Oorspronkelijk geplaatst door Guinness
Bekijk bericht
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Sneltram Maastricht - Hasselt
Sluiten
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk berichtZelf ben ik een voorstander van een goede en snelle treinverbinding Luik -Maastricht en Maastricht - Aken. Door allerlei oorzaken zijn die verbindingen niet geoptimaliseerd. Zou het asociaal zijn als hier Europees geld werd geaccepteerd? Deze projecten zijn immers grensoverschrijdend.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk berichtAsociaal in de betekenis van het woord is "onmaatschapppelijk" of geen sociaal besef hebben.
De woorden 'geen sociaal besef hebben' komen echter wel in me op als ik grote projecten zie waar sommigen hun voordeel mee doen en die naderhand bij voorbaat al tot mislukken gedoemd bleken te zijn geweest (worden sind... excusez les mots ;-).
Leave a comment:
-
Asociaal in de betekenis van het woord is "onmaatschapppelijk" of geen sociaal besef hebben. Dit doet weer denken aan de onmaatschappelijke "sociaal besef lozen" in het Stokstraatkwartier van na de oorlog. Zij, de onmaatschappelijken moesten heropgevoed worden. Maar wie bepaald of iemand maatschappelijk of onmaatschappelijk is? Het juiste woord in deze conversatie zou eerder "onbetamelijk" zijn.
Leave a comment:
-
Economische visie ontbreekt bij kretologie Lenfite
Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk berichtAsociaal vind ik het als veel tekenen er op wijzen dat het project niet lukt of geen zin heeft. Een goede treinverbinding richting Aken en Luik heeft per definitie al meer kans dan een verbinding naar een kant waar om te beginnen al minder mensen dichtbij een stadkern wonen.
Een (directe) treinverbinding met (de haven van) Antwerpen of Brussel, via Hasselt, is economisch gezien veel luceratiever dan een verbinding met of via Luik!
Toegegeven, in de huidige discussie is helaas geen sprake van een volwaardige treinverbinding (via de (verhoogde) spoorbrug), maar slechts van een tramlijn (door de stad).
Dat vind ik persoonlijk erg jammer, maar wellicht wel een begin!
Bovendien komt die verbinding met Aken er sowieso, daar heeft Maastricht part noch deel aan.
Die wens heeft Eindhoven namelijk en op dat concept (via de Avantis-lijn) fietst Maastricht gratis mee, of is dat soms ook asociaal??
Tot slot constateer ik dat het animo voor de petitie (nog) niet erg groot is.
Tot nu toe hebben "slechts" 159 personen de petitie getekend.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk berichtAsociaal vind ik het als veel tekenen er op wijzen dat het project niet lukt of geen zin heeft. Een goede treinverbinding richting Aken en Luik heeft per definitie al meer kans dan een verbinding naar een kant waar om te beginnen al minder mensen dichtbij een stadkern wonen.
De trein naar Luik gaat ieder uur € 7.50 heen en terug.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk berichtZou het asociaal zijn als hier Europees geld werd geaccepteerd? Deze projecten zijn immers grensoverschrijdend.
Leave a comment:
-
Zelf ben ik een voorstander van een goede en snelle treinverbinding Luik -Maastricht en Maastricht - Aken. Door allerlei oorzaken zijn die verbindingen niet geoptimaliseerd. Zou het asociaal zijn als hier Europees geld werd geaccepteerd? Deze projecten zijn immers grensoverschrijdend.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk berichtIk vind dat je dan wel erg dom bent als je dit "cadeautje" niet uitpakt, al zal er ook nog Nederlands (Provincie en gemeente) geld bij moeten.
Ik lees ergens dat het in 'Raadsvoorstel 129-2012 Bijlage 6 p. B1-12' staat dat de tram een onstellend kleine fractie van het autoverkeer gaat vervangen, iets van minder dan 0,1%. Een juiste verhouding met de kosten is dan ook afwezig. Maar dat vermoedde ik al.Last edited by Lenfite; 4 oktober 2013, 18:20.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door TonAls ik het goed begrijp.
Geen tram.
(...)
Persoonlijk ben ik voor een spoorverbinding, liefst een trein, maar desnoods een tram!
Het is echter een politieke - economische - afweging, want je kunt een euro slechts één keer uitgeven.
Bedenk wel dat de meeste euro's betaald worden door de Belgen.
Ik vind dat je dan wel erg dom bent als je dit "cadeautje" niet uitpakt, al zal er ook nog Nederlands (Provincie en gemeente) geld bij moeten.
Maar, zoals ik gisteren al zei, denk ik dat de spoorverbinding er na maart 2014 helaas niet meer in zal zitten........ :(
Leave a comment:
-
Spoorbrugtracé wellicht net zo duur!
Oorspronkelijk geplaatst door Ton
-----------------------------------------------------------------------
PETITIE
Wij
burgers van Maastricht en belastingbetalers in Nederland
constateren
dat voor de Tram Hasselt – Maastricht:
1. het spoorbrugtracé veel gunstiger is dan het tracé dwars door de binnenstad en dat de keuze voor het stadstracé onbegrijpelijk is
2. de argumenten die ten grondslag hebben gelegen aan deze keuze, bij nadere bestudering onjuist, onvolledig en in elk geval ondeugdelijk zijn gebleken
en verzoeken de gemeenteraad:
1. de keuze van het tracé voor TVM opnieuw te overwegen, in volle omvang in de Raad ter discussie te stellen en voor de beste oplossing te kiezen
2. bij de discussie over de belangrijke Euregionale verbinding alle nieuwe ontwikkelingen en nieuw verworven inzichten – zeker wat de kosten betreft - te betrekken.
-----------------------------------------------------------------------
Ik vind het een zéér sympathieke petitie.
Één ding moet echter helder zijn.
Het spoorbrugtracé, waar ik een grote voorstander van ben!, stuit op één héél groot praktisch probleem, namelijk dat de spoorbrug met grote regelmaat open moet voor de scheepvaart op de Maas.
Het openen en sluiten van de brug duurt één kwartier, waardoor een normale dienstregeling niet mogelijk is, te meer daar het slechts één spoor betreft.
Dus als de trein naar Maastricht stilstaat voor de geopende brug, moet de trein naar Hasselt niet alleen moet wachten op het sluiten van de brug, maar ook nog eens een of twee minuten extra op de de trein naar Maastricht.
Het enige alternatief is verhoging van de brug.
Wat dat gaat kosten willen we waarschijnlijk niet weten.........
Bovendien, zo heb ik mij laten uitleggen, kom je Maastricht/Wyck binnen via een rangeeremplacement.
Daar gelden weer andere regels en veiligheidseisen. Die moeten ook worden aangepast.
Kortom, een treinverbinding via de spoorbrug vind ik geweldig, maar dan niet later klagen dat het toch niet goedkoper kon dan door de stad!
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ton
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk berichtIvo,
De fietspaden zijn in Maastricht smal, maar je weet best dat het niet klopt wat je hier zegt. Jij weet ook best het verschil tussen een fietspad, -strook en een suggestiestrook.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk berichtMoet men toch eens uitleggen waar er in Maastricht fietspaden van 2m25 breed zijn.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk berichtMoet men toch eens uitleggen waar er in Maastricht fietspaden van 2m25 breed zijn. De meeste fietspaden zijn eerder ver onder de meter. Dan is een fietspad van 1,5meter een vooruitgang.
Leave a comment:
Leave a comment: