in de eerste termijn. Dat is wel het minste wat je kunt doen. In de 2de termijn kun je altijd nog zeggen dat je, alle argumenten gehoord hebbende, voor een motie stemt.
                                Ik, althans onze fractie, vind dus dat je altijd zorgvuldig moet zijn en naar alle argumenten moet luisteren"


                                Is het als eenmansfractie niet bijzonder moeilijk om alle ballen in de lucht te houden?
                                "Zeker! Dat kan alleen met een perfecte fractieondersteuning. En juist dat hebben wij. Vergeet ook niet dat wij alles, m.u.v. het ontwerp van onze websites, doen zonder professionele inhuur. Alles gebeurt door vrijwilligers?
                                Los van het feit dat ik als eenmansfractie in de gemeenteraad zit, zit ik ook nog in het presidium, ben ik vicevoorzitter van de commissie Begroting & Verantwoording, de agendacommissie (vicevoorzitter Sociaal Domein) en ben ik 2de plv. voorzitter van de raadsvergadering."



                                Ik zag op internet dat u wordt voorgedragen voor de verkiezing van het beste raadslid 2023.
                                "(Lachend).. O ja!?! Dat wist ik echt niet. Vorig jaar ben ik ook voorgedragen. Dat is/wordt waarschijnlijk door een sympathisant gedaan. Heel leuk, maar ik weet er echt niets van.
                                Het zou fijn zijn als ik word gekozen, maar het gaat echt buiten mij om".
                                Last edited by Pier; 20 maart 2023, 16:08. Reden: Weggevallen tekst hernieuwd
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X