Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2014-2018

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Raadsvergadering 14 oktober 2014

    In de maand oktober 2014 komt de gemeenteraad van Maastricht 2x bij elkaar.
    Morgen, 14 oktober 2014, begint de raadsvergadering gewoon om 17.00 uur en wel met DEZE agenda.

    Ogenschijnlijk een korte vergadering, maar het zou mij niet verbazen als het een relatief lange vergadering wordt, afgezet tegen het aantal beperkte agendapunten.

    INITIATIEFVOORSTEL
    Persoonlijk vind ik agendapunt 2.1, het initiatiefvoorstel van Frans Bastiaens (PvdA) over de ombudsfunctie voor het Zorg- en Welzijndomein het meest intrigerend.
    Kortheidshalve verwijs ik ook even naar mijn eerdere posting over dit raadsvoorstel.

    Het advies van van de Commissie Breed Welzijn luidt dan ook:
    Alle fracties vinden het een sympathiek voorstel.
    Er zijn wel kritische vragen t.a.v. professionaliteit leden commissie, relatie met reguliere bezwaar- en beroepsprocedures, lokaal of regionale commissie, borging kwaliteit uitspraken commissie, borging privacyregels cliënten, borging onafhankelijkheid leden.

    Dat is dus nogal wat (positieve) kritiek!!!

    SUBSIDIE voor o.a. BURGERPARTICIPATIE - BPF's
    Dan agendapunt 6.1 - Nieuwe subsidiesystematiek vrijwilligersorganisaties - is natuurlijk een zéér leuk agendapunt.
    Dit heeft nml. alles te maken met het feit dat er een Buurtplatform is dat mogelijk haar subsidie (deels) onjuist heeft gebruikt cq onjuist heeft verantwoord.
    Ik probeer dit natuurlijk allemaal netjes te formuleren, om te voorkomen dat ik dadelijk de zwarte ....... eh sorry de schoorsteenroet, Piet krijg toegeschoven.

    Alleen al de termen Burgerparticipatie en subsidiesystematiek..... Prachtig
    Uiteraard zal ieder raadslid van de coalitiepartijen in de gemeenteraad zeggen dat het NIET over een of meerdere Buurtplatforms (BPF's) gaat, maar u en ik weten natuurlijk beter.

    MOTIE DECENTRALISATIE MONITORING
    Voorlopig is agendapunt 6.2 - Addendum beleidsplan Wmo 2012-2015, Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015 en Verordening Jeugdhulp 2015 - het laatste agendapunt.

    In dit agendapunt komt een motie die raadsbreed gesteund wordt.


    Helaas kan ik er morgen echt niet bijzijn :( en zal ik e.e.a. moeten terugkijken via het beeld- en geluidsverslag.

    De volgende raadsvergadering deze maand is op 28 oktober.
    HIER alvast de voorlopige agenda.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Vijftig tinten politiek(e journalistiek)

      Zoals ik in bovenstaande posting al aangaf was ik gisteren, 14 oktober 2014, niet in de gelegenheid om de raadsvergadering bij te wonen.
      Toch waren er enkele leuke agendapunten en was/ben ik benieuwd hoe de discussie over en rond deze punten zou verlopen.

      Vanochtend sloeg ik dus vol belangstelling de krant op. Ik denk dat ik niet de enige ben die vanochtend op zoek ging naar het politieke verslag van deze raadsvergadering, want inmiddels weet ik uit ervaring dat veel raadsleden 's ochtends op zoek gaan naar zijn of haar politieke quote, dan wel hoe zijn of haar partij er in de media uitkomt.

      Nu was er op het laatste moment nog één actuele motie toegevoegd aan de agenda.
      Deze motie is HIER te lezen en gaat over een.... regenboogzebrapad

      Het enige wat Dagblad De Limburger (voorlopig) wist te melden over de raadsvergadering was dat Maastricht een zebrapad in de kleuren van de regenboog krijgt!
      Ik citeer de verslaggever van DDL: "(...) De gekleurde oversteek moet de diversiteit van Maastricht aangeven en moet klaar zijn voor Roze Zaterdag op 20 juni 2015".
      Wethouder Aarts: "Mijn eerste reactie was 'dit kan niet', maar al zoekend werd ik steeds enthousiaster. (...)"

      Is nu iedereen gek geworden!?!
      De gemeenteraad zoekt naar een grotere burgerparticipatie en een nieuwe vergadermodel, maar als ze zulke onzin nu eens achterwege laten, dan zijn er misschien nog burgers die de heren en dames in de gemeenteraad (op termijn) serieus gaan nemen en hoeven ze geen nieuw vergadermodel te introduceren.
      Zolang de (lokale) politiek zich echter met zulke, althans in mijn ogen, flauwekul bezig houdt vrees ik dat de doorsnee burger de politiek echt niet meer serieus neemt.

      Ik zal nu wel beschuldigd worden van conservatisme en misschien nog wel van homofobie, maar als iemand daarmee komt aanzetten ga ik daar nog niet eens op reageren.
      Als iemand een andere mening heeft over het regenboogzebrapad is die mening natuurlijk welkom.

      Wat de zoekende wethouder en verslaggever betreft...... "Coming-out day" was afgelopen zaterdag
      Grapje natuurlijk, want onze wethouder Aarts, maar ook de mij bekende DDL-verslaggever, zie ik nog niet zo snel paraderen tijdens een de Gay Pride op Roze Zaterdag.
      Die wethouder houdt het, in z'n algemeenheid, waarschijnlijk bij 50 tinten grijs en de verslaggever is supporter van de kleuren rood en wit.
      Dit schrijvende realiseer ik mij wel dat rood en wit gemengd........ enfin!
      Wat de arme zebra betreft, de eerste regenboog gekleurde zebra, nota bene het enige dier dat in onze wegenverkeerswetgeving wordt genoemd, moet ik nog tegenkomen
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Initiatiefvoorstel Ombudsfunctie voor Zorg- en Welzijndomein aangenomen

        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        (..)

        INITIATIEFVOORSTEL
        Persoonlijk vind ik agendapunt 2.1, het initiatiefvoorstel van Frans Bastiaens (PvdA) over de ombudsfunctie voor het Zorg- en Welzijndomein het meest intrigerend.
        Kortheidshalve verwijs ik ook even naar mijn eerdere posting over dit raadsvoorstel.

        Het advies van van de Commissie Breed Welzijn luidt dan ook:
        Alle fracties vinden het een sympathiek voorstel.
        Er zijn wel kritische vragen t.a.v. professionaliteit leden commissie, relatie met reguliere bezwaar- en beroepsprocedures, lokaal of regionale commissie, borging kwaliteit uitspraken commissie, borging privacyregels cliënten, borging onafhankelijkheid leden.

        Dat is dus nogal wat (positieve) kritiek!!!
        (...)
        Via SMS ontving ik hedenmiddag van een bezoeker van de raadsvergadering van gisteravond, 14 okt. 2014, het navolgende bericht.
        "Het voorstel van Frans Bastiaens is aangenomen".

        Later meer.....
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Reactie van initiatiefnemer motie regenboogzebrapad

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          (...)
          Nu was er op het laatste moment nog één actuele motie toegevoegd aan de agenda.
          Deze motie is HIER te lezen en gaat over een.... regenboogzebrapad
          (...)
          Is nu iedereen gek geworden!?!
          (...)
          Zolang de (lokale) politiek zich echter met zulke, althans in mijn ogen, flauwekul bezig houdt vrees ik dat de doorsnee burger de politiek echt niet meer serieus neemt.
          (...)
          Het Regenboogzebrapad, naar nu blijkt door insiders al meestal afgekort tot RBZP, heeft nogal wat reacties teweeg gebracht.

          Een van de initiatiefnemers van dit RBZP, Gert-Jan Krabbendam, fractievoorzitter van GroenLinks, mailde mij zelfs dat hij niet anders verwacht had dat ik het belachelijk zou vinden.
          Mijn reputatie gaat mij dus al vooruit......

          Ik moet er echter aan toevoegen dat ik vervolgens een zéér prettige mailwisseling heb gehad met Gert-Jan Krabbendam met respect voor ieders opvatting.
          Gert-Jan vindt het gewoon een grappige manier om aandacht te vragen (en te krijgen) voor het belang van emancipatie van minderheden, "want kennelijk is er dus ook een emotionele behoefte aan erkenning bij sommigen, waar dit Regenboogzebrapad in voorziet"

          Mijn antwoord daarop was en is dat dit ook negatieve reacties oproept en dat zelfs LHBT'ers, althans die ik sprak, het geen goed initiatief vinden!
          Los daarvan blijf ik het belachelijk vinden dat de gemeenteraad zich met zulke zaken blijft bezighouden. Volgens mij is het zijn van LHTB'er in Nederland en/of Maastricht allang geen groot issue meer. Gelukkig maar!

          Gert-Jan Krabbendam: "Er zijn genoeg andere belangrijke problemen (en misschien zelfs wel belangrijkere), maar als je met een kleine simpele positieve actie iets kunt ondernemen, en daardoor iets teweeg brengt, waarom zou je het dan niet doen? En als we het net zo aanpakken als in Utrecht, dan wordt het RBZP een inspirerende plek waar allerlei activiteiten rondom worden georganiseerd. Misschien kan er wel een onderdeel van Maastrichts Mooiste daar start- en finishlijn krijgen. En er zijn vast nog wel meer dingen die eraan kunnen worden verbonden. Het gaat immers niet alleen maar over LHBT, maar over het vieren van diversiteit in brede zin. De regenboog is daarnaast ook het symbool van de vredesbeweging."

          Laat ik afsluiten met de constatering dat als deze motie een gezonde discussie op gang heeft gebracht, ik er vrede mee kan hebben.

          Voor de volledigheid wil ik nog even melden dat de motie niet unaniem werd aangenomen.
          Een meerderheid van de gemeenteraad bestaande uit PvdA, Seniorenpartij (SPM), GroenLinks, D66, VVD, SB en Liberale Partij Maastricht (LPM) was voor, terwijl het CDA, PVM en de Maastrichtse Volkspartij tegen stemden.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Pier schreef:
            Los daarvan blijf ik het belachelijk vinden dat de gemeenteraad zich met zulke zaken blijft bezighouden. Volgens mij is het zijn van LHTB'er in Nederland en/of Maastricht allang geen groot issue meer. Gelukkig maar!
            Als de zebra er ligt zul je zien heel wat gehuwden, geestelijken, pubers, moeders, ex-zedenprekers, pesters, bouwvakkers en scholieren hier in een grote regenboog omheen lopen en deze oversteekplaats gaan mijden als de pest. 'Mij niet gezien op zo'n zebra.' Voor je het weet...

            Kleur kan zoveel doen, bij het gebrek aan.... in de raad. Of beter nog een pietitie. Zo gaat Gouda kaas en stroopwafelpieten inzetten bij de intocht, wat gaat Maastricht doen? We kunnen toch niet achterblijven. Het CDA gaat pleiten voor 'roomwitte' pieten. D'66 houdt een stemtent voor de kleurbepaling. Wie komt met een 'pinkpiet', 'oud-rose' of 'schaam-rood" ?
            Last edited by ; 18 oktober 2014, 10:47.

            Opmerking


            • Kermit ik ben het volledig met jouw eens. Mijn eerste gedachte was "moet dit weer zo nodig?". Vind het een vorm van populisme.

              Opmerking


              • Is een regenboogzebrapad, dat op zich reeds een contradictio in terminis is, een wettelijk en herkenbaar zebrapad? Kortom, ben ik er als voetganger veilig op, of zal een automobilist denken dat het om een kunstwerk op straat gaat en er prettig de vaart in houden? En is hij dan strafbaar als hij me overhoop rijdt?

                Opmerking


                • Volgens Veilig Verkeer Nederland is de kleur van de ondergrond vastgelegd. Als de rijbaan van zwart asfalt is, kan een zebrapad bestaan uit witte strepen op een zwarte ondergrond. Om de zebra beter te laten opvallen is het ook toegestaan ter hoogte van de zebra de ondergrond een andere, opvallende kleur te geven, bijvoorbeeld rood. De strepen zijn wel altijd wit.

                  Voor afwijkingen zal men dus een eigen terrein dienen te zoeken. Daar gelden andere dan de normale verkeersregels (uitgezonderd wanneer deze terreinen openbaar toegankelijk zijn?). Wellicht kan Tedje dit bevestigen of ontkennen?

                  Opmerking


                  • Beste,
                    wat heeft dat voor zin?
                    inderdaad heeft de politiek en die politici teveel afleiding
                    twitter feesboek adhd whatsapp

                    wij hebben niets te doen... {politici}
                    laten we eens een balletje opwerpen, misschien speelt er een simplo nog mee.
                    :(
                    Iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afdanking
                    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                    Opmerking


                    • Gemeenteraadsvergadering 28 oktober 2014

                      Gisteravond was ik mij weer eens ouderwets aan het voorbereiden op de raadsvergadering van vandaag, 28 oktober 2014. De agenda van deze vergadering vinden jullie HIER.

                      Nu moet ik wel toegeven dat er 2 raadsvergaderingen zijn die ik feitelijk inhoudelijk negeer. Dat is de vergadering over de kaderbrief, in juni, en de begroting in oktober en dus vanmiddag.
                      Het zullen best heel belangrijke vergaderingen zijn, neen, ik zeg het verkeerd…. het zijn belangrijke vergaderingen, maar voor een eenling zijn deze ambtelijke beraadslagingen en stukken, in alle redelijkheid, niet te volgen, laat staan dat ik ook nog eens inhoudelijk kennis moet gaan nemen van de diverse (afwijkende) standpunten van de 11 fracties in Maastricht.
                      Ieder zichzelf respecterend medium heeft daarvoor een hele redactie, maar helaas moet MestreechOnline het met mij doen…..
                      Daarom geef ik de prioriteit aan echt belangrijke zaken, met dank aan GroenLinks.

                      Over GroenLinks gesproken.
                      Vorige week sprak ik een, laat ik maar gerust stellen, ingewijde in de Maastrichtse politiek.
                      Deze gaf aan dat hij onder de indruk was van de (dossier)kennis, kunde en vaardigheden van de GroenLinks fractievoorzitter Gert-Jan Krabbendam. Zoals ook bij Gert-Jan bekend is ben ik het zelden met hem eens, maar ik moet mijn gesprekspartner van vorige week wel gelijk geven. Volgens mijn gesprekspartner heeft Gert-Jan in zijn eentje meer in z'n mars dan de oude fractie van GroenLinks bij elkaar.
                      Daar staat, aldus mijn gesprekspartner, wel tegenover dat de andere fractieleden een dusdanige arrogantie uitstralen, dat dit GroenLinks vroeg of laat gaat opbreken (in de coalitie). Enkel het feit dat er niets valt aan te merken op de vaardigheden van hun wethouder, Gerdo van Grootheest, en de fractievoorzitter maakt dat GroenLinks nog salonfähig is in de Maastrichtse gemeentepolitiek.

                      Of bovenstaande analyse nu een plus- of minpunt voor de Maastrichtse GroenLinks-fractie laat ik aan ieders eigen beoordeling over, maar als groot fan van de humor in de gemeenteraad wil ik wel nog de aandacht vestigen op het navolgende.

                      In de laatste raadsvergadering dacht ik dat GroenLinks echt voor de cabaretprijs voor de gemeentelijk politiek ging met hun Regenboogzebrapad-motie.

                      Maar waarschijnlijk waren de ghostwriters van GroenLinks nog niet tevreden met dat hoogtepunt, want ze gingen op zoek naar een nog absurdere motie.
                      Ik geef toe dat ze zich weer hebben overtroffen, waarvoor mijn complimenten.

                      Ik zou het niet kunnen verzinnen, maar GroenLinks komt vandaag met de Wasbare Luiers-motie.

                      Ja, dit is echt geen grap, maar bloedserieus.
                      En let vooral op de motivatie,.
                      Ik citeer: &quot…) [dat] de initiële aanschafkosten van wasbare luiers voor menig jong gezin niet tot hun financiële mogelijkheden behoren, zelfs al zijn zij op de lange termijn goedkoper uit dan met wegwerpluiers;
                      (…) verzoekt het college (..) hiertoe de financiering te zoeken binnen de financiële kaders van Programma 14 Natuur, Milieu en Afval (…)"

                      Zoiets verzin je toch niet…….
                      Last edited by Pier; 28 oktober 2014, 08:56.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Uitzet.

                        In vervlogen tijden zorgde bijna ieder meisje - vaak geholpen door de ouders - voor een zgn. uitzet. Een meisje was op de toekomst voorbereid!

                        Het steeds wassen en strijken van talloze vieze stoffen luiers vergt heel wat van de energierekening, de gebruikte apparatuur, te investeren tijd, de schoonheid van de washanden etc. De meeste kinderen werden wel eerder zindelijk en dat is meegenomen. Overigens zijn er heel wat trucjes om de stoffen luier minder vuil te laten worden: gewoon eerst wat papier op het "babyvotje".

                        Dan die gemakkelijke wegwerpluiers: daarvoor zijn afvalheffingen en verwijderingsbijdragen bedoeld.

                        Wat moet je nu als overheid financieel ondersteunen? Een waar dilemma?
                        Het wordt tijd dat het herbruikbaar condoom eens onder de loep genomen wordt ...

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          (..) Het wordt tijd dat het herbruikbaar condoom eens onder de loep genomen wordt ...
                          Oepsss.... je brengt de GroenLinksers op ideeën.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Oepsss.... je brengt de GroenLinksers op ideeën.
                            Ja, want stel je voor dat ze meelezen .

                            Ik neem aan dat jullie ook voorstander zijn van een lagere afvalstoffenheffing? Wat denken jullie dat er gebeurt als de Maastrichtse afvalberg kleiner wordt...?
                            ...

                            Opmerking


                            • Verlaging afvalstoffenheffing?

                              Hoe tackel je de groeiende afvalstroom in de bejaardentehuizen/verpleegklinieken? Ik denk niet daar er ruimte is om de was uit te geven of zelf te doen.

                              Verlaging afvalstoffenheffing? Wij schouwen ons te barsten naar allerlei containers. Recyclen groen () en betalen veel geld aan milieuparken. Veel producenten blijven hun spullen milieuonvriendelijk verpakken. Europeesche normen/wereldwijde normen? En als er te kort is aan afval, koopt men afval (inhoud vaak ontraceerbaar of minimaal onbetrouwbaar) in het buitenland om de verbrandingsovens in de lucht te houden. Volgens mij moet dit gehele item eens tegen het licht worden gehouden vanaf het nulpunt.

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                                Hoe tackel je de groeiende afvalstroom in de bejaardentehuizen/verpleegklinieken? Ik denk niet daar er ruimte is om de was uit te geven of zelf te doen.
                                Ter informatie: De Beyart beschikt over een grote wasserij. Men verzorgt niet alleen de was voor de eigen instelling, maar ook voor derden.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X