Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De ON vergankelijkheid van het liften

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • En je vond het liften niet eng?

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
      En je vond het liften niet eng?
      Als ik mij goed herinner ben jij een man, lijkt mij minder eng dan een vrouw
      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

      Opmerking


      • Elders kwam ik hier een discussie tegen over parkeren en parkeerproblematiek in Maastricht. Het gaat dan over auto's.

        Ik blijf gewoon liften en ik rapporteer hier niet elke verplaatsing.

        Maar bij mijn laatste reis vanuit Maastricht was het dan alweer zover, ik werd in het liften belet door een agent, die zelfs wist te melden dat "liften in Maastricht nergens mag". Dat ik daarop antwoordde "Liften mag in Maastricht bijna overal!" had hij niet verwacht denk ik. Hij gaf niet aan dat ik ongelijk zou hebben en dat heb ik ook niet.

        Het geluk was aan mijn zijde, want zodra de agent vertrokken was wenkte een barmhartige (of is het warmhartige?) chauffeur mij en was ik op weg.

        Ik durf de stelling wel aan dat bij mijn verplaatsingen als lifter anno 2014 de stad Maastricht de meest lifteronvriendelijke is. Overdreven is het wellicht wel een beetje. Op veel andere plekken kwam ik zo maar een keertje langswaaien. Maar heel overdreven is het niet.

        Er is in Maastricht gewoon geen echt goede en bovendien legale plek om naar het noorden te liften. Tenminste, ik weet hem niet te lokaliseren. Behalve, jawel, de oprit Maastricht-Noord op de A2, bij Rothem, de oprit die twee maanden geleden voor verkeer opengesteld is. Dat is waarschijnlijk een redelijke plek om een lift te krijgen.

        Over 700 dagen (plusmin 100) zal het nieuwe kruispunt Rooseveltlaan / Viaductweg wel gereed zijn. De oprit daarvan naar het noorden krijgt een vluchtstrook. Deze zal bijna precies op de plek liggen van de o-zo fijne en nuttige liftersplaats, die in het kader van de tunnelbouw begin 2012 is gesneuveld. Ik hoop dat dat weer een fijne plek wordt, want de oprit Maastricht-Noord is mij eerlijk gezegd een tikje ver weg. De liftersplaats lag op een kwartiertje lopen van het station en dat was goed te doen.

        (En voor mij persoonlijk werd het allemaal al wat lastiger toen ik in 2008 van Bemelen naar De Heeg verhuisde: in Bemelen was ik meestal binnen vijf minuten op weg in een auto die langs de Geusselt reed).

        Het wordt hier en daar gezegd, waarom zou je rekening houden met lifters bij de aanleg van wegen. Jongens, fijn allemaal, maar da's vooral goed voor de auto (wie kan nog zonder, wie zit er niet in de mangel) en de files worden er hooguit langer van.


        In memoriam
        Last edited by Roserije; 25 september 2014, 16:25.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
          Elders kwam ik hier een discussie tegen over parkeren en parkeerproblematiek in Maastricht. Het gaat dan over auto's.
          Het gaat echter over automobilisten, mensen en stadbewoners als ook bezoekers.
          Maar je klaagt misschien terecht over het opgepikt worden.

          Ik heb juist vorige week een Luxemburger die in Dresden studeert opgepikt aan een Benzine pomp station in Dresden en wel ruim 5 kilometer van de eigenlijke Autoweg E40 qua afstand. (***voetnoot benzineprijs)
          Daar loopt niets aan autosnelweg door de stad maar heel ruim om de stad heen en juist dat is ook de grootste fout van die A2 in Maastricht sinds men de A2 aangelegd heeft.
          Dus eigenlijk mag je van geluk spreken dat je zoveel jaren als luiwammes bent opgepikt voor de deur.

          Misschien wist je; dat momenteel men zelfs een tunnel aan het bouwen is om die A2 autoweg ellende een beetje te pareren t.o.v. de arme bewoners die erlangs wonen.
          Geluid overlast, CO2 Benzeen en tolueen, afgesloten zijn van het westen... en andersom en spits drukte met files.
          Allemaal jarenlang overlast om jou een gelegenheid te geven voor gratis reizen.

          (***voetnoot benzineprijs > waarom stopt de lange afstand reiziger, automobilist of waarom rijdt hij om?
          Omdat de Brandstofprijzen op de autosnelweg snel 5 eurocent duurder zijn en via België omrijden richting de autosnelweg knooppunten is voor menigeen een behoorlijk prijsverschil dat scheelt mij 20 eurocent PER LITER als ik af Maastricht via Rekem start )
          Last edited by Antonius; 26 september 2014, 13:49.
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • Ik heb het even nagetrokken, die pomp in Dresden op de uitvalsweg richting het westen is een goede liftplaats. Deze heeft op Hitchwiki Maps goede reviews van de gebruikers (lifters).

            Voor het liften is het vanuit Maastricht niet zo van belang of de snelweg door de stad loopt of eromheen... als de snelweg op afstand ligt dan is er wel een weg die naar de snelweg voert. De liftersplaats in Maastricht lag wel zeer goed langs de weg, maar die plek ben ik nu wel vergeten. Op genoeg andere plekken gestaan langs en bij de tunnel-bouwput, met slechte tot vrij goede resultaten, maar waar ik mij aan blijft storen zijn de agenten, waar ik vooral in Maastricht vaker last van heb.

            Een pompstation om te vertrekken zoals in Dresden, daar heb ik niks op tegen (al geef ik toe, in het begin was ik als lifter te schuchter om tankende chauffeurs te vragen of ik mee mocht). Maar zo'n pomp is er in Maastricht niet (meer). Meer tussen haakjes, want zo'n pomp was er wel, al was ie wat verder weg, namelijk het benzinestation bij Meerssen langs de A2 op de Kruisberg. Nu zul je denken, dat station was er en is er, ja, maar het is geen plek meer waar je kan starten; de deur in de geluidswal rond het benzinestation is van buiten vergrendeld, dus de enige manier om op het station te komen is met een motorvoertuig dat je op het station uit kan laten stappen. Andere benzinestations zijn niet geschikt, tenminste, ik heb ze niet kunnen ontdekken (Lukoil Oranjeplein, BP Oeslingerbaan...).

            We hebben geen goede liftplek. Het zou zomaar kunnen dat als de A2 via Veldwezelt en Maasmechelen liep (of via Amby-Gronsveld), dat er wel een goede liftplek was - de ligging van de snelweg t.o.v. stad zegt zeker niet alles...

            Sittard ligt op 5 km van de A2. De ene keer dat ik van Sittard naar Maastricht liftte ging dat prima. Maja, het is een oud verhaal... soms zit het mee, soms tegen en je moet de tijd nemen.
            Last edited by Roserije; 28 september 2014, 21:12.

            Opmerking


            • Mijn gedachten dwalen af terwijl ik naar een sportuitzending van vandaag kijk. Dus even pauze en reageren

              De Luxemburgse lifter die je oppikte in Dresden, was op weg naar Luxemburg, terwijl jij terug naar Maastricht reed? Of reed je naar Amsterdam (woonplaats: adam, maar klopt dat?).

              Toen kwam ik op de route. De route Dresden-Luxembrug stad loopt bij Google Maps tot Giessen over hetzelfde traject als de route Dresden-Maastricht. Ongeveer 2/3e deel van de trip is over dezelfde wegen.

              Ben benieuwd naar het plan van de lifter. Giessen-Luxemburg stad lijkt me voor een lifter een route met lastige obstakels - uren wachten op een rit liggen dan op de loer.

              Tot waar reed je lifter mee? En heb je een beeld gekregen misschien over hoe hij dacht verder te komen. Maar het kan dat dat niet aan bod is geweest onderweg

              Opmerking


              • Ik was zelf van plan op de terugweg Maastricht aan te doen.
                Tot net voor Koblenz werd hij meegenomen, daar sprong hij in een andere auto met L achterop het kenteken bij een grote Raststätte / Benzine pompstation.
                Was het niet zo laat op de dag geweest had ik zelf eigenlijk horizontaal door kunnen rijden naar Luik, maar hij wilde zeker niet 's avonds ergens een vervolg rit wagen en ik wilde niet in de avondspits terecht komen.

                Stoppen in Maastricht om te tanken doet natuurlijk niemand meer die de benzineprijzen kent...
                Of je tankt in Duitsland, België en of Luxemburg!
                Het scheelt namelijk snel 30 eurocent per liter (afgelopen zondag) dat is de moeite waard om niet direct de A2 op te rijden vanuit Maastricht, maar via Rekem te gaan en dan weer de autoweg naar Stein en Geleen op de A2.
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • Dat weten wij Limburgers, dat een ritje naar Rekem daarvoor loont. Veel chauffeurs weten dat niet, en op het tankstation aan de A2 bij Meerssen is er voor mij elke keer genoeg klandizie om mee weg te komen. Daarnaast zijn er nog andere redenen om even te stoppen bij een benzinestation. Ook rijdt niet iedereen op benzine, voor andere brandstoffen is een omweg misschien niet de moeite en leaserijders declareren hun brandstof vaak bij hun wg.

                  Voor mij had jouw lifter bij Montabaur wat mazzel om meteen een Luxemburger te vinden.

                  En ehm, "horizontaal door naar Luik" zou de reis in tijd en kilometers zowiezo aardig oprekken, want het gaat dan via Kerpen/Aken/A4 of Wittlich/A1/A60/Sankt Vith of helemaal binnendoor.

                  Maar dat kan mooi en de moeite waard zijn

                  - ik maak het als lifter niet mee, chauffeurs die 100 km en een uur omrijden, wel een paar keer een chauffeur die op Luik reed en me naar Maastricht bracht en zaterdag nog vanuit Eindhoven naar Maastricht met een chauffeur die in Sittard moest zijn en zin had om om te rijden: ik vroeg daar niet om, dat doe ik vrijwel nooit want het is niet beleefd en als we niet met z'n drieen waren dan had ik waarschijnlijk gevraagd of ik bij Urmond uit kon stappen (waar ie zowiezo de A2 af moest).
                  Last edited by Roserije; 29 september 2014, 18:01.

                  Opmerking


                  • Liften met gestrekte duim. Voor mij is het gesneden koek. Dat mag ook wel als je het zo vaak hebt gedaan.

                    Naar Eindhoven deze keer, vanuit Maastricht, voor diegenen die niet weten dat ik daar woon. Naar het evenement Glow met een groep bekenden en onbekenden. Half november, dus de zon gaat al vroeg onder de horizon. Ervaren lifter of niet, als het donker is, is liften anders. Vaak lastiger, maar niet altijd. Starten kan niet altijd op een snelwegtankstation. Vaak niet. Maar eenmaal op een snelwegtankstation is verder komen zelden een probleem, dag en nacht. Nu ja, nacht, tot een uur of 8, 9 in de avond kom ik daar nog redelijk gemakkelijk weg. Diep in de nacht duurt het vaak langer. ´s Nachts willen vrachtwagens nog wel eens uitkomst bieden bij het rondvragen naar een rit op een tankstation. Maar zelden in Nederland, want hier ben ik vrijwel nooit ´s nachts onderweg.

                    Maar goed, ik vertrok op tijd. Er was nog daglicht. Het miezerde een beetje. Ik twijfelde tevoren. Waar begin ik? Waar strek ik mijn duim? In de stad zijn er meer mogelijkheden dan langs de Grote Weg. Ik had een nieuwe plek in gedachten. Maar ik koos voor een bekende plek, die ik de laatste paar keer had vermeden, nadat ik er door een agent was weggestuurd. Omdat ik op die plek formeel als voetganger niet mocht komen.

                    Mijn gemiddelde wachttijd op die plek was 19m45s (N=12). Dit weet ik, omdat ik van mijn ritten wat gegevens bijhoudt. Wachttijden onder andere. Lange tijd schatte ik deze wachttijd, maar inmiddels houdt ik het op de minuut nauwkeurig bij. Dit keer is dit gemiddelde, toevallig, inclusief de twee keren dat ik er weg ben gestuurd door een agent. Want een keer toen de agent wegreed stopte direct een meelevende chauffeur en de andere keer ben ik 200 meter verderop gaan staan.

                    Het gemiddelde is nu 18m40s, omdat ik op weg naar Glow in Eindhoven dit keer na 6 minuten mee kon rijden. Zo belandde ik weer eens op tankstation Swentibold langs de A2 in het smalste gedeelte van Nederland: in de hals van Zuid-Limburg is het maar vier, vijf kilometer van de Belgische naar de Duitse grens.

                    Op Swentibold was ik vijf keer eerder. Een keer kreeg ik hier een aardig lange rit tot aan Almelo – na de rit van Maastricht naar Staphorst mijn langste rit binnen Nederland. Maar drie keer vond ik alleen maar een ritje naar het 13 kilometer verderop gelegen A2-tankstation Bosserhof. En dat gebeurde ook deze keer. En daar had ik zeker vrede mee, omdat Swentibold nog altijd het enige tankstation is waar ik door de manager van de pomp weggestuurd ben.

                    Bosserhof staat hoog in de top 10 van tankstations waar ik het vaakst heb gelift. Ik heb er alleen maar goede ervaringen. De 17 vorige keren ben ik er nooit langer dan 20 minuten geweest en gemiddeld 8m50s. Ook de gemiddelde ritlengte van 83,1 kilometer is niet mis – voor een tankstation in de Benelux dan. Op Bosserhof heb ik een paar chauffeurs om een lift gevraagd. Niet meer dan twee of drie. De chauffeur die mij een lift gaf vroeg aan mij waar ik heen wilde. Op weg naar Tilburg kon hij mij tot Eindhoven meenemen.

                    De grootste “tegenvaller” van deze liftreis was dan wel dat deze chauffeur mij niet bij een afrit bij Eindhoven uit wilde laten stappen. In Eindhoven zijn er parallelbanen met afritten en een doorgaande baan zonder afritten. Op die doorgaande baan mogen chauffeurs sneller rijden. Al bij al duurt het rijden op de parallele baan zo’n 3 minuten langer. Dat was deze chauffeur dus te veel, wat ik mocht “bekopen” met 22 minuten wachten (en vijf minuten theepauze) op tankstation Groote Bleek, het laatste station voor Eindhoven. Want na die 22 minuten stapte ik in bij een Francoot die helemaal niet naar Eindhoven moest, maar wel erlangs, en die het niet zo’n punt vond om de parallelbaan te rijden. Godforsaken three minutes! Van je chauffeur moet je het hebben!

                    Eindhoven, afrit Waalre. Zo heet deze A2-afrit in mijn aantekeningen. Misschien is het niet de officiele naam. Bij Van der Valk Eindhoven. Dat weten de meeste automobilisten wel te liggen.

                    Ik kon per bus de stad in. Maar ik had geen zin om op de bus te wachten. Deze korte stukjes liften doe ik meestal niet. Ik had nog genoeg tijd en ging te voet naar de binnenstad. Ongeveer vijf kilometer, waarvan dik de helft door het Genneper (sport-) park. Het regende nog steeds een beetje. Ik zag weinig andere wandelende mensen.

                    Na Glow Eindhoven, wat wel een leuk avondje was, ging ik per bus naar Uden. Liften is leuk als het leuk is. Om half 12 ’s avonds een traject liften dat overdag al niet geweldig is valt bij mij niet onder de definitie van leuk. Dus de bus. Ik was brutaal genoeg om naast een jongedame te gaan zitten.

                    Opmerking


                    • De terugreis was, zoals zo vaak, op zondag. Ik wilde ’s middags bij daglicht beginnen en redelijk op tijd bovendien. Vanuit Uden naar Maastricht is de kortste en meest logische route langs Eindhoven. Nu is omliften soms sneller of makkelijker dan de kortste route – en Eindhoven is niet altijd een klein obstakel. Zoals deze dag.

                      Vrienden brachten me naar de oprit Zeeland van de A50. Deze oprit zou beter Uden-Noord genoemd kunnen worden. Uden is veel groter dan het Brabantse dorp Zeeland. De oprit heeft geen vluchtstrook. De eerste minuten sta ik – voor de chauffeurs – rechts van de weg in de grasberm. Daarna sta ik een paar minuten links van de weg in de grasberm, waar ik eerder en beter zichtbaar ben – waar mijn bordje net zo snel zichtbaar is als ik zelf. Een koppel in Mercedes stopt. Gaan naar de meubelboulevard in Eindhoven-Noord. Ik twijfel. Maar bedenk dat er kort voor Eindhoven een tankstation ligt, Sonse Heide. Tot daar rijd ik mee. Op Sonse Heide ben ik één keer eerder geweest, één jaar geleden ongeveer, ook in november, ook op zondag, maar toen in de avond. Mijn geduld werd toen op de proef gesteld. Het duurde toen 104 minuten voor ik een chauffeur vond die voorbij Eindhoven de A2 nam en mij een lift wilde geven.

                      Toen ik, om mijn benen te strekken, het parkeerterrein op en neer was gelopen, stond op de achterkant van de 1e auto die ik zag “Weert” op het zwarte randje onder het kenteken. En ik kon mee naar tankstation ’t Haasje, het tankstation langs de A2 onder Eindhoven. ’t Haasje vind ik geweldig. En niet alleen omdat ik daar al met een Porsche en een Jaguar mee ben gereden. Van de 12 keer dat ik er was was ik na gemiddeld 6m25s alweer weg. Vandaag werd dit de laatste rit van de dag, want (alweer) een Francoot in een 22-jarige BMW bracht mij tot de voordeur. Was een handelaar in cannabis die regelmatig russen Metz en Utrecht reed.
                      Last edited by Roserije; 17 november 2014, 16:46.

                      Opmerking


                      • Kort voor de Keersemis nog een verslagje van een liftreisje.

                        ​Zonder titel.
                        Mijn moeder was jarig en voor mij betekende dat weer een liftretourtje Maastricht-Amsterdam om de nodige felicitaties te brengen!
                        De heenreis ging in vijf ritten, wat voor dit traject vrij veel is, maar sinds de officiele liftplek in Maastricht weg is ben ik wel gewend om iets vaker over te moeten stappen. Op dit voor mij zo bekende tracé bestaan geen verrassingen meer als ik lift. Op elke plek waar ik zelf uit zou stappen weet ik wat me te wachten staat. Alleen een misser zou me op een matige plek kunnen brengen.
                        De wachttijd per rit op de heenreis was hoog, iets meer dan een half uur. De eerste helft was moeizaam met op tankstation Bosserhof ter hoogte van Echt een wachttijd van 71 minuten, terwijl ik daar de vorige 18 keer nooit langer dan 20 minuten ben geweest. Eerder trof ik een chauffeur die naar Apeldoorn reed. Zo’n rit is een mogelijkheid om via een omweg op mijn bestemming te komen: niet via de A2 rechtstreeks, maar via de A73, A50 en A1 via een omweg van dik 70 kilometer.
                        Eigenlijk viel de wachttijd nog wel mee, afgezien van dat ruime uur rondvragen bij tankstation Bosserhof.
                        De terugreis kende ook één lange onderbreking en telde drie ritten. In Amsterdam, A10 oprit S113, werd ik binnen een paar minuten opgepikt. De chauffeuse was een Nederlandse vrouw die in de jaren ’70 veel had gelift op het traject Eindhoven-Amsterdam, tussen het ouderlijk huis en de universiteit. Zij woonde nu (al lange tijd) in Zwitserland. Het was de 2e keer dat ik in een auto met Zwiters kenteken meereed. Ook de 1e keer zaten er geen autochtone Zwitsers in de auto. En als ik een Zwitser om een rit vraag is het steevast “nee” – maar ik heb nog nooit in Zwitserland zelf langs de weg gestaan.
                        Ze reed naar Veldhoven en ik reed mee tot tankstation Velder, waar ik nu voor de 18e keer was. Hoewel ik drie chauffeurs vond die naar Maastricht reden, moest ik lang wachten voor ik weer in kon stappen, exact 100 minuten, bij een koppel dat naar Heerlen reed. Bij tankstation Het Anker nabij Born stapte ik uit voor de laatste rit, naar Maastricht, die ik kreeg van een jong koppel dat ik aansprak direct nadat ik uit was gestapt na de rit met het Heerlense koppel.
                        Heenreis van deur tot deur in ongeveer 5h15m en terugreis in 4h00m.

                        Opmerking


                        • En of ik nog lift. Tuurlijk. De laatste twee keer vanuit Maastricht naar het noorden van bij de stoplichten op de N2 bij het Oranjeplein. Sinds een maand of vier is er een ruime ongebruikte strook langs dit stuk van de weg. Andere keren op de brug - Oeslingerbaan - dus net voor de A2/N2-oprit Randwyck als je vanuit Heugem of AZM komt. En soms bij de stoplichten op de Oeslingerbaan, dicht bij het AZM. En tankstation Knuvelkes niet te vergeten.

                          Nog even, dan ligt de grote weg onder de grond.

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X