Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen zaken in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Correctie op Verdwenen in Capucijnenstraat: actief in jaren 40/50
    70 café
    72 kruideniersartikelen Hitz

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht

      Volgens de overlevering was dit versje te lezen op het pand Langs het Kanaal 29 (=Van Hasseltkade), waar ook de gevelsteen IN DEN ENGEL uithing (herplaatst Jekerstraat 33).


      Volgens mij is hier de originele plaats te zien waar IN DEN INGEL in de gevel zat. Het huis ernaast werd bewoond door mijn overgrootouders. Mijn overgrootmoeder Johanna Hensen (25-02-1854-18-03-1929) was ook cafe eigenaar. Zijn woonde op nummer 28.
      Groete

      Erik

      Opmerking


      • Everdi is het mogelijk de foto groter te plaatsen? Ik herken de Van Hasseltkade of Langs de Maas, maar dan houdt het voor mij op!!
        Kompleminte

        Toller

        Opmerking


        • Beste leden, hier nog wat aanvullende informatie betreft Andries Corsius. op de grote foto van # 393. Mijn vader en 2 van zijn zussen hebben de vrouw herkend als zijnde hun oma. Bij hun ouders (mijn grootouders) hing een foto van die vrouw thuis. Zij was getrouwd met Andries Corsius. Nu heb ik een art. gevonden dat hij echter in 1913 al is overleden, vandaar dat er van hem niet veel meer vermeld stond.
          Andries Corsius
          1859 - 1913

          Geboren: 1859
          Maastricht


          Huwelijk: Huwelijk met: Carolina Dierickx (Diriks)
          17 mei 1882
          Maastricht
          Death registration: 21 apr 1913
          Overlijden: 19 apr 1913
          Maastricht

          Opmerking


          • Andries Corsius

            Oorspronkelijk geplaatst door rapkabouter Bekijk bericht
            Zij was getrouwd met Andries Corsius. Nu heb ik een art. gevonden dat hij echter in 1913 al is overleden, vandaar dat er van hem niet veel meer vermeld stond.
            Andries Corsius
            1859 - 1913
            1913 gestorven? Lijkt me sterk dat hij dan monter achter de tap kon staan van cafè Int Paradijs (foto #393) dat pas in 1922 !!! werd geopend.
            Als 1913 klopt (inderdaad zo vermeld in wie is wie) dan kan de man op de foto dus NIET Andries Corsius zijn, maar wie is het dan wel?
            En wie is dan die A. Corsius die in 1922 het café opende?
            Last edited by Jef-VMG; 10 april 2016, 17:07.
            Kiek ins nao bove !
            http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
              Andries Corsius



              1913 gestorven? Lijkt me sterk dat hij dan monter achter de tap kon staan van cafè Int Paradijs (foto #393) dat pas in 1922 !!! werd geopend.
              Als 1913 klopt (inderdaad zo vermeld in wie is wie) dan kan de man op de foto dus NIET Andries Corsius zijn, maar wie is het dan wel?
              En wie is dan die A. Corsius die in 1922 het café opende?

              Wellicht zoon Adriaan Corsius (1891-1944). Hij was hoteleigenaar van beroep.

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht


                Wellicht zoon Adriaan Corsius (1891-1944). Hij was hoteleigenaar van beroep.
                Dat moet dan wel die A. Corsius zijn die in 1937 hotel-café Spoorzicht heropent, waarvan in de advertentie (#396) tevens vermeld wordt: v/h Paradijs.
                Maar als hij de (forse) man op de foto (#293) is, dan kan de foto onmogelijk van 1922 zijn (hij was toen pas 21 jaar en zo jong ziet hij er op de foto niet uit). En dan zou hij dan naast Carolina Diericks moeten staan? (volgens Rapkabouter).
                Het blijft een ondoorzichtig raadseltje, te meer daar Adriaan Corsius de zoon was van Johannes Hubertus Corsius (getrouwd met Maria Dierickx) en dan had je ook nog Andries Corsius (getrouwd met Carolina Dierickx). Jawel: twee broers Corsius die trouwden met twee gezusters Dierickx.
                Adriaan was dus de neef van Andries en Carolina was zijn tante.

                Mocht de man achter de tap toch Adriaan zijn, dan ligt het meer voor de hand dat de foto later gemaakt is (mogelijk bij zijn afscheid in 1937?) en dat de vrouw naast hem zijn echtgenote Maria Elisabeth Gidding is.

                Rapkabouter is dus weer aan zet
                Last edited by Jef-VMG; 12 april 2016, 11:21.
                Kiek ins nao bove !
                http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                  Drogisterij De Halve Maan. Zegt iemand dat nog iets?

                  Opmerking


                  • Het vroegere gevelteken van de halve maan aan de Grote Gracht.28.
                    Is bekend waar dat is gebleven?

                    Kiek ins nao bove !
                    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                    Opmerking


                    • Opmerking


                      • Ja, Grote Gracht 9. De naam is Kruijthof.

                        https://commons.wikimedia.org/wiki/C...8337_-_RCE.jpg
                        Last edited by Breur; 7 maart 2018, 13:39.

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht


                          Ja, Grote Gracht 9. De naam is Kruijthof.

                          https://commons.wikimedia.org/wiki/C...8337_-_RCE.jpg
                          Daaaaaanke. Dat is de zaak vaan Miep.

                          Opmerking


                          • Dao kaome veer vreuger altied. Altied lache bij Miep: ich waors toen e jaor of 20, en zie wow mich t vak liere, zoedat ich de zaak kos euvernumme want zie had gein kinder.Hub ich toch mehr neet gedoon.
                            Aoch had zie deks n braatsj aon heure moond, boedoor heur veul luij es de Krabbebek betitelde. Dao waors zie uiteraard neet blij met......
                            Zeet zuinig met water; drink miejer beer!

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Harrie Bekijk bericht
                              Coenegracht in de Kleine Staat
                              Schnabel in de Grote Staat
                              Sint Fiet in de Muntstraat
                              Goossens en Disco de Man, beiden in in de Muntstraat
                              de Harp in de Spilstraat
                              de twee dameshoeden zaken in de Koestraat
                              nog een boekenzaak, wiens naam ik vergeten ben in de M. Brugstraat
                              nog een heel bekende Meisjes & Dames kledingszaak ( naam weer vergeten... helaas) op de hoek Achter het Vleeshuis - Wolfstraat ( jaren 60 en 70)
                              Dagblad de Limburger in de Wolfstraat
                              Chinees restaurant in de Wolfstraat ( tegenover de Limburger)
                              Frituur Bollen in de St Pieterstraat
                              diverse cafe's waarvan de Old Dutch op de Vrijthof
                              Brillenzaak op de hoek Vrijthof - Grote Staat
                              Kousenhuis op de hoek Kleine Staat - Wolfstraat
                              Olivier op de Kesselskade
                              Stols in de Hoenderstraat
                              Piepehoes (de tabakzaak) op de Kesselkade
                              Rubberhuis op de Markt
                              Gemeente Spaarbank Maastricht op de Markt
                              Nutsbedrijven op de Maagdendries
                              de enige nachtkroegen in Maastrich vroeger :
                              de Bonte Koe in de Koestraat en de Royal ( nachtclub) in de Wolfstraat
                              DeeTax en Boytax (Pieterstraat)
                              Dameskapper in de M. Heidenstraat - Pieterstraat ( jaren 60 en 70)
                              de Lux op de Brusselsestraat en de MABI op de Kleine Gracht
                              Fietsenzaak op de Markt, naast het stadhuis
                              "American Store" in de Akerstraat
                              MABRO op het OLV plein
                              De Boytax lag op de Lage Kanaaldijk en daardoor in de flat van de Alfons Jeurissenstraat. De Citax ( Frans Wijenbergh ) lag op de Minkeleerstraat dus niet de Pieterstraat

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Peter van Hoorn Bekijk bericht

                                De Boytax lag op de Lage Kanaaldijk en daardoor in de flat van de Alfons Jeurissenstraat. De Citax ( Frans Wijenbergh ) lag op de Minkeleerstraat dus niet de Pieterstraat
                                Citax kan ik mij niet meer herinneren.
                                Maar volgens mij lag Deetax ook niet in de Sint Pieterstraat, maar in de Bogaardenstraat 51-53 te Maastricht.
                                In een advertentie van 30 september 1982 -via Delpher - dat men destijds het telefoonnummer 043-10645.

                                In de bewuste advertentie staan bijna alle oude taxibedrijven van 1982.
                                SjV REGIONAAL ZIEKENFONDS ZUID-LIMBURG Z.Z.L Vbh«^» Onderlinge Waarborgmaatschappij U.A. Adelbert van Scharnlaan 170 - 6224 JX MAASTRICHT Postbus 4182 - 6202 PB MAASTRICHT Telefoon: 043-625140 Wijziging systeem ZIEKENVERVOER PER TAXI ingaande 1-10-1982. Met ingang van 1-10-1982 is binnen het werkgebied van het ziekenfonds ZZL een afbakening tot stand gekomen voor het medisch noodzakelijke vervoer per taxi. Onze verzekerden kunnen vanaf 1 -10-1982 slechts gebruik maken van de taxiondernemers die gevestigd zijn in de sector waarin de verzekerde woonachtig is. Het werkgebied is verdeeld in drie sectoren tw.: sector 1: Gemeente Maastricht sector 2: Gemeente Eijsden, Margraten en (Slenaken-) Wittem sector 3: Gemeente Meerssen en Valkenburg a/d Geul (Berg en Terblijt) In onderstaande, tabel zijn de taxiondernemers met adres en telefoonnummer vermeld. HET IS RAADZAAM OM DEZE LIJST TE BEWAREN. Met ingang van bovengenoemde datum zijn voor het ziekenvervoer lagere tarieven van kracht geworden.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X