Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Meerwaarde wethouders?

    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Hallo Pier.

    Het aantal wethouders per raad is dit ook vast gesteld ?
    (..)
    Meerwaarde voor de inwoners Maastricht??
    Uit je vraagstelling meen ik op te maken dat je liever zo min mogelijk, het wettelijk minimum cf. art. 36 van de Gemeentewet in Maastricht is overigens 2, wethouders hebt.

    Ik ben het niet met je eens.
    Ik persoonlijk zou kiezen voor zeker 6 wethouders, misschien zelfs voor 8.
    Maar dat is even uit de losse pols. Zeker, iedere wethouder kost (bruto) minstens 180.000 euro per jaar. Heel veel geld en daarom is het verstandig goed te bekijken of er 4,6 of 8 wethouders nodig cq. betaalbaar zijn!
    Ik ga wel van het standpunt dat het een capabele bestuurder is die zijn ambtenaren goed aanstuurt en motiveert, dan is het wellicht een goede investering.

    Ik denk dat de meeste buitenstaanders geen benul hebben van het dagelijkse werk en de meerwaarde van een wethouder. Een wethouder loopt minimaal een half jaar voor de troepen uit.
    Als hij alles in kannen en kruiken heeft, komt hij met een voorstel bij de gemeenteraad.
    Bedenk echter wel dat hij dan wellicht al 2 stadia verder is met zijn plannen.
    De wethouder licht dan zijn "oude" plannen toe en als dan onverwachts de gemeenteraad niet met die "oude" plannen meegaat, dan heb je de poppen aan het dansen.
    De wethouder moet dan als een kleine jongen terug naar de schoolbanken en de plannen waar hij al mee liep kunnen de prullenbak in.

    Hoe zou jij dat vinden?
    Natuurlijk is het zo dat een goede wethouder weet wat hij kan en niet kan en met welke plannen de coalitie zal instemmen.
    Dat laatste zal niet zo'n punt zijn, want men heeft vrijwel wekelijks overleg met de coalitiegenoten. Dus dat zit wel snor.
    Maar als een wethouder totale onzin bedenkt of wettelijk onjuiste beslissingen neemt, en helaas kennen we daar in Maastricht wel enkele voorbeelden van, nietwaar mevr. Damsma?, dan is er geen sprake van een goed wethouderschap!

    Dat is een andere discussie als de vraag of een X-aantal wethouders een meerwaarde heeft.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Aantal wethouders kan in Maastricht oplopen tot 10 personen maximaal

    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Hallo Pier.
    Dat zijn goede vragen
    Ik heb er ook een (weet niet of dat een goede vraag is ?)
    Het aantal wethouders per raad is dit ook vast gesteld ?
    Want ik heb nooit begrepen waarom men van 4 naar 6 is gegaan.
    in 2010.
    Wat ik wel begrijp is het kosten plaatje ca 8 ton voor die periode

    Meerwaarde voor de inwoners Maastricht??
    Art. 36 van de Gemeentewet regelt het aantal wethouders.
    Dat komt neer op 20% van het aantal gemeenteraadsleden.
    Op dit moment heeft Maastricht 39 gemeenteraadsleden, hetgeen betekent dat Maastricht (afgerond), cf. het bepaalde in het genoemde art. 36, acht voltijds wethouders mag hebben.

    Maar dan ben je er nog niet!
    Het artikel 36 heeft nog wat uitzonderingen op het moment dat men kiest voor deeltijdwethouders.
    Vrij ingewikkeld allemaal, maar samengevat betekent dit dat Maastricht in totaal 10 personen tot wethouder mag benoemen, als het totaal aan arbeidsduur maar niet het aantal van 8,8 fte's wethouders overschrijdt.

    Dus Ton, met de huidige 6 voltijds wethouders is Maastricht nog lang niet aan haar maximum.
    Let wel, bij 39 raadsleden!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Aantal raadsleden na 19 maart 2014

    Zoals bekend zijn op 19 maart 2014 de gemeenteraadsverkiezingen.

    Uit enkele bovenstaande postings blijkt dat de meeste partijen al flinke stappen hebben gezet om te komen met een representatieve kieslijst.
    Dit maakt dat ik afgelopen dagen met diverse vertegenwoordigers van diverse partijen heb gesproken cq gecorrespondeerd.
    Nu kwam o.a. naar voren dat er onduidelijkheid is over het aantal raadsleden die Maastricht na de a.s. gemeenteraadsverkiezingen nog rijk zal zijn.
    Er lag/ligt een wetvoorstel om art. 8 van de gemeentewet te wijzigen, zodat we t.z.t. (landelijk) minder raadsleden zullen hebben.

    De vraag is alleen of dat al van kracht zal zijn in maart 2014?
    Hierover bestaat kennelijk onduidelijkheid.
    Zelfs een zoekslag op internet mocht niet baten.

    Ik heb daarom de Kiesraad onderstaande vraag gesteld.

    " (..) Afgelopen week heb ik met enkele vertegenwoordigers van gemeenteraadsfracties in Maastricht gesproken over de a.s. gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014.

    Opmerkelijk was dat enkele personen mij wisten te vertellen dat het aantal raadsleden, nu 39, in Maastricht terug zou worden gebracht naar 35, terwijl anderen wel kennis hebben genomen van dit voornemen, maar er van overtuigd zijn dat dit niet in 2014 al het geval zal zijn.
    Kortom, er is in Maastricht onduidelijkheid over het aantal raadsleden na de GR van 2014.

    Helaas vind ik op internet en meer specifiek ook op uw site ook geen antwoord op deze vraag.

    Kortom, mijn vraag is hoeveel raadsleden er (in Maastricht) zullen zijn na maart 2014 en of art. 8 van de Gemeentewet zal worden aangepast in 2014?"

    Even afwachten dus......

    Leave a comment:


  • benpeters
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
    In de 'MO stemtent' () deze week de stelling: "Mag je in een forum een partij te negatief benaderen, of moet je uit respect voor onze democratie daarvoor oppassen?"
    Wanneer benader je een partij te negatief? Is het glas halfvol of halfleeg?
    Iedereen moet voor zijn mening uit kunnen komen, daarvoor is een forum juist bedoeld, maar het mag niet beledigend worden. Hoewel dit dan ook weer, denk ik, meer zegt over degene die de belediging uit.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Jan Janssen op prominente plaats kieslijst CDA

    Bovenstaand bericht van Ton, dat is voorzien van link naar een bron, is afkomstig van MaastrichtAktueel, ic. Sjak Planthof.

    "Abusievelijk" vermeldt het bericht echter dat Jan Janssen een hoge plek krijgt op de kieslijst van het CDA bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014.
    Echter, wie het originele persbericht er even bij haalt, en gelukkig heb ik dit mogen ontvangen van het CDA, leest, nadat alle redenen zijn opgesomd waarom Jan Janssen zo geschikt is:

    "Het zijn de redenen waarom het CDA hem op een prominente positie op de kieslijst zet", aldus Vivianne Heijnen.

    "Prominente positie" is in deze context hoogstwaarschijnlijk iets heel anders dan "hoge plek"!

    Ik wacht de (concept) kieslijst eerst nog maar eens af, maar het heeft er alle schijn van dat de thread De waarde van een kieslijst hiermee wordt bevestigd.

    Desalniettemin heeft het CDA hiermee een leuke slag om de gunst van de kiezer gewonnen.
    Dat hebben ze knap voor elkaar!

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Om het politieke spel?

    Politici zijn vaak actief omwille van het politiek gebeuren en niet om de goede zaak voor de burger. Zij houden hun eigen systeem in de hand. Wel zijn zij afhankelijk op sommige momenten van kiezers. Bij benoemingen spelen vaak netwerken en economische belangen een rol. Het profiel van een partij geeft geen garantie op realisering. De kiezer kan pas achteraf zijn afkeuring laten merken door een ander stemgedrag.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Ok. Laten we dit zien als de eerste stelling naar de verkiezingen. Misschien het draadje aanpassen? In elk geval mijn eerste inbreng op de stelling.

    Een politieke partij moet je met respect benaderen. Een uitzondering is als er sprake is van een fascistische partij. Ga je uit van negativisme naar een bepaalde kleur, dan vervreemd je de mensen, die daar wel iets mee hebben. Argumenten kunnen de enige inbreng zijn naar een beschaafde maatschappij.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Is het een idee om in navolging van de opmerking van Kermit elke week, zoals de stelling van D66 op Plein92, een maatschappelijke stelling te poneren? Als er toch zoveel politici ons Forum lezen, misschien lezen ze dan goede standpunten voor de aanstaande verkiezingen!
    Ik vind dat wel een goed idee Toller. De stelling van deze week ligt er al:

    http://forum.mestreechonline.nl/show...1&postcount=15

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Is het een idee om in navolging van de opmerking van Kermit elke week, zoals de stelling van D66 op Plein92, een maatschappelijke stelling te poneren? Als er toch zoveel politici ons Forum lezen, misschien lezen ze dan goede standpunten voor de aanstaande verkiezingen!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    De Muppett Show

    Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
    (...) Zou een lokale 'groene' partij nog erbij kunnen?
    Je kunt het altijd nog op een akkoordje gooien met de plaatselijke Statler en Waldorf.
    Last edited by Pier; 29 mei 2013, 15:06.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Ben het met je eens Pier
    Er komen enkele sterren bij.
    Verder( ik zelf dan) verwacht wel een verschuiving naar de kleine partijen.

    dus afwachten..
    Ik verwacht een versnipperde uitslag. Gezien de crisis staan de landelijke partijen onder druk, m.n. PvdA en VVD. De lijsttrekkers, mediaoptredens en lijstduwers kunnen echter een verschil maken, m.n lokale partijen kunnen er garen bij spinnen, wie weet wordt een lokale partij, de grootste partij (de seniorenpartij?). De 'winnaar' wordt de thuisblijver, stel als de opkomst onder de 50% zou zijn. Zou een lokale 'groene' partij nog erbij kunnen?

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Prognose GR 2014. De communisten of André Rieu?

    Ton,

    Ik denk dat het te vroeg is om nu al een prognose te geven.
    Ik zou eerst wel eens willen weten welke partijen uiteindelijk mee gaan doen.
    Bovendien ben ik persoonlijk erg geïnteresseerd naar de lijstverbindingen die er wel/niet zullen komen.
    Mn. vanwege het feit dat ik slechts één stem heb en ik momenteel 5-6 partijen in het vizier heb die eventueel een kans maken op mijn stem.

    Bovendien heb je nog de ChristenUnie. De CU deed wel mee aan de verkiezingen in Gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht in 2010, maar haalden te weinig stemmen.
    Doen ze dit jaar wel mee.

    Ook hoor en zie ik geruchten op Facebook dat er in Maastricht een communistische partij in oprichting is!
    Blijft het bij plannen of komt die partij er echt?
    Wie zitten er achter die partij? Alle sporen wijzen naar de buurt Blauwdörep, maar concreet heb ik nog niets.

    Tot slot verwijs ik nog even naar deze thread over de waarde van een kieslijst.
    Als dadelijk een partij komt met bijvoorbeeld André Rieu als lijstduwer, dan krijgt die er partij "gratis" 1 of 2 zetels bij.

    Dus, even de kieslijsten afwachten.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BramVos Bekijk bericht
    Dank Pier,

    Het is tijd dat het bestuur van Maastricht een keer gaat luisteren naar haar burgers. MO geeft duidelijk een mogelijkheid om te reageren op wat in Maastricht speelt.
    Dag Bram,

    Welkom op het forum en we horen op MO graag je reacties en/of mening over de diverse onderwerpen die ons bezighouden.
    We zijn wel positief kritisch

    Leave a comment:


  • BramVos
    replied
    Dank Pier,

    Het is tijd dat het bestuur van Maastricht een keer gaat luisteren naar haar burgers. MO geeft duidelijk een mogelijkheid om te reageren op wat in Maastricht speelt.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    "Politiek talent kiest voor LPM"

    Tijdens de laatste raadsvergadering werd o.a. gestemd over de benoeming van Bram Vos tot burger-niet-raadslid tot de commissie Stadsontwikkeling en de commissie Economische en Sociale Zaken.

    Nu is Bram Vos voor mij een totaal onbekende en dus heb ik even nagevraagd bij de fractievoorzitster van de Liberale Partij Maastricht (LPM), Kitty Nuyts.

    Volgens Kitty Nuyts is Bram een groot politiek talent die uiteindelijk gekozen heeft voor de Liberale Partij Maastricht, na zich ruim te hebben georiënteerd.
    "Buiten dat heeft Bram een talenknobbel. Hij heeft zich binnen een half jaar Mestreechs geleerd! Hij werkt naast zijn studie in de verzorging in Klevarie"

    Hoogste tijd dus om eens te kijken wie Bram Vos is:
    "Laat ik mijzelf even voorstellen. Mijn naam is Bram Vos en ik kom uit Heteren (Gld). Sinds een jaar woon ik Maastricht om European law school te studeren aan de Universiteit Maastricht.
    Een enorme overgang was het voor mij zeker maar, een ding is echter altijd gebleven: een politiek hart om je in te zetten voor de samenleving. Ik geloof dat iedere mens ongeacht huidskleur, aard of politieke voorkeur een plicht of taak heeft in het leven.
    De een doet aan vrijwilligerswerk, de ander zet zich in voor de lokale buurt. Als iedereen aan elkaar zou denken, zou de wereld er heel anders uit zien. Toch geloof ik in het principe ‘begin bij jezelf’. Want als je wil dat iemand iets voor jou doet, moet je zelf ook iets voor een ander willen doen. Als raadscommissielid probeer ik in ieder geval dat principe door te geven.

    Maastricht is een stad met extreem veel mogelijkheden, zeker als je de burger er bij betrekt. Lokale politici willen de burger er in beginsel wel bij betrekken, maar wanneer het erop aan komt zijn ze bang dat er teveel bezwaar wordt gemaakt. Ik vind dat zelf niet door de beugel kunnen. Gelukkig heeft de Liberale Partij Maastricht wel de ballen om de gemeenteraad en al haar commissies wakker te schudden. De LPM staat voor haar liberale ideaal en geeft jongeren een kans zich te ontwikkelen. De kans om al mee te draaien in de raadscommissies stadsontwikkeling en SEZ krijg ik wel. Die functie geeft mij veel vertrouwen en zal ik naar eer en geweten vervullen. Als jonge student ga ik dan ook zeker de Maastrichtse politieke agenda verjongen. Het aantal studenten groeit ieder jaar, terwijl er nu al te weinig goede huisvesting is. Dat moet nu al gaan veranderen voordat we Amsterdamse taferelen krijgen. De overlast die wordt veroorzaakt door studenten zal je nooit geheel kunnen terugbrengen. Wel moet er wederzijds respect zijn en moeten we de problemen bespreekbaar houden. Dat vind ik de visie die we allemaal zouden moeten hebben. Gezamenlijk is meer te winnen dan alleen.

    In mijn vrije tijd doe ik graag aan wielrennen. Het liefst fiets ik dan door het Limburgse heuvelland. Ook over de grens is het fantastisch vertoeven. Het uitgestrekte landschap en het Frans wat je overal ziet en hoort, geeft mij altijd het gevoel alsof ik op vakantie ben. Naast het wielrennen probeer ik ook zoveel mogelijk van een overheerlijk bord zuurvlees te genieten. Op zuurvlees mag de Maastrichtenaar trots zijn, een betere maaltijd kan een mens zich niet wensen. Als lid van herendispuut Rusticus ben ik eveneens menig avond te vinden in de stad. Het uitgaansleven is prima, maar er mag voor studenten wel meer te doen zijn. Na twee uur moet je al naar de markt, omdat alle kroegen verder gesloten worden. Dat kan een studentenstad niet verkopen, zeker niet als het aantal studenten verdubbeld. Maastricht mag in ieder geval trots zijn op haar historie, bouwwerken, sfeer, cultuur enz. Er is geen andere stad in Nederland, die zo veelzijdig is als Maastricht. "


    Nou Bram, op MO zullen we je kritisch in de gaten houden!
    Veel succes.

    Leave a comment:

Bezig...
X