Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Raadsvergadering 19 april 2022 (3)

    Beide moties van de LPM zijn, zoals verwacht, niet aangenomen.

    - De motie voor het afschaffen van de Hondenbelasting is verworpen met 6 stemmen voor en 32 tegen
    - De motie om de Hondenbelasting om te vormen naar een baatbelasting (dus precies uitrekenen wat de "honden" in Maastricht kosten en dat bedrag belasten) haalde het met 5 voor en 33 tegen ook niet.
    Wel zei de wethouder, John Aarts (VVD), toe om zijn ambtenaren te laten uitzoeken wat de honden(faciliteiten) de gemeente jaarlijks kosten.
    Wellicht dat deze wetenschap in de komende begroting kan worden meegenomen en men wellicht dan andere keuzes kan maken.
    In zoverre hebben de moties van de LPM tenminste iets bereikt.

    Om 22.40 uur is de vergadering voorbij.




    Ik ben nu benieuwd wat het CDA, de PvdA, de Senioren Partij en de PVM - samen goed voor 16 zetels - gaan stemmen.
    Ze waren voor de verkiezingen dus nog voor het afschaffen van de hondenbelasting.
    En nu.....??
    DAT was voor de verkiezingen wederom blijk dat beloften /toezeggingen een wassen neus.is (((6stemmen voor)))

    En dan vindt men het vreemd dat steeds minder mensen gaan stemmen..
    nu maar afwachten hoe de woning nood
    en het studenten probleem wordt op gelost .waar het merendeel van de partijen de mond van vol hadden .(voor de verkiezingen ..)
    Last edited by Pier; 20 april 2022, 00:02. Reden: Quote goed gezet voor Ton.2014. Inhoudelijk niets veranderd!

    Opmerking


    • #17
      GroenLinks en LHBTI+'ers

      Los van alle coalitieperikelen waarin GroenLinks in Maastricht juist een hoofdrol speelt, of wellicht beter gezegd juist niet (zie topic gemeenteraadsverkiezingen 2022HIER te lezen.

      "GroenLinks Maastricht heeft met ontsteltenis kennisgenomen van de spreekkoren tijdens de wedstrijd Nederland-Duitsland op 30 maart dit jaar in Amsterdam. Het thuispubliek scandeerde tijdens de wedstrijd meerdere keren massaal "Alle Duitsers zijn homo". Onze fractie was geschokt. (...) .
      En het (toekomstige) college moet dat regelen.

      Sorry, maar - hoe goed de bedoeling van GroenLinks ook is - hier krommen mijn tenen van!
      Daar moet nu een duurbetaalde ambtenaar een antwoord op verzinnen en de wethouder moet daar tijd voor vrijmaken.

      Ik hoop dat het antwoord van het college zal zijn dat men belangrijkere zaken te doen heeft.
      Laat GroenLinks een spandoek, 20 meter voor of achter de finish, ophangen met daarop een LHBTI+ vriendelijke tekst en dat is het.

      Wat mensen en/of partijen toch niet allemaal verzinnen om aandacht te krijgen


      .

      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #18
        Een kat in het nauw doet rare sprongen.
        Deze activiteit miste ik in de gemeente RAAD...

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Vragen over Oorlogsmonument MemorielaanHIER te vinden.

          De VVD-fractie heeft een vraag gesteld over het Oorlogsmonument in de Memorielaan
          https://maastricht.parlaeus.nl/user/...emorielaan.pdf
          en
          Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG
          (...) Toen ik het de laatste keer (2014; zal nu wel niet beter zijn) zag was het een aanfluiting; zeker de helft van de platen door baldadigheid vernield en daarmee ook een groot deel van die teksten verdwenen. Het restant overwoekerd door hoog opschietend onkruid, wat blijkbaar ook ooit de bedoeling was (leven dat vrij en onbeknot kan opgroeien). Nodigde niet bepaald uit om er een beetje respect voor te hebben.
          Fraai kon ik het niet vinden.
          Vandaag, 28 april 2022, heeft het college geantwoord op de vragen van de VVD.
          (zie HIER)

          Samengevat:
          - Het oorlogsmonument wordt niet verwijderd.
          - De kosten in de laatste 2 jaren waren ongeveer 4.500,- euro voor onderhoud en herstel;
          - verwijdering van het kunstwerk wordt op dit moment niet overwogen, maar we gaan wel in afstemming met de kunstenares een voorstel doen voor een vandalismebestendiger alternatief of aanpassing van het monument.

          De bedoeling is dat het monument op 4 en 5 mei (2022) er prachtig bij ligt.

          Nog een opmerkelijk gegeven.
          De VVD-fractie had de schriftelijke vragen gericht aan wethouder Gert-Jan Krabbendam (o.a. ruimtelijke ordening), maar het antwoord kwam (namens) wethouder Frans Bastiaens (o.a. cultuur).
          Zal wel toeval zijn, niet?
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #20
            De Partij van de Dieren en FvD...... aandacht hiervoor op MestreechOnline?

            Pier zit een beetje in dubio.
            Daarom wil ik graag de mening van onze lezers horen.

            Hoewel ik altijd probeer objectief te zijn zal ik niet verhullen dat de ene partij of wethouder mij meer aanspreekt dan de andere.
            Toch denk ik dat ik altijd een redelijke weergave van de wekelijkheid heb gegeven.
            Na de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen maart zitten we echter met een enorme versnippering en is er een partij die ik het liefst helemaal niet bespreek, nml. het FvD.
            Ik heb ook het voornemen om deze partij hier geen podium te geven.
            Als iemand daar anders over denkt heeft hij/zij, wat mij betreft, hier alle vrijheid om FvD wel te bespreken. Ik zal daar niets tegenin brengen en/of aandringen op censurering voor zover de fatsoensnormen uiteraard niet in het geding zijn.

            Een andere partij waar ik helemaal niets mee heb is de Partij voor de Dieren.
            Maar ja.... ze hebben wel 2 zetels in Maastricht, dus ze hebben een zekere achterban.
            Ook hier geldt dat iedereen vrij is om op MestreechOnline de PvdD wel in de schijnwerper te zetten.
            Ik zal het niet doen, althans dat was mijn voornemen.

            Maar nu toch mijn twijfel.
            In tegenstelling tot FvD komt de PvdD wel moet goed onderbouwde vragen. Vragen die bij mij de tenen doen krommen, maar die wel goed onderbouwd zijn.
            Zo heeft de PvdD in Maastricht vandaag een vraag gesteld over de bestrijding van de Eikenprocessierups.
            (zie: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...aan_banden.pdf)
            Is dit nu iets waar wij ons, met alle problemen in de wereld, druk over moeten maken?
            De voorstanders zullen zeggen: "Ja, want daar begint het en als je er niet direct bij zit, worden we binnenkort vergiftigd en is het te laat voor dier.... en mens"
            Persoonlijk zeg ik: "Waar hebben we het over...... het is slechts een hele vervelende rups en het zou goed zijn als gemeenteambtenaren hun tijd aan relevante dingen besteden ipv het beantwoorden van deze vragen".

            Dus..... zeg het maar!
            Last edited by Pier; 10 mei 2022, 14:42.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #21
              Kitty Nuijts (LPM) wil cash kunnen betalen bij zwembad

              De Liberale Partij Maastricht (lees: Kitty Nuyts), heeft gisteren een schriftelijke vraag gesteld aan het college van B&W over het feit dat het klaarblijkelijk niet meer mogelijk is om cash te betalen voor de toegang tot het Geusselt-zwembad.
              De vragen zijn via bijgevoegde link te lezen: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...eusseltbad.pdf
              Het is een korte brief, die ik maar integraal afdruk:

              We hebben vragen gekregen waarom er niet meer met contant geld betaald kan worden bij het
              Geusseltbad terwijl het toch een wettig betaalmiddel is. Het levert problemen op bij bijvoorbeeld
              kinderen die willen gaan zwemmen en geen pinpas mee kunnen nemen of volwassenen die om een
              of andere redenen geen pinpas hebben of een computer.
              1. Is het wettelijk toegestaan om betalen met contant geld te weigeren?
              2. Er zijn nogal wat bezwaren om kinderen met een pinpas naar het zwembad te sturen
              die willen zwemmen. Welke oplossing heeft u voor deze groepen?
              3. Komen er veel bezwaren binnen over het niet meer contact kunnen betalen?
              4. Biedt u toch een mogelijkheid om contact te betalen?


              Ik kan alleen maar zeggen dat ik het helemaal eens ben met hetgeen Kittty Nuyts hier naar voren brengt.

              Ben benieuwd naar het antwoord!
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Kitty Nuijts (LPM) wil cash kunnen betalen bij zwembad
                De Liberale Partij Maastricht
                Ik kan alleen maar zeggen dat ik het helemaal eens ben met hetgeen Kittty Nuyts hier naar voren brengt.
                Ben benieuwd naar het antwoord!
                Pier ik moest er even over nadenken, want zoals jij weet gingen wij kinderen naar het Sportfondsenbad aan de Wilhelminasingel met een abonnement op naam dat onze Pa voor ons had gehaald en betaald.
                Hij zou dat tegenwoordig net zo makkelijk online hebben besteld opdat wij geen cash mee over straat moesten nemen. Want er werden wel vaker kinderen voor het sportfondsenbad door anderen overvallen en van hun zwemgeld beroofd. Ja zo was het vroeger. Simpel.
                Geld meedragen is niet meer simpel.
                Zo worden tegenwoordig instellingen en bedrijven nog steeds overvallen voor de cash. Die overvallen worden ook steeds gewelddadiger hetgeen we niet moeten willen.
                Contactloos betalen met pinpas is zeker niet veiliger als je een pinpas bij je moet hebben en denkende aan al die plofkraken van geldautomaten en berovingen op straat maar als we cashloos kunnen opereren met betrekking tot het geldverkeer is dat veel beter.

                Ook voor het Geusseltbad dat geen SAFE moet installeren of een medewerker naar de bank moet sturen. Geldtransport die het komt ophalen is extreem veel duurder.
                Gewoon een abonnement op naam.




                ik ben verguisd

                Opmerking


                • #23
                  Ik heb gistermorgen even empirisch onderzoek gedaan bij het Geusseltbad.
                  Bij een buitentemperatuur van tegen de 30 graden was dat geen straf.

                  De vriendelijke dame achter de "kassa" beaamde dat men niet meer contact kan betalen en had ook al begrepen dat daar wat vragen over waren.
                  Ze was vrij laconiek rond deze ophef.
                  Volgens haar betaalde sowieso slechts 5% van de bezoekers nog contact. Dus zij ziet geen probleem.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                  (...)
                  Hij zou dat tegenwoordig net zo makkelijk online hebben besteld opdat wij geen cash mee over straat moesten nemen. Want er werden wel vaker kinderen voor het sportfondsenbad door anderen overvallen en van hun zwemgeld beroofd. Ja zo was het vroeger. Simpel.
                  Geld meedragen is niet meer simpel. (...)
                  Ik volg Antonius helemaal en ben het wel met hem eens.
                  Maar toch....
                  Tenzij ik iets gemist heb is de euro (cash) gewoon ons wettelijk betaalmiddel.
                  Dat kun je, zeker als (semi-)overheid niet negeren.
                  Los daarvan zijn er - helaas - nog mensen die analfabeet dan wel digibeet zijn.
                  Deze mensen hebben geen laptop, PC of smartphone, dan wel kunnen deze techniek niet inzetten om iets te kopen.

                  Dat het voor de bedrijfsvoering van een (semi-)overheidsinstelling niet handig is om nog cashgeld te ontvangen is zeker waar, maar dat kan/mag nooit een excuus zijn om cashgeld te weigeren.
                  Ik vind dus dat het mogelijk moet zijn om cash een zwembadkaartje te kunnen kopen.
                  Is dit een halszaak? Neen, maar het is netjes om dat fatsoenlijk te regelen.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Ik heb gistermorgen even empirisch onderzoek gedaan bij het Geusseltbad.
                    Los daarvan zijn er - helaas - nog mensen die analfabeet dan wel digibeet zijn.
                    Deze mensen hebben geen laptop, PC of smartphone, dan wel kunnen deze techniek niet inzetten om iets te kopen.

                    Natuurlijk moet er een fatsoenlijke regeling zijn of komen. Dat ben ik helemaal eens met jou Pier
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • #25
                      Misschien een ideetje.... mijn vrouw sport net zoals Kitty
                      bij de pelikaan.
                      Ze heeft twee pasjes, Eentje om binnen te komen
                      en eentje waar je om de zoveel tijd een bedrag laat opzetten voor
                      je natje en droogje . dus

                      probleem opgelost .

                      Opmerking


                      • #26
                        Kennismaking met Menno Janssen, fractievoorzitter GroenLinks

                        Eerder deze week, Maastricht ging gebukt onder bijna tropische condities, sprak ik de fractievoorzitter van GroenLinks, Menno Janssen.

                        Menno is, wat mij betreft, een a typische GroenLinkser.
                        Daarover later meer.

                        Menno nam eind maart/begin april 2022, via mail, contact met mij op n.a.v. een opmerking van mij op MestreechOnline dat ik Menno (nog) niet ken.
                        (Zie HIER.)

                        Dat Menno reageerde vond ik al opmerkelijk, want buiten Gert-Jan Krabbendam, reageerde nooit iemand van GroenLinks op mijn op- of aanmerkingen dan wel mails.
                        Menno en ik spraken af dat we ergens medio april een kopje koffie zouden drinken.
                        De afspraak werd gemaakt vr GroenLinks te horen kreeg dat ze geen deel meer uit zou maken van de toekomstige coalitie. Dat verdict viel op 13 april 2022.
                        De afspraak tussen Menno en mij werd 2x verschoven, al was er (waarschijnlijk) geen causaal verband tussen het verschuiven van onze afspraak en het buiten de boot vallen van GroenLinks bij de coalitie.

                        Hoe dan ook, toen ik Menno trof, was het te warm voor koffie en werd het suikerhoudende frisdrank.
                        Uiteraard was en ben ik erg nieuwsgierig naar de geschiedenis en de voortgang rond de (in)formatie en mn. de rol van GroenLinks in dit hele proces. Dit kwam in ons gesprek ook wel ter sprake, maar wat de (in)formatieperikelen betreft zal ik tzt een of meerdere postings schrijven.
                        Ik wil eerst een van de hoofdpersonen - tegen wil en dank -, Gert-Jan Krabbendam, spreken.

                        Terug naar mijn kennismaking met Menno.

                        Een van mijn grootste kritiekpunten richting (landelijke) leden van GroenLinks en D66 is dat zij nog nooit een fabriek van binnen hebben gezien, laat staan dat ze buiten werkbezoeken spreken met mensen die moeten zien rond te komen met een inkomen op bijstandsniveau.

                        Wat blijkt, Menno weliswaar met een kleine nuance herkent zich in dit beeld.
                        En wat maakt Menno nu zo a typisch GroenLinks?
                        Menno spreekt, al dan niet beroepshalve als medewerker van het FNV, deze mensen wel en vertelt mij welke ellende hij te horen krijgt van deze mensen.
                        Binnen de FNV is Menno werkzaam als organizer voor de campagne Voor 14, waarbij de doelstelling is om het wettelijk minimumloon te verhogen naar 14 euro!
                        Als hij de vaak schrijnende armoede ter sprake brengt op (landelijke) GroenLinks-bijeenkomsten ziet hij (te) vaak onbegrip bij zijn gesprekspartners.
                        Het is ook een van de drijfveren van Menno om dat in ieder geval (lokaal) te veranderen.

                        Menno bekent vroeger op de SP gestemd te hebben. Samenwerking tussen GL en de SP - maar ook andere linkse partijen - ligt dichter bij Menno dan de landelijke tendens van samenwerking met de PvdA, die hij als te eenzijdig ervaart. Al wil hij zich daar ook wel aan committeren. Menno juicht toe dat samenwerking wordt gezocht met partijen waar GroenLinks veel standpunten mee deelt.
                        Overigens haast hij zich om erbij te vermelden dat de flirt die er in Maastricht is of was tussen GL en SP niet uit zijn koker komt, maar dat hij de samenwerking tussen GL en SP weliswaar nog in een aftastende fase wel ziet zitten.
                        Per slot van rekening zullen GL en SP, zoals het er nu naar uitziet, samen het motorblok vormen van de (linkse) oppositie in Maastricht.

                        Wat Menno ook niet onder stoelen of banken steekt is het feit dat GL Maastricht uit het lood is/was geslagen door het feit dat ze niet meer terugkeren in de nieuwe coalitie.
                        Dat was/is een mokerslag, waarvan men nu even moet herstellen.
                        Hij looft enkele Maastrichtse GL-leden die vrij snel de knop weer konden omzetten, maar bij hem en enkele andere leden duurde het wat langer.
                        Inmiddels is het ingedaald en hervindt Menno zijn motivatie.
                        De ambitie is om in 2026 de grootste partij in Maastricht te worden. Uiteraard kunnen daar landelijke en/of externe factoren een grote rol in spelen, maar dat laat onverlet dat lokaal alles op alles moet worden gezet om dat bereiken.

                        Ons gesprek duurde ruim 2 uur.
                        Twee uur waarin ik (voor het eerst) een GroenLinkser sprak die daadwerkelijk oog heeft voor de sociaal-economische zwakkeren in onze samenleving en deze mensen ook daadwerkelijk kent.
                        Voor mij in ieder geval een verheldering

                        Zou D66 (in Maastricht) ook nog zo'n lid hebben?​
                        Last edited by Pier; 5 april 2023, 16:59.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          GroenLinks en LHBTI+'ers

                          Los van alle coalitieperikelen waarin GroenLinks in Maastricht juist een hoofdrol speelt, of wellicht beter gezegd juist niet (zie topic gemeenteraadsverkiezingen 2022HIER te lezen.
                          (...)

                          Sorry, maar - hoe goed de bedoeling van GroenLinks ook is - hier krommen mijn tenen van!
                          Daar moet nu een duurbetaalde ambtenaar een antwoord op verzinnen en de wethouder moet daar tijd voor vrijmaken.

                          Ik hoop dat het antwoord van het college zal zijn dat men belangrijkere zaken te doen heeft.
                          Laat GroenLinks een spandoek, 20 meter voor of achter de finish, ophangen met daarop een LHBTI+ vriendelijke tekst en dat is het.

                          Wat mensen en/of partijen toch niet allemaal verzinnen om aandacht te krijgen
                          Het college van B&W, i.c. wethouder Anita Bastiaans (thans VOLT), heeft gelukkig geantwoord in de geest van wat ik voorstelde nml. "Ik hoop dat het antwoord van het college zal zijn dat men belangrijkere zaken te doen heeft."

                          De brief met het volledige antwoord van de wethouder is HIER te vinden.
                          Belangrijkste antwoord was:
                          "Als College besteden we aandacht aan diversiteit en inclusie in onze samenleving, maar we gaan niet over een dergelijke specifieke invulling van een evenement. Wij zullen uw suggestie doorgeven aan de organisatie."
                          oftewel..... "we hebben belangrijkere zaken te doen"
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #28
                            In het Mestreechs gebruikt men het woord kwatsj. Men is nog in staat om bepaalde kleuren zwembroeken te willen ontraden.

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              oftewel..... "we hebben belangrijkere zaken te doen" ?
                              En tijdens de leemte tot 7 juni / 13 juni is er geen controle op de kliek ambtenarij en het reilen en zeilen van hen!
                              Want ze hebben beslist belangrijkere zaken te doen zoals grote subsidie bedragen mislopen omdat ambtenaren die aanvraag procedures veel te lastig vinden.


                              Presentatie nieuw akkoord op 7 juni
                              Waarom moeten we als Maastrichtenaren zoveel betalen in die gemeente Maastricht? Waarom heeft men grote gaten in de begroting?
                              Omdat men voor verschillende lopende en toekomstige projecten geen subsidies aanvraagt uit de potjes die er zijn en dus de begroting zelve belast.
                              Ja formeren is belangrijker, gezien de quote van Bastiaans dan 'n competent besturen en beheren van budgetten.

                              Overigens nam ik uit het Topic Verkiezingen 2022 de data over omdat het hier niet eerder ter sprake gekomen was.
                              ik ben verguisd

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                                In het Mestreechs gebruikt men het woord kwatsj. Men is nog in staat om bepaalde kleuren zwembroeken te willen ontraden.
                                men zegt eigenlijk ; Leim
                                ipv Kwatsj
                                ik ben verguisd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X