Die brief zit je nogal dwars, Antonius.
Ik heb zoiets gehad in november, geloof ik, maar die heb ik allang weggegooid. Nog maar eens even een herhaling:1. PMD-zakken kun je gratis afhalen bij elke winkel waar je de rood/witte restzakken kunt kopen. Die kosten dus niks. Je kunt ze volgens de afvalkalender die ook dit jaar is verzonden, elke 14 dagen buiten zetten. Maar je kunt inderdaad ook de milieu-app van de gemeente downloaden, best handig al moet je voor ruimere informatie dan de kalender even uitvinden dat er linksboven een 'menu' is voor andere wetenswaardigheden.

.
2. PMD kon je al veel langer brengen bij de drie milieustations, waar je ook al gratis zakken kreeg. Voor jou en mij is denk ik het dichtst bijzijnde Het Rondeel, terzijde van de Cabergerweg.
3. Nu die nieuwe zakken er zijn en op straat worden opgehaald, zijn op de milieuperrons in de wijken buiten het centrum de bestaande ondergrondse verzamelbakken weggehaald.
Ik lees dat de vertrouwde rood/witte restzak gaat verdwijnen. Er komen veel meer punten waar ondergrondse verzamelbakken worden geplaatst. Als de dichtheid van dat soort milieuperrons in de wijk en de frequentie van het ophaalbeleid inderdaad worden verhoogd, lijkt me dat een goed idee. We hoeven dan geen restzakken meer te kopen; we betalen via de gemeentelijke belasting sowieso al honderden euro's als jaarlijkse bijdrage aan het afvalbeleid.
Dat er meer milieustations komen is voor velen een oplossing, omdat bij slechts één keer in de twee weken ophalen van de restzakken kan er een groot ruimtegebrek ontstaan bij met name kamerbewoners en hoogbouwbewoners. Daar komt na de winter nog de overlast van stank en ongedierte bij, omdat ook de persoonlijke GFT-containers in de buitenwijken slechts om de twee weken worden geleegd.
Ik ben hoopvol gestemd. Als er hier (194 wooneenheden) een milieustationnetje wordt geïnstalleerd, wordt het afvalgedoe voor veel ouderen een stuk prettiger. Jij wijst er terecht op, dat het momenteel bij sommige milieustations in de wijk een grote bende is, waardoor je wadend door de rotzooi van anderen zelfs moeilijk je eigen afval kwijt kunt. Ik denk dat dat in de toekomst geheel zal afhangen van de frequentie waarmee de gemeente die containers gaat legen. Vijftien jaar geleden logeerde ik een week in de dichtbevolkte binnenstad van Florence. Eén straat verder was er zo'n ondergronds verzamelpunt. Ik keek mijn ogen uit: noets neet gezien. En geen rotzooi te bekennen: iedereen stopte zijn spulletjes gedisciplineerd in de goede opening. Bij navraag bleek dat de vuilniswagen elke dag langs kwam, zodat geen enkele container te vol raakte. Tja, dan wil iedereen wel meewerken om de straat schoon te houden.

Leave a comment: