Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De ON vergankelijkheid van het liften

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De ON vergankelijkheid van het liften

    Minder als in het verleden ben ik nog lifter. Dat is vooral zo gekomen uit praktisch oogpunt. Voorheen had ik meer tijd, woonde ik dichter bij de weg en was ik minder reistijd kwijt aan het woon-werkverkeer.

    De Maastrichter liftersplaats.

    Voor een Maastrichtse lifter in hart en nieren was deze strook asfalt met een vierkant wit bord "liftersplaats" wat een sneltreinstation is voor de gemiddelde treinreiziger. Deze lifter was ik.

    Maar er moest een tunnel komen, een megalomaan project, en dat zou niet erg zijn. Maar de politiek zag geen eer in het standpunt dat bestaande voorzieningen niet afgebroken moeten worden. De lifter kon verrekken. Als hij nog wilde reizen, dan stapte hij voortaan maar in de trein, zelf achter het stuur, of zocht zich alsnog een liftplekje op een marginaal plekje langs het Maastrichts wegennet.

    Welnu, gistermiddag heb ik nog een lifter opgepikt langs de traverse door onze stad. Lang kon hij niet mee, immers, ik was bijna thuis. Maar ik bracht hem naar het Europaplein omdat ik weet dat een lifter daar beter staat. Ik weet het, uit de praktijk. Vijf, tien minuten hooguit, en je hebt daar een rit naar Luik. Maar dat terzijde.

    Over een dag of tien wil ik naar Utrecht, als lifter.

    Maar waar moet ik staan?

    Ik heb daar wel ideeen over, maar alle plekken die ik ken zijn marginaal, of ik mag er formeel niet komen, of ik moet er eerst een eindje voor reizen met een ander vervoermiddel dan de benenwagen.

    Ik weet het, ik ben streng.

    Maar mijn vrees gaat niet over de huidige situatie.

    Ik denk aan 2018. De tunnel is open. Maar de lifter is vergeten.
    Last edited by Roserije; 14 oktober 2012, 16:08.

  • #2
    Hoeveel lifters telt Maastricht nu eigenlijk?

    Opmerking


    • #3
      Als alle lifters even met de duim omhoog willen staan, dan kan de telling beginnen.
      Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door lucy Bekijk bericht
        Als alle lifters even met de duim omhoog willen staan, dan kan de telling beginnen.
        Ik zie maar Ć©Ć©n duim.

        Opmerking


        • #5
          Da's dan snel geregeld! Welgeteld Ć©Ć©n lifter in Maastricht.
          Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door lucy Bekijk bericht
            Da's dan snel geregeld! Welgeteld Ć©Ć©n lifter in Maastricht.
            En daar zou een A2 project rekening mee moeten houden?

            Opmerking


            • #7
              Artikel uit 2009; en extra motivatie waarom men geen rekening houdt (=hoeft te houden) met lifters.
              Lifters, bestaan ze nog? Een Brits onderzoek laat zien dat het een uitstervende diersoort dreigt te worden. Meer dan 75% van de Britten peinst er niet over om een lifter mee te nemen in hun auto. Mannen zijn nog enigszins galant, want 23% zou wel een lifter meenemen. Tegenover slechts 7% van de ondervraagde vrouwen.

              Vroeger, toen de wegen geen drempels hadden, maar kuilen, was liften algemeen geaccepteerd. Wegen waren bezaaid met hippies die met behulp van een kartonnen bordje probeerden om gratis te reizen. Maar blijkbaar durft niemand tegenwoordig meer een vreemd persoon zomaar in te laten stappen.

              Wat volgens het onderzoek wel helemaal hip & happening is zijn zogenaamde Internet-organized lift-share schemes. Oftewel via internet afspreken om met iemand mee te mogen rijden. Want waarom zou je in de regen gaan staan met een bordje als je ook gewoon online iets kan regelen?
              http://www.autoblog.nl/archive/2009/...n-voor-lifters

              Opmerking


              • #8
                Equinox

                Bedankt voor jouw reactie. Je ziet, ik ben en blijf altijd hoffelijk. Dat is mijn aard.

                Ik heb hierover slechts het volgende te zeggen. De onderzoeksresultaten kloppen niet, tenzij Britten een wezenlijk andere grondhouding hebben ten opzichte van lifters dan West-Europeanen, hetgeen direct verworpen moet worden. Daarom meen jij ook dit volledig onzinnige bericht te moeten plaatsen.

                Ik verzoek je om je in materie te verdiepen alvorens je met zulk materiaal gaat lopen pochen want dat gaat helemaal nergens over. Het barst van de meest onzinnige onjuistheden en onnodige stigmatisatie.

                Opmerking


                • #9
                  Beste Roserije,

                  Dank voor jouw repliek op mijn post, dit is een forum en derhalve de plek om te discussiƫren over zinvolle en minder zinvolle onderwerpen.

                  Ik ben het volledig oneens met je, maar verschil van mening kan en mag, nogmaals daar is het een forum voor. Om mijn post als dergelijk te betitelen gaat me dan ook simpelweg te ver. Kom met feiten die het tegendeel bewijzen.

                  Als ik - en ik rij dagelijks over de A2 - om me heen kijk; zie ik geen enkele lifter. Gewoon nul-komma-nul. Praktijk is dus gewoon identiek aan hetgeen in het artikel geschetst wordt.

                  Derhalve sta ik nog steeds achter mijn stelling dat men terecht geen rekening meer hoeft te houden met lifters. Doet men het toch dan is dat een geste, geen verplichting.

                  Opmerking


                  • #10
                    Equinox

                    Je kan nu wel reageren maar je moet jezelf nu omhoog werken vanuit een vervelende positie waarin je jezelf hebt geplaatst door het bericht (en eerdere berichten) hierboven te plaatsen.

                    Ik heb geen behoefte op het moment aan een uitgebreide uiteenzetting over het liftwezen.

                    De onjuistheid van het artikel straalt ervan af voor wie enige kennis van zaken heeft. Tevens laak ik je nog jouw uitspraken dat een aantal stukken landbouwgebied en landgoederenzone aan de noordoostzijde van Maastricht gewoon maar opgeofferd moet worden voor de A2. Voor mij voelt dit namelijk voor 99% als verlies. Mensen zouden eens een grens moeten trekken, maar groei, meer, beter en sneller is nog altijd een streven dat vaak voorrang krijgt boven pas op de plaats en begrip voor het kwetsbare.

                    De onjuistheid van het artikel hoef ik jou niet uit te leggen, maar je bent op dit moment in gesprek met iemand die zestigduizend kilometer liftervaring heeft en daarom veel beter dan autoblog weet hoe de vork in de steel zit en bovendien met toch wat meer nuance naar de zaak kijkt.

                    Maar weet dat de percentages die autoblog noemt volledig onjuist zijn. Ik weet dat volledig uit eigen praktijk, want ik heb in de loop der jaren duizenden mensen gevraagd of zij mij mee wilden nemen. Als de percentages uit jouw artikeltje zouden kloppen, dan hadden mijn reizen veel langer geduurd. Maar die cijfers kloppen van geen kant en zijn dus onjuist en de toonzetting van het artikel is onnodig stigmatiserend.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                      Derhalve sta ik nog steeds achter mijn stelling dat men terecht geen rekening meer hoeft te houden met lifters. Doet men het toch dan is dat een geste, geen verplichting.
                      Om hierop eens vanuit mijn persoonlijke ervaring in te haken. Ik heb ook wel eens bij het Oranjeplein gestaan om een lift naar de Geusselt te krijgen op het stuk N2 waar ik volgens de geldende verkeersregels de duim niet mag strekken. Maar toen kon ik tenminste nog op een gunstige plaats staan.

                      Nu kan ik niet veel anders dan onder Europaplein op de A2 te gaan staan als ik naar Utrecht wil liften. Er is een ruime strook asfalt beschikbaar, chauffeurs mogen er formeel 50 rijden. Maar ik mag er van de wet niet staan. Nu zal ik wel moeten.

                      Maar rekening met mij houden, nee, dat hoeft van jou niet. Het kan wel, als geste, maar het hoeft niet.

                      Roserije bekijkt het maar en meneer zoekt maar een alternatief. Maar mijn tijd komt nog wel. Ik heb nog wel pijlen op mijn boog.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Roserije
                        Ik heb geen behoefte op het moment aan een uitgebreide uiteenzetting over het liftwezen.
                        "Vanuit een vervelende discussie omhoog werken"... Mijn god beste Roserije, sorry dat ik het zeg maar dat is toch wel echt onzin!

                        Ik vraag om feiten die je nog steeds niet geeft: hoeveel lifters telt Maastricht en waarom zou men in godsnaam hiermee rekening mee moeten houden?! Als je geen feiten kunt noemen houdt het op. Jij denkt dat liften nog altijd algemeen aanvaard is: nou beste; die tijd is allang voorbij. Einde discussie dus en nog steeds terecht dat men lifters negeert bij een dergelijk project.

                        Je komt pochen met je eigen ervaring, de uitstervende lifter, maar in de praktijk zie je ze nooit staan al jaaaaren niet meer, zelfs voor het tunnelproject (!) hetgeen ook in het artikel staat. Kom met feiten, cijfers..die het tegendeel bewijzen?

                        Hoeveel lifters zijn er in Maastricht?! Hoevaak wordt er via liften een route afgelegd van/naar Maastricht?! M.a.w. wat rechtvaardigt jouw betoog om voor lifters een plek te creeƫren?!

                        Nu begin je in je eigen reaktie ook weer over de Landgoederenzone daar ga ik nog steeds niet op in, je kent mijn gedachte daaromtrent en je opmerking heeft niks met dit topic te maken.

                        Jij ziet dit als een persoonlijke aanval, dat is zo niet bedoelt, hoor.

                        Opmerking


                        • #13
                          Mijn vraag was, waar in Maastricht kan ik (men) nu nog met een redelijke kans van slagen liften richting Utrecht. Want liften is wat ik wil. Dus vertel het me maar.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
                            Mijn vraag was, waar in Maastricht kan ik (men) nu nog met een redelijke kans van slagen liften richting Utrecht. Want liften is wat ik wil. Dus vertel het me maar.
                            Denk dat het antwoord eenvoudig is Roserije.
                            Momenteel is deze er niet i.v.m werkzaamheden dus zult u naar buiten
                            Maastricht moeten lopen om te kunnen liften .

                            En in de toekomst denk ik ook als tunnel klaar zal zijn denk ik
                            dat dan het verkeer n dan niet vlak achter de tunnel monden zal mogen stoppen en u zult juist dit verkeer nodig hebben om een goeden lift te krijgen.

                            PS: klaas deze parkingplaats voor campers komt er wel aan als u het nieuws in Maastricht volgt.
                            Als de "ondernemer" ter hoogte waar "bananenboxer" woonde of nog woont vergunning krijgt komt deze plaats er met ook nog een kleinen overnachting camping (is geloof ik al terspraken gekomen in een forum hier )

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                              En in de toekomst denk ik ook als tunnel klaar zal zijn denk ik dat dan het verkeer n dan niet vlak achter de tunnel monden zal mogen stoppen en u zult juist dit verkeer nodig hebben om een goeden lift te krijgen.
                              Wim

                              Ook het projectbureau A2 heeft mij wel eens geschreven dat zij meenden dat een goede liftplek afhankelijk is van ligging aan de doorgaande verkeersas.

                              Dit is evenwel niet correct, blijkt uit mijn eigen (talrijke) ervaringen.

                              De situatie in Maastricht was "bijzonder" want de andere steden die een liftersplaats hebben of hadden, hebben deze niet direct aan de belangrijkste verkeersslagader. In Maastricht is dat de N2, die ook een E-nummer heeft en dus echt een belangrijke weg is.

                              Van op de liftersplaats aan de A2 ter hoogte van de Geusselt ben ik deze eeuw ongeveer zestig keer vertrokken. Ik ga ervan uit dat er niemand anders is die zo vaak liftend van deze strook asfalt op reis is gegaan in de periode na 2000. Uit ervaring spreek ik, dat een groot deel van de chauffeurs die mij een lift aanboden vanuit de Terblijterweg of de Viaductweg kwamen.

                              In de toekomst hoeft dus slechts op het verkeersplein van de kruising N2/Terblijterweg dat toegang zal verschaffen tot de A2 richting Amsterdam een fijn strookje extra asfalt te worden aangelegd, het oude bord liftersplaats hoeft maar te worden opgehangen en er moet dan nog een rijtje stoeptegels komen zodat de lifter vanaf het Geusseltpark weer bij de heringerichte liftersplaats kan komen.

                              De kosten hiervan overigens zijn nihil.

                              Dit laatste is zeer eenvoudig aan te tonen. Er zijn heel veel plaatsen waar het extra strookje asfalt dat de duimenstrekker nodig heeft om zijn kunstje op te voeren is aangelegd. Dit is vrijwel nooit speciaal voor de duimenstrekker bedoelt, maar dat is irrelevant. Kijk maar naar alle opritten die meteen beginnen met een vluchtstrook, waar de automobilisten met 50 per uur langs rijden.

                              Liften is gewoon topsport!
                              Last edited by Roserije; 9 augustus 2012, 17:31.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X