Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Mestreech kort&klein in 't nuijts

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Een record: 2 leden en 61 gasten bekijken op dit moment (24-03-2008 11:27 uur) MestreechOnline.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #32
      Alcide Heunders

      Oudste lid bibliotheek is nog in vorm.

      Alcide Heunders is 94 jaar, maar leest nog een paar boeken per week.
      Haar geheim: altijd positief naar het leven kijken.




      Alcide Heunders is het oudste lid van de Centre Céramique- bibliotheek.
      Zelf kan ze de boeken niet meer halen, maar met hulp van dochter Claire Hardy verslindt ze nog steeds een paar boeken per week.
      Wel de exemplaren met groot lettertype, anders kan Heunders de tekst niet goed lezen.
      Over een half jaar gaat ze haar zesennegentigste levensjaar in, maar van een bejaardentehuis wil Alcide Heunders nog niets weten.
      Ze blijft zo lang mogelijk zelfstandig wonen.
      Tot een paar jaar terug ging ze zelfs nog in haar eentje naar de bibliotheek.
      Die rol heeft dochter Hardy inmiddels moeten overnemen.
      Elke twee á drie weken leent ze in het Centre Céramique boeken voor haar moeder.
      Twee boeken in de week zijn wel nodig om de behoefte aan lectuur te stillen.
      „Ik weet wel ongeveer wat mijn moeder leuk vindt, maar toch blijft het moeilijk.
      Soms kies ik iets willekeurig uit en neem ik het mee.
      Zo ontdekt ze nieuwe schrijvers.”
      Een favoriet genre heeft de 94- jarige Heunders niet, maar bij de keuze van een boek staat er altijd één voorwaarde voorop: „Er moet
      spanning inzitten.
      Maar geen oorlog, geweld of psychologische boeken met breinkrakers.
      Daar houd ik niet van.”
      In haar boekenkast belanden niet alleen Nederlandse, maar ook Franstalige boeken.
      In 1913 werd ze geboren in Luik, uit een Franse moeder en een Maastrichtse vader.
      Inmiddels woont ze al tachtig jaar in Maastricht.
      „Ik ben een Maastrichtenaar geworden, maar optellen doe ik nog steeds in het Frans.”
      Haar keus aan boeken is iets beperkter geworden.
      Voorheen kon ze zowel Franse als Nederlandse boeken lezen, maar de voorraad Franstalige lectuur uit de bibliotheek heeft ze inmiddels uit.
      Op 94-jarige leeftijd nog sterk in de schoenen staan.
      Hoe krijgt ze dat voor elkaar?
      „Niet altijd blijven zitten.
      Alles wat ik zelf nog kan, doe ik ook.”
      Dochter Hardy voegt toe: „Haar positivisme.
      Nooit ergens tegenop zien en altijd positief naar het leven kijken.”




      © Lars Lambriks (artikel) en Harry Heuts (foto); gazet De Limburger; 26-03-2008.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #33
        Terrasbelasting

        Terrasbelasting.
        De horecaondernemers in Maastricht klagen steeds meer steen en been.
        Elk jaar verhoogt de gemeente Maastricht diverse heffingen die nodig zijn om een terras bij een horecagelegenheid te mogen en kunnen exploiteren.
        Om de elk jaar stijgende lasten te kunnen dekken, gaan de gezamenlijke horeca ondernemers van Maastricht een zogenaamde terrasbelasting innen van iedereen die een consumptie nuttigt op een van de terrassen.
        Per tijdsduur van een half uur, of een gedeelte daarvan, zal aan iedereen een bedrag van 25 eurocent in rekening worden gebracht.
        Verblijft u bijvoorbeeld 83 minuten, dan zult u dus 75 eurocent (2 halve uren en 1 gedeelte van een half uur; 3 maal 25 eurocent) moeten betalen voor het gezellig verpozen en consumeren op een van de terrassen.
        Deze regeling gaat met onmiddellijke ingang in werking en wel tegelijk bij de opening van het nieuwe terrasseizoen dat op 31 maart 2008 om 24:00 uur begint.
        Helaas was er niemand van de gemeente Maastricht, noch een vertegenwoordiger van de gezamenlijke horeca ondernemers, bereid om een nadere verklaring te geven.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #34
          Dit laat mij denken aan Italië en Zuid Frankrijk, om een voorbeeld te noemen, in Florence, op een terras betaalden wij voor twee kopjes koffie 15 gulden.
          Als je dezelfde koffie binnen genuttigd had, was de prijs voor twee kopjes 6 gulden, let wel hartje Florence.
          Ik heb het hier over 1985!!!

          In Sant Tropez op een terras, was het verschil nog groter, daarbij een leuke bijkomstigheid, klokslag 24.00 uur werd de prijs van een drankje verdubbeld.
          In Maastricht zijn we nog niet zover, maar de aanzet is wel aanwezig.

          Op een zeer drukke zonnige terrasdag in Maastricht, geen plekje was nog vrij, heb ik het volgende meegemaakt.
          Een kastelein gaat naar twee dames met de vraag of ze nog iets willen nuttigen of betalen.
          De dames weigerden een tweede drankje te nemen, waarop de kastelein zei, "jullie zitten hier nu ruim 2/5 uur op één drankje, dan verzoek ik jullie te vertrekken".
          Enerzijds niet takvol, anderzijds wel zakelijk, de terassen zijn duur in Maastricht, in deze dames zag hij geen brood.
          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

          Opmerking


          • #35
            prima, kan ik dan met m'n q-park zapper betalen ? dat is ook per minuut..
            Fallor ergo sum

            Opmerking


            • #36
              31 maart 24:00 uur is hetzelfde als 1 april 00:00 uur.

              1 april
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #37
                Lightrail

                Lightrail brengt automobilist naar centrum Maastricht
                MAASTRICHT (ANP) - De gemeente Maastricht gaat een parkeerplaats voor minimaal vijfhonderd auto’s aanleggen aan de rand van de stad bij de A2. Vanaf dit terrein bij industriegebied Beatrixhaven kunnen mensen op de lightrail stappen die hen naar het centrum van de stad vervoert.
                Dat liet de gemeente dinsdag weten. De lightrail moet elke tien minuten vertrekken en boemelt over bestaand spoor naar het station in Maastricht. Wel moet het lightrailstation nog gebouwd worden, op kosten van de provincie Limburg overigens. De aanleg van het parkeerterrein, dat volgend jaar klaar moet zijn, kost 750.000 euro.
                ********
                Hmm.. een lightrail die boemelt.. dit riekt ook alweer naar een 1-april grap.
                Don't PRESS me....

                Opmerking


                • #38
                  was nog niet zo'n slecht idee eigenlijk
                  Fallor ergo sum

                  Opmerking


                  • #39
                    Graffiti teistert Maastricht

                    Graffiti teistert Maastricht.

                    ‘Olievlek door de hele stad’

                    Het regent de afgelopen weken in Maastricht aangiftes van mensen bij wie graffitispuiters de gevels hebben beklad.
                    De situatie is zodanig uit de hand aan het lopen dat de politie Limburg-Zuid een internationaal opsporingsonderzoek heeft uitgezet.
                    Om een vinger te krijgen achter wat volgens de politie wellicht een internationale groep graffitispuiters is, roept de korpsbeheerder Gerd Leers alle gedupeerden op om aangifte te doen of desnoods overlast anoniem te melden.

                    „Wat een paar weken geleden in het centrum van Maastricht begonnen is, verspreidt zich als een olievlek door de hele stad.
                    Dit brengt ons ertoe een serieus onderzoek in te stellen naar de daders.
                    We hebben alle aangiftes nodig om hun werkwijze in kaart te kunnen brengen.
                    Dit is puur vandalisme. Je zult maar een pand of deur hebben waar plotseling allemaal rare kriebels op zitten.”

                    Voor zover Leers en de politie het kunnen inschatten zijn de graffitispuiters enkele weken op grote schaal begonnen deuren, gevels, huizen of soms zelf hele straten stelselmatig te bekladden.
                    Ook auto’s ontkomen niet aan de creatieve oprispingen van de onbekende daders.
                    Eind maart werd in de Brusselsestraat en de directe omgeving een spoor van graffiti aangebracht.
                    Op tientallen plaatsen werden met spuitbussen metershoge abstracte tekens (ook wel tags genoemd) in witte of blauwe verf gespoten.
                    Onder meer de voorgevel van de kunstacademie aan het Herdenkingsplein werd over tientallen meters beklad.
                    Ook op de Tongerseweg sloegen de onbekende daders ongemerkt hun slag.

                    „Van boven naar beneden in de straat hebben de graffitispuiters werkelijk een spoor van ellende aangericht.
                    Het is alsof er in de stad een bom gevallen is”, aldus de Maastrichtse burgemeester.

                    Behalve de politie wordt ook de gemeente bedolven onder brieven en mails van slachtoffers van bekladding.
                    In principe zijn ze zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van de tekens.

                    © Maarten van Laarhoven; gazet De Limburger 090408.
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #40
                      Bourgondisch imago slecht voor Limburg

                      Bron: Telegraaf 10-04-08

                      Limburg moet zo snel mogelijk stoppen met zichzelf bourgondisch te noemen.
                      De term staat teveel voor termen als 'traag', 'niet dynamisch' en 'kom maar wat later'Daardoor begint het bourgondische zich tegen de Limburgse economie te keren.
                      Dat zegt het economisch onderzoeksbureau Etil van de universiteit van Maastricht.
                      Volgens directeur Kasper van het Etil is de term bourgondisch wel prima bruikbaar voor het tourisme, maar verder absoluut niet.
                      Kasper: ,, Het roept negatieve gevoelens op.
                      En dat is heel vervelend als je bedrijven en mensen van buiten, naar Limburg wilt halen.
                      Limburgers schakelen bijvoorbeeld in het bijzijn van anderen meteen over op het dialect.
                      Daarmee zetten ze de rest van het gezelschap dus buitenspel.
                      Ik pleit niet voor afschaffing van de eigen taal en cultuur, maar het gezellige moet niet ten koste gaan van de economie van Limburg.


                      Nu vraag mij af, waarom komen de noorderlingen zo graag zaken hier doen, juist ja voor het bourgondisch sfeertje.
                      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                        Het is ook m'n eigen schuld, ik ben veel te traag..:(.. zo enthousiast begonnen met de serie straatnamen en nu gaat "Zicht op Maastricht" met de eer strijken..!
                        Niet treuren, olijfje.
                        Kop op, rug recht en doorgaan met jouw serie straatnamen.
                        Bij het woord "Zwingelput" zijn ze al de fout ingegaan.
                        En bij sommige straatnamen staat helemaal geen uitleg vermeld.
                        Tevens zijn de verklaringen van de straatnamen via jouw kranteknipseltjes veel uitgebreider.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #42
                          als ik ooit weer eens tijd heb kunnen we hetzelfde maken, maar dan beter
                          kan helaas kwa tijd niet opboksen tegen zo'n gesubsidieerde partij
                          Fallor ergo sum

                          Opmerking


                          • #43
                            CDA verbijsterd over reïncarnatietherapie bijstand in Maastricht11 april 2008, 10:50
                            (DEN HAAG (ANP) - Tweede Kamerlid Eddy van Hijumn van het CDA wil opheldering van minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) over een bericht dat bijstandsgerechtigden in Maastricht zouden worden gedwongen een reïncarnatietherapie te volgen.

                            Door onder leiding van een reïncarnatietherapeut terug te keren naar een vorig leven, zouden ze hun problemen beter kunnen oplossen en daardoor eerder aan de slag komen


                            Van Hijum wil Donner dinsdag naar het wekelijkse vragenuur van de Kamer halen om uitleg te geven. Het CDA-Kamerlid, dat zich baseert op een bericht in dagblad De Limburger van vrijdag, vindt de reïncarnatietherapie ,,belachelijk'' en spreekt van ,,een slechte 11-aprilgrap'''

                            Zal nu het ABP aan de beurt zijn?
                            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                            Opmerking


                            • #44
                              Reactie wethouder Winants:

                              Wethouder van Sociale Zaken in Maastricht Luc Winants neemt afstand van het geschetste beeld. "Het is geen beleid en het wordt ook geen beleid", laat hij via een woordvoerder weten. De reïncarnatietherapie zou door de vrouw zelf geopperd zijn in overleg met haar huisarts. "Het gaat om hele traumatische gevallen. De Sociale Dienst is bereid om de randen van de gangbare psychiatrie op te zoeken om hen te helpen."

                              Maastricht telt een harde kern van 3400 'onvermurwbare' mensen die een uitkering genieten, rekent Winants' woordvoerder voor. De gemeente hoopt er tweeduizend een re-integratietraject aan te kunnen bieden. De vrouw die bij Steijns aan de bel heeft getrokken, zou uiteindelijk geen reïncarnatietherapie hebben gevolgd.

                              "Maar vorig jaar heeft een 'zeer bijzonder geval' er ook zelf om gevraagd", erkent de woordvoerder. "Daar heeft de Sociale Dienst inderdaad aan meegewerkt. Twee consulten van tweehonderd euro later had ze een reguliere baan. Misschien zou dit maar eens moeten leiden tot een discussie over waar je de grens moet trekken."

                              *******
                              Dat lijkt me toch niet zo moeilijk waar je de grens moet trekken. Alléén erkende therapieën zouden door de Sociale Dienst moeten worden geaccepteerd. Anders is het einde toch zoek.
                              Don't PRESS me....

                              Opmerking


                              • #45
                                Joop vd Ende

                                Joop van den Ende stapt uit vastgoed


                                AMSTERDAM (Dow Jones)--Living City, waarin bouwprojecten van Joop van den Ende zijn ondergebracht, trekt zich terug uit vastgoed, schrijft De Volkskrant donderdag.


                                Reden hiervoor is een strafrechtelijk onderzoek naar twee commissarissen van Living City. Van den Ende, die inmiddels 66 is, zegt in de krant onder andere vanwege zijn gezondheid niet meer in staat te zijn met zulke aangelegenheden om te gaan.

                                Nu zij participatie van de baan is lopen naar verwachting bouwplannen bij de jaarbeurs in Utrecht, aan de Zuidas in Amsterdam, naast de Rotterdamse Ahoy en in Maastricht vertraging op of lopen zelfs de kans te worden afgeblazen.

                                Van den Ende blijft wel theaters bouwen en renoveren. Zo tekende hij onlangs het contract voor de bouw van de Nieuwe de La Mar-theaters in Amsterdam.

                                *****

                                Het zit ook allemaal niet erg mee deze week!!!
                                Don't PRESS me....

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X