Aankondiging

Sluiten

Financiële situatie van ons forum (april 2025)

Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,

Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.

In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.

Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.

Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!

Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.

In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.

Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.

Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.

Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.

Het stichtingsbestuur MestreechOnline

Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan

Meer lezen
Minder zien

Kletskousen.

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Zeg nooit dat er in Maastricht geen zak verandert!

Aansluitend bij die PMD-zakken: hebben jullie het gelijknamige YouTube-filmpje gezien dat de gemeente in november 2024 liet uitzenden? https://www.youtube.com/watch?v=q2_DA098yGs

Het leuke is, dat die slagzin circa 25 jaar oud is. Indertijd is die bedacht door mijn toenmalige buurman op de Akerstraat, die als ik mij goed herinner een reclamebureau had op de Heerderweg. Maastricht ging toen van zwarte vuilniszakken over op de huidige rood-witte Maastricht-zak. Een promotiefilmpje was toen nog ongebruikelijk, denk ik. Ik geloof niet dat ik zoiets eerder heb gezien.

Ik vond het toentertijd een geweldige vondst en de gemeente kennelijk ook, want ze heeft die slagzin nu opnieuw gebruikt voor de huidige PMD-zak. Ik hoop dat de bedenker er ook ditmaal voor is betaald.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 februari 2025, 22:59.

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

Persoonlijk haal ik ze - GRATIS - bij het milieupark. Maar... ik realiseer me dat veel Maastrichtenaren daar niet geregeld komen.

Je kunt ze gratis afhalen in iedere winkel waar ze ook de rode restafvalzakken verkopen.
    https://www.gemeentemaastricht.nl/af...en-drinkpakken
    aha, dat was voor mij ontbrekende informatie
    bedankt Pier

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

Persoonlijk haal ik ze - GRATIS - bij het milieupark. Maar... ik realiseer me dat veel Maastrichtenaren daar niet geregeld komen.

Je kunt ze gratis afhalen in iedere winkel waar ze ook de rode restafvalzakken verkopen.
    Liggen ook bij de plus naast de krantjes van de nieuwe ster . BEIDE gratis .

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    (...) bij deze eerste afvalzak kwam staat niets over de beschikbaarheid van die zakken en hoe ik dan kosteloos die andere afvalzakken voor PMD krijg.

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Russische desinformatie ? ja bedankt of te weinig informatie>>>

In die brief van de Gemeente
    "beste stadsgenoten" etc.
    die bij deze eerste afvalzak kwam staat niets over de beschikbaarheid van die zakken en hoe ik dan kosteloos die andere afvalzakken voor PMD krijg.

Leave a comment:

• Pier
    replied

We hebben hier (Maastricht) weer een nieuwe afvalZAK... 😁
    bedankt John Aarts
    Click image for larger version

Name:	PMDzak.jpg
Views:	105
Size:	422,4 KB
ID:	107745
    Voor die Gemeentelijke afvalophaal dienst is nu een zak voor alle plastics , blik en doppen of kroonkurken en tetrapack, zogenaamd PMD

(..)

2 Dus nu ook PMD in een speciale zak. Kost extra geld, zie afbeelding
    Beste Antonius,

Waar haal je die onzin vandaan??
    Alles is gratis, de rode restzak uitgezonderd.

Hebben we hier op MO nu ook al te maken met Russische desinformatie

Leave a comment:

• Antonius
    replied

We hebben hier (Maastricht) weer een nieuwe afvalZAK... 😁
    bedankt John Aarts

Name:	PMDzak.jpg
Views:	105
Size:	422,4 KB
ID:	107745
    Voor die Gemeentelijke afvalophaal dienst is nu een zak voor alle plastics , blik en doppen of kroonkurken en tetrapack, zogenaamd PMD

En warempel ik moet die apart gesorteerde afval in speciale afvalzakken buiten zetten. Ook die zakken kosten geld en zijn nog nergens beschikbaar.

Een grijze of zwarte standaard afvalzak wordt echt niet opgehaald en als men je identiteit achterhalen kan, krijg je ook nog een boete.

Ook een boete als je niet conform afval scheidt.

1 Dus restafval in een speciale zak. Kost extra geld, wit met rode ster

2 Dus nu ook PMD in een speciale zak. Kost extra geld, zie afbeelding

3 Groente of tuin afval in de groene container. Ik heb helaas geen container

4 En verpakking van karton. Tip, haal de adres stikker ervan af.

Zo en nu WOZ + de gemeentelijke belastingen waarin afval ophalen is inbegrepen.
    Worden wij zelf nu de klos van die hele verpakkingsindustrie die er wel bij vaart? En de Supermarkten die vooral liefst niets doen aan preventie van verpakkingsmateriaal?

Kijk nu toch eens naar Duitsland, daar kan ik in de Supermarkt alles uit de verpakking halen op speciale tafels en die verpakking achterlaten in de Supermarkt, hun probleem.

Of vullen ze in Maastricht de geldkist aan met onze dubbele bijdrage?

Ja U vraagt het, nog meer afvalscheiding en in de zomer allemaal ongedierte in je huis of berging? Fruitvliegjes / Drosophila's terwijl het weer duurder wordt.
    En dan maar eens in de twee weken ophalen? Het zwerfafval neemt zienderogen toe. Vindt je het gek?

​​p.s. Buitenlandse studenten kunnen niet eens lezen wat op de borden staat en dumpen alles als ze er al überhaupt heen lopen in de ondergrondse milieustations glas bij plastic en papier bij glas etc. Meestal echter in de bossages of zo op het trottoir. De Groene containers voor hun studentenkot zijn overvol met pizza dozen en plastic flessen.
    Last edited by Antonius; 10 februari 2025, 11:25.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Fijn dat je er weer bovenop bent, Antonius!

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Zo hé, dat was me wel het GRIEPJE.
    4 weken sinds oudejaar avond waarvan de eerste 2 weken helemaal niet geslapen.
    Dat wordt nog wat met het Carnaval en die ronddolende griepgolf.
    Het inhalen van "Prins Carlo d'n ierste" afgelopen weekeinde was al zo'n geval van veel snotteren, rochelen en hoesten in de mensen massa op de markt.

Hopelijk vat je het virus niet van iemand.

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Kerstmis

de mis tijdens Kerst

Name:	Screenshot_8.png
Views:	49
Size:	134,0 KB
ID:	107703

dus nog even voor die niet zelf kunnen gaan tijdens die mis kun je ook live kijken op pC of iPad
    Alle vieringen in de Basiliek zijn via livestream te volgen op www.olv-sintpieter.nl/uitzendingen​

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Ik heb zelf al een selectie gemaakt van de kledingstukken waar ik uitgegroeid ben, tja maatje te klein geworden voor mij.
    Dus die ga ik zeker doneren.

Hoe gaat dat, vraag je.

Eigenlijk ligt het eraan of je eventueel in een bijstandsuitkering bent of dat je door omstandigheden te weinig geld hebt om zelf nieuwe dingen te kopen. Dus dat is een persoonlijke status.
    Vandaar dat ik schreef om hen te contacteren en te vragen.
    Het doel is om je succes bij sollicitaties te vergroten door een net voorkomen te presenteren, hetgeen gepaste kleding natuurlijk helpt ondersteunen.
    Maar men helpt ook bij sollicitatie technieken en Curriculum Vitae schrijven, ook dat is belangrijk voor het vinden van een nieuwe uitdaging / baan.

Als kringloop winkel zou ik het initiatief niet willen bestempelen. Maar er is wel wat voor te zeggen om de kledingindustrie met die veelal wegwerpcultuur een ander alternatief te bieden.
    In dit geval helpt men ook echt de wereld voor een deel naar een circulaire economie te doen overgaan.

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Dress for succes

Dress For Success.
    Kleding voor minder bedeelden, mensen met een uitkering, maar ook gewoon voor U als je kringloop en hergebruik belangrijk vindt.
    Laat ik nu net gisteren een voordracht gehoord hebben van iemand die daar als vrijwilliger meewerkt. Wat een prachtig initiatief blijkt dat te zijn, met soortgelijke winkels in het hele land. Tja, weleens van gehoord, maar hoe gaat dat? Ik ben blij met deze posting, Antonius, want ik denk dat de komende weken goed besteed zijn met wat opruimen in de kledingkast.

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Dress For Success
    https://www.dressforsuccess.nl/maast...een-afspraak-3
    Wittevrouwenveld Voltastraat

Kleding voor minder bedeelden, mensen met een uitkering, maar ook gewoon voor U als je kringloop en hergebruik belangrijk vindt.
    Sommige items zijn ook nog spiksplinternieuw als donatie van kleding winkels en sponsoren.

Mocht je echt voor sollicitatie gesprekken geen mooi pak of jurk en/of blouse hebben (en dat kan niet wegens je inkomen), vraag naar de mogelijkheden en ga eens kijken.
    Ik werd er allervriendelijkst ontvangen en geholpen door 4 dames waarbij gedurende 2 uur enkele leuke combinaties samengesteld konden worden.
    Let op het zijn unieke dingen en je moet juiste maat ertussen vinden, daarbij helpen de dames graag mee.

Mocht je zelf ook mooie kledingstukken (die niet hersteld hoeven worden) hebben die jouzelf niet meer passen, doneer ze dan. Er wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
    Wat destijds modieus gezien uit was is weer in zoals een mooie Gilet voor over het overhemd of coltrui. Casual Style of representatief van alles wat hebben ze.

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Bedankt Ingrid M.H. Evers,
    nog een aardige rapportage van L1 over het rondeel (en iets verder omlaag een op die website korte video van het binnenleven van de kazemat en rondeel)

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/27900...hiedenis-bloot

Leave a comment:

• Ingrid M.H.Evers
    replied
    Ravelijn vóór De Vijf Koppen

Onderstaand een tekening van Philippe van Gulpen (1792-1862) die de situatie weergeeft zoals hij voor het graven van het Kanaal Luik-Maastricht (1845-1850 eruit moet hebben gezien. Op de voorgrond het rondeel De Vijf Koppen met het lunet ervoor. Links daarachter slecht zichtbaar het rondeel Haat en Nijd. De aansluitende muur liep naar de Sint Pieterspoort die twee flankerende torens had en een waterpoort die nog te zien is als je op de brug tussen Hubertuslaan en Pieterstraat staat.

Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	157,9 KB ID:	107691 HCL, Collectie Van der Noorda, nr. 179.​​

Vanaf 1847 begon men het kanaal te graven op Nederlandse gebied. Het liep voor De Vijf Koppen en de rechtermuur langs, dus volgde eigenlijk min of meer de Jeker. Deze meest zuidelijke tak van de Jeker liep buiten de stadsmuren door De Kommen (nu park) en stond nog in rechtstreekse verbinding met de Maas, daarna met het kanaal.

Toen in 1886 dwars door de Jeker de Sint Pieterskade en de nieuwe Poort Waarachtig werden aangelegd, heft men het riviertje met drie duikers onder kade en kanaal doorgeleid naar het oosten/de Maas. De Jekertakken die bij Waterpoort De Reek en waterpoort Pieterstraat de stad binnen kwamen, werden uiteindelijk samengevoegd en doken met een syfon/annex duiker onder het kanaal door (de beruchte Bloodbak) en stroomden terzijde van het kanaal naar het noorden.

Wanneer dat lunet precies is weggegraven, is me nog steeds niet helemaal duidelijk. De tekening is traditioneel gedateerd op ca. 1840, maar Van Gulpen liep toen al tegen de vijftig. Het is niet onmogelijk dat de tekening vroeger is gemaakt.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 december 2024, 17:36. Reden: Kopje toegevoegd; afbeelding verplaatst

Leave a comment:

Bezig...
X