Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sneltram Maastricht - Hasselt

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Antonius
    replied
    Soms denk ik wel eens dat de Belgen meer benul hebben.

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Er komt dus geen tram......

Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    (...)

Vandaag, donderdag 10 maart 2016, heeft op het Gouvernement in Maastricht overleg plaatsgevonden tussen de Vlaamse minister Ben Weyts (NV-A) en onze Maastrichtse wethouder John Aarts (Financien, VVD).
    (..)
    Na afloop van het overleg verklaarden zowel minister Weyts als wethouder Aarts dat men een constructief gesprek had gehad en dat het nog steeds de bedoeling is om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
    De doelstelling is dat er nog steeds een tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht komt, al zullen er nog wat hobbels moeten worden genomen.
    In de voetbalwereld, als het bestuur het vertrouwen uitspreekt in hun trainer, betekent dit meestal dat de trainer binnen 3 dagen wordt ontslagen.

Persoonlijk vrees ik nog steeds dat er nooit meer een tram tussen Maastricht en Hasselt zal rijden.
    Afwachten dus.....
    In 2016 zag het nog rooskleurig uit!
    De tram Hasselt-Maastricht zou er komen.

In posting #160 van 2 juni 2016 was het zo goed als beklonken......

Ik ben een verklaard pleitbezorger en voorstander van de tram Hasselt-Maastricht, tenminste als een vaste spoorverbinding niet mogelijk is.
    Maar gisteren, 23 mei 2022, sijpelde het nieuws al richting de media. Belgie trekt de stekker uit het project.
    Vandaag komt de gemeente Maastricht met een officiele verklaring in een RaadsInformatieBrief (zie RIB Tram Maastricht-Hasselt)

Ik denk dat in het Maastrichtse stadshuis gisteravond menige campagnefles is ontkurkt!
    (Politiek) Maastricht wilde al langer van dit project af, maar kon dat gewoon niet hardop zeggen.
    Stoppen met dit project zou immers een schadeclaim vanuit Belgie opleveren.
    Nu hebben de Belgen, na wat blufpoker vanuit Maastricht, uiteindelijk de stekker uit de tram Hasselt-Maastricht getrokken.
    Ergo..... de schadeclaim vanuit Maastricht komt nu in Vlaanderen te liggen.
    Je moet dus denken aan een schadeclaim richting de 20 miljoen euro en een beroep vanuit Maastricht richting "Den Haag" om nog wat subsidiegelden i.h.k.v. infrastructurele projecten die al op de plank liggen.

Ondanks dit door Maastricht gewonnen pokerspel blijf ik persoonlijk het een gemiste kans vinden.
    Maar ja..... ik voorspelde het al op 10 maart 2016

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Nou dat hele verhaal nog eens uitgelegd is kort maar krachtig Pier

Als er nu een andere zienswijze zou zijn behalve; lekker naar Hasselt om te gaan shoppen, zouden Maastrichtse Senioren zich nog kunnen profileren in de polletiek !
    Zoiets van, minder autoverkeer middels fossiele brandstof van en naar Maastricht. Dat moet toch al binnenkort. Zodat onze lucht schoner wordt in onze regio.

ik doe nog een website erbij waar je van moment tot moment kunt zien hoe het staat met onze lucht, heel ongezond vandaag!

Bestanden bijvoegen

Leave a comment:

• El Loco
    replied
    Uit mijn hoofd is dat idee begonnen bij het CDA in 2012, maar ik kan er een jaartje of wat naast zitten.
    We moeten inderdaad enkele jaartjes verder terug in de tijd: al in 2008 werd de intentieovereenkomst gesloten tussen de ministers van Verkeer van Vlaanderen en Nederland (toentertijd Camiel Eurlings - de voormalige kroonprins van het CDA).

Het 'hele verhaal' over de tram van de SPM is inderdaad niet meer dan een simplistische samenvatting voor beginners. Alle scherpe kantjes zijn er vanaf gehaald. Zo kunnen ze er nog alle kanten mee op.

Leave a comment:

• Pier
    replied
    "Het hele verhaal van de tram nog eens uitgelegd"

Op zoek naar altijd weer nieuwe leuke (politiek) nieuwtjes - zeker in deze tijd van coalitievorming - kwam ik terecht op de website van de Seniorenpartij (SPM).
    De Seniorenpartij is namelijk de kartrekker in het coalitievorming na de gemeenteraadsverkiezingen 2022 en dus op die site verwachtte ik wel iets nieuws.
    Over de coalitievorming wellicht later meer in een andere topic, als ik mij tenminste tot die tijd niet al dood geergerd heb.... maar dat terzijde.

Op de website van de SPM las ik vrij prominent de kop "Het hele verhaal van de tram nog eens uitgelegd".

Uit mijn hoofd is dat idee begonnen bij het CDA in 2012, maar ik kan er een jaartje of wat naast zitten.
    Dus, snel even op dit verhaal/overzicht van de Seniorenpartij geklikt, want het is heel goed dat alle feiten nog eens op een rijtje worden gezet, toch?

Omdat wij inmiddels op MestreechOnline hier ook al jaren over discussieren heb ik het indrukkende relaas van de Seniorenpartij - het hele verhaal dus! - integraal hieronder geplakt!

-----
    Steun voor standpunt
    ,,De ledenvergadering heeft vastgesteld dat, zolang er geen belangrijke omstandigheden feitelijk veranderen en het huidige financiële aandeel (exclusief indexering) van de gemeente Maastricht niet wijzigt, de fractie gehouden is de gemaakte afspraken zoals vastgesteld in de kaderovereenkomst na te komen”, zegt fractievoorzitter John Steijns. Hij en de overige fractieleden ervaren de uitspraak van de ledenvergadering als steun voor het standpunt van de fractie. maar tevens ook als een opdracht voor het geval zich belangrijke (financiële) wijzigingen voordoen.

Zorgelijke ontwikkeling
    In april werd bekend dat het tramproject als gevolg van een gebrek aan concurrentie fors duurder dreigt uit te pakken. Volgens Belgische kranten gaat het mogelijk om een bedrag van 58 miljoen euro. Dit omdat er zowel voor de aanleg van de infrastructuur als voor de bouw van de trams maar één kandidaat is. Een zorgelijke ontwikkeling, reageerde de fractievoorzitter. ,,Dat er voor beide onderdelen van het project nog maar één gegadigde is, betekent in feite dat de marktpartij kan bepalen welk bedrag moet worden betaald voor de realisatie. Dat is een onwenselijke situatie.”

Procedures afwachten
    De Senioren Partij Maastricht mag dan met de blij zijn met mogelijke nieuwe ontwikkelingen, vooralsnog maakt ze pas op de plaats. ,,Onze fractie volgt de ontwikkelingen in het dossier op de voet”, aldus Steijns. Er lopen nog een aantal procedures, waaronder de afwikkeling van de mer-procedure, enkele onteigeningsprocedures in en de afronding van de haalbaarheidsstudie in opdracht van de stad Hasselt. Daarnaast zijn wij natuurlijk razend benieuwd naar de uitkomst van de aanbestedingsprocedures voor de infrastructuurwerken en de tramvoertuigen. Mochten de Belgische partners als gevolg van een van deze zaken om een extra bijdrage van Maastricht vragen, dan zullen we de zaak opnieuw moeten bekijken. Voorlopig ligt de bal op Belgisch grondgebied.”

-- Bron --- https://seniorenpartijmaastricht.nl/...m-naar-hasselt --------------------

Als dit "het hele verhaal" is volgens de Seniorenpartij anno 2022 , vrees ik het ergste voor het vertrouwen van de burger in de (Maastrichtse) politiek!

SCHANDE....

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Als ik die TramBUS zie op de foto's van de Limburger vandaag, dan had ik toch gelijk dat je veel beter het spoor kunt weglaten.
    Maar het is te zot (zoals de belg zegt) voor woorden.
    Weer heleboel geld voor nop, onderzoeken, analyses, studies, tracé planning, uren van al die raadsleden straks in wachtgeld regeling komen EN NOEM MAAR OP.
    Maastricht.

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    (...)

De vraag is dan waar die 4.000 Lanakenaren wonen en waar ze naartoe moeten. Wonen ze dicht bij een toekomstige tramhalte (Lanaken heeft dezelfde oppervlakte als Maastricht)? Ligt hun eindbestemming in de buurt van de twee geplande haltes in Maastricht? Ik vermoed dat er heel wat bij het UMC+ werken, de grootste werkgever in Maastricht. Die hebben dus helemaal niks aan zo'n tram. Wel aan een trein, zeker als die door zou rijden naar Randwyck.
    (...)
    Deze redenatie is slechts ten dele waar.
    Niet alle mensen die van Maastricht dagelijks met de trein naar Sittard of Heerlen v.v. reizen wonen in de buurt van het station cq werken in de buurt van het station waar ze naar toe reizen.
    Het is maar of je het wilt of niet.
    Bovendien is er meer dan genoeg (geplande) parkeerruimte in Lanaken en is juist dat een groot probleem in Maastricht.

Laat daarbij helder zijn dat het oorspronkelijke tramplan ook de universiteit cq. het MUMC+ als eindbestemming had.
    Maar dat was al snel een van de allereerste concessies die gedaan werden. Dat werd al toen het CS in Maastricht.
    Nu is het de Maasboulevard. Dat is echt idioot (vanwege de te zwakke Wilhelminabrug, die sowieso uiterlijk 2040 vervangen moet zijn!).
    Maar je hebt op de Maasboulevard wel alle mogelijkheden om over te stappen naar een bus met bijvoorbeeld de bestemming Randwijck.

Maar wat ik ook als argument inbreng..... die tram komt er (helaas!) nooit

Leave a comment:

• El Loco
    replied
    Goed dat je de discussie hier voortzet, Pier, ik was even vergeten dat we dit draadje hadden.

Zo’n 4.000 inwoners (!!) van Lanaken werken in Maastricht. Als deze forenzen (deels) in de tram kiezen, dan bespaart dat veel autoverkeer.
    De vraag is dan waar die 4.000 Lanakenaren wonen en waar ze naartoe moeten. Wonen ze dicht bij een toekomstige tramhalte (Lanaken heeft dezelfde oppervlakte als Maastricht)? Ligt hun eindbestemming in de buurt van de twee geplande haltes in Maastricht? Ik vermoed dat er heel wat bij het UMC+ werken, de grootste werkgever in Maastricht. Die hebben dus helemaal niks aan zo'n tram. Wel aan een trein, zeker als die door zou rijden naar Randwyck.

Maar ja, we gaan het nu eerst een paar jaar hebben over de door de Belgen voorgestelde trambus

Leave a comment:

• Pier
    replied
    (...)
    Maar even iets heel anders, wat wel weer samenhangt met de Boschstraat/Bassinbrug: de tram! Vandaag in de (online-)Limburger een artikel over de politieke strubbelingen tussen de gemeentebesturen van Maastricht en Hasselt en de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Het lijkt erop dat men nu op elkaar zit te wachten tot een van de anderen er de stekker uit trekt. Zelf de stekker eruit trekken is geen optie, want dat leidt onherroepelijk tot miljoenenclaims. Wat een debacle!

Wanhoopsdaad rond tramproject: Maastricht schakelt ambassade in
    Ik heb het bewuste artikel net gelezen.
    Ik kan me alleen maar aansluiten bij de opmerking van El Loco "Wat een debacle".

Daarbij moet ik wel opmerken dat ik een groot voorstander was en ben van de komst van de tram - of op z'n minst een vaste spoorlijn tussen Hasselt en Maastricht - , maar daarover heb ik al genoeg gezegd.
    Ik heb ook altijd gezegd dat de tramverbinding er waarschijnlijk nooit zal komen.
    Het blijft een gemiste kans en ik weet zeker dat de gemeente Lanaken ook klaar zal staan met een schadeclaim voor degene die definitief 'Neen' zegt.

Zo’n 4.000 inwoners (!!) van Lanaken werken in Maastricht. Als deze forenzen (deels) voor de tram kiezen, dan bespaart dat veel autoverkeer.
    Dat de tramverbinding Hasselt - Maastricht puur een ‘koopjeslijn’ wordt is en blijft klinkklare onzin.

Lanaken ziet/zag de komst van de sneltram als een belangrijke impuls voor haar ontwikkeling en had/heeft al vergevorderde plannen en aanpassingen gedaan.
    Zie https://www.limburger.nl/cnt/dmf20201216_93877586?
    Last edited by Pier; 19 januari 2022, 16:24.

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Als ze dan toch al verder gaan betreffende de Tram dan wens ik me een Waterstof (Hydrogen) / Brandstofcel in die tram en een ander railsysteem waardoor fietsers er niet in vast geraken en allemaal heupen breken.
    Ja als het nog iets langer duurt, dan is die Hydrogen / Brandstofcel al de meest normale zaak van de wereld. Lokaal Treinverkeer loopt al op deze energie voorziening.
    Je hebt dan ook minder koperdieven die het stuk bovenleiding van Bosscherveld naar 't Centraal station stelen.

Met wat jaren wachten worden we ouder en is een tram een goede vervanging van die eigen auto.
    Behalve in tijden van een pandemie natuurlijk.

Leave a comment:

• Pier
    replied
    De afgelopen dagen meldden o.a. De Limburger en RTV Maastricht dat de steun voor de tram in België zienderogen afneemt (...)

Ik zeg: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald...
    Op dit punt verschillen we enorm van mening
    Maar dat is prima!

Ik vind dat bovenstaande post van El Loco wat genuanceerder moet worden gelezen.
    Mn. het stadsbestuur van Hasselt is van mening dat de tram NIET moet worden doorgetrokken tot in het centrum.
    Ik lees niet dat het stadsbestuur tegen de tram en het (verdere) tracé is.
    Oorspronkelijk geplaatst door DDL 11 januari 2021
    "(..) maar als het aan de Hasseltse coalitiepartijen afhangt, komt er helemaal geen tramtracé in de binnenstad. Eerder al opperden de liberalen om de tram niet verder te laten rijden dan het Dusartplein en geen sporen aan te leggen op de kleine ring. Dat plan krijgt nu ook de steun van de twee andere coalitiepartijen.(..)

Voor de rest wil ik er op wijzen dat bijvoorbeeld het stadsbestuur van Lanaken al plannen heeft om rond het station van de tram een nieuw gebied te ontwikkelen.
    Kortom, het Vlaamse achterland staat te springen om de tram.

Leave a comment:

• El Loco
    replied
    De afgelopen dagen meldden o.a. De Limburger en RTV Maastricht dat de steun voor de tram in België zienderogen afneemt, met name in Hasselt. Volgens Het Belang van Limburg staat "geen enkele Hasseltse bestuurspartij nog achter de komst van een sneltram in het stadscentrum" (zie bericht RTV Maastricht, 13 januari 2021). In Maastricht hebben de LPM en PvdA naar aanleiding hiervan al vragen gesteld aan het college.

Ik zeg: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald...

Leave a comment:

• Pier
    replied
    (...) Zo'n onzalig plan, die tram. Hasselt is geen aantrekkelijke bestemming (ja, voor een keertje misschien) en het tussenliggend gebied is te dun bevolkt. Veel te langzaam ook. Een treinverbinding is wat Maastricht nodig heeft. En niet zozeer om in Hasselt te komen, maar om via Hasselt in Brussel en Antwerpen te geraken. Ach ja, ze luisteren ook helemaal niet naar ons
    Beste El Loco,

Hier verschillen wij toch enigszins van mening.
    Ik ben het helemaal met je eens wat betreft het feit dat een treinverbinding absoluut het beste zou zijn geweest.
    Waarom die er niet komt is mij een raadsel, al ligt de oplossing van dit raadsel wellicht in de landelijke politiek.
    Maar goed.
    Nu die treinverbinding er niet komt, ben en blijf ik een groot voorstander van die tramverbinding.
    Ik kan niet zeggen dat het gebied tussen Hasselt richting Maastricht dunbevolkt is.
    Integendeel.
    Bovendien kun je met deze tram, vanaf het Sphinxkwartier of Mosae Forum, naar Hasselt reizen en dan overstappen op de trein richting Antwerpen of Brussel.
    https://www.trammaastrichthasselt.eu/

En wie gaat er met de bus vanaf Maastricht naar Heerlen??
    (Bijna) niemand. Iedereen pakt de trein. Dat gaat ook gebeuren - na de komst van de tram - tussen Maastricht en Hasselt v.v.

Het enige wat ik niet begrijp is dat Maastricht niet meer vaart zet achter pogingen om de tram z.s.m. door te laten rijden tot het Centraal Station (en liefst tot de UM en de campus in Randwijck).
    Maar dat zal vroeg of laat, als de Wilhelminabrug moet worden aangepakt (vlgs. mij uiterlijk in 2040), wel gerealiseerd worden (hoop ik).
    Last edited by Pier; 19 december 2020, 13:44.

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Ach die Belgen hebben al één eeuw geleden heel veel spoorlijnen in het land gebouwd en als je ze nu ziet net over de grens bij Sippenaken tot en met Luik in Walonië richting Tongeren daar kan nog wel een extra spoortje bij dat onrendabel is. Gein woonder dat die Belschje unne Auto hubbe.
    Last edited by Antonius; 18 december 2020, 09:38.

Leave a comment:

• El Loco
    replied
    Weer lijkt het erop dat de tram er ooit zal komen. Politiek lijkt de strijd te zijn gestreden, zowel in Belgie als in Maastricht.
    Maar, zoals ik al in 2018 en de jaren daarvoor schreef..... 'Ik geloof het pas als de eerste tram door Maastricht rijdt'.
    Het lijkt er wel op inderdaad. Zo'n onzalig plan, die tram. Hasselt is geen aantrekkelijke bestemming (ja, voor een keertje misschien) en het tussenliggend gebied is te dun bevolkt. Veel te langzaam ook. Een treinverbinding is wat Maastricht nodig heeft. En niet zozeer om in Hasselt te komen, maar om via Hasselt in Brussel en Antwerpen te geraken. Ach ja, ze luisteren ook helemaal niet naar ons

Leave a comment:

Bezig...
X