Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • PvdA wil onderzoek naar kabelgoottegels

    Zowel op 4 maart als op 7 mei 2024 stelden respectievelijk Maren Slangen en Henri Borgignons, namens de PvdA-fractie, (vervolg)vragen aan verantwoordelijk wethouder John Aarts over het mogelijk aanleggen van kabelgoottegels.

    Wat zijn kabelgoottegels eigenlijk?
    Kabelgotentegels zijn een mogelijke laadoplossing voor bewoners/ondernemers die geen parkeergelegenheid hebben op eigen terrein, maar wel graag hun voertuig willen opladen op de openbare weg, gebruik makend van hun eigen, private elektriciteitsaansluiting.​


    Straat in Daalhof met zgn. rijtjeshuizen waar dus mogelijk kabelgoottegels, volgens de PvdA​, een oplossing zouden
    kunnen zijn voor een mogelijke laadoplossing voor bewoners.


    De PvdA in Maastricht heeft het college van B&W, ic. verantwoordelijk wethouder John Aarts (VVD), gevraagd of deze bereid is te onderzoeken of de kabelgoottegel in Maastricht kan worden ingevoerd, dan wel er een proef/pilot met kabelgoottegels kan worden gedaan?​

    Claims en verrommeling
    Het antwoord van de wethouder, op 19 maart 2024, was glashelder.
    ' Nee, ik zie verlengde private aansluitingen (VPA’s) met behulp van kabelgoottegels of andere technische oplossingen als ongewenste laadoplossingen in de openbare ruimte.
    De belangrijkste argumenten hierbij zijn:
     Voorkomen van verrommeling van de openbare ruimte.
     Aansprakelijkheidsrisico’s voor de gemeenten bij (private) kabels door de openbare ruimte,.
     Risico op claimgedrag van de parkeerplaats door de betreffende bewoner.
     Kosten/verantwoordelijkheden voor het aanbrengen, beheren en eventueel verwijderen van de voorziening, bijvoorbeeld bij verhuizing van de bewoner.
    ​ '

    Onbeheersbaar
    Wethouder John Aarts geeft aan dat de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht), omdat ze van mening zijn dat het toestaan van VPA’s op termijn
    onbeheersbaar wordt en tot ongewenste situaties leidt​, recentelijk nog hebben aangegeven dat VPA’s niet toegestaan worden.
    Met deze wetenschap, nml dat VPA’s op termijn geen oplossing zijn, is de verantwoordelijke wethouder van mening dat we het organiseren van een pilot geen zin heeft.
    Dat leidt enkel tot grotere uitdagingen en vragen van bewoners die dit ook willen​.

    Kosten € 400,-
    De PvdA is niet gelukkig met de antwoorden van de wethouder.
    In een serie vervolgvragen (no. 2024.01517) stelt de PvdA Maastricht dat, juist in een tijd waarin de overheid elektrisch rijden willen stimuleren, het afhouden van een pilot onwenselijk is.
    Zo faciliteren Hoekse waard, Zeist, Dongen, Soest, Zevenaar, Hilversum, Westland, Heemstede, Terneuzen, Bernheze en Loon op zand deze mogelijkheid wel.
    Een aansluiting via een kabelgoottegel kost gemiddeld € 400,- .

    Burenruzie
    Hoe sympathiek het idee van de PvdA ook is, kan ik mij wel voorstellen dat het aanleggen van VPA's in de praktijk tot (buren)ruzies leidt.
    Pak het voorbeeld van boven getoonde willekeurige straat in Daalhof.
    Kabels gewoon over het trottoir tot aan de straat cq het parkeervak leggen is (terecht) verboden.
    Vanaf de voorgevel wordt dus een kabelgoottegel getrokken naar het parkeervak voor de deur. Maar ja, het bezoek van de buurman heeft daar geen weet van en parkeert hun auto op de plek van de VPA. Of misschien parkeert de buurman, die elders in de straat geen vrije parkeerplek meer ziet, er wel.
    Dat levert (op termijn) een (buren)conflict op. Dat is haast onvermijdelijk.
    Dan heb ik het nog niet eens over kwaadwillende buren die willens en wetens hun auto op de plek van een VPA zetten.

    Toekomst
    Anderzijds kun je redeneren dat er vanaf pakweg 2035, als wellicht het merendeel van alle auto's elektrisch is, we een gigantisch probleem hebben om al die auto's op te laden bij de openbare laadpalen. Dan zouden kabelgoottegels wellicht een goede oplossing zijn, maar dat kan volgens mij alleen als de parkeerplek voor de deur legaal geclaimd kan worden. En dat gaat natuurlijk gepaard met een vergunningstelsel en zal niet goedkoop zijn. Daarmee verdwijnt wellicht de gehoopte winst van de aanvrager van de kabelgoottegel.
    Ik denk daarom dat de enige oplossing in de (toekomstige) techniek moet worden gezocht. Het opladen van een auto in minder dan pakweg 5 minuten bij een openbare laadpaal die dan in vrijwel iedere straat zal staan.





    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Click image for larger version

Name:	IMG_3832.jpg
Views:	165
Size:	588,5 KB
ID:	107254 Click image for larger version

Name:	IMG_3832.jpg
Views:	183
Size:	588,5 KB
ID:	107255 Click image for larger version  Name:	IMG_3743.jpg Views:	0 Size:	548,3 KB ID:	107253 Een slecht idee
      dit word moord en doodslag
      een voorbeeldje st servaasbolwerk na 18,00 geen plaatsje meer te krijgen.
      dank zij de werk/denkwijze gemeente,
      Met volle overgave laad stations lease auto,s en deel auto,s als panne stoelen uit de grond.
      dan ook nog de verandering van de straten onder andere Polvertorenstr
      alle plaatsen zowel betaalt als vergunning houders weg
      daarvoor in plaats enkel brekers. .
      Dat was het .

      tweede foto gratis vijver voor de deur ja voor 7 a 8 ton krijg je iets extra,s

      Opmerking


      • Pier,
        deze zijn niet verboden en kun je dus ook snel weghalen of in de voortuin kieperen. Rolstoel en rollator geschikte kabelbrug.

        Click image for larger version

Name:	Screenshot_2.png
Views:	183
Size:	563,5 KB
ID:	107257
        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
          Pier,
          deze zijn niet verboden en kun je dus ook snel weghalen of in de voortuin kieperen. Rolstoel en rollator geschikte kabelbrug.

          Click image for larger version

Name:	Screenshot_2.png
Views:	183
Size:	563,5 KB
ID:	107257
          Ik kan mij voorstellen dat deze kabelbruggen gebruikt gaan worden, maar betwijfel of dit juridisch mag.
          Ik weet zeker dat Maren Slangen en Henri Borgignons deze postings op MestreechOnline lezen en wellicht iets met deze tip kunnen.

          Wordt ongetwijfeld vervolgd.....
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Kijk in de AVOI staat er niets over.

            Binnen de gemeente nemen burgemeester en wethouders een besluit op een aanvraag tot het uitvoeren van werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van (ondergrondse) infrastructuren (kabels of leidingen), conform de vigerende Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI)
            Maar ik doelde hier op tijdelijke voorzieningen die goed gemarkeerd en zelfs begaanbaar zijn. Een kabel aan een laadpaal naar de auto is ook een struikel gevaar voor slechtzienden of in het donker.

            Dat doen ze zelf ook met kabelbruggen op de vrijthof als er kermis is of preuvenemint.
            Ze moeten het misschien nog aanvullen in hun gemeentelijke verordening. Dat zal best...
            Overigens is dit lastig thema al enkele jaren geleden aangesproken en zelfs op het NOS journaal geweest. Het netwerk is overvol en nieuwe laadpalen heel moeilijk te voorzien in de steden.

            Ik hoor het van Slangen en Bourgignon
            Iets te oud voor re-educatie
            iets te jong voor afdanking
            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

            Opmerking


            • Domeinvergaderingen Algemene Zaken en Sociaal 14 mei 2024

              Morgenavond, 14 mei 2024, staat vanaf 17.00 uur de domeinvergadering Algemene Zaken op de agenda.
              Voor de agendapunten zie HIER.

              Om 19.00 uur begint in de oude raadszaal in het Stadhuis op de Markt de domeinvergadering Sociaal.
              De agendapunten van deze vergadering zijn HIER te vinden.

              Algemene Zaken / Demonstratierecht
              Geheel in het teken van de actualiteit staat op de agenda van Algemene Zaken een Informatiesessie Demonstratierecht.
              Allereerst zal een afvaardiging van Amnesty International een presentatie houden over het recht op demonstreren en landelijke knelpunten die optreden bij de uitoefening van dit recht. Vervolgens zal vanuit de gemeente Maastricht een toelichting gegeven worden over demonstraties in de gemeente Maastricht.
              De presentatie van Amnesty International is HIER​ te zien.
              De aansluitende presentatie van de gemeente Maastricht is Hier te bekijken.

              Sociaal
              Bij de domeinvergadering Sociaal worden ook wel twee interessante agendapunten besproken, namelijk
              - Regiovisie Geweld in Afhankelijkheidsrelatie
              en
              - Presentatie plan van aanpak eenzaamheid.

              Geweld in Afhankelijkheidsrelatie.
              Gemeenten hebben in de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties de regierol voor wat betreft het socialedomein.
              Op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning zijn gemeenten verantwoordelijk voor de ketenaanpak op het gebied van geweld in afhankelijkheidsrelaties. Naast preventie, zijn gemeenten ook verantwoordelijk voor de bestrijding, de aanpak en nazorg van kindermishandeling.
              De bedoeling van het agendapunt is dat de raad - op 28 mei 2024? - akkoord gaat met het Raadsvoorstel 33-2024 over de Regiovisie 'Samen sterk, iedereen veilig'.

              Eenzaamheid in Maastricht
              In het kader van GALA/Eén tegen Eenzaamheid werd de Lokale aanpak Eenzaamheid Maastricht 2023-2025 opgesteld.
              De twee actielijnen van de Lokale aanpak eenzaamheid Maastricht zijn:
              1. Meer bewustwording in de samenleving over eenzaamheid;
              2. Meer maatschappelijk initiatief tegen eenzaamheid.

              Morgenavond zal een presentatie (powerpoint) worden getoond Eenzaamheid.

              In Maastricht zeggen 5 op de 10 inwoners last te hebben van gevoelens van eenzaamheid. Dit aldus volgens de website: https://www.waarstaatjegemeente.nl/m...ard/gezondheid
              De gemeente Maastricht wil hier iets aan doen.

              Welke vergadering heeft de voorkeur?
              Helaas kan ik mij niet splitsen en kan ik maar 1 domeinvergadering tegelijk bijwonen.
              Naar welke vergadering gaat de voorkeur uit?
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Lijkt mij dat het sociaal aspect voor den Burger meer inzicht zou kunnen opleveren dan het juridisch gedoe over demonstratierecht geneuzel.

                Demonstreren doen "ze" toch legaal of illegaal als ook met geweld of zonder.

                Maar het is uw namiddag / avond.
                Iets te oud voor re-educatie
                iets te jong voor afdanking
                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                  Maar ik doelde hier op tijdelijke voorzieningen die goed gemarkeerd en zelfs begaanbaar zijn. Een kabel aan een laadpaal naar de auto is ook een struikel gevaar voor slechtzienden of in het donker.
                  Click image for larger version

Name:	laadpaal_oei.jpg
Views:	152
Size:	125,8 KB
ID:	107264

                  even nog ter illustratie
                  Iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afdanking
                  m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                  Opmerking


                  • Je zult maar een gewone benzine auto hebben. Click image for larger version

Name:	IMG_3923.jpg
Views:	131
Size:	539,1 KB
ID:	107266

                    Opmerking


                    • Kabelgoottegels of wellicht wegklapbare laadpaal?

                      Zoals reeds op 11 mei 2024 hier ter sprake werd gebracht en waarbij enkele MestreechOnline-leden meedachten, bleek mijn veronderstelling dat de indieners van de vragen over de kabelgoottegels, de PvdA, wel mee zouden lezen op MO gelukkig volledig terecht

                      Tijdens de dinerpauze van de domeinvergadering van gisteren, 14 mei 2024, werden mij de (on)mogelijkheden voor het wel/niet aanleggen van deze kabelgoottegels nog eens uitgelegd.
                      ' Zeker ', zo gaf fractievoorzitster van de PvdA Maren Slangen aan, 'zijn er 'beren op de weg'. Maar ongetwijfeld zijn er ook wijken of delen van wijken in Maastricht te vinden waar het aanleggen van deze kabelgoottegels wel mogelijk zijn en waar - naar alle waarschijnlijkheid - geen (buren)ruzies zullen ontstaan.
                      Daarom wil de PvdA dat de gemeente in ieder geval op die plekken begint met het aanleggen van kabelgoottegels als tenminste geïnteresseerden dat aanvragen
                      ! '

                      Wegklapbare laadpaal
                      Overigens kwam ook ter sprake dat in Belgie er een serieuze variant is op de kabelgoottegels. Kennelijk is het in Belgie mogelijk om een wegklapbare laadpaal vanaf de dakgoot over het trottoir te hangen tijdens het opladen van je elektrische auto.
                      Deze variant is overigens wel duurder en kost minstens 1.299 euro, zonder het laadpunt zelf.
                      Ook hiervoor moet men wel toestemming vragen aan de stad of gemeente, want bepaalde voorschriften zouden overhangende kabels kunnen verbieden.
                      (zie https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...or-rijwoningen )

                      Dus wellicht dat de PvdA nog eens met vervolgvragen komt over de wegklapbare laadpaal-variant
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Wel goed dat er nog eens naar gekeken wordt.
                        Maar een wegklapbare laadpaal waar men onderdoor moet lopen is qua risico analyse gewoon een onding. Ja objectieve risico analyses is iets wat te weinig mensen kennen.

                        Eenmalig het bedrag voor 50€/meter kabelbrug uitgeven over het bestaande "ongeroerde" trottoir lijkt de meest uitvoerbare oplossing.
                        Last edited by Antonius; 16 mei 2024, 12:00.
                        Iets te oud voor re-educatie
                        iets te jong voor afdanking
                        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                        Opmerking


                        • Domeinvergadering Sociaal 14 mei 2024

                          In de afgelopen tijd heb ik wel eens kritiek gekregen van Maastrichtse gemeenteraadsfracties dat ik te weinig aandacht besteedt aan (de dossiers in) het sociaal domein.
                          Die kritiek is en was volledig terecht!

                          Belangrijk, belangrijker..... sociaal domein!
                          Laat er absoluut ook geen misverstand over bestaan dat ik de zaken die in het sociaal domein worden besproken heel belangrijk vind!
                          Afgelopen dinsdag ben ik dan ook naar de domeinvergadering Sociaal gegaan.
                          Deze domeinvergadering vond plaats in de oude Raadszaal van het Stadhuis op de Markt.

                          Belangrijkste agendapunten waren agendapunt 5 Regiovisie geweld in afhankelijkheidsrelatie en agendapunt 6 Presentatie plan van aanpak Eenzaamheid 2023-2025.
                          Nogmaals, hele belangrijke punten, maar......

                          Saai, saaier..... sociaal domein....
                          Ik heb niet de hele zit van de vergadering kunnen uitzitten.
                          Dat had
                          enerzijds ermee te maken dat de vergadering maar duurde en duurde en iedere partij, er waren 14 van de 16 partijen aanwezig, zo nodig zijn of haar visie wenste te geven over het agendapunt en
                          anderzijds dat de bewaakte fietsenstalling op de Markt al om 21.30 uur sluit en ik mijn fiets dus moest ophalen. Gelukkig......

                          Gisteren en vandaag heb ik wel stukken teruggekeken van de vergadering.
                          GroenLinks raadslid Mark Mulders attendeerde mij erop dat het tegenwoordig ook kan via YouTube


                          Voorwerk
                          Feitelijk is/was geen enkele aanwezige partij tegen bijvoorbeeld het raadsvoorstel (33-2024) over de regiovisie Samen Sterk, Iedereen Veilig over de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties, maar toch werd daar meer dan een dik uur over gesproken.
                          Dat op zich is ook knap, maar vooral dood- en doodsaai.
                          En dat het saai is doet niets af van het feit dat het wel heel belangrijk is, maar mij lijkt dat zoiets, indien men het voorwerk wat meer achter de schermen zou doen, ook in 15 minuten kan worden besproken en afgehamerd.
                          Maar ja..... het voorwerk wat meer achter de schermen doen is natuurlijk niet spectaculair en - zo is het helaas wel! - win je daar ook geen stemmen cq kiezers mee.

                          Wethouder Jeroen Hoenderkamp
                          Overigens een heel groot compliment voor de relatief nieuwe wethouder Jeroen Hoenderkamp
                          Click image for larger version  Name:	Jeroen%20Hoenderkamp_DSC_0201.JPG?h=9cf5edda&itok=rgJ3tzgJ.jpg Views:	34 Size:	155,8 KB ID:	107278

                          Het lijkt erop dat hij helemaal ingeschoten is in de dossiers en dat hij vooral heel rustig en beschaafd antwoord geeft op alle (in mijn ogen overbodige en soms onzinnige) vragen en/of opmerkingen.

                          Ik weet niet of ik nog vaak een verslag ga geven vanuit het Sociaal Domein.
                          Misschien ben ik daar gewoon niet geschikt voor.
                          Het zijn zeer serieuze onderwerpen en er is weinig ruimte voor humor of wellicht zie ik die humor gewoon niet.
                          Er zijn dus theatervoorstellingen in ons vrijwel wekelijks gemeentelijk theater van de lach die mij niet kunnen boeien.
                          Helaas...... maar nogmaals zonder af te dingen op het enorme belang van dit domein!

                          Vacature
                          Dus.... als iemand anders het sociaal domein-verslag voor zijn rekening wil nemen zou dat heel fijn zijn
                          Last edited by Pier; 20 mei 2024, 08:31.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Nu ja, als ik die youtube beelden en alle vragen alsook antwoorden hoor dan vallen mij de schoenen ook uit.
                            Maar laat ik wel eerlijk zijn als ik mijn zus over het sociale domein hoor spreken of mijn vader die er meer dan 40 jaar mee te maken had dan hoor ik liever de kennis en kundigheid en verhalen van mijn vader erover. Die kende de mensen waar hij mee te maken had in het sociaal domein en zorgde voor een samenhang.

                            Die liep naar zijn werk en terug en groette elke Maastrichtenaar en maakte een praatje als het nodig was.
                            Dat deed hij in de overtuiging dat je ook een hand moest uitstrekken aan de andere mensen.
                            Personal Jesus - Johnny Cash
                            Last edited by Antonius; 19 mei 2024, 07:50. Reden: mensen
                            Iets te oud voor re-educatie
                            iets te jong voor afdanking
                            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                            Opmerking


                            • Sorry Kitty........
                              (Domeinvergadering sociaal 14 mei 2024)

                              Je kunt veel beweren en/of zeggen over Kitty Nuyts, maar laat voorop staan dat Kitty een sociaal hart heeft en zich altijd inzet voor het dierenwelzijn (in Maastricht).
                              Is er ergens sociaal onrecht en/of komen dieren in het nauw, Kitty Nuyts zal te vuur en te zwaard de verdediging op zich nemen.
                              Het is dus ook niet raar dat Kitty Nuyts aanwezig is als raadslid van de Liberale Partij Maastricht (LPM) bij de domeinvergadering Sociaal.

                              Publieke tribune
                              Zoals ik in een eerdere posting op 17 mei 2024 al aangaf was ik er ook.
                              Deze domeinvergadering vond plaats in de oude raadszaal in het stadhuis op de Markt.
                              Kennelijk is het sociaal domein niet gewend dat er veel pers naar hun vergadering komt, want er is geen tafel in de zaal aanwezig waar je kunt gaan zitten met je laptop of Ipad en/of je schrift voor het maken van aantekeningen.
                              Daarom ging ik maar op de publieke tribune zitten op de tweede rij. Vrij onhandig overigens.

                              Links voor mij zat zo ongeveer de hele fractie van de Seniorenpartij, direct voor mij Youri van Mullem, burgerraadslid van de SP en rechts voor mij Petra Moonen, burgerraadslid van 50Plus.
                              Links naast mij zat Thomas Elliot, burgerraadslid van de PvdA en rechts naast mij een vrouw die ik (nog) niet kende.

                              Dat heb ik nu weer.....
                              Zoals ik in de eerdere posting al aangaf was het een belangrijk, maar vooral saai debat.
                              Je probeert dan toch te zoeken naar wat lichtpuntjes en/of wat komische noten. Op dat laatste ben ik altijd wel extra alert.
                              Als Kitty Nuyts aan het woord komt weet je dat ze in de zgn Koninklijke vorm gaat spreken over 'wij vinden' en 'ons valt op' etc... etc.....
                              Dat is komisch, want Kitty Nuyts is het enige lid van de vereniging LPM.
                              Ze vormt een eenmansfractie en heeft (momenteel) geen burgerraadsleden. En als zich burgerraadsleden aanmelden, zijn ze binnen een paar maanden weer vertrokken.

                              De website van de LPM ( https://liberalepartijmaastricht.nl/ ) vermeldt ook geen (verenigings)bestuur.
                              Als enig contactpersoon voor vragen- en/of opmerkingen kun je alleen terecht bij..... Kitty "wij/ons" Nuyts.

                              Tja.... als Kitty dan in de pluralis majestatis-vorm spreekt kan ik het niet nalaten om daarover een opmerking te mompelen.
                              En dat had ik op de publieke tribune beter niet kunnen doen.....

                              Niet dat iemand zich daar ogenschijnlijk aan stoorde, want niemand hoorde het cq vond het erg, maar.......

                              Schorsing
                              Na agendapunt 5 was er een kleine schorsing van 5 minuten en verliet ik even de oude raadszaal.
                              Vermoedelijk heeft mijn rechter buurvrouw toen een sprint ingezet richting Kitty Nuyts en geklaagd over het feit dat ik een of meerder opmerking(en) had gemaakt over de pluralis Majestatis.
                              Ik kan en zal het niet ontkennen. Ik had dit niet mogen doen, hoewel..... de waarheid spreek ik wel

                              In ieder geval toen ik weer de zaal binnenkwam werd ik gelijk aangesproken door Kitty Nuyts, daarbij wijzend naar de buurvrouw van mij op de publieke tribune.
                              De buurvrouw had bij haar geklaagd over mijn opmerkingen.
                              Als je aangesproken wordt door Kitty Nuyts moet je weten dat je er geen woord tussen krijgt.
                              Dus toen ze mij duidelijk verstaan had gegeven dat ik moest stoppen, wilde ik mij nog verontschuldigen!
                              Maar zoals gebruikelijk luistert Kitty alleen naar zichzelf en beende ze gelijk na haar tirade weg

                              Nieuw lid?
                              Misschien heb ik die avond wel kennis gemaakt met een nieuw aanstaand bestuurs- of fractielid van de LPM...... maar let op mijn woorden. Lang zal dat niet duren
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Extra domeinvergadering Fysiek 27 mei 2024 - Huurschuldsanering MVV krachtens WHOA

                                Ogenschijnlijk wordt het een drukke week voor onze gemeenteraad.
                                Vandaag een extra domeinvergadering over MVV, morgen, 28 mei 2024, een reguliere raadsvergadering en woensdag een extra raadsvergadering om de uitkomst van de domeinvergadering van vandaag formeel te bekrachtigen.

                                Lijkt allemaal heel druk, maar de werkelijkheid is - volgens mij - dat het allemaal allang in kannen en kruiken is rond MVV en de extra domeinvergadering van vandaag enkel en alleen voor de bühne is.

                                GroenLinks-fractie lijkt verdeeld
                                De partij die de laatste weken altijd openlijk pleitte tegen steun voor MVV blijkt nu verdeeld te zijn.
                                Coen van der Gugten, de fractievoorzitter van GroenLinks zal vanavond een uitvoerige toelichting geven. " Ik heb altijd gezegd dat GroenLinks tegen steun is voor MVV. Maar ik zei daarbij dat we het nog uitvoerig zouden bespreken in onze fractie. Dat is gebeurd en vanmiddag hebben wij, voorafgaand aan de domeinvergadering, weer even (kort) overleg.

                                Wat het standpunt van GroenLinks zal worden zal ik uitvoerig toelichten tijdens de domeinvergadering.
                                We hebben met drie belangrijke punten van doen in deze:
                                1 - De emotie. Ook ik heb wel eens een wedstrijd bezocht van MVV. Door mijn onwetendheid kwam ik ook nog in het vak van de harde kern terecht, dus ik weet wat emotie rond MVV betekent.
                                2 - Ongeveer 10 jaar geleden was het standpunt van de gemeenteraad heel helder. MVV kreeg toen financiele steun, maar met de opmerking dat het de laatste keer zou zijn.
                                3 - Iedere keer wordt (onterecht?) de gemeenteraad voorgehouden dat het redden van MVV (op termijn) goedkoper is dan het failliet laten gaan van MVV.

                                Kortom, als GroenLinks-fractie bekijken we alle standpunten uitvoerig.
                                In deze afwegingen kan het zijn dat de fractie verdeeld raakt en daar zal ik vanavond uitvoerig op ingaan. Dus luister vanavond maar goed naar wat ik, namens de fractie, zal zeggen!


                                Nu ook nog de leidende oppositiepartij in dit dossier rond de BVO (Betaalde Voetbal Organisatie) MVV verdeeld lijkt, is het wel duidelijk. MVV wordt financieel gesteund door de gemeente, zeker nu er een Maastricht Collectief is dat zich hard zal maken voor de redding van MVV.

                                Nieuwe trainer
                                Overigens pakt de PR-machine van MVV het perfect aan. Tot vandaag was MVV namelijk nog zonder trainer voor het seizoen 2024-2025. De contract met de zittende trainer, Maurice Verberne, werd niet verlengd en de nieuwe trainer was nog niet bekend.
                                De tegenstanders van de (gemeentelijke) steun hadden hier wellicht een punt kunnen scoren. Immers, wie steunt er nu een BVO terwijl die BVO nog geen trainer heeft voor het komende seizoen.
                                Maar MVV maait snel even het gras weg voor de voeten van diegenen die dit punt willen scoren, om in voetbaltermen te blijven.
                                De Nieuwe Ster (DNS) heeft vandaag de primeur ' uit betrouwbare bron ', dat Edwin Hermans (50) de nieuwe hoofdcoach van MVV wordt. Hermans gaat samen met Davy Heymans een duo vormen (zie HIER).

                                Betrouwbare bron
                                Dat DNS beschikt over een goede infopositie bij (het nieuwe collectief van) MVV is wel duidelijk. Zo had DNS ook de primeur dat er een Maastrichts Collectief (in de maak) was om MVV te redden.
                                Het lijkt erop dat DNS hiermee de andere media aftroeft en als de informatie van ' betrouwbare bron ' over Edwin Hermans klopt, dan wint DNS voorlopig de mediastrijd om de beste informatiepositie rond MVV.

                                Vanavond dus waarschijnlijk een drukbezochte domeinvergadering Fysiek met de nodige uitleg van MVV en een politiek debat met waarschijnlijk weinig spannende nieuwe inzichten.
                                MVV lijkt (financieel) klaar voor een nieuwe start met wederom financiele steun van de gemeente Maastricht.
                                Ik verwacht wel dat
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X