Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen kapel: Sint-Catharinakapel en -gasthuis

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Dat is de officiële naam van het faliezusterskloostertje (zie HEM ).
    Ach ja, dom van mij. Ik zie het nu aan de Maaslandse Renaissancegevel. En het Pater Vinktorentje staat er pal naast!

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Jaspar heeft nog wat nadere gegevens. Hij zegt dat de gebouwen van het voormalige gasthuis (niet de kapel) bij het Hotel de Turenne werden gevoegd 'dat deneve laog. Op de plaots vaan dat hotel stoon noe [1960] twie woenhoezer, boevaan eint hiel lang is bewoend weurd door de familie Rutten-Wolters.'

      E. Jaspar, 'Kint geer eur eige stad?', Mestreech 1960, 200.
      Van die 'twie woenhoezer' op de plek van Hotel de Turenne/Holla is ook goed te zien aan de daken op bovenstaande Bing-foto.
      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht


      (...) Als we in gedachten vanaf de Boschstraat de steeg inlopen, lijkt me het tweede gebouw aan de rechterzijde een goede optie; daar is immers ook een deel zonder bebouwing voor.

      Bron plattegronden: www.watwaswaar.nl
      Burgemeester, het lukt mij niet deze plattegrond op die site te vinden (wel andere delen van Maastricht...). Zou je die detailplattegrond nog eens hier neer kunnen zetten, maar dan ietsje verder naar het noorden, zodat ook de latere Catharinastraat erop staat?

      Ik kan me trouwens helemaal vinden in je suggestie over de exacte locatie van de kapel. Dat zou namelijk ook kloppen met de tekening van Van Gulpen, als we er tenminste vanuit gaan dat de kapel niet georiënteerd was, dat de ingang aan het pleintje 'g' in de steeg lag en het koor aan de noordzijde. De oostelijke muur grensde dan aan een perceel (blinde muur bij Van Gulpen), de westelijke muur grensde aan een zijsteeg van de Catharinagang (2 ramen bij Van Gulpen). Dat linkerdeurtje in de voorgevel van Van Gulpen zou dan de afsluiting van dat zijsteegje kunnen vormen (privéterrein?).

      Hoe het dan zit met de toren en de klokken en hoe die uitsluitend via het huis van de buren bereikt konden worden, valt uit deze plattegrond niet op te maken. De kapel was toen (ca 1830) al een tijd niet meer in gebruik als kerk en er zal vast het een en ander gesloopt en verbouwd zijn op die terreinen.

      Opmerking


      • #33
        En toen vond ik toch nog een afbeelding van de gevelwand in de Boschstraat. Helemaal links het huis van Philippe van Gulpen, rechts daarvan Hotel du Chène en rechts daarvan, op nr. 102, rijtuigverhuurder Wilkens.


        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          ....Overigens bestaan er ook tekeningen van Van Gulpen van een 'eglise' en een 'convent du Val Sainte Catherine' (Sint-Catharinadal). Die tekeningen laten een heel ander gebouw zien. Ik neem aan dat dat niet in Maastricht is?
          Zou dat dan St.Catharinadal kunnen zijn? Dat is dan het Faliezusterklooster.

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            ...Zou ik wel voor zijn. Ziet Theo (als 'thread starter') dat ook zitten? En wil iemand het dan ook nog doen??
            Is al gebeurd en nu ga ik met jullie goedvinden ook nog aan Rubke vragen het draadje te verhuizen naast de bijdrage van Burgemeester over de St.Jacobskapel.

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk bericht
              En toen vond ik toch nog een afbeelding van de gevelwand in de Boschstraat.
              Ja, Theo, die staat al aangekondigd in mijn eerdere bijdrage:

              Wat lees ik namelijk bij een bijschrift bij een tekening van de Boschstraat in het boek over Van Gulpen van Lou Spronck? (...) Op de tekening (p. 25) is dat pand goed te zien.
              En deze:
              Zou dat dan St.Catharinadal kunnen zijn? Dat is dan het Faliezusterklooster.
              ....was ook alweer beantwoord door Ingrid Evers:
              Dat is de officiële naam van het faliezusterskloostertje (zie HEM ).
              Is verder no big deal, maar als je niet terugleest dan worden deze draadjes nog minder overzichtelijk dan ze al zijn.

              Opmerking


              • #37
                En het is al gebeurd, zie ik. Ik ben wel verguld dat met vereende krachten mijn vraag tot een zo uitvoerig onderwerp leidde.

                Eén ding..., de conculsie is me nog te schraal. El Loco heeft weer roet in 't eten gegooid door te veronderstellen dat de Catharinakerk dan toch wel aan de Kerkgang gelegen zal hebben. Ik had me juist verzoend met het idee dat de Kerkgang iets met de St.Matthijs te maken zal hebben gehad. En wanneer zou de Kerkgang opgeheven zijn? De straatwand lijkt me in 1848 (zie tekening Van Gulpen) gesloten.

                En stond de gasthuiskapel nu op dezelfde locatie als de Catharinakerk?

                Bij het zoeken naar huizen en hun bezitters: helpt het gegeven van de broodfabriek in de voormalige Catharinakerk niet (1858 ). Die groeit uit tot de MABRO, maar met die naam mogelijk pas op zijn nieuwe adres O.L.Vrouweplein.

                Overigens stopt het kerken in de Catharinakerk in 1804 en wordt ze in 1809 aan ene Hopp verkocht.

                Opmerking


                • #38
                  kapel wordt schuur

                  Misschien nog wat nuttige gegevens voor de lokalisering:

                  Schaepkens van Riempst (1907) tekent aan dat de vrm. kapel/kerk in een schuur werd veranderd. Hierin vestigde 'de heer Hopp omstreeks 1865 de eerste mechanische broodbakkerij'. (Geen bronopgave).
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 januari 2021, 14:01.

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk bericht
                    En stond de gasthuiskapel nu op dezelfde locatie als de Catharinakerk?
                    Ik dacht die vraag al uitgebreid te hebben beantwoord.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk bericht
                    Overigens stopt het kerken in de Catharinakerk in 1804 en wordt ze in 1809 aan ene Hopp verkocht.
                    In welke bron vond u dat?
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 april 2011, 17:15.

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      In welke bron vond u dat?
                      U zult 't niet geloven: de HEM p.118, behorend bij lemma Catharinakapel, Sint-.

                      Opmerking


                      • #41
                        mislezing

                        Ik vrees dat dit weer een mislezing is. De HEM stelt dat het kerkfabriek van de St.-Matthijs de Catharinakapel in 1809 verkocht. Dat Hopp de koper was, wordt niet vermeld. Wel dat hij in 1858 die mechanische broodfabriek sticht.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk bericht
                        (...) de broodfabriek in de voormalige Catharinakerk ... (1858 ). Die groeit uit tot de MABRO, maar met die naam mogelijk pas op zijn nieuwe adres O.L.Vrouweplein.
                        Uw suggestie dat de fabriek van Hopp uitgroeit tot de MABRO is ook een mislezing. De laatste wordt genoemd om de lezer te wijzen op een verwant onderwerp, nl. een andere broodfabriek. Met de fabriek van Hopp heeft hij verder niets van doen.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 januari 2021, 14:03.

                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Burgemeester, het lukt mij niet deze plattegrond op die site te vinden (wel andere delen van Maastricht...). Zou je die detailplattegrond nog eens hier neer kunnen zetten, maar dan ietsje verder naar het noorden, zodat ook de latere Catharinastraat erop staat?
                          U roept, wij draaien.

                          Opmerking


                          • #43
                            En dan de eigenaren van de percelen (ca. 1832). Hier een overzicht. Ik weet niet of dit wat gaat opleveren, maar ok. Bij alles wat ik niet goed kon lezen heb ik een vraagteken geplaatst.

                            172. Pafse (?), Hendrik. Koopman. Huis & Plaats.
                            173. Wilkens, Jan (?), Logementhouder. Huis & Plaats
                            174. Schrumann (?), (?) Godefridus Theodorus. Koopman. Huis.
                            175. id.
                            176. Canner (?), Hendrik Pieter. Koopman. Huis.
                            177. Bertrand, Lambert. Logementhouder. Huis & Plaats.
                            178. Piels (?), Pieter. Logementhouder. Huis, Plaats & Tuin. (Dit is dus de mogelijke eigenaar!)
                            179. id. Bergplaats.
                            180. Bonhomme, Matthijs. Paarden (?), Bergplaats.
                            181. De Jongh, (?) Pieter. (geen beroep ingevuld). Huis & Plaats
                            182. Van Sichen, (?). Bierbrouwer. Huis & Plaats.
                            183. Sallett (?), Jan (?), winkelier (?). Huis & Plaats.

                            Het perceelnummer 181 is doorgestreept. In de zijlijn wordt verwezen naar Catharina..... en dan .....? Gang? Aan u de eer:



                            Wat geeft mijn belastingboekje (ca. 1905) op de gezochte adressen? Nou het volgende! Deze keer begin ik met de even huisnummers en laat ik beroep en inkomen achterwege. Het moet immers niet al te Sjefiaans worden (...en dat is natuurlijk goed bedoeld!)

                            100. Schepers, P.
                            104. Schappin, P.M.H.
                            106. Waber, P.
                            108. Kemmerling, V. G. & Wed. J.G.
                            110. Castel, A.A.S.
                            112. Lambriex, Oscar.

                            Helaas geen Regout dus. Of we met dit alles dus ook maar iets opschieten.... Maar ik ben wel een uurtje van de straat geweest!
                            Last edited by burgemeester; 27 april 2011, 19:30.

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk bericht
                              El Loco heeft weer roet in 't eten gegooid door te veronderstellen dat de Catharinakerk dan toch wel aan de Kerkgang gelegen zal hebben.
                              Nee hoor, Theo, ik heb in post #29 juist gesteld dat de Catharinakapel/kerk niet aan de Sint-Catharinastraat (= voormalige Kerkgang) lag, maar aan de Catharinagang. Het plattegrondje dat erbij staat, maakt ook duidelijk onderscheid tussen Catharinagang enerzijds en Kerkgang/Catharinastraat anderzijds.

                              Nog even voor de duidelijkheid:
                              • de gasthuiskapel = de Catharinakerk/kapel
                              • de Catharinakapel lag aan/in de Catharinagang
                              • het Catharinagasthuis grensde (volgens Franquinet/Nuijts) aan de Kerkgang

                              En de jaartallen op een rijtje:
                              • 14e-16e eeuw: Catharinagasthuis
                              • 1633: Catharinakapel wordt parochiekerk St-Matthijsparochie
                              • 1679: opheffing Kerkgang-steeg (door bebouwing percelen)
                              • 1804: St-Matthijskerk opnieuw parochiekerk
                              • 1809: kerkfabriek St-Matthijs verkoopt Catharinakapel
                              • 1858: ene Hopp opent eerste mechanische broodbakkerij in vm Catharinakapel
                              • ±1860: Catharinakapel gesloopt (waarschijnlijk)
                              • 1895: Catharinagang opgeheven
                              • ±1898: Catharinastraat aangelegd, tot 1903 met een onderdoorgang aan de Boschstraat

                              Correct me if I'm wrong!

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                                En dan de eigenaren van de percelen (ca. 1832). (...)
                                178. Piels (?), Pieter. Logementhouder. Huis, Plaats & Tuin. (Dit is dus de mogelijke eigenaar!)
                                179. id. Bergplaats.
                                Pieter Piels dus! Zou dat de koper van de kapel in 1809 geweest zijn?
                                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                                Wat geeft mijn belastingboekje (ca. 1905) op de gezochte adressen? (...)
                                110. Castel, A.A.S.
                                112. Lambriex, Oscar.
                                Helaas geen Regout dus.
                                Ah, jammer... Misschien zat Regout aan de achterkant (Batterijstraat)?

                                Bedankt voor het 'opgeschoven' kaartje. Ga er meteen mee aan de slag!
                                Last edited by El Loco; 27 april 2011, 20:22. Reden: Foutje in huisnummertelling!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X