Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2014-2018

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    zolang er na de recente verkiezingen geen nieuw stadsbestuur formeel is aangesteld (behalve die er toch al in de overgangsfase gewoon moeten door werken) is er een leemte
    die leemte vullen we met berichten over koetjes en kalfjes of we vullen niets aan!

    nu is er echter wel een vraag gerezen;
    hebben we het over een stadsbestuur
    hebben we het over een gemeenteraad
    hebben we het over een bestuurlijke ambtenarij die hun wethouders volgt (yes minister)
    hebben we het over nieuwe wethouders die hun departementen nog gaan instrueren?

    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #17
      SP mogelijke vervanger van de PvdA, of toch niet......? (3)

      Nadat ik afgelopen donderdag mijn (tweede) posting op de site had gezet over mijn twijfel of de SP uiteindelijk wel zitting zal hebben in de coalitie, ontving ik diezelfde avond nog enkele reacties van min of meer betrokkenen die unaniem van mening waren dat ik het ook deze keer waarschijnlijk fout zag.
      Dat bracht mij dan ook ernstig aan het twijfelen.

      Uiteraard heb ik contact gezocht met de SP en heb ik hun een mail gestuurd.
      Helaas, de SP is niet zo snel met reageren, dan wel reageert helemaal niet.
      Wat dat betreft is er wel een overeenkomst met de SPM (Seniorenpartij). :(

      Gelukkig reageren (in alfabetische volgorde) het CDA, D66, GroenLinks (sinds kort!), de LPM, de MV (althans in het verleden) en de PVM wel (bijna) altijd, zowel gevraagd als ongevraagd.
      Helaas voor de lezers van MO, die actueel geïnformeerd willen blijven, hebben deze partijen nét geen meerderheid in de raad.

      Maar zit ik met mijn voorspelling er werkelijk zover naast?
      Ik heb lang gezocht naar de veelbesproken "Rapportage van de informateurs".
      Op de gemeentelijke site was en is die rapportage niet te vinden.
      Ook op de, vlgs. mij al een tijd niet meer bijgewerkte, site van de Seniorenpartij was en is deze rapportage niet te vinden.

      Maar gelukkig hebben we altijd nog het buurtplatform ARGUS, van Maria Essers.
      Op de site van Argus is de RAPPORTAGE wel te vinden.
      Een goede zaak als een buurtplatform zulke zaken bijhoudt, maar de brief van de rekenkamer, d.d. 26 maart 2014, waarin de rekenkamer, in wollige taal, schrijft dat 2 buurtplatforms hun boekhouding niet op orde hebben, en de gemeente dat vergoelijkt, ontbreekt wel op die site......
      Dus of Argus zo objectief en onpartijdig is?

      Maar goed, de rapportage van de informateurs lezende, bekroop mij toch het gevoel dat ik inderdaad een foute analyse heb en had gemaakt.
      Zo bleek de PvdA vrijwel niets gezegd te hebben bij de informateurs.
      Kijk bijvoorbeeld naar de voetnoten op pagina 7: "De PvdA heeft met uitzondering van de drie decentralisaties geen andere beleidsprioriteiten in het gesprek aangegeven" of pagina 8 "De PvdA heeft in het gesprek geen onderwerpen genoemd waarop zij willen bezuinigen" of pagina 9 "De PvdA heeft nog geen voorkeur opgegeven voor het nieuwe college, maar wenst wel zelf bestuurlijke verantwoordelijkheid te willen nemen".

      Ook uit de gespreksverslagen (blz. 28 en 29) blijkt dat de geïnterviewde PvdA'ers (Nelleke Barning, Albert Nuss en Monique Quint) nagenoeg niets inbrachten.

      Uit de rapportage blijkt dat de SP héél constructief heeft meegedaan aan het (in)formatieproces.
      Dit, en de welhaast apathische houding van de PvdA, rechtvaardigt het feit dat velen mij (terecht?) wijzen op mijn ongelijk.

      Inmiddels heb ik de rapportage al enkele keren doorgebladerd en diverse partijen vergeleken.
      Mn. de gespreksverslagen vanaf blz. 12 zijn interessant.
      Maar lees bijvoorbeeld ook eens wat GroenLinks, VVD en D66 over de SP schrijven op respectievelijk blz. 21, 23 en 24.
      Oké, in een verhelderend gesprek tussen deze partijen en de SP zouden deze meningen, zo las is ergens, al bijgesteld zijn, maar toch!

      Ik zal het wel helemaal verkeerd zien, maar ik geloof nog steeds niet dat de SP uiteindelijk in de coalitie komt.

      Over pakweg 2 weken weten we of ik (on)gelijk had.......
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #18
        Toch een reactie van de SP

        Dat zul je nu altijd zien.....
        Ben ik 2 uur bezig aan een posting waarin ik schrijf

        Uiteraard heb ik contact gezocht met de SP en heb ik hun een mail gestuurd.
        Helaas, de SP is niet zo snel met reageren, dan wel reageert helemaal niet.
        blijkt dat de SP in de tussentijd weldegelijk reageert.....

        John Gunther, de fractievoorzitter van de SP, heeft mij meegedeeld dat hij, samen met Jack Gerats, de onderhandelingen met de formateurs gaan voeren!

        Zelfs mij valt het nu al op dat alles wat ik zeg niet (meer) klopt....

        Misschien moet ik nu eens gaan voorspellen dat de ons kabinet de volle kabinetsperiode uitzit, MVV vanavond verliest van Achilles '29 en dat RJC volgend jaar in de eerste divisie speelt.......
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          [FONT=Verdana]...

          Ik zal het wel helemaal verkeerd zien, maar ik geloof nog steeds niet dat de SP uiteindelijk in de coalitie komt.

          Over pakweg 2 weken weten we of ik (on)gelijk had.......
          Zit er voor het CDA dan misschien toch nog een kansje in ?

          Want volgens mij staat het CDA toch korter bij de SPM dan de SP.

          Oeps, posting # 34 van Pier had ik nog niet gelezen.

          Maar zoals Pier ook schrijft: Over enkele weken zullen wij het weten !
          Mestreechter Geis mage beleve
          en dat door te kinne geve.
          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

          Opmerking


          • #20
            CDA i.p.v. de SP?

            Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
            Zit er voor het CDA dan misschien toch nog een kansje in ?

            Want volgens mij staat het CDA toch korter bij de SPM dan de SP.
            Nou Wigo,

            Ik denk dat uiteindelijk de SP ingeruild zal worden voor het CDA.
            Om de PvdA direct buiten de (in)formatiebesprekingen te houden en in te ruilen voor het CDA was natuurlijk, mede gelet op de verkiezingsuitslag, not done!

            Nu wordt de SP, als grote winnaar, gebruikt om de PvdA te wippen.
            Als de onderhandelingen met de SP uiteindelijk mislukken, moet men opnieuw zoeken naar een coalitiepartner en..... komt het CDA uit de hoge hoed.

            Maar ja, je moet, zo blijkt meer dan herhaaldelijk, echt niet alles geloven wat ik schrijf....
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #21
              Elsevier (ongenuanceerd) kritisch over informateur Penn-te Strake

              Elders op dit forum in de threat "De uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen 2014" werd door Wigo al onderstaande posting geplaatst.

              Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
              Met het inzetten en benoemen van informateurs om de collegeonderhandelingen op gang te brengen is niets mis mee.

              Tenminste, als de informateurs 100% onafhankelijk zijn en blijven.
              Daar mag eenieder toch van uit gaan en dat dus dan ook verwachten.

              Echter bij/met het benoemen van Annemarie Penn-Te Strake -de echtgenote van Olaf Penn, voorzitter van de Senioren Partij Maastricht- zet ik toch mijn vraagtekens !
              Persoonlijk vind ik dit geen goede zet van de SPM, dit had de partij (en ook de burgemeester) nooit moeten willen/toelaten.

              Immers, de voorkeur van de SPM om met het huidige college van B en W door te gaan is bekend en wanneer dit inderdaad de uitkomst wordt van de onderhandelingen dan kan kan dit 'ruiken' naar de schijn van belangenverstrengeling.

              Voor meer info zie hier

              Wat denken anderen hier over en/of zie ik dit verkeerd ?
              Overigens reageerde ik daar al op met de mededeling dat ik het benoemen van Annemarie Penn - Te Strakke begrijp.
              Letterlijk schreef ik:
              "De grootste partij mag de onderhandelingen starten en zelf een (in)formateur benoemen.
              Uiteraard benoemt men altijd een "getrouwe", want die (in)formateur moet in principe de belangen van, in dit geval, de SPM vertegenwoordigen.

              Ik vind Annemarie Penn-Te Strake een opmerkelijk goede keuze van de SPM.
              Ik ken haar als een deskundig en integer persoon.
              Ze is in dit geval natuurlijk een beetje SPM-partijdig, maar dat hoort bij het politieke spel dat informatie-ronde heet."


              Tot mijn verbazing las ik echter dat het gerenomeerde weekblad Elsevier, no. 13, op 29 maart 2014, op blz. 16 ook aandacht had aan deze benoeming.
              Elsevier benoemt Annemarie Penn-te Strake zelfs als "Daler".

              Letterlijk schrijft Elsevier:
              "Procureur-Generaal Annemarie Penn-te Strake (60) leidt als "informateur" de Maastrichtse collegebesprekingen. Haar man, Olaf Penn zit de winnende Senioren Partij Maastricht voor. Wetenschappers spreken van een inbreuk op de scheiding der machten"

              Helaas geeft dit gerenomeerde weekblad geen nadere uitleg en benoemt het geen (geciteerde) wetenschappers, noch hun citaten cq stellingen.

              Hoe dan ook, niet alleen Wigo was (en is?) kritisch over de benoemen van Annemarie Penn-te Strake, maar vindt dus bijval in het weekblad Elsevier.
              Zelf blijf ik van mening dat ik geen probleem heb met de keuze.

              Waarvan akte....
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #22
                Coalitiebesprekingen lijken in afrondende fase. SP vermoedelijk toch in coalitie!

                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                (...)
                Ik zal het wel helemaal verkeerd zien, maar ik geloof nog steeds niet dat de SP uiteindelijk in de coalitie komt.

                Over pakweg 2 weken weten we of ik (on)gelijk had.......
                Op 5 april had ik, getuige bovenstaande quote, nog weinig vertrouwen in een coalitieakkoord met de SP in Maastricht.

                Inmiddels lijkt het er op dat ik er wéér naast zat.....
                Het schijnt dat de coalitiebesprekingen in een afrondende fase zitten en dat er nu gesproken wordt over de juiste poppetjes op de juiste plaatsen.

                Toevallig hoorde ik gisteren nog dat de SP héél positief was over het verloop van de onderhandelingen. Dat was al een voorbode van de berichten die nu (officieel) naar buiten worden gebracht.
                De 5 partijen zullen allen één wethouder leveren.
                De enige nieuwkomer is waarschijnlijk dus Jack Gerats (61) van de SP.
                Feit is dat Jack Gerats zowel bij de informatie- als de formatiebesprekingen aan tafel zat.

                Jack Gerats is voor mij nog een grote onbekende.
                In de eerste verhalen die ik hoor wordt hij beschreven als een kundig en aimabel man, wellichte en beetje hetzelfde type als André Willems.

                Maastricht.Dichtbij meldt dat Jack Gerats in 2005 en 2006 in de Maastrichtse gemeenteraad zat.
                Dat zou best kunnen. Ik kan dat even niet verifiëren, maar in 2006 was Jack Gerats nog lid van de PvdA, want in 2006 stond hij op de kieslijst van de PvdA voor de gemeenteraad van Maastricht. Hij behaalde toen 157 stemmen.
                Kennelijk is hij in de afgelopen jaren dus overgestapt naar de wat meer linkse SP.

                Gefluisterd wordt nu dat Gerats (een deel van) de portefeuille van Mieke Damsma (D66) zal overnemen.
                Ik denk dat dit een goede zet is en dat portefeuille Zorg, Welzijn en WMO, of althans een deel daarvan, in betere handen is bij de SP dan bij D66.

                Nog even off the record.
                Voordat Maastricht.dichtbij haar fout herstelt wil ik jullie nog even laten genieten van hetgeen Maastricht.dichtbij abusievelijk schreef. Natuurlijk een slip-of-the-pen, iets wat ons allen kan gebeuren, maar ik vind het wel grappig.
                Oorspronkelijk geplaatst door Maastricht.dichtbij
                Er wordt gewerkt aan een college van vijf wethouders, van elke partij één. Voor de zittende collegepartijen zijn dit: André Willems (Senioren Partij Maastricht), Mieke Damsma (D66), Gerdo van Grootheest (GroenLinks) en John Aarts (VVD). PS-er Jack Gerats valt het viertal aan. Gezien diens achtergrond bestaat er een kans dat hij de portefeuille van Mieke Damsma (Zorg, Welzijn en WMO) gedeeltelijk overneemt.
                (...)
                Grappig.... niet?
                Of zou Maastricht.dichtbij al iets weten over de toekomstige sfeer binnen het college.....
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #23
                  pvda na 70 jaar in de oppositie

                  Ik zag een bericht op NU.nl onder de kop: 'PvdA Maastricht na bijna zeventig jaar in oppositie'.

                  (Toch wel waard om bij dit historische feit even stil te staan. Voor of tegen PvdA, deze partij heeft toch vooral veel voor Maastricht betekent. Misschien met als belangrijkste wapenfeit de komst van de universiteit naar Maastricht (?).)

                  nu.nl

                  Ook het AD heeft ongeveer dezelfde invalshoek.

                  "Van 1946 tot 2010 deelden PvdA en CDA in Maastricht onafgebroken de lakens uit. Vier jaar geleden viel het CDA als eerste buiten de boot. Nu dus ook de PvdA. Beide partijen haalden slechts vijf zetels.
                  In 2006 was de PvdA nog goed voor 13 zetels, vier jaar geleden halveerde dat aantal tot zeven."

                  ad.nl
                  Last edited by ; 11 april 2014, 13:39.

                  Opmerking


                  • #24
                    Coalitie in Maastricht rond

                    Dagblad De Limburger meldt:

                    Coalitie in Maastricht rond

                    De nieuwe coalitie in Maastricht is rond. Seniorenpartij Maastricht, D66, GroenLinks, SP en VVD hebben een akkoord bereikt op hoofdlijnen. Jack Gerats wordt namens de SP de enige nieuwekomer in het college.

                    http://www.limburger.nl/article/2014...aastricht_rond

                    Opmerking


                    • #25
                      Leny Eijssen (SP) terug in de raad?

                      Een consequentie van het feit dat Jack Gerats de nieuwe wethouder van de SP wordt, is het feit dat zijn plaats in de raad moet worden aangevuld door de eerstvolgende op de lijst.

                      De eerstvolgende op de SP-kieslijst is de nummer 6 en wel de ons allen bekende Leny Eijssen

                      Persoonlijk vind ik het prima als Leny weer in de raad komt, maar ik kan mij voorstellen dat menig raadslid, ambtenaar en/of journalist nu vreest dat hij langer moet werken op de avonden dat de raad vergadert.

                      De aanwezigheid van Leny maakt het voor mij in ieder geval weer wat amusanter
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #26
                        Maar heeft het iets uitgehaald Ton? Verder hoop ik, dat als eenmaal de raad zit, zij vaker zich tussen het volk begeven en niet alleen voor de lol. We merken nu al - ook op MO - verminderde belangstelling vanuit de politieke hoek. Als je wilt dat er meer mensen gaan stemmen, zul je iets moeten doen aan het image van politici. En dat dient geen cosmetische ingreep te zijn (schone schijn) maar het afdwingen van politiek respect.

                        Opmerking


                        • #27
                          Vergaderstructuur gemeenteraad gaat veranderen

                          Om begrijpelijke reden worden er (bijna) geen details naar buiten gebracht gedurende de thans lopende coalitie onderhandelingen tussen de SPM (Seniorenpartij), D66, SP, GL en VVD.

                          Toch lekt al uit dat het nieuwe college ook van de gemeenteraad een andere rol verwacht.
                          Het nieuwe college ziet de raad meer als een partner waarvan een actieve bijdrage wordt verwacht.
                          Om die reden wil men rond september 2014 de opzet van de (raads)vergaderingen aanpassen.
                          Deze nieuwe werkwijze moet, aldus het college, leiden tot een efficiëntere manier van vergaderen.
                          Deze efficiëntere manier moet zorgen voor meer inbreng van de (oppositie in de) raad en burgers.
                          Het (nieuwe) college wil in september 2014 met een voorstel komen.

                          Ik zie het misschien verkeerd, maar vlgs. mij heeft de raad ook een controlerende taak.
                          In een duaal stelsel, dat wij nu formeel zouden moeten hebben, is het niet de taak van het college om de raad (vooraf) monddood te maken door zgn. "efficiëntere inbreng vooraf".

                          Vervelend is dat het college, zuiver op grond van haar meerderheid in de raad, deze nieuwe werkwijze wel door de raad kan jagen.
                          Vooropgesteld dat ik nog geen idee heb hoe de nieuwe werkwijze er uit moet gaan zien, misschien is het wel het Ei van Columbus, geloof ik niet zo deze aangekondigde vernieuwing.
                          Maatregelen om efficiënter (lees: korter) te vergaderen zijn natuurlijk altijd welkom, maar (oppositie)partijen zullen, indien het dualisme geweld wordt aangedaan, eerder naar de Kroon stappen ter vernietiging van (raads)besluiten.
                          Dat werkt dan weer contraproductief.

                          We gaan het zien......

                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #28
                            Op afstand zie je misschien meer ?
                            -meer van de situatie
                            -meer dan de emotionele samenhang die zo typisch is

                            Het percentage van de opkomst is een ieder aan te rekenen.
                            Dat moet echt anders.
                            Lokale ditjes en datjes en gekissebis, willen mensen niet; of dagen / weken en maanden lang horen of lezen erover in de media.

                            Oplossingen wil men voor lokale problemen en aansluiting met Nationale visies. Liefst Internationale visies.

                            De oppositie moet zich ook voor ogen houden dat ze dienstbaar zijn aan een democratie, niet dat ze de democratische middelen moeten vergeten indien aantoonbaar fout, neen help mee aan wederopbouw verdulleme.

                            maak het beter voor iedereen en niet enkel voor jou zelf
                            mvg
                            Iets te oud voor re-educatie
                            iets te jong voor afdanking
                            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                            Opmerking


                            • #29
                              Goede Vrijdag, maar Geen Goed Begin

                              Ik dacht even aan een 1 april grap, maar inmiddels is het 18 april, dus die marge is iets te groot.....

                              Vanmiddag 18 april 2014 op Goede Vrijdag, om 14.00 uur, presenteren de formateurs in de Muziekgieterij de nieuwe wethouders.
                              Een aankondiging die min of meer uit de lucht komt vallen. Algemeen werd de presentatie ergens medio volgende week verwacht.

                              Nu zit ik niet in het kamp van de confessionele partijen, noch ben ik belijdend christen of ga ik om 15.00 uur naar de kerk, maar om nu op Goede Vrijdag om 14.00 uur een presentatie houden van de nieuwe wethoudersploeg, vind ik persoonlijk wel een uiterste.

                              Nota bene de Seniorenpartij (SPM), die de leiding heeft in deze formatie, een partij met een grote christelijke aanhang, zou toch beter moeten weten.

                              Ik ben dus niet van het geloof, noch het bijgeloof, maar dit is een slecht omen.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #30
                                Goede Vrijdag, maar Geen Goed Begin (2)

                                De presentatie van de nieuwe wethouders in Maastircht begint bijna een klucht te worden.

                                De fractievoorzitters en raadsleden van de oppositiepartijen ontvingen vandaag om 12.05 uur een uitnodiging om om 14.00 uur aanwezig te zijn bij de presentatie van de wethouders

                                Een van de wethouders, Mieke Damsma (D66), ontbreekt bij de presentatie, omdat zij herstellende is van een heupoperatie, zo meldt Maastricht.Gezien.
                                Laten we Mieke vooral veel beterschap wensen, maar nu moet mij eens iemand het navolgende uitleggen.

                                Hoe kan iemand, die nu herstellende is van een heupoperatie, in de afgelopen week wel, namens haar partij (D66), aanschuiven bij de formatiebesprekingen???
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X