Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Mestreech kort&klein in 't nuijts

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    Ridderronde 2008

    Woensdag 6 augustus 2008 is er weer de traditionele Ridder Ronde van Maastricht.

    De start en finish vinden plaats voor het Theater aan het Vrijthof.
    Vervolgens loopt het parcours via de Bredestraat, Onze Lieve Vrouwe Plein, Graanmarkt, het Bat, Kesselskade, Hoenderstraat, Markt-Noord, Grote Gracht tot aan de Brusselsestraat, dan linksom richting Oude Tweebergenpoort, Keizer Karelplein en Vrijthof.

    Het parcours wordt afgesloten voor het verkeer vanaf 18:00 uur tot ca 22:45 uur.


    "Ridder" Jan Hoen (midden) tijdens de Ridder Ronde 2007.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #77
      Siep Miedema nederlands kampioen fietskoerier 2008

      120 kilometer per dag geen uitzondering.

      INTERVIEW
      Maastrichtenaar Siep Miedema Nederlands kampioen fietskoerieren.

      Siep Miedema uit Maastricht werd vorige week Nederlands Kampioen Fietskoerieren in Eindhoven.
      De stad is zijn werkveld, de kinderkopjes zijn z'n vrienden.
      Zijn fiets heeft maar één verzet.
      Geen versnellingen.
      Is ook niet nodig.
      Zelfs de Cauberg trotseert hij zonder.
      „Dan moet je gewoon harder trappen.”
      Zo eenvoudig is het.
      Op een drukke dag maakt hij bijna net zoveel kilometers als de tourrenners bij een lichte etappe.
      Voor de lol?
      Zeker, maar hij verdient er ook zijn brood mee.
      Als afgestudeerd cultuurwetenschapper leerde Siep Miedema twee jaar geleden Demarrage kennen.
      Het Maastrichtse koeriersbedrijf zocht fanatieke fietskoeriers en Siep had er wel oren naar.
      „Ik wilde even iets anders doen en dit kwam op het juiste moment”.
      Uiteindelijk wint hij er zelfs het Nederlans kampioenschap mee.
      In Eindhoven streden driehonderd koeriers uit alle Europese steden om de hoofdprijs.
      Bij het eindklassement werd Siep zesde, maar wel eerste Nederlander.
      „Het is vooral gezellig om eraan mee te doen.
      Dat ik zou winnen had ik niet verwacht.”
      Met de rood-wit-blauwe kampioenstrui mag hij het komende jaar zijn drukke koerierswerk doen.
      Want een dag uit het leven van een fietskoerier is hectisch.
      Tijd is schaars en alle verzendingen hebben haast.
      En dan komen er ook nog altijd ‘dingen tussen’.


      Siep Miedema als fietskoerier in de Nederlandse kampioenstrui.

      Maar de kersverse kampioen kent de fijne kneepjes van het vak.
      „Naast het gewone programma komen er altijd spoedklussen tussen.
      Dan gooi je de planning gewoon om.”
      Wat er zoal in zijn rugzak verdwijnt?
      „Brieven, veel brieven.
      Maar ook medicijnen of kleinere pakketjes.”
      Als zelfs de grote rugzak niet meer voldoende is, zijn er ook kleine karretjes die Siep achter zijn fiets hangt.
      „Zo ben ik eens met zes grote dozen door de stad gereden.
      Vijf achter in het bakkie en één op mijn stuur.
      Ook heb ik eens met een kerstboom gefietst door de stad.”
      Of dat geen gevaarlijke situaties oplevert?
      „Niet voor mij in ieder geval.”
      Rode lichten, voorrangswegen en verplichte rijrichtingen worden niet altijd even serieus genomen door de 'razende koerier'.
      „Maar wel zoveel mogelijk.”
      Omdat hij de stad en randgemeenten inmiddels op zijn duimpje kent, hoeft hij niet vaak te wachten.
      „Ik weet hoe de verkeerslichten werken en ik weet hoe druk het op welk moment is op een bepaalde route.”
      Zijn klanten zijn altijd blij als hij - gehaast - de pakketjes aflevert.
      „Mensen zijn altijd weer verrast dat het zo snel gaat."
      Die snelheid is mede te danken aan zijn omgebouwde baanfiets: die brengt hem binnen no-time op snelheid.
      „En dan moet je doortrappen.”
      Zijn werk verschilt niet zoveel van dat van profrenners.
      „Ik ken ook de papperige benen de ochtend na een zware dag.
      Maar er is maar één oplossing: fietsen.”
      Of hij wel eens schuivers maakt zoals Menchov tijdens diens enige ontsnappingspoging in de recente Tour de France?
      „Ja ik heb eens mijn sleutelbeen gebroken.
      Maar als je dat niet doet, tel je eigenlijk ook niet mee in de fietswereld.”
      Hij zegt het met lichte trots.

      © gazet De Limburger; 040808.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #78
        Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
        Hotels Maastricht: meer gasten én overnachtingen.

        Als het eerste kwartaal van 2008 maatgevend wordt voor de rest van het jaar, stevent Maastricht af op een nieuw record hotelovernachtingen.
        In januari, februari en maart schreven zich 120.800 mensen in bij een van de hotels in de stad: 79.200 Nederlanders en 41.600 gasten uit het buitenland.
        Ze waren goed voor 191.600 hotelovernachtingen, 18.800 meer dan in 2007 in de eerste drie maanden van het jaar.
        Vakantie in eigen land stijgt met 8%. Toegenomen brandstopprijzen en afgenomen koopkracht zijn vermoedelijke oorzaken. Maastricht zit 2% onder het landelijk gemiddelde...

        Opmerking


        • #79
          080808

          Ah, ach, acht!



          Het was echt letterlijk aanschuiven in het Maastrichtse stadhuis voor trouwparen die de voor Chinezen magische datum 08-08-08 ook hadden uitgekozen om elkaar het jawoord te geven.
          Op de cijfercombinatie kwamen dertig koppels af, veel meer dan op het populaire 05-05-05.
          De helft van de trouwlustigen koos het stadhuis uit als locatie voor hun grote moment.
          Trouwambtenaar Els Bude (midden) had haar handen vol om de huwelijksfile in goede banen te leiden.

          © foto Frits Widdershoven.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #80
            vijver bij Poort Waerachtig leegepompt


            © foto’s Johannes Timmermans

            Het gedeeltelijk leegpompen van de stadsparkvijver bij Poort Waerachtig in Maastricht leverde afgelopen 14 augustus 2008 een aantal verrassende vondsten op.
            De plas is de afgelopen jaren gebruikt om van alles en nog wat te dumpen.
            De oogst was royaal en gevarieerd: van een (nep)pistool tot een accu, van fietsen tot een ijzeren werktafel en van een brandkast tot telefoons.
            De verwachting is dat de komende dagen mogelijk nog meer wordt gevonden.
            Een medewerker van de gemeentelijke reinigingsdienst kwam zich op de hoogte stellen van de vervuiling en liet de
            meeste rommel vervolgens weghalen.
            De vijver is deels leggepompt omdat de beschoeiing moet worden vervangen.
            De palenrand die de oever markeert is rot.
            Een wand van beton gaat het hout vervangen, zoals al het geval is aan de zijde van Poort Waerachtig.
            Om funderingen te kunnen storten, moest het waterpeil worden verlaagd.
            Volgens een woordvoerster van het stadsbestuur wordt daarbij rekening gehouden met de vissenpopulatie in de vijver.
            Naar verwachting duurt het werk aan de nieuwe vijverwand minstens twee weken.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #81
              Inkom Maastricht 2008

              Van dinsdag 19 augustus tot en met vrijdag 22 augustus 2008 is er weer de jaarlijkse Inkom; de jaarlijkse introductieweek van de Universiteit Maastricht en de Hogeschool Zuyd.

              Tevens is er ook een eigen lokaal TV-kanaal met INKOM-journaals.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #82
                Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                Leers verwacht in 2008 te kunnen stoppen.

                Burgemeester Gerd Leers van Maastricht denkt in de loop van komend jaar [2008] op te stappen.
                Hij verwacht dat dan de drie grote projecten afgerond zijn, die hij per se nog af wil maken.
                Leers zei eerder al dat hij zijn tweede ambtstermijn als burgemeester van Maastricht niet vol zal maken.

                Hij kondigde aan te vertrekken als drie grote zaken achter de rug zijn: de sanering van woonwagenkamp Vinkenslag, de verplaatsing van de coffeeshops en de komst van een groot theater.
                Hij zegt nu te verwachten dat die projecten v??r 2009 kunnen worden afgerond, wat de weg voor zijn vertrek vrijmaakt.

                Sjef,

                deze foto is gekenmerkt met het watermerk "Mijn album"
                Echter is dit een commerciele foto, gemaakt door mij, in opdracht van een derde partij.
                Wil je deze foto OF verwijderen OF voorzien van mijn copyright (zoals Olijfje dat wel altijd doet) en de copy gebruiken gelinkt aan mijn website.. Momenteel wordt er een inbreuk gedaan op mijn copyright rechten.

                Kenneth Tan

                Opmerking


                • #83
                  Oorspronkelijk geplaatst door Kenneth Bekijk bericht
                  Sjef,
                  deze foto is gekenmerkt met het watermerk "Mijn album"
                  Echter is dit een commerciele foto, gemaakt door mij, in opdracht van een derde partij.
                  Wil je deze foto OF verwijderen OF voorzien van mijn copyright (zoals Olijfje dat wel altijd doet) en de copy gebruiken gelinkt aan mijn website.. Momenteel wordt er een inbreuk gedaan op mijn copyright rechten.

                  Kenneth Tan
                  Deze foto circuleert op diverse webpagina's; onder andere op de webpagina van Ut Wiecker Tribbenaol.
                  En daar staat geen naam van een fotograaf vermeld, noch dat het verboden is om foto's te downloaden.
                  Uit respect voor de copyrighthouder is de foto verwijderd.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #84
                    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                    Deze foto circuleert op diverse webpagina's; onder andere op de webpagina van Ut Wiecker Tribbenaol.
                    En daar staat geen naam van een fotograaf vermeld, noch dat het verboden is om foto's te downloaden.
                    Uit respect voor de copyrighthouder is de foto verwijderd.

                    Sjef, op mijn fiets staat ook niet geschreven dat je hem zomaar mag meenemen. Ik weet zeker dat jij weet hoe de spelregels in mekaar steken.
                    Ut Wieker Tribunaal heeft deze foto van mij gekocht (Ook alle andere gerelateerde foto's overigens).
                    Verder kan ik mij voorstellen dat je voor het gebruik van deze confronterende foto ook nooit toestemming zou krijgen om hem in deze context te publiceren.
                    Dus is het prima dat je hem hebt verwijderd.
                    Ik verleen overigens graag de toestemming dat mensen mijn foto's gebruiken. Wel is het gebruikelijk om eerst toestemming te vragen en de context van de publicatie te vermelden. Zie dit als richtlijn voor alle fotografen. Dat anderen dit niet doen, mag geen reden zijn hun gedrag als gangbaar te zien en het te immiteren.

                    Opmerking


                    • #85
                      Riad

                      Het RIAD spaart niemand.

                      De onderste steen moet nu boven.
                      Onder zware politiek druk zal minister Ronald Plasterk van Wetenschappen volgende week de oprichting van het Rijksinstituut voor Actie Documentatie (RIAD) aankondigen.
                      Belangrijkste opdracht: het schrijven van het standaardwerk Het Koninkrijk der Nederlanden in de Linkse Actie-oorlog (naar schatting 22 delen in 29 banden).
                      Zoals Aantjes ooit werd ingehaald door de letters SS, zo zullen alle Duyvendakjes uiteindelijk boeten voor hun foute verleden.
                      De eerste vooronderzoeken leveren alvast op:

                      • De ondertekening 'Jacqueline Kramer' is een milde vorm van de destijds in aksiekringen gebruikelijke kritiese spelling.
                      In de jaren tachtig was de linkse taalvernieuwing al enigszins op haar retour.
                      Een decennium eerder liet Cramer zich meestal 'Zjakkelien Kraamhur' noemen.
                      Aldus blijkt ze nog veel meer vreselijke pamfletten te hebben ondertekend.
                      • GroenLinks-leider Femke Halsema kleide op haar middelbare school een Sandinistische asbak tijdens de actie 'Potten bakken voor Nicaragua'.
                      • Premier Jan Peter Balkenende heeft in 1975 twee keer zijn moeder getutoyeerd.
                      • Een oude foto werpt nieuw licht op Rita Verdonks Nijmeegse verleden: ze stemde niet alleen één keer op de PSP, maar droeg destijds haar okselhaar tot op haar enkels en heeft daar tijdens ontruimingen van kraakpanden ook ME'ers over laten struikelen.
                      • VVD'er Jos van Rey handelt in strijd met zijn openlijk beleden politieke gedachtengoed door al sinds de jaren zeventig consequent links te rijden op de autosnelweg.

                      En specifiek voor Maastricht:

                      • Burgemeester Gerd Leers moet hoognodig zijn boekenverzameling gaan opschonen.
                      Gebleken is dat er boeken zijn aangetroffen van de Duitse onderzoeksjournalist Günter Wallraff, die overduidelijk blijk heeft gegeven te symphatiseren met alles wat "links" en "radicaal" genoemd mag worden.



                      • Voormalig wethouder en huidig raadslid Jan Hoen heeft menigmaal in de late nachtelijke uurtjes "Bhoe" geroepen.
                      Dit werd door de inmiddels wakker geworden inwoners van Maastricht als een zeer afschrikwekkend scheldwoord opgevat.
                      Jan Hoen bedoelde eigenlijk te zeggen: "Boe bin iech", als hij tijdelijk de weg kwijt was na een intensieve vergadering als voorzitter zijnde van de provinciale horecabond, waarbij het geelschuimend gerstennat rijkelijk vloeide.



                      • VVD raadslid Simona Maassen staat in het dagelijks leven bekend als een zeer warm, betrokken en ontwapenend iemand.
                      Maar in het verleden was dat toch een beetje anders.
                      Zij nam het woord "ontwapenend" toen al te letterlijk op, door zeer opzichtig een speldje te dragen van een 'gebroken geweertje', in linkse kringen een uiting van antimilitarisme.
                      Deze publieke affaire kon haar wel eens fataal worden, temeer daar zij "Manager Public Affairs" is in het dagelijkse beroepsleven.

                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • #86
                        moet nog steeds lachen om die smilie in het bericht over die python bij hotel vaeshartelt......



                        Overigens hoort mijn nieuws van de dag eerder thuis in de rubriek In Memoriam, maar ik plaats het toch even hier:

                        Een collega (andere afdeling, maar maakt verder niet uit) van mij, Pie Dols, is afgelopen week overleden op de veel te jonge leeftijd van 59 jaar. Van hem hoorde ik het eerst over het gevaar dat van de Taliban uitging, ruim een jaar voordat die figuren massaal in het nieuws kwamen.

                        Ik dacht vaak: waar HEEFT Pie het over? Hij kwam vaak heel erg verward over, maar wist de vinger meestal toch precies op de goede plek te leggen.

                        Aan hem heeft Limburg vele fietsroutes te danken, die hij vaak alleen, maar soms met anderen uitstippelde en in kaart bracht.

                        Een trappist op zijn tijd, die wist Pie wel te waarderen. Veel mensen in de Heeg en Heer kennen hem als medewerker van de papierprikkers.

                        De laatste jaren kwam ik hem slechts sporadisch tegen, en zijn overlijden kwam voor mij dan ook als een complete verrassing.

                        Pie, ze hebben daar ook een goeie trappist, en Duvelkes hebben ze er ook, dus je hoeft niets te missen.........
                        I am not a complete idiot. Some parts are missing

                        Opmerking


                        • #87
                          Zo af en toe doet Rijkswaterstaat iets aardigs.

                          Een van die aardige dingen is het treinkaartje waarmee iedereen voor een habbekrats vanuit onder meer Maastricht naar Roermond kan reizen. Sinds vandaag (het kan morgen ook nog), is daar ook Venlo bij gekomen, dat kon eerst niet. Ook zondag 5 oktober kun je dus voor 2 euro tot in Venlo komen, voor wie daar iets te zoeken heeft.

                          Het kaartje zit in de moderne varianten van de kaartautomaten op NS-stations, en kost 2 euro.

                          Je moet de keuze Acties/evenementen maken, en vervolgens het Van Anaarbeter-kaartje aangeven. Je kan bij 1 van de automaten ook met munten betalen, maar overal, als er tenminste geen storing is zoals vandaag, met je pinpas.

                          Erg aardig was het ook van de NS om op de automaten in Roermond en Venlo een briefje te plakken, met daarop de mededeling dat reizigers dit weekend voor 2 euro konden reizen.

                          In Maastricht vond men het klaarblijkelijk niet nodig om mensen er attent op te maken, hetgeen ik een gemiste kans vond.
                          I am not a complete idiot. Some parts are missing

                          Opmerking


                          • #88
                            Aboutaleb in de race voor Rotterdam
                            ROTTERDAM - PvdA-staatssecretaris Ahmed Aboutaleb van Sociale Zaken ligt mét burgemeester Gerd Leers van Maastricht en oud-havenwethouder Wim van Sluis in een spannende race om het burgemeesterschap van Rotterdam.

                            Dit melden goed ingevoerde bronnen tegenover het AD.

                            De vertrouwenscommissie uit de gemeenteraad heeft inmiddels met alle kandidaten gesproken. De raad komt vermoedelijk vandaag nog bijeen om de opvolger van burgemeester Ivo Opstelten te kiezen.

                            Aboutaleb, die elk commentaar op zijn kandidatuur weigert, staat bekend als een daadkrachtige bestuurder, die problemen niet uit de weg gaat. Zijn Marokkaanse afkomst wordt in een multiculturele stad als Rotterdam gezien als een pluspunt. Hij is een grote kanshebber. Behalve bij zijn eigen PvdA zou hij ook goed liggen bij de andere partijen. Vooral zijn krachtdadig optreden na de moord op Theo van Gogh wekte destijds van alle kanten bewondering.

                            Uit een referendum dat het AD vorige maand hield, blijkt dat Rotterdammers een allochtone burgemeester wel zien zitten. Bijna een kwart van de 12.000 Rotterdammers stemde op Nebahat Albayrak, maar die heeft niet gesolliciteerd.

                            ********
                            Reacties op dit bericht op de AD-site luiden vooral: neem een Rotterdammer of Gerd Leers. Kan Aboutaleb het wel maken om tussentijds op te stappen als staatssecretaris trouwens?
                            Don't PRESS me....

                            Opmerking


                            • #89
                              Het is toch geen kwestie van 'of', maar van 'wanneer'??
                              Laatste nieuws:
                              Raad moet kiezen tussen Aboutaleb en Leers
                              ROTTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Rotterdam moet donderdag (vandaag dus) kiezen tussen Ahmed Aboutaleb (PvdA) of Gerd Leers (CDA) als nieuwe burgemeester van de stad. Dat hebben betrouwbare bronnen gezegd.
                              De staatssecretaris van Sociale Zaken en de burgemeester van Maastricht zijn de kandidaten die eerder door de vertrouwenscommissie zijn geselecteerd.

                              Oh.. het staat ook al bovenaan bij nieuws en mededelingen. Sorry.
                              Don't PRESS me....

                              Opmerking


                              • #90
                                Een tip over het Openbaar Vervoer.

                                Ik ga af en toe naar Heerlen met de trein. Ik weet toevallig dat ik voor die hele rit, busvervoer vv in Maastricht, treinvervoer naar Heerlen (tot Kerkrade Centrum zelfs) en busvervoer vv in Heerlen slechts 4.20 euro kwijt ben. Zelfs goedkoeper dan de 10 strippen die ik normaal alleen aan de bus kwijt zou zijn (dat zou 4.60 zijn, namelijk).


                                Nu was ik dit weekend aan het NS-loket voor een inlichting, en daar verkocht een loketmedewerker ijskoud een treinretour Heerlen voor 7,90 plus 50 cent transactiekosten. Ook op internet wordt die prijs gehanteerd.


                                Ze verkopen dus niet graag kaartjes voor het Veolia-traject. Die zijn dus veel goedkoper. Naar Meerssen met de bus is goedkoper als je dat met een streekbus doet, maar alle verdere bestemmingen: neem een dagkaart van 4.20 euro, als je tenminste na 9.00 uur kunt reizen.

                                Het is maar een tip. Achterop de kaartjes staat dat dit ook in de trein een geldig vervoersbewijs is. Weten veel mensen niet.
                                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X