Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Geschiedenis van de Firma Petrus Regout en haar opvolgers

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Fabriekscomplex anno 1867

    De stichting Maastricht 1867 heeft het maquettedeel met de Regout-fabrieken anno 1867 voltooid:


    Foto: http://www.maastricht-1867.nl/fotos-sphinx.html

    A hell of a job en een heel bijzondere prestatie! Tot eind dit jaar te zien op de tentoonstelling '175 jaar Sphinx' bij het RHCL aan de Sint-Pieterstraat.
    Last edited by El Loco; 16 oktober 2011, 00:24. Reden: Link gerepareerd

    Opmerking


    • #17
      Prachtig! Hulde aan de bouwers!

      Zal er zeker gaan kijken!

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Die link werkt jammergenoeg niet
        Oeps, link inmiddels gerepareerd!
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier
        Afgelopen donderdag, 13 okt. 2011, stond er een mooie foto in Dagblad De Limburger van de inmiddels al gesloopte productiehallen van de Sphinxfabriek.
        Mooie foto inderdaad. Prachtig, dat dakenlandschap. Jammer dat geen enkele gebouw uit de begintijd bewaard is gebleven. Dat zou pas industriële geschiedenis zijn geweest: een fabriekshal uit 1836

        Op de foto van het maquettedeel meen ik langs de Frontensingel één van de 'Mouleurs' te herkennen (gebouw met zadeldak uiterst rechts op de krantenfoto hierboven), maar ik kan het niet goed zien. Volgens het boekje Het Sphinxterrein van de Stichting Werkgroep Industriële Archeologie Maastricht werden de Mouleurs echter pas in 1875 gebouwd. Ik zal me dus wel verkijken!

        Opmerking


        • #19
          Een bericht uit de Nieuwe Koerier van 8 maart 1888:

          Nog zij met lof gemeld dat in afwijking
          van vroegere jaren door de firma
          Petrus Regout een maatregel is genomen
          die niet genoeg geroemd kan worden en
          waardoor tal van huisgezinnen in dit
          strenge winterseizoen zich kosteloos een
          warmen haard kunnen verschaffen. Vroegere
          jaren werden nl de cokes enz afkomstig
          van hunne aardewerkovens door
          een daarmede belast personeel gesorteerd
          en dan per kar aan fl 4 verkocht Genoemde
          afval wordt thans op een der
          terreinen van genoemde firma buiten de
          Boschpoort gestort alwaar men dagelijks
          een groot aantal vrouwen en kinderen
          bezig ziet met het uitzoeken van cokes
          enz waardoor menig behoeftig gezin in
          den harden winter van koude is gevrijwaard

          Bron:
          http://roermond.x-cago.com/kranten/a...rds=boschpoort

          Opmerking


          • #20
            Museum Boerhaave in Leiden heeft enkele foto's van producten voor de gezondheidszorg van de firma Regout :
            http://www.museumboerhaave.nl/collec...+regout&page=1

            Opmerking


            • #21
              Interessant, die injectiespuit. Die moet dan in de glas- en kristalfabriek gemaakt zijn. Aan de beschrijvingen is nog wel wat te doen, geloof ik. In 1800 was er echt nog geen Petrus Regout en ik dacht dat de firma per 1899 Sphinx is gaan heten. Overigens vond ik ook twee objecten van de Société Céramique.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 november 2011, 12:20. Reden: aanvulling

              Opmerking


              • #22
                Rouwservies

                Van de rouwborden elders op MO naar het rouwservies ...

                Het rouwservies werd gebruikt bij begrafenissen en bestond meestal uit een theepot, een koffiepot en bijbehorende zaken. Kop en schotel ontbreken meestal omdat het drinken uit een volledig zwart kopje niet tot drinken noodt.

                Drs Harold Bos, kunsthistoricus, beschrijft geregeld voorwerpen uit de pronkkamer van het Westfries genootschap. In 't Vierkant, 2008, nummer 1, geeft hij een beschrijving van het rouwservies.

                Als voorbeeld dit servies (overigens van de firma Hackwood), dat staat in het streekmuseum Krimpenerwaard:



                Een voorbeeld van een servies van de firma Regout is in het Fries Scheepvaartmuseum te vinden.

                Opmerking


                • #23
                  Rouwgedenkbord

                  De firma Regout maakte ook rouwgoed voor particulieren. Zo bestaat er een bord met het portret van de overleden vrouw van een inlandse vorst uit Nederlands Indië (nu: Indonesië). De officiële rouw duurde daar vrij lang en de weduwnaar bood dergelijke borden aan op de honderdste dag na overlijden.

                  Opmerking


                  • #24
                    Ik heb het geluk gehad om voor de sloop van enige gebouwen van de Sphinx binnen enkele foto's te kunnen maken. Misschien kan het draadje worden voortgezet? Zoals jullie zien is er toch nog iets van de orginele gebouwen bewaard gebleven.

                    Kompleminte

                    Toller

                    Opmerking


                    • #25
                      Leuke voortzetting!

                      Alleen niet ze goed te zien, omdat de foto's net iets te klein zijn.
                      Zijn er ook foto's van de onderaardse gang naar de Timmerfabriek?
                      Of komt die gang ergens anders uit?
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #26
                        Dat zijn wel piepkleine fotootjes, Toller. Heb je ook een maatje groter? Ah, Pier vindt 't ook aan de kleine kant!

                        Er is trouwens maar heel weinig gesloopt op het Sphinxterrein, dus dat valt best mee. Voor zover ik weet alleen de na-oorlogse opslag- en expeditieloodsen (waar nu het parkeerterrein en het Sphinxpark zijn).

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          Zijn er ook foto's van de onderaardse gang naar de Timmerfabriek? Of komt die gang ergens anders uit?
                          Daar zijn hier al eens foto's van gepubliceerd, Pier.

                          Opmerking


                          • #28
                            Volgens mij is het me gelukt een grote foto te plaatsen. De gang die jullie bedoelen loopt onder de Boschstraat door van de fabriek naar het kantoorgedeelte bij de Timmerfabriek. Ik heb deze gang een viertal jaren geleden gezien en daar liepen geen buizen doorheen. Deze gang werd onder andere gebruikt om bij een inspectie naar kinderarbeid, de kinderen van de ene plaats ongezien naar de andere te krijgen.

                            De gang die jullie hier zien bevindt zich onder het complex van de Eifel. Onderin zijn opslagplaatsen voor grondstoffen. Na WOII lagen hier de Amerikaanse levenmiddelen voorraden.

                            Op de zolder vond ik deze deur met opschriften. Het is de zolder die in het verlengde van de Statensingel ligt.

                            In de kelder aan de zijde van de Boschstraat trof ik de onderstaande ruimte aan waar de arbeiders zich konden omkleden.

                            Er zijn nog meer foto's van het complex voor de sloop.







                            Last edited by Breur; 16 november 2012, 18:10. Reden: foto's vertikaal uitgelijnd.
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • #29
                              Geweldig Erik, merci voor de grotere foto's en de uitleg.

                              Wij zien uit naar meer informatie en eventueel ook naar foto's.
                              Mestreechter Geis mage beleve
                              en dat door te kinne geve.
                              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                                Deze gang werd onder andere gebruikt om bij een inspectie naar kinderarbeid, de kinderen van de ene plaats ongezien naar de andere te krijgen.
                                Tja, dát verhaal is sinds 2003 offcieel opgenomen bij de Maastrichtse mythen, tenzij iemand met nieuwe feiten komt. Zie dit draadje.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X