Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kletskousen.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Maar misschien klopt het jaartal 1678 voor de teruggave van de Wolderse kerk aan de katholieken niet, want in het door de Fransen veroverde Maastricht moesten de protestanten immers ook de Sint-Janskerk en de Sint-Matthijs (tijdelijk) teruggeven.
    Loco, kijk even in de HEM onder Wolder. Officieel was de kerk tot de Vrede van Nijmegen (1678 ) in protestants beheer, maar de pastoor huisde vanaf 1659 in de pastorie en het kijkt mij dat de katholieke parochianen gewoon op het eigen kerkhof werden begraven.

    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Anderzijds lijkt het mij logischer dat een hooggeplaatst edelman als D'Artagnan in een Maastrichtse kerk begraven werd. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook met Willem Sandsland, kapitein der infanterie in het Staatse leger, die eveneens in 1673 sneuvelde en in de Sint-Servaas ligt begraven, en de? Spaanse officier Marco Antonio Simoneta, die na het beleg van 1579 in de Sint-Matthijs werd begraven.
    Als de dominee er nog de baas was, zal hij voor een katholieke begrafenis IN de kerk zeker geen tostemming hebben gegeven. De voorbeelden die je noemt zijn niet vergelijkbaar. Sandsland maakte deel uit van het in de stad gelegerd Staatse garnizoen en werd in een kerk begraven die in 1673 nog protestants/Staats bezit was. Iets dergelijks geldt ook voor de katholieke Simoneta, die in 1579 in een dan katholieke kerk ter aarde wordt besteld.

    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Morgen is de lezing van Dirk Jansen hierover in de Greune Zaol, Tongerseweg 336, aanvang 20.00u. Gaat iemand erheen?.
    Wind en weder dienende... (Maar het wordt weinig aanmoedigend)?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 januari 2023, 16:12.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Wolder de hoofdstad van Frankrijk ?
    Ik denk dat de claim 'hoofdstad van Frankrijk' met een knipoog was bedoeld. Moet kunnen, toch? Morgen is de lezing van Dirk Jansen hierover in de Greune Zaol, Tongerseweg 336, aanvang 20.00u. Gaat iemand erheen?

    Overigens speelde Wolder driekwart eeuw later opnieuw een belangrijke rol tijdens de Slag bij Lafelt op 2 juli 1747, een bloedige veldslag tussen de Franse en Geallieerde legers (Oostenrijk, Holland, Engeland en Hannover) tijdens de Oostenrijkse Successieoorlog. Daarbij kwamen de Fransen als overwinnaars uit de bus, als je al van een overwinning kunt spreken, als er aan beide zijden zo'n 10.000 doden vallen. De Geallieerden trokken zich na de verloren slag terug in de richting van Wilre/Wolder, achterna gezeten door de Fransen, waaronder een Ierse brigade. Een Fransman in Engelse dienst, Jean-Louis ("John") Ligonier, speelde daarbij een heldenrol, door zijn gedurfde verrassingsuitval naar de Fransen/Ieren, waarop de Geallieerden een veilig heenkomen op de oostelijke Maasoever (via twee tijdelijke schipbruggen) konden zoeken.

    Bij de actie van Ligonier, in Engeland bekend als "one of the best known cavalry charges in British military history", kwamen zo'n 1400 Ieren om het leven. Bij Lafelt herinnert een monument in de vorm van een Iers kruis aan deze gesneuvelden. Dat kruis zou dus eigenlijk bij Wolder moeten staan.?
    ?
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Hij zou misschien begraven liggen in het middenschip van de kerk van Wolder
    Dat zou dan wel de voorganger van de huidige Sint-Petrus-en-Pauluskerk moeten zijn geweest, die in 1897 is afgebroken. Probleem is alleen dat die kerk van 1632 tot 1678 in gebruik was door de protestanten. De katholieken van Wolder en omgeving kerkten in Kesselt, dus zou het niet logischer zijn daar het graf van D'Artagnan te zoeken? Maar misschien klopt het jaartal 1678 voor de teruggave van de Wolderse kerk aan de katholieken niet, want in het door de Fransen veroverde Maastricht moesten de protestanten immers ook de Sint-Janskerk en de Sint-Matthijs (tijdelijk) teruggeven.

    Anderzijds lijkt het mij logischer dat een hooggeplaatst edelman als D'Artagnan in een Maastrichtse kerk begraven werd. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook met Willem Sandsland, kapitein der infanterie in het Staatse leger, die eveneens in 1673 sneuvelde en in de Sint-Servaas ligt begraven, en de? Spaanse officier Marco Antonio Simoneta, die na het beleg van 1579 in de Sint-Matthijs werd begraven.
    Last edited by El Loco; 15 januari 2023, 13:58.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Tja Wolder de tweede
    Arte HD op ZiggoGo terug te kijken over D'Artagnan
    Hij zou misschien begraven liggen in het middenschip van de kerk van Wolder

    een beetje romantiserende uitzending over het echte leven van D'Artagnan
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Wolder de hoofdstad van Frankrijk?
    Tja, 'Kletskousen' is hiervoor wel een goede rubriek op MO.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Wolder de hoofdstad van Frankrijk ?
    uh
    wat de krant vermeld of wat

    ?

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Als u geen digitale krant leest zal u dit gemist hebben.

    https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230101_95256000

    Maastricht heeft ook z'n Nieuwjaarsduik in de Maas. Ik was er zelf niet bij want het was mij veel te warm

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    https://www.maastrichtbereikbaar.nl/...in-maastricht/

    Het wegdek en infrastructuur zoals goten en straatkolken op de Via Regia en Dr. Bakstraat / Dr. van Kleefstraat worden van 19 september tot 1 november onder handen genomen.
    in twee fasen gaat een rij richting dicht

    Waarbij ook fietsers en voetgangers moeten opletten hoe ze nog doorgaand verkeer kunnen vinden rondom het kruispunt en parallel aan de VIA Regia dus middels de Bilserbaan.
    Bussen blijven doorgang krijgen, maar effe sprinten naar de bus aan de overkant van de Via Regia als je niet op tijd bent zal lastig worden.

    Een automobilist kan in ieder geval de omleiding via de tweede ringweg nemen kijk op het kaartje op de bovenstaande website link.


    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    ONTGROENING
    (..)
    Dit soort vernederingen en kwellingen hoort gewoon niet. Destijds niet en nu anno 2022 ook niet.. (..)
    Ik heb nooit gestudeerd. Dat bedoel ik vrijwel letterlijk, maar in ieder geval niet aan een Hogeschool of Universiteit.
    Ik ben met achttien gaan "werken", al was het eerste jaar een studiejaar.

    Ik begrijp dus vrijwel niets van het studentenleven, al moet ik zeggen dat ik later wel met enige regelmaat de excessen van het studentenleven het gezien. En met excessen bedoel ik echte excessen. Maar wat mij altijd verwonderde was het feit dat de studentenomgeving er altijd laconiek naar keek.
    "Ach, waar maak je je druk om!" of "Heb je niets anders te doen?".

    Ik ken dus al die namen van de Maastrichtse disputen, Maastricht heeft overigens alleen disputen en geen corpora, en de een is was/is erger dan de ander.
    Tragos was (is?) altijd een vereniging die erg in het oog sprong in negatieve zin.
    Dit in tegenstelling, althans voor zover ik er over kan oordelen, tot SV Koko.

    Maar los daarvan, wat bezielt iemand om lid te worden van welke vereniging dan ook als je daarvoor eerst moet laten vernederen?
    En dan te bedenken dat we het hebben over studenten die ooit geacht worden belangrijke functies en taken op zich te nemen in onze maatschappij.

    Ik vrees dat veel van onze Volksvertegenwoordigers en leden van het huidige kabinet lid zijn geweest van een studentencorps.
    Is dat wellicht een verklaring voor het feit dat we nu met een ogenschijnlijk volslagen incompetente regering zitten?
    Is er een crisis op te noemen die onze regering in pakweg de laatste 4 jaar heeft opgelost?

    Of..... wil het kabinet eerst dat het hele volk wordt ontgroend?

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    ONTGROENING
    dat klinkt naar noch meer bomenkap, beton in de tuin en een jaarlijks wederkerig ritueel om schoolkinderen tot het studentenwereldje toe te laten, onder voorwaarden.
    Voorwaarden die er niet om liegen.
    Wat een onhoudbare situatie waar m.s.v. tragos en circumflex al jaren voor op de schandpaal komen te staan in onze lokale media.

    Dit soort vernederingen en kwellingen hoort gewoon niet. Destijds niet en nu anno 2022 ook niet.
    Overigens ik kwam genoeg nieuwe studenten tegen in de stad die de zogenaamde introductieweek Maastricht nog moesten gaan meemaken.
    Enkele van hen hadden nog een leuke glimlach op het gezicht... En die studenten verenigingen maken er rancuneuze slachtoffers van.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Heeft u het al eens meegemaakt dat een hondenbezitter de hond in de bergingen kelder gang heeft laten poepen en het daar ook nog laat liggen?

    ik zou zeggen uit huis plaatsing van deze buren.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Wat is het heet...Bron: A.J.A. Flament (1915): Chroniek van Maastricht van 70 na Chr. tot 1870. Maastrichtsche Boek- en Handelsdrukkerij, Maastricht

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Eigenlijk wel heel gezellig en ontspant ons Maastricht.

    Ook als Maastrichtenaren jou tegemoetkomende ook nog groeten met Goeden Morgen.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Nee, het is mij niet overkomen, wel iemand die ik ken.:
    Hier werden weer vreemde mensen de toegang tot het woongebouw geopend door buur x of buur y die zich eenzaam voelt.

    Er lopen dus veel energie colporteurs door de woongebouwen omdat een iemand hen per intercom de deur open deed.
    Dan nemen ze de lift of het nood trappenhuis en bellen aan bij alle appartementen op alle verdiepingen om hun aanbod te komen verkonden.
    (let op want die nieuwe energie contracten kunnen heel erg veel duurder zijn dan je huidige contract ondanks de stijgende gasprijzen bij die huidige energie leverancier)

    Na die Babbeltruuk vriendelijk en geduldig te hebben aangehoord heb ik die desbetreffende colporteur vriendelijk doch indringend verzocht het pand te verlaten, niet alleen mijn voorhal maar het pand.
    Let op sommigen van die colporteurs gebruiken zelfs ongeoorloofd oude gegevens over jou met een iPad in de hand en jij denkt; hee die man weet iets over me dus dat zal wel vertrouwd zijn.
    Maar dat is niet betrouwbaar, dat is onrechtmatig volgens de AVG 2018.


    Algemene informatie AVG

    Sinds 25 mei 2018 geldt in de hele EU dezelfde privacywetgeving: de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

    Let op, want er zijn ook van die colporteurs die de in de hand gedragen iPad gebruiken als video en audio opname apparaat om een mondeling gedaan voorstel in contractvorm vast te leggen als je ook maar eenmaal ja zei tijdens het gesprek.

    Dat overkwam mij zelf niet.

    Over die Babbeltruuk waar de politie voor waarschuwde, in het verleden waren er ook al diverse ongeloofwaardige babbeltruuks en toch werd een bekend echtpaar, van de Becanusstraat die vaker op mestreechonline foum kwamen, na hun voordeur te hebben geopend overvallen en zelfs gekneveld en vastgebonden achtergelaten.

    Last edited by Antonius; 4 juli 2022, 06:10.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    En pas geen jas op een rommelmarkt/garagesale omdat men je vraag deze te passen omdat je het postuur hebt van de niet aanwezige vader of moeder. Die jas past natuurlijk niet en bij het behulpzame uittrekken van de jas ben je dure kettingen kwijt. Nee, het is mij niet overkomen, wel iemand die ik ken. Het 1.5 meter afstand houden van vreemden is zo slecht nog niet. Aan mijn lijf geen polonaise.

    Leave a comment:


  • Tedje
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    rookmelder komt controleren met een of ander zelfgemaakt identiteitsbewijs.
    ( Criminelen zijn het die u willen beroven )

    Laat ze vooral niet binnen en sluit je voordeur direct.
    Hele goede tip van Antonius
    Vergeet vooral niet direct daarna de politie te bellen en indien mogelijk met de smartphone hun activiteiten in de straat op camera vast te leggen.
    Maar denk vooral aan uw veiligheid!
    Last edited by Tedje; 1 juli 2022, 12:46.

    Leave a comment:

Bezig...
X