Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite
Bekijk bericht
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Sneltram Maastricht - Hasselt
Sluiten
X
-
Gast antwoordde
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dikkiedik Bekijk berichtMet gevaar voor eigen leven? Een fietser heeft meer kans geraakt te worden door een auto of bus. En dan nog is het vaak de fietser, of scooter die niet uitkijkt en overal voorrang neemt (en niet heeft).
Bron: http://maastricht.fietsersbond.nl/ni...-op-smal-spoor
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeOorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk berichtDe meeste betrokkenen hebben geen idee wat er gebeuren gaat en worden volledig butienspel gehouden. Ik bedoel de burgers die zich later te voet of per fiets met gevaar voor eigen leven langs het tramtracé in de stad zullen proberen te begeven. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de tram weer buiten gebruik wordt gesteld net als de Leers-express.
Hoeveel "doden" vallen er in andere steden die al jaaaren trams hebben?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk berichtDesalniettemin gaat Arcadis nu van start met de (juridisch) voorbereiding van het uitvoeringscontract tussen alle betrokkenen.
Leave a comment:
-
Juridische voorbereidingshandelingen tram Hasselt-Maastricht beginnen
Over het wel/niet doorgaan van de tramverbinding Hasselt-Maastricht is al veel gezegd en geschreven.
Zowel hier op dit forum, met diverse voor- en tegenstanders, maar zéér zeker ook in de gemeenteraad.
Momenteel is een meerderheid in de Maastrichtse gemeenteraad voor het realiseren van het tramtracé Hasselt-Maastricht. Dat tracé zal in Maastricht o.a. via de Bassinbrug-Maasboulevard-Wilhelminabrug-Sint Maartenslaan naar het Centraal Station lopen.
Een van de grootste tegenstanders van het project is echter de oppositiepartij CDA.
Persoonlijk zou ik er een goede fles wijn op durven te verwedden dat het CDA na maart 2014 weer in een coalitie in Maastricht zit.
Hoe die coalitie er precies gaat uitzien weet ik niet. Dat is mede afhankelijk van de verkiezingsuitslag, maar ik ben vrijwel zeker dat het CDA, VVD en de Seniorenpartij (SPM) de kern zullen vormen van deze coalitie.
Daarmee neemt de invloed van een tegenstander van het tramtracé, het CDA, natuurlijk toe. Het CDA, zeker in Maastricht, is echter een echte bestuurspartij. Daarom denk ik niet dat het CDA er alles aan zal doen om nog van het geplande tramtracé af te komen, maar helemaal uitsluiten doe ik het ook niet.
Kortom, alvorens in 2018 de eerste tram tussen Hasselt en Maastricht zal rijden, zal er nog veel meer over dit dossier gesproken zijn.
Desalniettemin gaat Arcadis nu van start met de (juridisch) voorbereiding van het uitvoeringscontract tussen alle betrokkenen.
Daarna zal Arcadis de aanbestedingsfase begeleiden.
Als het werk uiteindelijk is aanbesteed zal Arcadis de juridische/contractuele uitvoering van het werk begeleiden.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door proemevlaai Bekijk berichtIs daar vraag naar (hoog-)geschoold personeel? Goed om weten.
Ter illustratie: te voet ben je er dus even snel als met het openbaar vervoer aan wandelsnelheid.
Wat betreft verbindingen en openbaar vervoer is er in groot-Limburg nog heel veel werk aan de winkel.
maar dat zien sommigen niet zo <> die zien enkel Problemen in het verbeteren ervan
Overigens als je naar het academisch centrum maastricht moet voor je werk, ben je al deel van die hoog opgeleiden.
Dus ja die vraag is er wel degelijk. (verplegend personeel uit België is onderweg)
Ten dele is het de weg van de minste weerstand (dat is logisch en als natuurkunde wet een vaststaand feit) maar laat nu plannenmakers en lobby zich op een concept storten dan kost het veel te veel weerstand en dus geld.
De miskleun van het afgelopen decennium is toch die Fyra die debet is aan het niet gelijkelijk opkrikken van de "buurtbudgetten" in Europa.
Die Italiaanse automerken had altijd al problemen met de elektronica aan boord
laten we daar dan in Italië ook treinen kopen
De weerstand wordt dus helaas groter gemaakt en dat doet de besluitvorming geen goed.
vraag je een leek wat ie wil krijg je een antwoord (minste weerstand)
vraag je een volksvertegenwoordiger dan krijg je dertig tegenvragen (academische en politieke weerstand)
- is er nog scheepvaart op de Maas? of een door vaar probleem?
- waarom ligt dat Kanaal linksom van Maastricht er?
- vergelijk de stoomtram vroeger en die plannen met een bovenleiding, hebben we geen moderne snelle accu's dan?
Vraag op vraag hetgeen allemaal redelijk snel en logisch kan worden beantwoord, denk ik dan als simpele ziel.
Maar de procedures omtrent zo'n aanleg wordt door de "specialisten" {de adviesgevende instanties en commerciële firma's die eraan verdienen} ISO gecertificeerd en met een tal aan advocaten gezien economische belangen uitgemolken.
die Tram komt er dus niet.
mvg
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk berichtDe spoorlijn Luik - Hasselt erg vol? Voor het hele traject 1 trein per uur. Bij Tongeren-Hasselt kom ik op 2 treinen per uur. Goederentreinen zie ik er zelden. Of ligt de NMBS dwars omdat de NS ook niet echt meewerkt als het om het kleine grensverkeer gaat?
De NMBS gaat van nu tot en met 2025 net geen 26 miljard euro investeren. Maar onze provincie valt opnieuw zo goed als helemaal buiten de prijzen.
....
Samengeteld is dit 50,899 miljoen euro of afgerond amper 2/1.000ste van het NMBS-investeringsbudget*. Van dat bedrag wordt 0,6 miljoen euro dit jaar uitgegeven en de rest ten vroegste vanaf 2019.
bron: http://www.hbvl.be/limburg/nmbs-laat...ks-liggen.aspx
Leave a comment:
-
Merci Pier voor bovenstaande uitleg en visie.
Als ik het goed lees en goed begrijp dan zitten er nogal wat haken en ogen aan het tot stand brengen van deze tramverbinding.
Ik ben zeer benieuwd welke oplossingen de specialisten bedenken die tot een ieders tevredenheid- en ook uitvoerbaar zijn.
Dit is niet zomaar een, twee drie opgelost.
Leave a comment:
-
Goed werk Pier.
Maar wat mij op viel naar het zoek werk van Rubke is dat de spoorbrug
als deze geopend is "maar" een hoogte heeft van 8.47 m
En dat de norm 9.10 m word .
Is er dan niet het zelfde probleem bij de spoorbrug als bij de Wilhelminabrug i.v.m doorvaar hoogte van beide bruggen in de toekomst ?
Leave a comment:
-
Is de spoorbrug in Maastricht geschikt voor de tram?
Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht(...)
Terecht stelt Kitty Nuyts de vraag of de huidige spoorbrug in Maastricht geen goed alternatief is voor de tram?
In deze spoorbrug is immers heel veel geld geïnvesteerd, Prorail in 2009 € 14,6 miljoen en de Vlaamse regering € 11,2 miljoen.
Bovendien lijkt het erop dat de spoorbrug veel te weinig wordt gebruikt.
Onderstaand (samengevat) het antwoord en mijn opmerkingen.
De vraag blijkt gecompliceerder te zijn dan we wellicht in eerste instantie denken.
Kan de tram (technisch gezien) over de spoorbrug?
Ja, maar de spoorlijn over de brug moet dan wel van bovenleiding worden voorzien, maar dat is natuurlijk over het gehele tramtracé (in de binnenstad) van toepassing.
Dat zal niet het grootste probleem zijn.
Zijn daarmee dan alle problemen opgelost?
Nee, zeker niet.
De tram komt dan uit op het spooremplacement van Maastricht.
Hetzelfde probleem dat bestaat bij het gebruik maken van de goederenspoorlijn (trams en treinen die gebruik maken van elkaars infrastructuur) bestaat ook hier en is zelfs nog groter.
Emplacementen kennen wat betreft treinbeveiliging een lager beschermingsniveau dan een spoorlijn. In vaktermen spreekt men dan van 'de vrije baan'.
Daarmee is het niet zo dat treinverkeer op emplacementen onveilig is. Een tram erbij maakt het echter zeer ingewikkeld en, zo vreest men, erg duur.
Als tegenargument, zo bedenk ik mij, zou men echter kunnen inbrengen dat het door de stad laten rijden van een tram waarschijnlijk per definitie niet veiliger zal zijn, voor het overige verkeer, dan een tram te laten rijden via een emplacement.
Een wel erg belangrijk punt waar men mee te maken krijgt zijn de zogenaamde brugopeningstijden voor het scheepvaartverkeer.
Daarmee worden wellicht ook de punten die Wim54 aanhaalt beantwoord.
De afspraak met Rijkswaterstaat is, dat de brug elk uur ten minste twee keer een kwartier effectief 'open' moet zijn voor de scheepvaart.
Omdat er op dit moment meer scheepvaartverkeer is dan treinverkeer staat het hefgedeelte van de brug feitelijk permanent omhoog.
Treinen en trams die de brug passeren, kunnen dat alleen doen wanneer het hefgedeelte omlaag is gebracht, vergrendeld is en door het treinbeveiligingssysteem is 'vrij' gegeven.
Dat alles moet in de resterende tijd buiten de voor het scheepvaartverkeer vrijgegeven tijden plaatsvinden.
Die resterende tijd is daarmee minder dan twee keer een kwartier vanwege heffen/zakken, vergrendelen en vrij geven; dit kost een aantal minuten per beweging.
Met de tram wil men twee keer per uur kunnen rijden. Dat betekent vier brugpassages per uur, die ook nog eens in een 'nette' dienstregeling moeten worden uitgevoerd.
Praktisch gezien blijft er dan geen tijd meer over om met goederentreinen te rijden; beveiligingstechnisch moeten die niet alleen op de brug worden ingepast, maar op het gehele traject naar Lanaken. Om het ook hier nog eens gecompliceerd te maken kunnen goederentreinen niet zomaar vanaf het emplacement in Maastricht wegrijden.
Er moet daarbij ook nog rekening worden gehouden met de reizigerstreinen van NS, Veolia en de verplaatsingen van treinmaterieel van en naar de werkplaats.
Tramdienstregeling, treindienstregeling reizigerstreinen NS, goederentreindienstregeling en eisen voor het scheepvaartverkeer gezamenlijk leiden tot een, volgens sommige deskundigen, niet uitvoerbare variant.
Nu ben ikzelf natuurlijk geen deskundige, maar gebruik ik enkel mijn boerenverstand en ben ik ten alle tijde bereid wat bij te leren.
Bovenstaande uitleg lijkt mij helder en ik denk dan ook dat het, in alle redelijkheid, praktisch onmogelijk is dat de tram 4x per uur heen en weer rijdt over deze brug.
Echter, ik heb al vaker betoogd dat het wellicht een optie is om de tram van Hasselt naar Maastricht wel via de binnenstad te laten rijden, maar de tram van Maastricht naar Hasselt via de spoorbrug.
Op die manier gaat er slechts 2x per uur een tram over de spoorbrug.
Het lijkt mij in, in alle redelijkheid, dat 2 passages Maastricht-Hasselt wel in te passen zouden moeten zijn binnen een "nette"dienstregeling.
De grote winst is dat er slechts een enkel spoor door de binnenstad dient te worden aangelegd i.p.v. een dubbel spoor.
Bijkomend (politiek) voordeel is dat de ondernemers in Wijck niet meer kunnen protesteren dat gebruikers van de tram het stadsdeel Wijck links laten liggen. Als men terug wil naar België zal men naar Wijck moeten.
Leave a comment:
-
De spoorlijn Luik - Hasselt erg vol? Voor het hele traject 1 trein per uur. Bij Tongeren-Hasselt kom ik op 2 treinen per uur. Goederentreinen zie ik er zelden. Of ligt de NMBS dwars omdat de NS ook niet echt meewerkt als het om het kleine grensverkeer gaat?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk berichtkunt natuurlijk ook 2meter dieper uitbaggeren.. of is dat te simpel ?
Want anders had men allang geluidswallen langs de Maas moeten aan leggen
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk berichtEr zal dus aan beiden trajecten werk aan de winkel zijn
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
Maar als goed begrijp dan zal er ook wat moeten gebeuren aan de spoorbrug.
nu :
hoogte ggesloten 7m
hoogte geopend 8.47 m
En norm word 9.10 en mag aanemen dat deze dan ook voor de spoorbrug
zal daan gelden .
Er zal dus aan beiden trajecten werk aan de winkel zijn
Leave a comment:
Leave a comment: