Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sneltram Maastricht - Hasselt

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Lenfite
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
    Moet men toch eens uitleggen waar er in Maastricht fietspaden van 2m25 breed zijn. De meeste fietspaden zijn eerder ver onder de meter.
    Ivo,
    De fietspaden zijn in Maastricht smal, maar je weet best dat het niet klopt wat je hier zegt. Jij weet ook best het verschil tussen een fietspad, -strook en een suggestiestrook.

    Leave a comment:


  • Ivo M
    replied
    Moet men toch eens uitleggen waar er in Maastricht fietspaden van 2m25 breed zijn. De meeste fietspaden zijn eerder ver onder de meter. Dan is een fietspad van 1,5meter een vooruitgang.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Komst tramlijn naar Maastricht niet erg groot

    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Liberale Partij Maastricht trekt samen op met meneer Visser in het tramdossier. We zijn van mening dat het tramtraject te duur is en dat een treinverbinding beter is voor de economie:
    (...)
    Ik begrijp de weerstand van de LPM en het comité 'Op het goede spoor'.
    Enkele aangevoerde argumenten kloppen echter niet.

    Ik heb eerder in deze thread al redelijk uitvoerig de voor en tegens van een de tramlijn aangekaart en ga ze nu niet meer herhalen. Dat mag de geïnteresseerde lezer zelf nalezen.
    Hiermee voorkom ik hopelijk dat personen die de feiten niet kennen en deze ook niet willen lezen, een ongefundeerde mening uiten.

    Persoonlijk zie ik het liefst een echte volwaardige treinverbinding tussen Hasselt en Maastricht.
    Dat gefriemel van een tram/trein door de stad vind ik helemaal niets.
    Maar, alles beter dan de bestaande busverbinding.
    Als dat betekent dat er een tram moet komen dóór de stad, dan liever dat dan helemaal geen spoorverbinding.

    Desalniettemin heb ik goed nieuws voor de tegenstanders van de tram.
    Na de komende gemeenteraadsverkiezingen verwacht ik dat de politieke verhoudingen tussen voor- en tegenstanders van de tramverbinding verschoven is en dat de tegenstanders het dan winnen.
    Ik zie die tramlijn dus echt niet dichterbij komen.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Dit klopt
    . Nu ligt er een treinspoor van 36 miljoen tussen Lanaken en Maastricht gewoon weg te roesten.

    Is dit kosten dekkend 1500 mensen..

    "Drie buslijnen vanuit Hasselt (lijnen 45 en 20a) en Eisden (lijn 63) vervoeren nu dagelijks 1.500 mensen naar Maastricht. Die buslijnen gaan straks niet meer naar Maastricht, maar naar de tramhalte in Lanaken waar de mensen moeten overstappen. Dat maakt dat ze langer onderweg zullen zijn.

    Wordt dit de zoveelste misser in Maastricht.
    Het verenigd Europa is nog vele bielzen weg. Ja, wat wil je; biels is letterlijk een dwarsligger .

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Het Maastrichtse actiecomité 'Op het goede spoor' en LPM

    Liberale Partij Maastricht trekt samen op met meneer Visser in het tramdossier. We zijn van mening dat het tramtraject te duur is en dat een treinverbinding beter is voor de economie:

    "Tram blokkeert werkgelegenheid"
    2 oktober 2013 Het Belang van Limburg
    MAASTRICHT/HASSELT - "De tram Hasselt-Maastricht legt een hypotheek op het goederen- en reizigersvervoer per spoor en blokkeert daarmee extra werkgelegenheid. De tram zorgt er ook voor dat busreizigers vanuit België straks langer onderweg zijn naar Maastricht, want ze moeten dan eerst een overstap maken op de tram. De tram is ook een gevaar voor de fietsers in Maastricht." Dat zegt Guy Visser van het Maastrichtse actiecomité 'Op het goede spoor'.

    Na de actiecomités in Belgisch-Limburg begint nu ook in Maastricht het verzet te groeien tegen de tram Hasselt-Maastricht. Dat is rijkelijk laat, maar in Maastricht loopt pas nu het openbaar onderzoek over de milieueffecten van de tram. Het comité 'Op het goede spoor' is ontstaan uit de fietsersbond. "Omdat langs het hele tracé van de tram de fietspaden versmald worden van 2,20 tot 1,55 meter", zegt Visser. "Het tramtracé loopt ook langs 84 monumenten in de binnenstad die straks ontsierd worden door het zicht op kabels en tram. Het stadsbestuur stelt de tram altijd voor als een nostalgische tram zoals die vroeger van het station naar de binnenstad reed, maar het gaat nu om een tram zo breed als een trein die veel beter op de spoorweg kan blijven rijden. Een tram zo breed als een trein door een stadje als Maastricht, dat is vragen om problemen."Volgens Visser zou de route over het bestaande treinspoor 50 miljoen euro goedkoper uitvallen. "Dat spoor is pas gerenoveerd op het tracé Lanaken-Maastricht. Als de tramtrein in Maastricht het spoor blijft volgen, is dat niet alleen veel goedkoper, het kost ook minder aan onderhoud en biedt de mogelijkheid om door te rijden naar Randwyck. We zijn niet tégen de tram, wij zijn voor goed openbaar vervoer. Een treinverbinding met Hasselt en Antwerpen èn een lijn voor goederenvervoer, daar zijn we voorstander van. Nu ligt er een treinspoor van 36 miljoen tussen Lanaken en Maastricht gewoon weg te roesten.
    “Buslijnen”
    Visser vindt het onbegrijpelijk dat ook aan Belgische kant het spoortracé niet gevolgd wordt. "De tram is veel duurder en kost naar schatting 400 miljoen van Hasselt tot Lanaken. Voor 100 miljoen kun je het treinspoor reactiveren. De tram blokkeert ook werkgelegenheid want hij legt een hypotheek op het goederenspoor waar de Limburgse economie nood aan heeft."
    Tot slot voorspelt Visser dat mensen die nu met de bus naar Maastricht pendelen, straks met de tram langer onderweg zullen zijn. "Drie buslijnen vanuit Hasselt (lijnen 45 en 20a) en Eisden (lijn 63) vervoeren nu dagelijks 1.500 mensen naar Maastricht. Die buslijnen gaan straks niet meer naar Maastricht, maar naar de tramhalte in Lanaken waar de mensen moeten overstappen. Dat maakt dat ze langer onderweg zullen zijn.
    "Inspectie"
    Het comité 'Op het goede spoor' heeft nu een bezwaarschrift (een zienswijze heet dat in Nederland) ingediend tijdens de milieueffecten-procedure in Maastricht. Visser probeert ook de overheid aan Vlaamse zijde op een ander spoor te brengen, maar hij vreest dat de beslissing al is genomen. "Als Vlaanderen wil, kan het ook een trein laten rijden op het spoor. Officieel wacht de Vlaamse regering nu met een beslissing op het verslag van de Inspectie van Financiën, maar wat er ook in dat rapport zal staan, de beslissing voor de tram is al genomen. We zullen het project proberen aan te vechten, ook voor de Raad van State, tot het van tafel gaat."
    Timmie VAN DIEPEN & Guy THUWIS

    Leave a comment:


  • Guinness
    replied
    Of hier:

    http://ruimtelijkeplannen.nl/documen...-ow01_4.5.html

    Leave a comment:


  • Dikkiedik
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Guinness Bekijk bericht
    Bedankt; zie ook deze link: http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl/

    Vanaf de kruising Boschstraat – Bassinbrug tot aan het Centraal Station maakt de tram richting station gebruik van een gezamenlijke tram/busbaan.
    Die busbaan is er nu ook al.

    Leave a comment:


  • Guinness
    replied
    http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web...BPTVM2013-ow01

    Hier staat alles in.

    Leave a comment:


  • Dikkiedik
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
    al eens op een trambaan gereden en er dan af zien te komen?
    Maar waarom zou een fietser überhaupt op de hoofd cq dus trambaan mogen fietsen? Dat mag nu ook al niet, dan hinderen ze ook een auto of bus Ze mogen ook niet op het voetpad fietsen ...

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
    Is dat een zweeftram? Zo ja, waar dienen die rails dan voor?
    Van deze photoshop kloppen m.i. de verhoudingen niet helemaal. In werkelijkheid is de brug een stukje breder of de tram is iets smaller. Volgens mij kan ie prima op de brug deze tram, een tram is niet breder dan een stadsbus. De grootste problemen krijg je in de bochten en op kruisingen en tramhaltes, daar hebben trams meer ruimte nodig. Het is de kunst het allemaal zo aan te leggen, dat men niet in elkaars vaarwater hoeft te duiken. De fiets is het kwetsbaarts, al eens op een trambaan gereden en er dan af zien te komen?

    Leave a comment:


  • Dikkiedik
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
    Er is straks geen hoofdrijbaan meer.

    Dat er straks een rails ligt en om de zoveel tijd een tram overheen rijdt wilt niet zeggen dat er geen ander verkeer over die baan meer mag.

    Inderdaad zoals ik al eerder zei en Toller ook opperde check eens Rotterdam, Den Haag etc. Daar rijden auto's, scooters etc ook gewoon op de baan waar tramrails liggen.

    De foto impressie geeft ook een ietwat vertekent beeld en is duidelijk niet hoe het straks eruit gaat zien aldaar. Mijns inziens zijn de fietspaden nog prima in orde en breed zat. Ik ben toevallig vandaag via de Romanusweg (nee niet over de brug) daar voorbij gereden en het is nou ook weer niet zo dat er honderden fietsers tegelijk over de brug komen en gaan dus is er geen probleem als er straks een tram overheen gaat.

    En om langzaam verkeer volledig van de tram te scheiden kan men ook nog de Noorderbrug variant hanteren, voetpad en fietspaden in beide richtingen aan één kant van de brug en de tram aan de andere kant, gescheiden via een soort van vangrail.

    Leave a comment:


  • Haas
    replied
    Is dat een zweeftram? Zo ja, waar dienen die rails dan voor?

    Leave a comment:


  • Lenfite
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Vlgs. mij moeten "scooteraars", althans die met een geel kenteken en dus helmplichtig, sowieso op de hoofdrijbaan.
    Er is straks geen hoofdrijbaan meer.

    Last edited by Lenfite; 31 juli 2013, 11:18.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Misschien moeten jullie eens kijken naar een stad als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam hoe men daar omgaat met deze uitdaging

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Versmallen van het fietspad is vervelend, maar er zijn ergere dingen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Fietsersbond
    (...)
    Aan weerszijden van de Wilhelminabrug liggen nu fietsstroken van 2,15 meter, daarvan resteert na de aanleg van de trambanen nog slechts een fietsstrookje van 1,46 meter. Dat betekent dat fietsers en scooteraars treintjes zouden moeten vormen achter de langzaamste fietser, want binnen de strook hebben ze te weinig ruimte om in te halen (reken met 1 meter per fietser). (...)
    Vlgs. mij moeten "scooteraars", althans die met een geel kenteken en dus helmplichtig, sowieso op de hoofdrijbaan.
    De Fietsersbond in Maastricht doet hele goede dingen, maar soms draaft het preken voor eigen parochie ook door.
    In dit kader verwijs ik bijvoorbeeld naar het feit dat fietsers tegenwoordig de Brusselsestraat af mogen fietsen.
    Dat is pas levensgevaarlijk!

    Bovendien zou het sommige fietsers sieren als ze eens het geduld zouden opbrengen om 150 meter achter een langzame fietser zouden kunnen blijven hangen.

    Desalniettemin heeft Lenfite wel een punt als hij bedoelt dat het versmallen van de bestaande fietspaden, met pakweg 70 cm, niet lekker voelt.
    Maar in vergelijking met alle andere wereldproblemen in Maastricht is dat een te verwaarlozen probleem, al is het vervelend.

    Leave a comment:

Bezig...
X