Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Bürregemeister.

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• De Bürregemeister.

'Hoes moet rekening houden met functie'

Burgemeester Onno Hoes moet beter rekening houden met zijn functie als burgemeester. Dat stellen de politieke partijen PvdA, CDA en PVM naar aanleiding van het opduiken van foto's van Hoes al zoenend met een andere man dan zijn echtgenoot Albert Verlinde.

Maastricht
    Van onze verslaggever

Het showprogramma Show Laat toonde de beelden dinsdagavond in de uitzending.

Harde conclusies verbinden de partijen niet aan het voorval. PvdA-leider Frans Bastiaens: "Wat de burgemeester privé doet moet hij zelf weten. Maar dit zit op de grens van privé en het publieke. Hij moet zich goed realiseren dat hij overal wordt gezien als burgemeester. Het is aan hem om een afweging te maken welk gedrag daar wel bij past en welk niet. Voor mij hoeft dat verder geen politieke kwestie te worden. We hebben wel belangrijkere dingen te doen."

Ook Vivianne Heijnen (CDA) en Esmiralda Thieme (PVM) vinden dat Hoes zich bewust moet zijn van zijn rol. Heijnen: "Burgemeester ben je 24 uur per dag. Daar moet je rekening mee houden." Thieme: "Dit is vooral privé, maar Hoes moet daarbij wel opletten dat hij geen imagoschade oploopt."

Ed Sabel van de Seniorenpartij wilde geen commentaar geven, D66-voorman Bert Jongen ziet het 'als een privézaak'. "Ik vraag me af of dit in de publiciteit was gekomen als de burgemeester met iemand anders getrouwd was geweest dan met Albert Verlinde." De andere politieke partijen in de gemeenteraad geven mogelijk later op de dag nog commentaar.

In een reactie op de foto's zei Hoes bij Show Laat dat de bewuste man 'gewoon een vriend' is. Daarbij gaf hij aan dat hij 'een borreltje te veel had gedronken' en dat hij steun zocht vanwege het recent overlijden van zijn vader.
    Onno Hoes en Albert Verlinde komen later deze middag met een verklaring.

Bron: Dagblad de Limburger.
    Last edited by Pier; 11 maart 2020, 16:23.
    Kompleminte, Pieke

'Burgemeester Hoes zoende met andere man'

De Maastrichtse burgemeester Onno Hoes is onlangs in de lobby van een hotel in Maastricht gezien, terwijl hij een jongere man zoende.

Dat onthulde het SBS programma Show Laat dinsdagavond. In het programma waren foto's te zien van een zoenende Hoes.

Relatieproblemen
    Andere gasten in de lobby zouden hem met de 24-jarige man bovendien hebben horen praten over relatieproblemen met zijn echtgenoot Albert Verlinde. De twee zouden een scheiding overwegen.
    Gelukkig
    In een reactie in Show Laat zegt Hoes dat hij en Verlinde nog steeds erg gelukkig met elkaar zijn. Hij zei dat er geen sprake is van een relatie of een minnaar.

Bron: L1.
    Kompleminte, Pieke

Opmerking

Politiek Maastricht spreekt Hoes aan op gedrag

Politieke partijen in Maastricht wijzen burgemeester Onno Hoes op zijn verantwoordelijkheid.

Hij werd zoenend met een andere man in een hotellobby in Maastricht betrapt. Daarbij was ook drank in het spel.
      Vivianne Heijnen van het CDA zegt dat het belangrijk is dat Hoes zich realiseert dat hij 24 uur burgemeester van Maastricht is: "Daar hoort een passende opstelling bij, zeker in een publieke ruimte."
      Voorzichtig
      Ook coalitiepartij PvdA vindt dat de burgervader voorzichtig moet zijn: "Op het moment dat hij zich in de publieke ruimte bevindt, is het onderscheid tussen privé en werk voor buitenstaanders moeilijk te maken. Hij is 24 uur per dag burgemeester. Of zijn gedrag in dit geval gepast was, is niet aan mij om te beoordelen," aldus fractievoorzitter Frans Bastiaens.
      De twee partijen vinden niet dat het voorval politieke gevolgen moet krijgen. Volgens het CDA is het een privé-aangelegenheid.
      Drank
      Ook oud-hoogleraar bestuurskunde Arno Korsten sluit zich daarbij aan. Korsten schreef meerdere boeken over het ambt van burgemeester. Hij zegt: 'Burgemeesters moeten terghoudend zijn in hun drankgebruik. Weet dat er naar je gekeken wordt. Matigheid in alles.'

Kompleminte, Pieke

Opmerking

Affaire Hoes: 'Schadelijk voor imago stad'

De affaire rond burgemeester Hoes van Maastricht is schadelijk voor het imago van het stadsbestuur, en de stad.

Dat zegt John Steijns van de partij Stadsbelangen Maastricht. Hoes is gespot in de lobby van een Maastrichts hotel terwijl hij een andere man op de mond zoent. Daarbij was ook drank in het spel.
        Het CDA en D66 noemen het gedrag van Hoes 'onverstandig'. Bijna alle partijen in de Maastrichtse gemeenteraad wijzen Hoes op zijn verantwoordelijkheid als burgemeester. Drank past daar slecht bij, en teveel drank al helemaal, zo is de teneur van de politieke reacties.
        Ook oud-hoogleraar bestuurskunde Arno Korsten sluit zich daarbij aan. Korsten schreef meerdere boeken over het ambt van burgemeester. Hij zegt: 'Burgemeesters moeten terughoudend zijn in hun drankgebruik. Weet dat er naar je gekeken wordt. Matigheid in alles.'
        Hoes komt later vandaag met een verklaring.

Kompleminte, Pieke

Opmerking

Kleine bloemlezing:

Citaten uit de pers van vandaag:

Affaire Onno Hoes breidt zich uit
          Onno Hoes, burgemeester van Maastricht en echtgenoot van opperroddelaar Albert Verlinde heeft iets doms gedaan. Hij is gaan zoenen met een veel jongere man, maar het domme was dat hij dat in het openbaar deed en in klaarblijkelijke staat van dronkenschap.
          De politiek van Maastricht is zich er dan ook mee gaan bemoeien. Volgens regionale zender L1 is de plaatselijke politiek niet blij. De affaire rond Hoes van Maastricht is schadelijk voor het imago van het stadsbestuur, en de stad zegt John Steijns van de partij Stadsbelangen Maastricht.
          Het CDA en D66 noemen het gedrag van Hoes volgens L1 ‘onverstandig’. Bijna alle partijen in de Maastrichtse gemeenteraad wijzen Hoes op zijn verantwoordelijkheid als burgemeester. Drank past daar slecht bij, en teveel drank al helemaal, zo is de teneur van de politieke reacties.
          Ook oud-hoogleraar bestuurskunde Arno Korsten sluit zich daarbij aan. Korsten schreef meerdere boeken over het ambt van burgemeester. Hij zegt tegen L1: ‘Burgemeesters moeten terughoudend zijn in hun drankgebruik. Weet dat er naar je gekeken wordt. Matigheid in alles.’
          Hoes komt later vandaag met een verklaring.
          - Welingelichte Kringen.nl
          ---
          Albert Verlinde: ‘Privé-leven Onno Hoes zijn zaak’
          'Wij zijn een journalistiek programma'

RTL Boulevard zal geen aandacht geven aan de kus die de Maastrichtse burgemeester Onno Hoes in een hotellobby uitwisselde met een man van 24.
          Albert Verlinde: “Wij zijn een journalistiek programma en zien geen nieuwswaarde in het wroeten in het privé-leven van ‘bekende mensen’. Wat meneer Hoes in zijn vrije tijd doet, is volgens mij zijn zaak, daar hebben het publiek en ik niets mee te maken.”
          - De Speld.NL
          ---
          Het nieuws dat de relatie van Albert Verlinde en Onno Hoes op klappen staat, is hard aangekomen in de BN'erwereld. Ook in de politiek, maar de dag dat de politiek serieus gaat debatteren over de relatie van Albert Verlinde is de dag dat de politiek sterft, dus dat negeren we maar gewoon. Men raakt er maar niet over uitgepraat. Helemaal niet nu ook de spraakmakende kopkluiffoto's online zijn gekomen. We zijn heel erg benieuwd hoe RTL Boulevard dit nieuws gaat brengen vanavond. En wij niet alleen. Dat moet haast wel een kijkcijferrecord worden. Zoals het TMG betaamt hebben wij even alle geschokte reacties van BN'ers op Twitter over dit nieuws verzameld.
          - Geen Stijl
          ---
          Gezamenlijke verklaring Hoes en Verlinde verwacht
          MAASTRICHT - De Maastrichtse burgemeester Onno Hoes en zijn echtgenoot Albert Verlinde komen naar verwachting nog vanmiddag met een gezamenlijke verklaring naar aanleiding van het ‘zoenincident’ in de lobby van een Maastrichts hotel waarover gisteravond is bericht door het SBS6-programma Show Laat. Dat hebben betrouwbare bronnen laten weten aan dichtbij.nl.
          Op foto’s die in de uitzending van het SBS-programma werden getoond, is een ontmoeting vastgelegd tussen de Maastrichtse burgemeester en een, volgens het programma, 24-jarige man. Ze zouden duiden op een intieme, buitenechtelijke relatie.
          In een reactie aan Show Nieuws heeft Hoes laten weten dat daarvan geen sprake is. Ook ontkent Hoes dat hij iets te verbergen heeft, al is er wellicht ‘een borreltje te veel gedronken’. ,,Het is gewoon een openbare gelegenheid waar we zaten, dus als ik iets te verbergen had, zou ik het zeker niet doen. Maar het is gewoon een heel goede vriend van me, waar ik vaker mee uitga.”
          Hoes noemt het incident tegenover SBS zelf een ‘uiterst onhandige zet’. Volgens de Maastrichtse burgemeester was hij er op het moment van de ontmoeting erg emotioneel omdat hij net zijn vader had verloren.
          Maastricht Dichtbij
          ---
          "Hoes vindt zaak uiterst onhandig" volgens showlaat er zijn signalen in de hotellobby opgevangen die duiden op een een breuk met zijn huidige echtgenoot.
          -Showlaat vanavond.
          ---
          #OnnoHoes Hoezo privé-affaire? Burgemeester moet zijn buiten-echtelijke escapades privé houden. Het schaadt zijn ambt en betrouwbaarheid.
          Twitter
          Last edited by ; 4 december 2013, 17:35.

Opmerking

Verklaring in RTL boulevard voorgelezen door Albert Verlinde

Verklaring Onno Hoes en Albert Verlinde
            © ANP
            Onno Hoes en Albert Verlinde reageren in onderstaande verklaring.

Verklaring naar aanleiding van berichtgeving in Show Laat (SBS) op

3 december 2013.

Maastricht, Cromvoirt, 4 december 2013,

We zijn al 22 jaar samen en in de loop van de tijd zijn onze agenda's steeds voller en onze verantwoordelijkheden steeds zwaarder geworden. Zeker de afgelopen drie jaar met twee vaste woonplekken is het goed onderhouden van de relatie niet eenvoudig geweest.

Toch hebben we steeds gezocht naar mogelijkheden om elkaar vast te houden en elkaar niet te verliezen. We willen graag onze relatie goed houden met respect voor de vrijheid die we beiden hebben om ook individueel invulling aan onze levens te geven.

Dat gaat met ups en downs en is niet altijd gemakkelijk. Met het oog daarop hadden we onlangs besloten om elkaar niet alleen ieder weekend, zoals te doen gebruikelijk, maar ook doordeweeks vaker te zien in Maastricht of Cromvoirt. Om daarmee te proberen om meer samen te doen en verwijdering tegen te gaan.

Daarom is het buitengewoon onhandig en gezien de functie ongepast, dat Onno, hoewel in zijn vrije tijd en in een emotioneel, onbewaakt moment, zich in het openbaar zo heeft gedragen als vorige week woensdag het geval was.

Albert wist dat er een afspraak was en heeft geen probleem met de ontstane situatie en ziet ook geen reden om de ingeslagen weg niet samen met Onno te continueren. Wij zijn twee volwassen mensen en het is aan ons om hierover na te denken.

Opmerking

Vrijheid blijheid, en wie zonder zonden is, werpe de eerste steen!
              Wat een discussie................ :(
              Niet de moeite waard!
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                Niet de moeite waard!
                inderdaad.. mijn inziens een beetje teveel telegraaf gehalte in dit topic
                als Hoes wil knoevelen in z'n vrije tijd moet hij dat zelf weten
                Fallor ergo sum

Opmerking

Helemaal mee eens Rubke!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                    Niet de moeite waard!
                    Ach, gewoon weer een nieuwe loot aan de boom van zinloze discussies.
                    De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

Max Dendermonde

Opmerking

Tot nu toe is is in deze draad, géén letter gediscussieerd althans niet door mij. Het zijn citaten uit de pers van vandaag en een reactie van Hoes en Verlinde. Hier wil ik het ook verder bij laten.

Opmerking

Da's ook geen probleem Kermit!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                          Tot nu toe is is in deze draad, géén letter gediscussieerd althans niet door mij. Het zijn citaten uit de pers van vandaag en een reactie van Hoes en Verlinde. Hier wil ik het ook verder bij laten.
                          Ik doel dan ook op de al gaande "discussie" in de "politiek" en pers.
                          De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

Max Dendermonde

Opmerking

Onno Hoes heeft alleen laten zien, zij het op een onhandige manier, dat hij ook mens is. Voor de rest interesseert deze ''scoop'' mij voor geen meter.

Jammer genoeg hebben sommige kortzichtigen nu een stok gevonden om te slaan.

Zoals Elletje zegt: ''wie zonder zonden is, werpe de eerste steen''.

Ik vrees, en verwacht, dat er niets geworpen zal worden.
                            I am not a complete idiot. Some parts are missing

Opmerking

achter de deur van de slaapkamer

Hier een interessant artikel in hoeverre journalisten in 'Den Haag' zich inlaten over escapades van politici.

"De norm is dus dat Volkskrantjournalisten de slaapkamergeheimen van bestuurders respecteren, zonder de ogen te sluiten voor riskant gedrag. Dat is beschaafd en wijs, want een zwijgcode - zoals in Frankrijk - betekent dat bepaald relevant gedrag van publieke figuren oncontroleerbaar wordt."

Ik vind dat Hoes als burgemeester een voorbeeldfunctie bekleedt en dat hij beducht had moeten zijn voor dit nogal intieme privé gedrag in de publieke sfeer van een hotellobby. Ook de hele afhandeling door zijn ega in een tv-rubriek waar roddel en achterklap de boventoon voert, was dat dapper? Of had het ook iets van nu moeten we 'open en bloot' gaan via een verklaring, anders staat mijn geloofwaardigheid als roddelkoning op het spel.

Ik denk niet dat het imago van Maastricht op het spel staat, maar wel de geloofwaardigheid van deze burgemeester zodra hij anderen de maat moet nemen. Ik denk bijvoorbeeld heel specifiek dan in gevallen van openbaar dronkenschap of waar het gaat om waarden en normen rond coffeeshops. Hoe kleinburgerlijke kringen hier tegen aan kijken, zoals opgemerkt werd, laat ik voor het gemak maar even buiten beschouwing. Ik hoop wel dat het inspiratie biedt voor de sleuteloverdracht carnavalszitting, humor is een goede uitlaatklep.

.
                              Last edited by ; 5 december 2013, 08:16. Reden: taal en aanvulling

Opmerking

Bezig...
                              X