Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Ben het met je eens Pier
    Er komen enkele sterren bij.
    Verder( ik zelf dan) verwacht wel een verschuiving naar de kleine partijen.

    dus afwachten..
    Ik verwacht een versnipperde uitslag. Gezien de crisis staan de landelijke partijen onder druk, m.n. PvdA en VVD. De lijsttrekkers, mediaoptredens en lijstduwers kunnen echter een verschil maken, m.n lokale partijen kunnen er garen bij spinnen, wie weet wordt een lokale partij, de grootste partij (de seniorenpartij?). De 'winnaar' wordt de thuisblijver, stel als de opkomst onder de 50% zou zijn. Zou een lokale 'groene' partij nog erbij kunnen?

    Opmerking


    • #17
      De Muppett Show

      Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
      (...) Zou een lokale 'groene' partij nog erbij kunnen?
      Je kunt het altijd nog op een akkoordje gooien met de plaatselijke Statler en Waldorf.
      Last edited by Pier; 29 mei 2013, 16:06.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #18
        Is het een idee om in navolging van de opmerking van Kermit elke week, zoals de stelling van D66 op Plein92, een maatschappelijke stelling te poneren? Als er toch zoveel politici ons Forum lezen, misschien lezen ze dan goede standpunten voor de aanstaande verkiezingen!
        Kompleminte

        Toller

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
          Is het een idee om in navolging van de opmerking van Kermit elke week, zoals de stelling van D66 op Plein92, een maatschappelijke stelling te poneren? Als er toch zoveel politici ons Forum lezen, misschien lezen ze dan goede standpunten voor de aanstaande verkiezingen!
          Ik vind dat wel een goed idee Toller. De stelling van deze week ligt er al:

          http://forum.mestreechonline.nl/show...1&postcount=15

          Opmerking


          • #20
            Ok. Laten we dit zien als de eerste stelling naar de verkiezingen. Misschien het draadje aanpassen? In elk geval mijn eerste inbreng op de stelling.

            Een politieke partij moet je met respect benaderen. Een uitzondering is als er sprake is van een fascistische partij. Ga je uit van negativisme naar een bepaalde kleur, dan vervreemd je de mensen, die daar wel iets mee hebben. Argumenten kunnen de enige inbreng zijn naar een beschaafde maatschappij.
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #21
              Om het politieke spel?

              Politici zijn vaak actief omwille van het politiek gebeuren en niet om de goede zaak voor de burger. Zij houden hun eigen systeem in de hand. Wel zijn zij afhankelijk op sommige momenten van kiezers. Bij benoemingen spelen vaak netwerken en economische belangen een rol. Het profiel van een partij geeft geen garantie op realisering. De kiezer kan pas achteraf zijn afkeuring laten merken door een ander stemgedrag.

              Opmerking


              • #22
                Jan Janssen op prominente plaats kieslijst CDA

                Bovenstaand bericht van Ton, dat is voorzien van link naar een bron, is afkomstig van MaastrichtAktueel, ic. Sjak Planthof.

                "Abusievelijk" vermeldt het bericht echter dat Jan Janssen een hoge plek krijgt op de kieslijst van het CDA bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014.
                Echter, wie het originele persbericht er even bij haalt, en gelukkig heb ik dit mogen ontvangen van het CDA, leest, nadat alle redenen zijn opgesomd waarom Jan Janssen zo geschikt is:

                "Het zijn de redenen waarom het CDA hem op een prominente positie op de kieslijst zet", aldus Vivianne Heijnen.

                "Prominente positie" is in deze context hoogstwaarschijnlijk iets heel anders dan "hoge plek"!

                Ik wacht de (concept) kieslijst eerst nog maar eens af, maar het heeft er alle schijn van dat de thread De waarde van een kieslijst hiermee wordt bevestigd.

                Desalniettemin heeft het CDA hiermee een leuke slag om de gunst van de kiezer gewonnen.
                Dat hebben ze knap voor elkaar!
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                  In de 'MO stemtent' () deze week de stelling: "Mag je in een forum een partij te negatief benaderen, of moet je uit respect voor onze democratie daarvoor oppassen?"
                  Wanneer benader je een partij te negatief? Is het glas halfvol of halfleeg?
                  Iedereen moet voor zijn mening uit kunnen komen, daarvoor is een forum juist bedoeld, maar het mag niet beledigend worden. Hoewel dit dan ook weer, denk ik, meer zegt over degene die de belediging uit.

                  Opmerking


                  • #24
                    Aantal raadsleden na 19 maart 2014

                    Zoals bekend zijn op 19 maart 2014 de gemeenteraadsverkiezingen.

                    Uit enkele bovenstaande postings blijkt dat de meeste partijen al flinke stappen hebben gezet om te komen met een representatieve kieslijst.
                    Dit maakt dat ik afgelopen dagen met diverse vertegenwoordigers van diverse partijen heb gesproken cq gecorrespondeerd.
                    Nu kwam o.a. naar voren dat er onduidelijkheid is over het aantal raadsleden die Maastricht na de a.s. gemeenteraadsverkiezingen nog rijk zal zijn.
                    Er lag/ligt een wetvoorstel om art. 8 van de gemeentewet te wijzigen, zodat we t.z.t. (landelijk) minder raadsleden zullen hebben.

                    De vraag is alleen of dat al van kracht zal zijn in maart 2014?
                    Hierover bestaat kennelijk onduidelijkheid.
                    Zelfs een zoekslag op internet mocht niet baten.

                    Ik heb daarom de Kiesraad onderstaande vraag gesteld.

                    " (..) Afgelopen week heb ik met enkele vertegenwoordigers van gemeenteraadsfracties in Maastricht gesproken over de a.s. gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014.

                    Opmerkelijk was dat enkele personen mij wisten te vertellen dat het aantal raadsleden, nu 39, in Maastricht terug zou worden gebracht naar 35, terwijl anderen wel kennis hebben genomen van dit voornemen, maar er van overtuigd zijn dat dit niet in 2014 al het geval zal zijn.
                    Kortom, er is in Maastricht onduidelijkheid over het aantal raadsleden na de GR van 2014.

                    Helaas vind ik op internet en meer specifiek ook op uw site ook geen antwoord op deze vraag.

                    Kortom, mijn vraag is hoeveel raadsleden er (in Maastricht) zullen zijn na maart 2014 en of art. 8 van de Gemeentewet zal worden aangepast in 2014?"

                    Even afwachten dus......
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #25
                      Aantal wethouders kan in Maastricht oplopen tot 10 personen maximaal

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                      Hallo Pier.
                      Dat zijn goede vragen
                      Ik heb er ook een (weet niet of dat een goede vraag is ?)
                      Het aantal wethouders per raad is dit ook vast gesteld ?
                      Want ik heb nooit begrepen waarom men van 4 naar 6 is gegaan.
                      in 2010.
                      Wat ik wel begrijp is het kosten plaatje ca 8 ton voor die periode

                      Meerwaarde voor de inwoners Maastricht??
                      Art. 36 van de Gemeentewet regelt het aantal wethouders.
                      Dat komt neer op 20% van het aantal gemeenteraadsleden.
                      Op dit moment heeft Maastricht 39 gemeenteraadsleden, hetgeen betekent dat Maastricht (afgerond), cf. het bepaalde in het genoemde art. 36, acht voltijds wethouders mag hebben.

                      Maar dan ben je er nog niet!
                      Het artikel 36 heeft nog wat uitzonderingen op het moment dat men kiest voor deeltijdwethouders.
                      Vrij ingewikkeld allemaal, maar samengevat betekent dit dat Maastricht in totaal 10 personen tot wethouder mag benoemen, als het totaal aan arbeidsduur maar niet het aantal van 8,8 fte's wethouders overschrijdt.

                      Dus Ton, met de huidige 6 voltijds wethouders is Maastricht nog lang niet aan haar maximum.
                      Let wel, bij 39 raadsleden!
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #26
                        Meerwaarde wethouders?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                        Hallo Pier.

                        Het aantal wethouders per raad is dit ook vast gesteld ?
                        (..)
                        Meerwaarde voor de inwoners Maastricht??
                        Uit je vraagstelling meen ik op te maken dat je liever zo min mogelijk, het wettelijk minimum cf. art. 36 van de Gemeentewet in Maastricht is overigens 2, wethouders hebt.

                        Ik ben het niet met je eens.
                        Ik persoonlijk zou kiezen voor zeker 6 wethouders, misschien zelfs voor 8.
                        Maar dat is even uit de losse pols. Zeker, iedere wethouder kost (bruto) minstens 180.000 euro per jaar. Heel veel geld en daarom is het verstandig goed te bekijken of er 4,6 of 8 wethouders nodig cq. betaalbaar zijn!
                        Ik ga wel van het standpunt dat het een capabele bestuurder is die zijn ambtenaren goed aanstuurt en motiveert, dan is het wellicht een goede investering.

                        Ik denk dat de meeste buitenstaanders geen benul hebben van het dagelijkse werk en de meerwaarde van een wethouder. Een wethouder loopt minimaal een half jaar voor de troepen uit.
                        Als hij alles in kannen en kruiken heeft, komt hij met een voorstel bij de gemeenteraad.
                        Bedenk echter wel dat hij dan wellicht al 2 stadia verder is met zijn plannen.
                        De wethouder licht dan zijn "oude" plannen toe en als dan onverwachts de gemeenteraad niet met die "oude" plannen meegaat, dan heb je de poppen aan het dansen.
                        De wethouder moet dan als een kleine jongen terug naar de schoolbanken en de plannen waar hij al mee liep kunnen de prullenbak in.

                        Hoe zou jij dat vinden?
                        Natuurlijk is het zo dat een goede wethouder weet wat hij kan en niet kan en met welke plannen de coalitie zal instemmen.
                        Dat laatste zal niet zo'n punt zijn, want men heeft vrijwel wekelijks overleg met de coalitiegenoten. Dus dat zit wel snor.
                        Maar als een wethouder totale onzin bedenkt of wettelijk onjuiste beslissingen neemt, en helaas kennen we daar in Maastricht wel enkele voorbeelden van, nietwaar mevr. Damsma?, dan is er geen sprake van een goed wethouderschap!

                        Dat is een andere discussie als de vraag of een X-aantal wethouders een meerwaarde heeft.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #27
                          De Maastrichtse politiek wordt steeds leuker nu verschijnen er zelfs artiesten, volkszangers en hofnarren op de kieslijsten.

                          Opmerking


                          • #28
                            35 of 39 raadszetels in Maastricht na maart 2014?

                            Hebben we na de verkiezingen op 19 maart 2014 weer 39 of "slechts" 35 raadsleden in de raad zitten?

                            Er ligt momenteel een initiatiefvoorstel van het PvdA Tweede Kamerlid, dhr. P. Heijnen, dat voorziet in een reductie van het aantal gemeentebestuurders.

                            Hiermee wordt het onbedoelde neveneffect van de dualisering – namelijk de toename van het aantal gemeentebestuurders – ongedaan gemaakt. Met deze dualiseringscorrectie dragen ook de gemeentelijke bestuursorganen zelf bij aan de noodzakelijke bezuinigingen.
                            Sinds die dualisering maken wethouders niet langer deel uit van de gemeenteraad. Aangezien het aantal raadsleden toen niet werd verminderd, nam het aantal lokale bestuurders toe met het aantal wethouders dat erbij kwam. Het aantal gemeentebestuurders groeide daardoor met 1500. Het wetsvoorstel brengt het aantal raadsleden terug tot het niveau van voor de dualiseringsoperatie.

                            Nu zijn er partijen die er vanuit gaan dat dit initiatiefvoorstel al van kracht zal zijn bij de a.s. gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014.
                            Andere partijen hebben hier nog niet over nagedacht en weer andere partijen geloven niet dat dit al geldt voor de komende gemeenteraadsverkiezingen.

                            Dus ben ik maar eens op onderzoek uit gegaan.
                            Eerst naar de Kiesraad.
                            De Kiesraad laat echter schriftelijk weten hierover geen uitspraken te kunnen doen. Het betreft een wetsvoorstel en voor wetswijzigingen en de eventuele gevolgen daarvan is de Kiesraad niet verantwoordelijk. Daarom kan de juridische afdeling van de Kiesraad mij op mijn vraag geen antwoord geven.
                            De Kiesraad verwijst mij naar de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

                            Dus naar de VNG.
                            De VNG laat mij schriftelijk weten mijn vraag niet te willen beantwoorden, aangezien de VNG een vereniging is die uitsluitend haar leden, de gemeenten dus, van dienst is. Aan particulieren wordt geen informatie verstrekt :(

                            De VNG verwijst mij naar de gemeente, die wel een informatieverplichting heeft.

                            Dus gistermorgen om 11.00 uur een mail gestuurd naar de raadsgriffier van de gemeente Maastricht, Drs. E. Willems.

                            En warempel.
                            Om 11.30 uur had ik al antwoord van dhr. Willems
                            "Het voorstel is weliswaar door de Tweede Kamer aangenomen [14 febr. 2013, Pier] maar staat nog op de lijst voor behandeling in de Eerste Kamer op 25 juni aanstaande. Alle informatie, ook over de behandeling en debatten tot nog toe, kunt u vinden op de volgende pagina van de Eerste Kamer: http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorst...l=vgh5mt4dsdk1
                            Het ziet er echter naar uit dat het voorstel in de Eerste Kamer zal worden verworpen.
                            De PVV heeft al aangegeven dat de fractie zeker tegen zal stemmen. Daarmee is er in de Eerste Kamer geen meerderheid.
                            Mijn verwachting is dat de gemeenteraad van Maastricht ook bij de komende verkiezingen in 2014 weer uit 39 zetels zal bestaan."

                            In ieder geval heeft de gemeente aangetoond dat ze in staat is om snel te antwoorden. Waarvoor nogmaals mijn complimenten!

                            Vooralsnog ga ik er ook maar vanuit dat we in maart 2014 weer 39 raadsleden zullen hebben.
                            Mn. voor de kleinere partijen is dit goed nieuws, aangezien de kiesdrempel hiermee circa 10% lager komt te liggen.
                            Last edited by Pier; 5 juni 2013, 19:10.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #29
                              Wow, het is weer helder als glas! En ik heb weer wat bijgeleerd, want dat deze problematiek speelde, was mij niet bekend. (Kennelijk te weinig op de politieke pagina's van MO geweest ).

                              Ik vind het jammer dat het voorstel het door tegenwerking van de PVV waarschijnlijk niet zal halen in de Eerste Kamer. Zoals Pier al zegt: de politiek zou hiermee zelf kunnen afslanken. Maar ik denk dat dat de PVV niet ten goede zou komen, vandaar.

                              Dat de kleinere partijen momenteel garen spinnen bij de bestaande situatie mag juist wezen, maar uiteindelijk telt de stem van de kiezer.

                              Opmerking


                              • #30
                                CDA komt als eerste met een concept kieslijst

                                Het CDA Maastricht heeft gisteren als eerste partij in Maastricht de concept kieslijst van de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014 bekend gemaakt.

                                Ik moet zeggen dat ik het een verrassende lijst vind.
                                1 mevrouw Vivianne Heijnen
                                2
                                de heer Jan Janssen
                                3
                                de heer Nol Beckers
                                4 de heer Matt Brüll
                                5
                                mevrouw Genoveef Leers-Poelmans
                                6 de heer Tjalle de Haan
                                7
                                de heer Peter Geelen
                                8 de heer Alain Garnier
                                9
                                mevrouw Josephine Dols-Knegtering
                                10 de heer Henri Cortjens
                                11 de heer Jos Gorren
                                12 de heer Peter Corsius
                                13
                                mevrouw Sandra Biesmans
                                14
                                de heer Jan Scheele
                                15
                                de heer Jimmy Bastings
                                16
                                mevrouw Florence van der Heijden-Schaaf
                                17
                                de heer Jacobus Retrae
                                18
                                de heer Augustinus Horssels
                                19
                                de heer Tom Berghmans
                                20
                                de heer Joep Ottenheijm
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X