Oorspronkelijk geplaatst door Markie
Bekijk bericht
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
A2 tunnel Maastricht
Sluiten
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk berichtIs dat dan de bovenste of de onderste tunnel? En hoe gaat de andere heten?
Willem II
Willem III
Willem IV
per tunnelbuis
sigaar uit eigen doosIets te oud voor re-educatie
iets te jong voor afdanking
m.a.w. een stoer Mestreechter joonk
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk berichtIs dat dan de bovenste of de onderste tunnel? En hoe gaat de andere heten?
Wel lekker origineel deze naam (not, even popie jopie doen en dan komt Koning WimLex eens een lintje doorknippen), ik had liever een andere naam gezien die meer binding heeft met de stad/omgeving zelf. Maar goed, de wedstrijd voor een naam onder de bevolking van Maastricht e.o. is geschrapt door deze bekendmaking van Hoes. Ikzelf vond Euregiotunnel een betere naam.
Gelukkig zijn de tunnelmonden wel voorlopig vernoemd - in het plan althans zie plannen a2maastricht - naar de stad zelf als zijnde
- Hertog van Brabant
- Bisschop van Luik.
Rond de knooppunten Geusselt en Europaplein, de entrees van de stad, ontmoeten stad en snelweg elkaar. De entrees zijn herkenbaar als twee glooiende, groen beboste gebieden, waarin de tunnelmonden verdwijnen. De knooppunten Geusselt en Europaplein krijgen een herkenbare naam, die bijvoorbeeld naar de Tweeherigheid kan verwijzen: de Hertog van Brabant als poort naar het noorden en de Prins-bisschop van Luik als poort naar het zuiden. Bij de knooppunten komen markante kantoorvilla’s en een woontoren als herkenningspunt: een passende skyline voor Maastricht.
We moeten het er dus maar mee doen, helaas. Gemiste kans!Last edited by Markie; 25 september 2013, 13:27.
Opmerking
-
Stand van zaken A2-tunnel ultimo 2013
Voor MO'ers natuurlijk 'gesneden koek'. Ik heb geprobeerd om veel aspecten van dit unieke project eens te bundelen naar de stand van zaken per ultimo 2013. Aandacht voor verleden, heden en toekomst van de 'Groene Loper'. De communicatie van het projectbureau is zonder meer goed en uitvoerig. Het was moeilijk kiezen uit de veel beschikbare foto's. Hopelijk interessant genoeg voor MO.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=loiwSDeEu24[/ame]
Opmerking
-
Een mooie diapresentatie en het geeft een goede indruk weer van alle werkzaamheden die er al verricht zijn in de loop van de tijd en welke er nog moeten plaatsvinden.
Persoonlijk vind ik het nog altijd ongelofelijk dat al die bouwkuipen straks op elkaar gaan aansluiten en tevoorschijn komen als wegen en paden.
Van de tunnel is nu al goed te zien hoe het er uiteindelijk allemaal gaat uitzien.'t Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
is es Mestreechteneer te mage leve ...
Opmerking
-
Informatiecentrum A2 Maastricht
Oorspronkelijk geplaatst door brour00 Bekijk berichtVoor MO'ers natuurlijk 'gesneden koek'.
Wat het informatiecentrum betreft dat wordt geleid door onze vroegere gemeentesecretaris Ad Lutters: het is haast on-Maastrichts hoe behulpzaam, voorkomend en geïnformeerd men daar is. Elke Maastrichtenaar zou tenminste één keer per jaar een bezoek moeten brengen aan het informatiecentrum, dat rolstoeltoegankelijk is en gevestigd op de derde verdieping van het Geusselt-stadion, gebouw D. Ik meen mij te herinneren dat zelfs de koffie gratis is. Maar wat vooral imponeert is de enorme maquette van het hele project, en de audiovisuele presentaties.
Opmerking
-
Brour00,
ach het heet inmiddels :
Aandacht voor verleden, heden en toekomst van de 'Groene Loper'.
Wat jammer van die milieu effecten rapportage dan.
Maar goed, het overzicht is heel interessant dat u gaf, zo ook de L1 rapportage.
Iets te oud voor re-educatie
iets te jong voor afdanking
m.a.w. een stoer Mestreechter joonk
Opmerking
-
Het is inderdaad een groot project.
Ik heb de documentatie op http://www.a2maastricht.nl/ bekeken in relatie tot de weinig gepraktiseerde, maar aangename manier van reizen die liften heet.
Liften is goedkoop, het is sociaal en het zorgt voor vulling van auto's die zowiezo al rijden. Daardoor is liften ook schoon voor het milieu.
Ik heb recht van spreken. Er zullen deze eeuw weinigen zijn geweest die Maastricht vaker liftend verlieten dan ik. Dat gebeurde ruim honderd keer, waarvan 70 keer vanaf de voormalige officiele liftersplaats.
Op basis van de plannen en mijn eigen inzicht in liften (hoe en waar) ziet het plan er voor een lifter niet verkeerd uit richting Eindhoven of Heerlen.
Ik schets bij deze conclusie kort de toekomstige mogelijkheden op basis van de kaarten, van noord naar zuid.
1. Nieuwe op- en afrit Maastricht Noord (gereed eind 2014 !). De opritten zijn in alle richtingen (Eindhoven, Heerlen en Maastricht/Luik) voorzien van vluchtstroken. Bereikbaar met bussen die bij Kruispunt Rothem of de laatste halte van de buslijn naar Amby stoppen. Te voet zijn de opritten ri. Eindhoven en Heerlen bereikbaar omdat er een (reeds bestaand) fietspad langs ligt.
2. Oprit Terblijterweg in noordelijke richting, bij De Geusselt (richting Eindhoven en Heerlen). De oprit heeft een vluchtstrook. Te voet zal deze hoogstwaarschijnlijk bereikbaar zijn vanuit het Geusseltpark / het parkeerterrein voor het voetbalstadion. Dit laatste was voorheen ook het geval bij de officiele liftplaats. De oprit heeft 1 rijstrook, waardoor op die strook verkeer naar zowel richting Eindhoven als richting Heerlen zal rijden. Ten opzichte van de vroegere liftplaats is dit mogelijk zelfs gunstiger. Die lag langs drie rijstroken, waarbij het verkeer op de rechter strook niet of nauwelijks richting Heerlen zou rijden. Het verkeer naar Heerlen sorteerde dan al eerder voor op de linker rijstrook van de N2, die naar de A79 leidde. Ook reden op de rechter strook langs de voormalige liftplaats veel vrachtwagens, wat voor een lifter meestal niet interessant is.
3. Oprit Europaplein richting Luik. Vluchtstrook aan het begin van de oprit, dus geschikt. De bereikbaarheid voor een voetganger (lifter) is, afgaand op het kaartbeeld matig. Om de oprit te voet te bereiken is mogelijk enig klauterwerk nodig (vanaf de kantoorgebouwen van Servatius en Rabobank). Een vluchtstrook is er ook bij de oprit richting Eindhoven, maar die ligt verder van de N278 af, waardoor de bereikbaarheid minder goed zal zijn en/of auto's mogelijk vrij snel voorbij rijden.
Opmerking
-
Van werkterrein naar depot
Van werkterrein naar depot
Maastricht, 31 januari 2014
Van werkterrein naar depot
Geachte heer/mevrouw,
Als omwonende heeft u dagelijks te maken met het A2-tunnelwerk. Zo bevindt zich ter hoogte van de
ANWB-flat sinds enkele jaren een ketenpark. Tot eind 2013 was dit vooral in gebruik door en voor
Züblin en de grote, gele bentonietsilo’s. Momenteel worden de keten en groene loods nog gebruikt
door Avenue2. Maar dat gaat veranderen.
Wat gaat er gebeuren?
Het werkterrein langs de Noormannensingel krijgt een nieuwe bestemming. De groene loods blijft
staan, maar de keten verdwijnen begin volgende week. Daarmee komt er ruimte vrij. Naar huidige
inzichten met name voor opslag van uitgehard bentoniet, dat bestaat uit water, kleideeltjes en cement.
Wanneer
In de loop van volgende week – maandag 3 tot en met zaterdag 9 februari – komen de eerste
transporten op gang. Deze gaan door totdat de bouwkuip is uitgegraven, medio april 2014. In de loop
van 2014 voeren we het bentoniet geleidelijk weer af.
Route voor vrachtverkeer
Bouwverkeer rijdt vooral via de N2 van en naar het ANWB-terrein, maar transporten via andere routes zijn niet uitgesloten.
Gevolgen
Stof
Bentoniet is – eenmaal uitgehard – een vast materiaal. Stofhinder blijft naar verwachting dan ook tot een minimum beperkt.
Geluid
Vrachtverkeer moet, tijdens het achteruit rijden, voortdurend een signaal afgeven, de zogenaamde ‘achteruitrij-piep’. Maar ook het lossen van bentoniet kan hinder opleveren, door het klepperen van de laadbak.
Meer informatie
Wilt u meer weten over onze werkzaamheden? Kijk dan op www.a2maastricht.nl voor actuele
informatie. Wekelijks informeren wij u over de voortgang van het A2-werk via huis-aanhuisblad
De Ster en A2 Actueel op L1, elke zondagavond na het L1NWS. U kunt ook een bezoek
brengen aan het Informatiecentrum A2 Maastricht dat elke dinsdag en woensdag geopend is
van 10.00-16.00 uur. Dinsdag 4 februari a.s. is het Informatiecentrum geopend tot 20.00 uur.
Voor vragen, klachten of meldingen kunt u terecht bij de Servicelijn Maastricht Oost via 043 –
350 7150 of servicelijnmaastrichtoost@maastricht.nl.
Met vriendelijke groet,
Communicatie A2 Maastricht
Let op: planningen kunnen altijd veranderen. Alle genoemde datums zijn volgens huidige inzichten, bij
benadering en afhankelijk van de voortgang van werkzaamheden. Kijk voor een actuele stand van zaken op
www.a2maastricht.nl.
Breur:
Overigens was het niet verstandig alleen de bewoners van de ANWB-flat actief te informeren over deze belasting. Ook andere bewoners in diverse straten kunnen en ondervinden overlast van de keuze van deze plek.
Opmerking
Opmerking