Paardentunnel voortgang
De uitvoering van het plan de Groene Loper van Avenue2 is in volle gang. Eind januari 2012 is de bouw van de zogenaamde Paardentunnel gestart.
Terugblik
Vanaf 23 januari werd het werkterrein vrijgemaakt (zie afbeelding hieronder). Omstreeks 8 februari begon Avenue2 met het graafwerk voor de Paardentunnel. De bouwplaats is toen klaargemaakt: daarvoor werd eerst een gat van 3 meter diep gegraven. Dat gebeurde met een grote rupskraan. Vóórdat de rupskraan kon gaan graven, moest de grondwaterstand worden verlaagd door bemaling. Hiervoor werden onder andere aggregaten en buizen binnen het bouwterrein geplaatst.
Wat gaat gebeuren?
Op de plek van de oude Terblijterweg en in het verlengde van de Burgemeester Bauduinstraat is nu een groot gat zichtbaar. In de week van 19 maart worden de tunnelelementen geplaatst in de ontgraving. Het gaat dan om losse, betonnen elementen van 11 meter breed en 3 meter hoog, die samen de tunnelbak vormen. Het inhijsen van de elementen gebeurt met een grote kraan en duurt enkele dagen. Hierna worden de elementen aan elkaar gekoppeld, zodat één tunnel ontstaat. Tot eind mei 2012 vindt de afwerking van de Paardentunnel plaats.
De bouwkuip van de Paardentunnel
De tunnelelementen
Wanneer?
De bouw van de Paardentunnel duurt ongeveer 4 maanden, naar verwachting tot eind mei 2012. Er wordt tussen 07.00-17.00 uur gewerkt, behalve tijdens de afbouw van de tunnel. Dan moet er ook ’s nachts gewerkt worden.
Waarom?
De Paardentunnel is een belangrijk onderdeel van de bouwweg, die naast de bouwkuip van de A2-tunnel bij Geusselt komt te liggen. De Paardentunnel wordt tijdens de bouw van de A2-tunnel dus gebruikt als weg voor bouwverkeer. De grond die Avenue2 weggraaft voor de bouw van de tunnel, wordt via de Paardentunnel weggereden. Zo heeft het normale verkeer zo min mogelijk last van het bouwverkeer. Bepaald soort vrachtverkeer - zoals dumpers - mag daarnaast niet over de gewone weg rijden.
Wat zijn de gevolgen?
Omdat de werkzaamheden machinaal plaatsvinden, zullen omwonenden geluidsoverlast ervaren. Als er ’s nachts doorgewerkt wordt, kunt u ook hinder ondervinden door bouwlampen.
De Paardentunnel wordt volledig buiten het verkeer gebouwd. Automobilisten hebben daardoor geen last van de bouw en zijn verkeersmaatregelen niet nodig.
Werkterrein Paardentunnel/a2maastricht.nl
De uitvoering van het plan de Groene Loper van Avenue2 is in volle gang. Eind januari 2012 is de bouw van de zogenaamde Paardentunnel gestart.
Terugblik
Vanaf 23 januari werd het werkterrein vrijgemaakt (zie afbeelding hieronder). Omstreeks 8 februari begon Avenue2 met het graafwerk voor de Paardentunnel. De bouwplaats is toen klaargemaakt: daarvoor werd eerst een gat van 3 meter diep gegraven. Dat gebeurde met een grote rupskraan. Vóórdat de rupskraan kon gaan graven, moest de grondwaterstand worden verlaagd door bemaling. Hiervoor werden onder andere aggregaten en buizen binnen het bouwterrein geplaatst.
Wat gaat gebeuren?
Op de plek van de oude Terblijterweg en in het verlengde van de Burgemeester Bauduinstraat is nu een groot gat zichtbaar. In de week van 19 maart worden de tunnelelementen geplaatst in de ontgraving. Het gaat dan om losse, betonnen elementen van 11 meter breed en 3 meter hoog, die samen de tunnelbak vormen. Het inhijsen van de elementen gebeurt met een grote kraan en duurt enkele dagen. Hierna worden de elementen aan elkaar gekoppeld, zodat één tunnel ontstaat. Tot eind mei 2012 vindt de afwerking van de Paardentunnel plaats.
De bouwkuip van de Paardentunnel
De tunnelelementen
Wanneer?
De bouw van de Paardentunnel duurt ongeveer 4 maanden, naar verwachting tot eind mei 2012. Er wordt tussen 07.00-17.00 uur gewerkt, behalve tijdens de afbouw van de tunnel. Dan moet er ook ’s nachts gewerkt worden.
Waarom?
De Paardentunnel is een belangrijk onderdeel van de bouwweg, die naast de bouwkuip van de A2-tunnel bij Geusselt komt te liggen. De Paardentunnel wordt tijdens de bouw van de A2-tunnel dus gebruikt als weg voor bouwverkeer. De grond die Avenue2 weggraaft voor de bouw van de tunnel, wordt via de Paardentunnel weggereden. Zo heeft het normale verkeer zo min mogelijk last van het bouwverkeer. Bepaald soort vrachtverkeer - zoals dumpers - mag daarnaast niet over de gewone weg rijden.
Wat zijn de gevolgen?
Omdat de werkzaamheden machinaal plaatsvinden, zullen omwonenden geluidsoverlast ervaren. Als er ’s nachts doorgewerkt wordt, kunt u ook hinder ondervinden door bouwlampen.
De Paardentunnel wordt volledig buiten het verkeer gebouwd. Automobilisten hebben daardoor geen last van de bouw en zijn verkeersmaatregelen niet nodig.
Werkterrein Paardentunnel/a2maastricht.nl
Opmerking