Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2014-2018

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik dacht even aan een 1 april grap, maar inmiddels is het 18 april, dus die marge is iets te groot.....

    Vanmiddag 18 april 2014 op Goede Vrijdag, om 14.00 uur, presenteren de formateurs in de Muziekgieterij de nieuwe wethouders.
    Een aankondiging die min of meer uit de lucht komt vallen.

    Nota bene de Seniorenpartij (SPM), die de leiding heeft in deze formatie, een partij met een grote christelijke aanhang, zou toch beter moeten weten.

    Ik ben dus niet van het geloof, noch het bijgeloof, maar dit is een slecht omen.
    Beter zou zijn nu het Gods Geschenk van Govert Derix (gisteren gepresenteerd in Dominicanen) te lezen en om 15.00 uur bij de epiloog te zijn. Het boek gaat trouwens over leiderschap.

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Laten we Mieke vooral veel beterschap wensen, maar nu moet mij eens iemand het navolgende uitleggen.Hoe kan iemand, die nu herstellende is van een heupoperatie, in de afgelopen week wel, namens haar partij (D66), aanschuiven bij de formatiebesprekingen???
      Maar Pier toch, en jij bent zó bezig met nieuwe communicatiegadgets! 'Aanschuiven' is helemaal niet nodig. De conferentietelefoon bestaat al decennia, Skype (al dan niet met webcamfunctie) kun je plat op je rug gebruiken met een laptop op je borst en het is ook mogelijk dat bepaalde sessies aan het rustbed werden gehouden. Mogelijkheden te over, lijkt mij.

      Opmerking


      • #33
        Warme communicatie onvervangbaar.

        Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
        Maar Pier toch, en jij bent zó bezig met nieuwe communicatiegadgets! (...)
        Niets is minder waar!
        Ik heb het niet zo staan op deze vorm van communicatie, omdat ik weet en ervaren heb dat "warme" communicatie onvervangbaar is!
        Als je "modern" gaat communiceren gaat het haast per definitie mis!
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Niets is minder waar!
          Ik heb het niet zo staan op deze vorm van communicatie, omdat ik weet en ervaren heb dat "warme" communicatie onvervangbaar is!
          Als je "modern" gaat communiceren gaat het haast per definitie mis!
          Voor mij is het al supermodern dat je tegenwoordig je commentaar op de gemeenteraadsvergaderingen 'life' doorstuurt via een smartphone , tablet, of zoiets. Het scheelt een hoop werk in vergelijking tot je vroegere middernachtelijke verslagen!

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Ton
            Laatste nieuws


            De portefeuilleverdeling binnen het college is als volgt:
            Burgemeester Onno Hoes: Integrale veiligheid en openbare orde, (Eu)regionale samenwerking, Public Affairs, Communicatie, Toezicht en Handhaving, Woonwagenzaken en Lobby.



            André Willems (SPM): Sociale Zekerheid, Reïntegratie en Arbeidsmarktbeleid, Armoede, Integraal Ouderenbeleid, Stadsbeheer, Sport en Recreatie, loco-burgemeester.


            Mieke Damsma (D66): Jeugd, Onderwijs, Student en Stad, Cultuur.
            Jack Gerats (SP): WMO/decentralisatie, AWBZ, Welzijn, Buurt- en burgergericht werken, Burgerparticipatie, Vergunningverlening.


            Gerdo van Grootheest (GroenLinks): Ruimtelijke ontwikkeling, Landschapsinrichting, Natuur, Wonen, Monumenten, Archeologie, Duurzaamheid, Milieu.


            John Aarts (VVD): Personeel, Financiën, Organisatie, (Kennis)economie, Toerisme en Evnementen, Mobiliteit, Vastgoed.
            Taakverdeling ziet er naar mijn smaak erg goed en evenwichtig uit elke partij kan iets wat typisch bij die partij hoort kwijt. Voor het eerst ook een college waar elke partij één wethouder levert. Portefeuille SPM aan de zware kant, die van D'66 de lichtste. Verwacht ook wel wat van de SP, ben erg benieuwd naar de ideeën, plannen en vooral resultaten van onze 'rode' wethouder.
            Last edited by ; 19 april 2014, 08:10. Reden: redactie

            Opmerking


            • #36
              Portefeuilleverdeling wethouders: John Aarts

              Volgens het vandaag, Goede Vrijdag 18 april 2014, in Maastricht openbaar gemaakte coalitieakkoord 2014-2018, krijgt de VVD één wethouder.

              Dat het John Aarts is zal niemand verbazen.
              John Aarts heeft in de afgelopen jaren laten zien dat hij een bekwaam en gedegen bestuurder is en misschien was hij wel de minst bekritiseerde wethouder in de afgelopen vier jaar.

              Als John Aarts cq de VVD in de komende raadsperiode niet onverwachts wordt gewipt, en er is geen enkele reden om dit te veronderstellen, zal hij in 2018 in de top 3 belanden van de langst zittende wethouders ooit in Maastricht (na 1945).
              De langst zittende Maastrichtse wethouder was en is Frits Gybels, die niet minder dan 29 jaar wethouder was.
              Op de tweede plaats, althans ik vond niemand anders, staat Jan Hoen (KVP/CDA). Jan Hoen was in totaal 16 jaar wethouder.
              John Aarts zal in 2018 in totaal ruim 15 jaar wethouder zijn geweest.

              Maar voor John Aarts ligt nog iets moois in het verschiet.
              Hij was de wethouder die in 2003 een succesvolle lobby afrondde voor de bouw van de A2 tunnel.
              De A2 tunnel wordt, na verwachting, op 16 december 2016 officieel geopend.
              Laat John Aarts nu "toevallig" mobiliteit in zijn portefeuille hebben gekregen

              De A2 tunnel, die inmiddels de officiële naam Koning Willem-Alexandertunnel heeft gekregen en wellicht door diezelfde koning zal worden geopend, heet dan weliswaar niet de John Aartstunnel (zoals de VVD ooit voorstelde), maar John Aarts zal wel prominent aanwezig mogen zijn bij die opening.

              Bovendien, want zo kennen wij John, weet hij zijn plaats en is hij niet het type dat als een soort van wethouder Tjolk Hekking, naar het typetje van Kees van Kooten, bij de opening van de tunnel steeds aan Willem Alexander voorbij zal vliegen voor het oog van de camera.

              John Aarts is een redelijk bescheiden wethouder.
              Ach vooruit..... Nog even het krantenbericht uit het Limburgs Dagblad van 27 januari 2003 over de John Aartstunnel.


              Was wel een mooi eerbetoon geweest.......
              Last edited by Pier; 22 april 2014, 17:30.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #37
                Portefeuilleverdeling wethouders: Mieke Damsma

                In alfabetische volgorde komen we na John Aarts (VVD) bij de wethouder van D66, Mieke Damsma.

                Daar waar John Aarts in de afgelopen vier jaar wellicht de minst bekritiseerde wethouder was, was Mieke Damsma misschien wel de meest bekritiseerde, al zal het erom spannen want Jacques Costongs (PvdA) deed ook een aardige duitje in de zak.

                Zelf voorspelde ik op 14 maart 2014 nog dat ik zelfs verwachtte dat Mieke Damsma überhaupt niet zou terugkeren als wethouder.
                Nu heeft zelden iemand zo'n slechte voorspellingen gedaan als ik, dus ook deze voorspelling kan in de prullenbak

                Mieke Damsma had in de vorige coalitie een zéér zware en moeilijke portefeuille. Dat valt zeker niet te ontkennen.
                Ik som de oude portefeuille voor de volledigheid nog eens op.
                "Wmo, Volksgezondheid, Onderwijs, Welzijn, Accommodatiebeleid, Integraal jeugdbeleid, Armoedebeleid, Opvoedingsondersteuning, Inburgering, Buurtgericht werken, Burgerparticipatie, trekker demografische perspectief en Stadsdeelwethouder Maastricht-Zuidoost"

                D66 won op 19 maart 2014 één zetel en Mieke Damsma, tevens succesvol lijsttrekker zoals het dan heet, mocht dus terug in het college.

                Als we kijken naar haar nieuwe portefeuille (Jeugd, Onderwijs, Gezondheid, Student en Stad en Cultuur) denk ik niet dat de coalitiepartners een heel goed rapportcijfer over de afgelopen 4 jaar voor Mieke Damsma in gedachten hadden......

                Mieke Damsma keert dus terug in het college met een uitgekleden portefeuille.
                Vermoedelijk zal ze er niet rouwig om zijn.
                Zo mag een andere wethouder nu aan de raad gaan uitleggen hoe het met de gelden van de buurtplatforms zit die geen accountantsverklaring hebben gekregen en mag de nieuwe wethouder Jack Gerats (SP) de scherpe kantjes van het WMO-debat afhalen.

                In dit nieuwe college kan Damsma wellicht werken vanuit de lauwte. Wie weet, misschien gaat haar dat wel beter af.
                Last edited by Pier; 22 april 2014, 17:31.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                  Laatste nieuws

                  De portefeuilleverdeling binnen het college is als volgt:
                  Burgemeester Onno Hoes: Integrale veiligheid en openbare orde, (Eu)regionale samenwerking, Public Affairs, Communicatie, Toezicht en Handhaving, Woonwagenzaken en Lobby.
                  eigenlijk moet men dan luid lachen

                  maar ik laat het aan de fantasie / uw fantasie over.
                  misschien is het enkel de samenvatting van de portefeuille die lachwekkend is

                  mvg
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #39
                    Portefeuilleverdeling wethouders: Jack Gerats

                    In de alfabetische bespreking van de nieuwe wethouders komen wij nu bij Jack Gerats.
                    Jack Gerats is, althans voor mij, nog een grote onbekende, die wel gelijk geschiedenis schrijft
                    Hij zal de boeken in gaan als de allereerste SP wethouder in Maastricht.

                    Jack Gerats werd 61 jaar geleden geboren in Schaesberg.
                    Hij is afgestudeerd als econoom en tot zijn benoeming als wethouder in Maastricht verbonden aan het Huis voor de Zorg in Sittard.
                    In deze organisatie hield hij zich voornamelijk bezig met de WMO perikelen, zoals blijkt uit DEZE taakverdeling uit het najaar van 2012.

                    Gerats is voor de personen die de Maastrichtse politiek al langer volgen geen onbekende.
                    Op 11 oktober 2005 werd hij, namens de PvdA (!!), benoemd tot raadslid na een (PvdA) vacature in de raad.
                    Bovendien was Jack Gerats tot 2007, eveneens namens de PvdA, lid van de Provinciale Staten.

                    In 2011 switchte Gerats van de PvdA naar de SP.
                    Op 12 april 2014 zei Gerats in een artikel van DDL: “Ik wil niet negatief zijn over de PvdA, maar op het gebied van zorg, waarop ik actief was, kon ik me beter vinden bij de lijn van de SP.”
                    Er zijn mensen die om hun principes van partij wisselen. Er zijn ook mensen die voor hun partij van principe wisselen”. Winston Churchill.
                    Gerats mag met zijn portefeuille zijn borst nat maken.
                    Zijn portefeuille bevat de WMO/decentralisatie, AWBZ, Welzijn, Buurt- en burgergericht werken, Burgerparticipatie en Vergunningverlening.
                    Een behoorlijke pittige portefeuille.
                    Ook Jack Gerats zal niet aan bezuinigingen bij de WMO kunnen ontsnappen.
                    Ook zal hij de soep rond de niet of niet goed verwerkte buurtbudgetten moeten uitlepelen.
                    Hij is namelijk nu verantwoordelijk voor de buurtbudgetten en daar ligt nog een pittig dossier op hem te wachten, althans dat zou het zijn geweest als Mieke Damsma dit taakveld nog had gehad.
                    Nu de SP, i.c. Jack Gerats, dit taakveld heeft, zal dit waarschijnlijk met een sisser aflopen.

                    Het zal de komende tijd héél interessant worden om te zien hoe de Maastrichtse SP, die vaak en niet geheel onterecht de naam als Tegenpartij had, in haar rol als coalitiepartner zal gaan acteren.
                    Ik hoop en verwacht echter dat mn. het WMO-dossier veel baat zal hebben met de aanstelling van Jack Gerats.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #40
                      Alg. Ledenvergadering D66 stemt in met bestuursakkoord

                      De algemene ledenvergadering van D66 Maastricht heeft vanavond, 22 april 2014, ingestemd met het bestuursakkoord van de coalitiepartijen bestaande uit de Seniorenpartij (SPM), GroenLinks, SP, VVD en D66.
                      De ledenvergadering is het hoogste orgaan van D66 Maastricht en dient in te stemmen met het bereikte akkoord, voordat de fractie formeel deel uit kan maken van de coalitie.

                      De beoogd D66 wethouder, Mieke Damsma, maakt formeel nu nog deel uit van de gemeenteraadsfractie.
                      A.s. donderdag zal Mieke Damsma echter zitting nemen in het college.
                      Haar plaats in de fractie zal dan worden ingenomen door Harald Barendse.
                      Bert Jongen zal ook de komende 4 jaar de fractievoorzitter van D66 zijn.
                      De overige D66 raadsleden zijn Franca Eurlings, Guido Mertens en Richard Schoffeleers.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #41
                        Portefeuilleverdeling wethouders: Gerdo van Grootheest

                        De vierde wethouder, in alfabetische volgorde, is Gerdo van Grootheest van GroenLinks.
                        Gerdo keert terug in het college, nadat hij in het najaar van 2010 tussentijds wethouder werd, samen met John Aarts (VVD).
                        Zij volgden de CDA wethouders, Luc Winants en Jim Janssen, op die het veld moesten ruimen.

                        Als je de balans van de laatste 3,5 jaar opmaakt kun je niet beweren dat Gerdo van Grootheest het slecht gedaan heeft als wethouder.
                        Gerdo van Grootheest is altijd vriendelijk, (glim)lacht altijd en kleedt zich altijd in kostuum.
                        Persoonlijk heb bij Van Grootheest het idee dat hij als student eens “hip” wilde doen en zich daarom als stoere student aansloot bij GroenLinks, terwijl hij diep in zijn hart veel meer een liberaal is. Nu hij in Maastricht aan zijn tweede ambtsperiode als GroenLinks wethouder mag beginnen is er natuurlijk (voorlopig) geen politieke-liberale coming out meer mogelijk

                        Het enige mystieke wat er rond Gerdo van Grootheest hangt zijn zijn vele, niet exact te duiden, (privé)contacten met de (cultuur)subsidies slokkende instituten zoals Bureau Europa, De Gideonsbende en Maastricht-Lab.

                        Van Grootheest had in de afgelopen periode de portefeuille “Stadsontwikkeling, Ruimtelijke ordening, landschapsontwikkeling, monumenten, dierenwelzijn, sport en recreatie, Archeologie, Projecten Grensmaas en Vestingvisie”
                        en krijgt
                        Ruimtelijke Ontwikkeling, Landschapsinrichting, Natuur, Wonen, Monumenten, Archeologie, Duurzaamheid, Milieu”.
                        Buiten Sport en Recreatie is de terminologie veranderd in de portefeuille beschrijving, maar de inhoud feitelijk niet.

                        Dat Gerdo uitgerekend Sport en Recreatie niet meer in zijn portefeuille heeft is iets waar hij niet rouwig om zal zijn. Het is namelijk niet ondenkbeeldig dat er nog een lijk uit de kast, die “Geusseltzwembad” heet, zal vallen. Dat mag André Willems nu afhandelen.
                        Los daarvan zal Gerdo van Grootheest zeker zijn toegevoegde waarde hebben binnen dit nieuwe college.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #42
                          Gert-Jan Krabbendam fractievoorzitter GroenLinks

                          Als morgen, donderdag 24 april 2014, tijdens de gemeenteraadsvergadering de huidige lijsttrekker/fractievoorzitter Gerdo van Grootheest wordt benoemd tot wethouder van de gemeente Maastricht, wordt Gert-Jan Krabbendam de nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks in Maastricht.
                          De vrijkomende raadszetel in de fractie wordt dan ingenomen door Hans Passenier.

                          Feit is wel dat GroenLinks met de raadsleden, Coen van der Gugten, Marlise Korsten en Hans Passenier een relatief onervaren fractie heeft.
                          Alleen Gert-Jan Krabbendam was in het verleden al eens een paar maanden raadslid a.i..

                          Gert-Jan Krabbendam heeft aangegeven te gaan voor een socialer, duurzamer en progressiever Maastricht.
                          M.i. zou dat een behoorlijke koersverandering zijn.
                          Dat de (oude) fractie vaak voor "duurzaam" (Groen) ging valt niet te ontkennen, maar persoonlijk had ik niet de indruk dat GroenLinks haar lettergreep "links" veel eer aandeed, al zal men dit natuurlijk ten stelligste ontkennen.
                          Laten wij ons echter eens verrassen.....
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #43
                            Leny Eijssen (SP) bedankt voor raadszetel

                            Nu Jack Gerats, de huidige nummer 3 op de kieslijst van de SP en als zodanig gekozen in de gemeenteraad, morgen wordt beëdigd als wethouder, zou normaliter de huidige nummer 6, Leny Eijssen, moeten doorschuiven naar de vijfkoppige SP-raadsfractie.
                            Oud-fractievoorzitster Leny Eijssen haalde als nummer 6 zelfs nog 214 (!!) stemmen.
                            Toch heeft Leny Eijssen kennelijk bedankt voor het raadslidmaatschap.
                            Ook de nummer 7, Ingeborg Wesdorp, heeft kennelijk bedankt.

                            Uit het Raadsbesluit toelating nieuwe gemeenteraadsleden, dat morgen 24 april 2014 zal worden behandeld, blijkt dat de nummer 8 op de SP kieslijst, Sherko Kamal, zal worden voorgedragen als nieuw raadslid.

                            Als ik goed geïnformeerd ben heeft Sherko Kamal een Iraakse achtergrond. Hij wordt daarmee de eerste Irakees van geboorte in onze nieuwe gemeenteraad
                            Hoe langer hoe meer worden wij, Maastricht, niet alleen het balkon van Europa, maar ook van het Midden-Oosten....

                            Toch eens even op onderzoek uit gaan waarom Leny Eijssen zich bedankt heeft!
                            Last edited by Pier; 25 april 2014, 00:21.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #44
                              Voorstel voor andere vergaderstructuur

                              Een van de eerste wapenfeiten van de (aanstaande) coalitie van SP, SPM, GL, D66 en VVD is het doorvoeren van een nieuwe vergaderstructuur vanaf september 2014.

                              Hiervoor zal morgen, 24 april 2014, een raadsvoorstel worden ingediend.

                              Persoonlijk vind ik het opmerkelijk dat bij het misschien wel eerste coalitiebesluit waarbij de SP betrokken is, gelijk "een externe adviseur met ruime griffierervaring" geraadpleegd gaat worden.
                              Dat kost naar verwachting handen vol geld :(

                              In ieder geval zijn in dat raadsvoorstel ook (onder voorbehoud) de nieuwe vergaderdata van de raad tot het zomerreces bepaald.
                              De data zijn de dinsdagen 27 mei, 17 juni en 8 juli 2014.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                                Gert-Jan Krabbendam heeft aangegeven te gaan voor een socialer, duurzamer en progressiever Maastricht.
                                M.i. zou dat een behoorlijke koersverandering zijn.
                                Dat de (oude) fractie vaak voor "duurzaam" (Groen) ging valt niet te ontkennen, maar persoonlijk had ik niet de indruk dat GroenLinks haar lettergreep "links" veel eer aandeed, al zal men dit natuurlijk ten stelligste ontkennen.
                                Laten wij ons echter eens verrassen.....
                                De linker vleugel van GroenLinks in Maastricht is aan het begin van deze eeuw al vakkundig uit de partijafdeling verwijderd.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X